YLE: -He ovat kuin hangon keksejä, että en olisi voinut uskoa, että näin käy, kipulääkäri kertoo kun on saanut kroonisesta kivusta kärsineen potilaan lopettamaan vahvan kipulääkityksen
Vahvoja, riippuvuutta aiheuttavia kipulääkkeitä eli opioideja määrätään liian heppoisin perustein. Taustalla on riittämätön asiaan paneutuminen, vanhakantainen käsitys lääkehoidon tehosta ja sähköisen reseptin myötä madaltunut kynnys määrätä huumausaineeksi luokiteltavia lääkkeitä, väittää Länsi-Pohjan keskussairaalan kipulääkäri Ari Matila. Myös väärinkäyttö on ongelma, Matila sanoo.
Pitäisikö vahvat kipulääkkeet määritellä laittomiksi?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Moniin kipuihin opioideille olisi vaihtoehto. Sitä ei kuitenkaan saa kuin viimeisenä vaihtoehtona jos silloinkaan.
Te narkkarit olette säälittäviä.
Vierailija kirjoitti:
Narkeille ei pitäisi myöntää lisää kipulääkkeitä. Mistä tunnistaa narkin? Ne haluavat kipulääkkeitä koko ajan ja pitkään.
Tuosta samasta tunnusmerkistäsi tunnistaa myös ihmisen, jolla on kovaa kroonista kipua.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri sekoitti kivusta johtuvan irvistyksen hymyyn?
Tätä veikkaan itsekin. Minne se krooninen kipu olisi sieltä taustalta hävinnyt, jos sille, tai sen aiheuttajalle ei ole tehty mitään, esim leikkausta?
Jos joku pystyy elämään siedettävää, tai jopa hyvää elämänlaatua kroonisen kivun kanssa lääkkeiden avustamana, omasta mielestäni on paljon pienempi paha näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivut ja unettomuus ovat sellaisia vaivoja ettei suomessa saa niihin kunnollista apua. Varsinkaan jos vaivat ovat kroonisia. Lääkärit suhtautuu kaikkiin lääkkeiden väärinkäyttäjinä.
Ongelma on siinä että moni haluaa lääkkeitä vain päätä sekoittaakseen. Kroonisesta kivusta kärsiviä taas kiinnostaa vain opiaatit eikä mitkään muut lääkkeet. Ei ole kipulääkäreiksi kovin paljoa halukkaita kun potilas ei oikein suostu hoitokokeiluihin. Jos ei kiinnosa niin olkoot sitten kipeitä ja ostakoot lääkkeet kadulta tai mistä tahansa. T: Lääkäri
Vaikea sanoa kiinnostaako vai ei, kun mitään vaihtoehtoa ei ole tarjottu.
Alunperin lääkäri määräsi joka päivä syötäväksi Arcixiaa ja Panacodia nivelrikkoon. Näillä mentiin muutama vuosi, kunnes lääkäri vaihtui. Hän valisti, et Arcoxiaa ei saa syödä koko aikaa ja Panacodiin voi tulla riippuvuus. Sovimme, että syön näitä vuoronperään ja vain tarpeen mukaan. Näin menty nyt muutama vuosi. Panacodiin ei ole riippuvuutta havaittu, enkä ole annostusta kasvattanut. Aika-ajoin lääkäri kieltäytyy määräämästä Panacodia. Ja aina kysyn, mitä tilalle. Ei mitään. Sit taas määrää sitä. Koska kaikki liikkuminen ilman särkylääkettä on liian tuskallista ja tauoista seuraa usein tulehdus. Panacodia saan ottaa vuorokaudessa kaksi, mutta yleensä otan sen yhden. Paitsi kun syön Arcoxiaa. Kävely on kivuliasta, mutta polkupyörällä kykenen ajamaan päivittäin sen 5-10 km. Silti pitäis lopettaa...mitä siis tilalle?
Mielestäni liikkuminen lääkkeiden avulla on kuitenkin tärkeämpää, kuin liikkumattomuus ilman pahislääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivun hoito Suomessa on surkealla tolalla jo valmiiksi.
liikunta on ratkaisu
Entäpäs jos se liikunta onkin syy? Minulla on murtunut vuosia sitten jalka, joka kipeytyy aina hiukan liikkuessa.
Luultavasti tarvitsisit kuntouttavaa treeniä vahvistamaan tukilihaksia ja kehon oikeita liikeratoja. Liikunta aiheuttaa kipua kun liikkuu omiin tarpeisiinsa nähden väärällä tavalla.
Mulla taas pahat kulumat eli artroosi, nivelrikko isoissa alaraajojen nivelissä.
Toki tukilihasten/jänteiden treenaus on hyvästä, mutta ajoittain nivelrikko akutisoituu siitä huolimatta ja alkaa oireilla. Oisi kiva
Voi luoja näitä naiveja kysymyksiä!! Pahasta unettomuudesta vuosikausia kärsineenä tiedän, et jokainen unettomuudesta kärsivä tekee kyl kaikkensa sen unen eteen. Itse pääsin eroon nukahtamislääkkeistä ja opettelen nukkumista. Mutta näiden nivelkipujen kanssa ei nuku erkkikään!
Eri
On ilmeisesti tosi yksilöllistä, jääkö koukkuun. Itse en ole koskaan lääkkeistä tullut riippuvaiseksi. En Panacodiin, jota söin 6 tbl päivässä lähes vuoden ajan, enkä gabapentiiniin jota nyt olen toistamiseen joutunut käyttämään pitkään.
Onneksi on kipulääkkeitä, muuten en olisi järjissäni enkä työkykyinen.
Vierailija kirjoitti:
On ilmeisesti tosi yksilöllistä, jääkö koukkuun. Itse en ole koskaan lääkkeistä tullut riippuvaiseksi. En Panacodiin, jota söin 6 tbl päivässä lähes vuoden ajan, enkä gabapentiiniin jota nyt olen toistamiseen joutunut käyttämään pitkään.
ei panadoliin jää kukaan koukkuun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Medical marijuana olisi varmasti paras ratkaisu moniin kipuihin.
Varmaan olisi mutta sen saaminen on suomessa erittäin vaikeaa. Itselläkin nivelkivut joihin ei vielä tarvi kolmiolääkkeitä. Lääkärin mukaan kivut todennäköisesti pahenevat. Näitä vanhenemisen "ihanuuksia".
Sain kokeilla kaverilta. Minulla siis nivelkivut ja unettomuus. Ei auttanut kumpaankaan. Eipä tarvi sit sitäkään vaihtoehtoa enää miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on niin sairasta tuo Suomen touhu, ettei kipuja saa lääkitä. Joskus olen joutunut ottamaan opioideja, ja hauskuus kaukana. Huono, oksettava olo. Ei kaikki ole narkkareita vaikka tietyt lääkärit niin kuvittelee!!
Jokainen myös käyttää lääkkeettömiä keinoja jos ne auttaa, ei ihmiset ole niin tyhmiä.
Eräillä lääkäreillä on jonkinlainen missio kieltää vähäinenkin kipulääkitys Suomesta.
Ja nyt moititaan e-reseptejä. Aikanaan lääkärit halusivat e-reseptit ettei potilas voi huijata ja pyytää reseptiä useammalta lääkäriltä. Nytkö e-resepti ei olekaan hyvä.
Etköhän kuitenkin ottanut ne napit viinan kanssa. Narkkareilla kyllä on selityset kaikkeen
Alkoholi auttaa hetkellisesti kipuihin. Ei silloin tarvi lääkettä lisäksi. Mut ei peräkkäisinä päivinä. Vain silloin tällöin nautittuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä maininnut sanallakaan Panadolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä maininnut sanallakaan Panadolia.
parasetamoli ja panadol on sama asia
Vierailija kirjoitti:
Näin just. Jollain verikokeella kuulemma se voidaan tarkistaa, omaako sen geenin, joka altistaa. Minulle se verikoe määrättiin. Olin syöpähoidossa, kun syöpälääkäri otti tämän pyheeksi. Haastatteli Panacodin käytöstä ja totesi, ettei minulla varmasti sitä geeniä ole. Kun olin käyttänyt sitä lääkettä jo monta vuotta, mut pienellä annostuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Panacod on eri, kuin Panadol. Siinä on codeiinia, joka saattaa aiheuttaa riippuvuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Panacod on eri, kuin Panadol. Siinä on codeiinia, joka saattaa aiheuttaa riippuvuutta.
sitähän on myös kahvissa
Itse joudun käyttämään opioideja menkkakipuihin, muuten joutuisin sairaalaan kiputippaan. Käyttö on niin kuurimaista, ettei riippuvuusriskiä ole.
Kipu yleensä lähtee sillä millä se on tullutkin. Liike on lääke
Vierailija kirjoitti:
Kipu yleensä lähtee sillä millä se on tullutkin. Liike on lääke
Meni jalka poikki kun kaatui moottoripyörällä. Lisää ajoa niin kyllä se jalka sillä paranee. Sinussa on selvästi ainesta kelan lääkäriksi. Pystyt kaukoparantamaan ihmisiä viisaudellasi.
Puolisoni sai virtsakivikipuihin Burana 600mg, lääkäri oli kirjannut potilaspapereihin: potilas vaikuttaa kivuttomalle.
Vatsan alueen TT kuvissa näkyi virtsajohtimissa 5mm ja 8mm kokoiset kivet, myös munuaisissa isompia kiviä.
Litalgin tbl ei myöskään saanut, koska tämän lääkkeen käyttöä vältellään.
Puolisoni ei ota mitään lääkkeitä huvikseen tai ole ikinä ollut mikään viihdekäyttäjä.
Jokainen jolla on virtsakiviä ollut, tietää mitä tuskaa se on.
Lääkäri sekoitti kivusta johtuvan irvistyksen hymyyn?