YLE: -He ovat kuin hangon keksejä, että en olisi voinut uskoa, että näin käy, kipulääkäri kertoo kun on saanut kroonisesta kivusta kärsineen potilaan lopettamaan vahvan kipulääkityksen
Vahvoja, riippuvuutta aiheuttavia kipulääkkeitä eli opioideja määrätään liian heppoisin perustein. Taustalla on riittämätön asiaan paneutuminen, vanhakantainen käsitys lääkehoidon tehosta ja sähköisen reseptin myötä madaltunut kynnys määrätä huumausaineeksi luokiteltavia lääkkeitä, väittää Länsi-Pohjan keskussairaalan kipulääkäri Ari Matila. Myös väärinkäyttö on ongelma, Matila sanoo.
Pitäisikö vahvat kipulääkkeet määritellä laittomiksi?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ilmeisesti tosi yksilöllistä, jääkö koukkuun. Itse en ole koskaan lääkkeistä tullut riippuvaiseksi. En Panacodiin, jota söin 6 tbl päivässä lähes vuoden ajan, enkä gabapentiiniin jota nyt olen toistamiseen joutunut käyttämään pitkään.
Onneksi on kipulääkkeitä, muuten en olisi järjissäni enkä työkykyinen.
ei panadoliin jää kukaan koukkuun
Enkä maininnut sanallakaan Panadolia.
Parasetamoli ja panadol on sama asia
Enkä maininnut sanallakaan myöskään parasetamolia, vaan Panacodin, joka on eri lääke kuin Panadol. Ota ihan itse selvää niin et sekoile enempää.
E
Olipa turha käynti. Lääkäri vei jotenkin toimivan kipulääkityksen pois. Nyt olen kärsinyt ihan hirveistä kivuista. Joka päivä on mielessä miten pääsisi pois kärsimästä, Kauan en enää jaksa näitä tuskia.
Mä haluaisin nähdä kun nää kipulääkkeitä pihtaavat sais itse iskias kivun sillain muutaman kerran vuodessa. Saattais mieli muuttua.
Joidenkin kipulääkkeiden haittavaikutus on krooninen kipu, joka on lääkkeet vieroitusoireista.
Hirveä hermokipu vaivaa, ja lääkäri ei anna sellaista lääkettä, joka ehkä toimisi. Epäinhimillistä sen kipupotilaan kannalta, joka tarvitsisi sen toimivan lääkityksen, kipupotilas voi tosiaan käydä epätoivoisena monenkin lääkärin luona anelemassa hirveisiin kipuihin apua. Väärin jos leimataan narkkariksi.
Minä kärsin hirveitä hermokipuja,en saa niihin kuin hyvin kevyttä lääkitystä, joka ei auta juuri ollenkaan. Olen niin väsynyt., päivät ja yöt kipujen vallassa. Kiitos kipulääkärille, joka et välitä edes kuunnella potilasta. En kestä enää....vaihtoehtoja ei ole enää kuin se yksi, se lopullinen.
Vierailija kirjoitti:
Hirveä hermokipu vaivaa, ja lääkäri ei anna sellaista lääkettä, joka ehkä toimisi. Epäinhimillistä sen kipupotilaan kannalta, joka tarvitsisi sen toimivan lääkityksen, kipupotilas voi tosiaan käydä epätoivoisena monenkin lääkärin luona anelemassa hirveisiin kipuihin apua. Väärin jos leimataan narkkariksi.
Onko minkälaista päihdehistoriaa taustalla?
Vierailija kirjoitti:
Tuo on niin sairasta tuo Suomen touhu, ettei kipuja saa lääkitä. Joskus olen joutunut ottamaan opioideja, ja hauskuus kaukana. Huono, oksettava olo. Ei kaikki ole narkkareita vaikka tietyt lääkärit niin kuvittelee!!
Jokainen myös käyttää lääkkeettömiä keinoja jos ne auttaa, ei ihmiset ole niin tyhmiä.
Eräillä lääkäreillä on jonkinlainen missio kieltää vähäinenkin kipulääkitys Suomesta.
Ja nyt moititaan e-reseptejä. Aikanaan lääkärit halusivat e-reseptit ettei potilas voi huijata ja pyytää reseptiä useammalta lääkäriltä. Nytkö e-resepti ei olekaan hyvä.
Juuri näin! Opioideja ei taatusti määrätä liikaa Suomessa! Päinvastoin. Eräillä lääkäreillä tosiaan missio kipulääkkeitä vastaan.
Vai että laittomiksi vahvat kipulääkkeet. Eli olis pakko toteuttaa eutanasia kun syöpäkivut yltyy. Tai olla menemättä isoon leikkaukseen. Mistä noita aivopieruja sikiää.
Vierailija kirjoitti:
Vai että laittomiksi vahvat kipulääkkeet. Eli olis pakko toteuttaa eutanasia kun syöpäkivut yltyy. Tai olla menemättä isoon leikkaukseen. Mistä noita aivopieruja sikiää.
Kivun lääkintä on suomessa huonoa. Vahvoja kipulääkkeitä voit saada mutta muuta ei heru. Se on typerää koska opioidit eivät tehoa kroonisiin kipuihin. Käden katkeaminen ja sellaiset kuten leikkaukset niin niihin opioidit ovat hyviä. Paheneva nivelten särky on oireena. Kokeilin omin luvin syötävää kannabista. Keksin muodossa vaikea sanoa minkä verran yli puoli grammaa ainakin. Sillä pysyi yli 12 tuntia kivut poissa. Illalla otin niin aamulla ei enää tuntunut päihtymystä mutta kivut olivat poissa. Aivan turha edes ehdottaa lääkärille että kirjoittaisi reseptin kannabikselle. Ja vaikka se reseptin saisi niin ei siihen riitä rahat. Kela vie jokaisen kannabisreseptin valviraan ja kieltäytyy maksamasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivun lääkintä on suomessa huonoa. Vahvoja kipulääkkeitä voit saada mutta muuta ei heru. Se on typerää koska opioidit eivät tehoa kroonisiin kipuihin. Käden katkeaminen ja sellaiset kuten leikkaukset niin niihin opioidit ovat hyviä. Paheneva nivelten särky on oireena. Kokeilin omin luvin syötävää kannabista. Keksin muodossa vaikea sanoa minkä verran yli puoli grammaa ainakin. Sillä pysyi yli 12 tuntia kivut poissa. Illalla otin niin aamulla ei enää tuntunut päihtymystä mutta kivut olivat poissa. Aivan turha edes ehdottaa lääkärille että kirjoittaisi reseptin kannabikselle. Ja vaikka se reseptin saisi niin ei siihen riitä rahat. Kela vie jokaisen kannabisreseptin valviraan ja kieltäytyy
Narkeilla on narkkien ongelmat
Ovat siis yhtä murusina kuin hangon keksi
Toivottavasti tätä stooria ei nyt yleistetä kaikkeen kipuun. Ei voi alkaa pihtaamaan kipulääkkeitä akuutissa kivussa siinä pelossa että potilas on joku narkki. Kivunhoitoa pitäisi oikeasti tarkastella isommin Suomessa, eikö tähänkin voisi perustaa asiantuntijaryhmän joka kiertelisi joka pitäjän selvittämässä millä tolalla kivunhoito on.
Niin Kannabis auttaisi monella kipuihin mutta Suomessa on hyväksyttävämpää kirjoittaa potilaille käytännössä "synteettistä Heroiinia" kuin Kannabista.
Jatkuvat kivut lähtivät korjaamalla raudanpuute. Pitäisi myös tutkia potilasta ja optimoida arvoja paremmiksi, vaikka olisivat viitteiden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Kivun hoito Suomessa on surkealla tolalla jo valmiiksi.
Suomessa on ongelmana tiedon puute. Ihmiset eivät ymmärrä sitä, että kuinka nopeasti kipu pääsee kroonistumaan. Pantataan kivun lievitystä siihen saakka, että ihminen on kipukroonikko.Esimerkkitapaukset kahdesta vyöruusupotilaasta. Jokainen vesirokon sairastunut voi saada vyöruusun.
Ensimmäinen tapaus sai vyöruusulääkityksen sekä Burana-reseptin julkiselta puolelta. Hänelle jäi muistoksi tuon tuosta uusiutuva vyöruusu sekä myös vyöruusukipu ilman aktiivista vyöruusuvaihetta. Toinen meni yksityispuolelle vyöruusun vuoksi ja sai samanlaisen lääkityksen vyöruusuun kuin ensimmäinenkin. Sen lisäksi hän sai Burana-, Panacod- ja Klotriptyl Mite-reseptit. Hän söi niitä kuurinomaisesti ja kipu ei lähtenyt kroonistumaan, koska edellälueteltu yhdistelmä esti kivun kroonistumisen.
Kumpi on sitten yhteiskunnalle parempi? Kipukroonikko, jonka elämän aikana tulevat muutkin kivut lisäävät kipukuormaa vaiko kertaalleen helvetillisen tuskalliseen vyöruusuun sairastunut, joka söi lääkkeitä alle kuukauden ja jatkoi sen jälkeen normaalia elämäänsä? Sanonta Kärsi, kärsi niin kirkkaamman kruunun saat ei todellakaan pidä paikkaansa. Asia on oikeassa elämässä juuri päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivun hoito Suomessa on surkealla tolalla jo valmiiksi.
liikunta on ratkaisu
Entäpäs jos se liikunta onkin syy? Minulla on murtunut vuosia sitten jalka, joka kipeytyy aina hiukan liikkuessa.
Minun aikuisten lasteni kaikki raajavammat ovat syntyneet liikkumalla. Akillesjänne mennä paukahtaa poikki jne. Nivelkierukka napsahtaa. Limapussi tulehtuu. Käden voi saada sijoiltaan, murtaa ja töissä saa vielä pinnevamman. Molemmat olivat liikunnallisia lapsia, joiden piti lopettaa mieluisia liikuntaharrastuksia iän ja kunkin lajin vaatimusten ja treenimäärien kasvaessa.
Itse olin lapsena ja nuorena samanlainen ja olen monesta paikasta paikattu. Nyt vielä ovat viimeiset 10 vuotta olleet kulumien aiheuttamat kivut niskassa ja selässä. Niitä ei voi parantaa millään leikkauksella.
Jos on hiukan kipuja niin ri siihen tartte lääkkeitä