Minulla on ratkaisu varhaiskasvatuksen ja päiväkotien työntekijäpulaan.
Ne lapset joiden vanhempi on kotona esim vauvan kanssa pois päiväkodeista.
Mikäli sosiaalinen tai esim kielellinen peruste niin hoitoaika 4h päivässä.
Työntekijäpula olisi sillä ratkaistu.
Jos et usko niin esimerkkinä eräs alle 3v ryhmä jonka kolmestatoista lapsesta seitsemän lapsen vanhempi on kotona.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Miten sen lapsen tilanne parantuu, jonka pikkuveikalla on koliikki ja äiti ei ole nukkunut lainkaan? Tai synnytyksen jälkeinen masennus?
Miten ne äidit ennen selvisi.
Ja ihanko jokaisella on nyt nämä vaivat.
Vankilasta hoitajia lapsille ja kouluavustajiksi. Nykylapsissa on niin raivoisia ja väkivaltaisia lapsia, että nuo saisivat kurin kuntoon. Näille hoitajille kunnon palkka.
Esim lapsen kielellistä kehitystä voitaisiin paljon paremmin tukea jossain 4h ryhmässä kun niitä resursseja olisi. Mitään kieltä ei opi makaamalla lepohuoneessa tai seisomalta ulkona 15-17 odottelemassa noutamista.
Ongelmana on se, että varhaiskasvatus on tutkimusten mukaan lapselle hyväksi. Tätä ei poista se, että tutkimuksissa on aina optimitilanne, hoitajia enemmän kuin laki vaatii, lapsilla ei ole nepsy-ongelmia jne. Lapsen hoitaminen kotona tulee olemaan koko loppuikänsä ajan uskomaton taakka ja kaikissa käänteissä todetaan, että hän on tuollainen, koska ei päässyt varhaiskasvatuksen piiriin ja kokenut tönimistä, väkivaltaa, pakottamista ja jatkuvaa pelkoa. Ei meillä ole varaa siihen, että osa lapsista saa olla kotona ja saa siellä hyvää hoitoa, kun yhteiskunta on valmis maksamaan noin 1000 e/kk siitä, että lapsi on ryhmässä mukana oppimassa enimmäkseen elämisen kannalta kurjia asioita.
Tilanne on aivan korni.
Järkyttävän iso prosentti päiväkotien lapsista on siellä vaikkei olisi tarvetta.
Sitten nämä kotona olevat vanhemmat vielä jaksavat valittaa kun lapsi nukkuu liikaa tai sukat on väärät.
On jopa kokopäivähoidossa arkipäivisin, äiti kotona vauvan kanssa. Ihan tavallista nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
On jopa kokopäivähoidossa arkipäivisin, äiti kotona vauvan kanssa. Ihan tavallista nykyisin.[/quot
Erittäin tavallista.
Pelkästään se että hoitoaika rajattaisiin esim klo 15 vapauttaisi paljon resursseja.
Luetteko te uutisia lainkaan? Juuri nyt puhutaan mm. siitä, että kouluissa oppilasmateriaali on äärimmäisen eriytynuttä. Työssäkäyvien keskiluokan lapset ovat motivoituneita oppimaan ja menestyvät hyvin painotetuilla luokilla kun heikon sosioekonomisen aseman lapset eivät pärjää normiluokilla. Siksi keskiluokka haluaa lapsensa pois sieltä normiluokilta. Ne työssäkäyvän keskiluokan lapset olivat päivähoidossa ja hyötyivät siitä. Nyt haluttaisiin heikentää entisestään niiden s2 ja työttömien lasten tilannetta, että heidän koulutaipaleensa ennestään vaikeutuisi. Mikä idea siinä on? Luulisi niiden ammattikoulutaustaisten hoitajienkin pitävän omiensa puolta eivätkä parempiosaisten.
Tiedän perheen jossa on jopa aupair. Silti lapset on päiväkodissa joka päivä 8-16.
Lapset 1ja 3 vuotiaat.
Vierailija kirjoitti:
Luetteko te uutisia lainkaan? Juuri nyt puhutaan mm. siitä, että kouluissa oppilasmateriaali on äärimmäisen eriytynuttä. Työssäkäyvien keskiluokan lapset ovat motivoituneita oppimaan ja menestyvät hyvin painotetuilla luokilla kun heikon sosioekonomisen aseman lapset eivät pärjää normiluokilla. Siksi keskiluokka haluaa lapsensa pois sieltä normiluokilta. Ne työssäkäyvän keskiluokan lapset olivat päivähoidossa ja hyötyivät siitä. Nyt haluttaisiin heikentää entisestään niiden s2 ja työttömien lasten tilannetta, että heidän koulutaipaleensa ennestään vaikeutuisi. Mikä idea siinä on? Luulisi niiden ammattikoulutaustaisten hoitajienkin pitävän omiensa puolta eivätkä parempiosaisten.
Ai millä tavalla vaikeuttaa ?
Nythän se on juurikin vaikeutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetteko te uutisia lainkaan? Juuri nyt puhutaan mm. siitä, että kouluissa oppilasmateriaali on äärimmäisen eriytynuttä. Työssäkäyvien keskiluokan lapset ovat motivoituneita oppimaan ja menestyvät hyvin painotetuilla luokilla kun heikon sosioekonomisen aseman lapset eivät pärjää normiluokilla. Siksi keskiluokka haluaa lapsensa pois sieltä normiluokilta. Ne työssäkäyvän keskiluokan lapset olivat päivähoidossa ja hyötyivät siitä. Nyt haluttaisiin heikentää entisestään niiden s2 ja työttömien lasten tilannetta, että heidän koulutaipaleensa ennestään vaikeutuisi. Mikä idea siinä on? Luulisi niiden ammattikoulutaustaisten hoitajienkin pitävän omiensa puolta eivätkä parempiosaisten.
Ai millä tavalla vaikeuttaa ?
Nythän se on juurikin vaikeutettu.
Niin te haluatte heikentää juuri niiden lasten opintietä, joilla jo nyt on vaikeuksia eikä koti pysty tukemaan heitä riittävästi. Juuri niiden lasten, joilla on kielellisiä haasteita, tarkkaavaisuuden ongelmia, kognitiivisia haasteita. Näillehän tuo teidän hieno uudistuksenne juurikin tietäisi huonompia aikoja ja surkeampaa tulevaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetteko te uutisia lainkaan? Juuri nyt puhutaan mm. siitä, että kouluissa oppilasmateriaali on äärimmäisen eriytynuttä. Työssäkäyvien keskiluokan lapset ovat motivoituneita oppimaan ja menestyvät hyvin painotetuilla luokilla kun heikon sosioekonomisen aseman lapset eivät pärjää normiluokilla. Siksi keskiluokka haluaa lapsensa pois sieltä normiluokilta. Ne työssäkäyvän keskiluokan lapset olivat päivähoidossa ja hyötyivät siitä. Nyt haluttaisiin heikentää entisestään niiden s2 ja työttömien lasten tilannetta, että heidän koulutaipaleensa ennestään vaikeutuisi. Mikä idea siinä on? Luulisi niiden ammattikoulutaustaisten hoitajienkin pitävän omiensa puolta eivätkä parempiosaisten.
Ai millä tavalla vaikeuttaa ?
Nythän se on juurikin vaikeutettu.Niin te haluatte heikentää juuri niiden lasten opintietä, joilla jo nyt on vaikeuksia eikä koti pysty tukemaan heitä riittävästi. Juuri niiden lasten, joilla on kielellisiä haasteita, tarkkaavaisuuden ongelmia, kognitiivisia haasteita. Näillehän tuo teidän hieno uudistuksenne juurikin tietäisi huonompia aikoja ja surkeampaa tulevaisuutta.
Lueppas se aloitus uudestaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetteko te uutisia lainkaan? Juuri nyt puhutaan mm. siitä, että kouluissa oppilasmateriaali on äärimmäisen eriytynuttä. Työssäkäyvien keskiluokan lapset ovat motivoituneita oppimaan ja menestyvät hyvin painotetuilla luokilla kun heikon sosioekonomisen aseman lapset eivät pärjää normiluokilla. Siksi keskiluokka haluaa lapsensa pois sieltä normiluokilta. Ne työssäkäyvän keskiluokan lapset olivat päivähoidossa ja hyötyivät siitä. Nyt haluttaisiin heikentää entisestään niiden s2 ja työttömien lasten tilannetta, että heidän koulutaipaleensa ennestään vaikeutuisi. Mikä idea siinä on? Luulisi niiden ammattikoulutaustaisten hoitajienkin pitävän omiensa puolta eivätkä parempiosaisten.
Ai millä tavalla vaikeuttaa ?
Nythän se on juurikin vaikeutettu.Niin te haluatte heikentää juuri niiden lasten opintietä, joilla jo nyt on vaikeuksia eikä koti pysty tukemaan heitä riittävästi. Juuri niiden lasten, joilla on kielellisiä haasteita, tarkkaavaisuuden ongelmia, kognitiivisia haasteita. Näillehän tuo teidän hieno uudistuksenne juurikin tietäisi huonompia aikoja ja surkeampaa tulevaisuutta.
Lueppas se aloitus uudestaan
Niin mitä sinä et ymmärtänyt?
Kuinka se heikentää lapsen tulevaisuuden näkymiä ellei häntä 2vuotiaana viedä päiväkotiin kun äiti on kotona vauvan kanssa.
Ja kuinka se parantaa hänen tulevaisuudennäkymiään kun joka aamu saa kokemuksen että äiti vauvan kanssa vie hänet päiväkotiin ja menee sitten vauvan kanssa takaisin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka se heikentää lapsen tulevaisuuden näkymiä ellei häntä 2vuotiaana viedä päiväkotiin kun äiti on kotona vauvan kanssa.
Ja kuinka se parantaa hänen tulevaisuudennäkymiään kun joka aamu saa kokemuksen että äiti vauvan kanssa vie hänet päiväkotiin ja menee sitten vauvan kanssa takaisin kotiin.
No vaikka sillä, että siinä kaksivuotiaana aletaan jo kovaa vauhtia puhumaan ja olisi äärimmäisen tärkeää oppia suomen kieli kunnolla. Varhaiskasvatuksessa perataan myös lasten tuen tarpeet. Kuka tarvitsee puheterapiaa, kuka toimintaterapiaa jne. Tavoitteena on, että kouluun mennessä ei olisi ihan kamalia eroa kotioloista johtuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka se heikentää lapsen tulevaisuuden näkymiä ellei häntä 2vuotiaana viedä päiväkotiin kun äiti on kotona vauvan kanssa.
Ja kuinka se parantaa hänen tulevaisuudennäkymiään kun joka aamu saa kokemuksen että äiti vauvan kanssa vie hänet päiväkotiin ja menee sitten vauvan kanssa takaisin kotiin.
No vaikka sillä, että siinä kaksivuotiaana aletaan jo kovaa vauhtia puhumaan ja olisi äärimmäisen tärkeää oppia suomen kieli kunnolla. Varhaiskasvatuksessa perataan myös lasten tuen tarpeet. Kuka tarvitsee puheterapiaa, kuka toimintaterapiaa jne. Tavoitteena on, että kouluun mennessä ei olisi ihan kamalia eroa kotioloista johtuen.
Lueppas se aloitus vielä kerran.
Ap tuskin saa kauheasti kannatusta tietyiltä nykynaispolitiikoilta.
Miten sen lapsen tilanne parantuu, jonka pikkuveikalla on koliikki ja äiti ei ole nukkunut lainkaan? Tai synnytyksen jälkeinen masennus?