Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: -He ovat kuin hangon keksejä, että en olisi voinut uskoa, että näin käy, kipulääkäri kertoo kun on saanut kroonisesta kivusta kärsineen potilaan lopettamaan vahvan kipulääkityksen

Vierailija
17.02.2023 |

Vahvoja, riippuvuutta aiheuttavia kipulääkkeitä eli opioideja määrätään liian heppoisin perustein. Taustalla on riittämätön asiaan paneutuminen, vanhakantainen käsitys lääkehoidon tehosta ja sähköisen reseptin myötä madaltunut kynnys määrätä huumausaineeksi luokiteltavia lääkkeitä, väittää Länsi-Pohjan keskussairaalan kipulääkäri Ari Matila. Myös väärinkäyttö on ongelma, Matila sanoo.

Pitäisikö vahvat kipulääkkeet määritellä laittomiksi?

Kommentit (141)

Vierailija
21/141 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannabista pitäisi määrätä ensisijaisesti krooniseen kipuun, opioideja vasta äärimmäisessä tarpeessa kun kaikki muu kokeiltu.

Kannabis on huume jota käytetään ainoastaan päihtymistarkoituksessa.

Älä puhu paashaa. Lääkkeenä sitä voi käyttää kipuun, ms taudin oireisiin, viherkaihiin, stressiin, unettomuuteen jne kaikkiaan yli sataan vaivaan. 

Vierailija
22/141 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä hymyilee, kun ei erota hymyä irvistyksestä, eikä itsensä tappaminen tai kivuliaana saattohoitoon määräämisestä pidetä rikoksena, nukutetaan ja katsotaan kauanko pysyy hengissä, selitetään että on potilaalle parempaa kuin kunnon kipulääkeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/141 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille psyykelääkkeitä ja masennusdisgnoosi.

Vierailija
24/141 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistää pisteitä otsikon perään eikä jatka sitä tekstissä. Miksi? Olivatko hangon keksejä lääkittyinä vai ilman?

Vierailija
25/141 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille psyykelääkkeitä ja masennusdisgnoosi.

Suomalainen käytäntö. 

Vierailija
26/141 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivun hoito Suomessa on surkealla tolalla jo valmiiksi.

liikunta on ratkaisu

Entäpäs jos se liikunta onkin syy? Minulla on murtunut vuosia sitten jalka, joka kipeytyy aina hiukan liikkuessa.

Luultavasti tarvitsisit kuntouttavaa treeniä vahvistamaan tukilihaksia ja kehon oikeita liikeratoja. Liikunta aiheuttaa kipua kun liikkuu omiin tarpeisiinsa nähden väärällä tavalla.

Ortopedi oli kyllä sitä mieltä, että leikata pitäisi.

Kirurgit on aina sitä mieltä, että pitää leikata...

Vierailija
27/141 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mitäpä noista lääkkeistä, kun kipu on jo kroonistunut.

Vierailija
28/141 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

liikunta on ratkaisu

ratkaisu on että liikutat pääsi jalkojesi väliin ja upotat pääsi sieltä löytyvään reikään

Vierailija
29/141 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

liikunta on ratkaisu

ratkaisu on että liikutat pääsi jalkojesi väliin ja upotat pääsi sieltä löytyvään reikään

Osui ja upposi.

Vierailija
30/141 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

liikunta on ratkaisu

Entäpäs jos se liikunta onkin syy? Minulla on murtunut vuosia sitten jalka, joka kipeytyy aina hiukan liikkuessa.

Luultavasti tarvitsisit kuntouttavaa treeniä vahvistamaan tukilihaksia ja kehon oikeita liikeratoja. Liikunta aiheuttaa kipua kun liikkuu omiin tarpeisiinsa nähden väärällä tavalla.

Ortopedi oli kyllä sitä mieltä, että leikata pitäisi.

Kirurgit on aina sitä mieltä, että pitää leikata...

Ei aina! Mä olen kerran joutunu kirurgin juttusille, ja lausunto oli, että kun sulta puuttuu tuosta nikamavälistä tavaraa jo valmiiksi, niin ei hän sitä veitsellä sinne lisää saa. Ihanaa! Olen pärjännyt ihan kohtuullisesti selkäni kanssa vuosikymmeniä jo. 

Vierailija
31/141 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
32/141 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on niin sairasta tuo Suomen touhu, ettei kipuja saa lääkitä. Joskus olen joutunut ottamaan opioideja, ja hauskuus kaukana. Huono, oksettava olo. Ei kaikki ole narkkareita vaikka tietyt lääkärit niin kuvittelee!!

Jokainen myös käyttää lääkkeettömiä keinoja jos ne auttaa, ei ihmiset ole niin tyhmiä.

Eräillä lääkäreillä on jonkinlainen missio kieltää vähäinenkin kipulääkitys Suomesta.

Ja nyt moititaan e-reseptejä. Aikanaan lääkärit halusivat e-reseptit ettei potilas voi huijata ja pyytää reseptiä useammalta lääkäriltä. Nytkö e-resepti ei olekaan hyvä.

Eivät ole itse luultavasti kokeneet kroonista kipua

Vierailija
33/141 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kohta ei tarvitse edes nähdä lääkäriä vaan keinoäly hoitaa hoitamisen.

Vierailija
34/141 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivut ja unettomuus ovat sellaisia vaivoja ettei suomessa saa niihin kunnollista apua. Varsinkaan jos vaivat ovat kroonisia. Lääkärit suhtautuu kaikkiin lääkkeiden väärinkäyttäjinä.

Vierailija
35/141 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi kohta ei tarvitse edes nähdä lääkäriä vaan keinoäly hoitaa hoitamisen.

Tuo olisi suuri parannus nykyiseen.

Vierailija
36/141 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koko elämäni aikana aspiriinia vahvempaa särkykääkettä tarvinnut. Nivelkulumia ja muita vaivoja toki on ajan mittaa kertynyt, mutta kyllä niiden kanssa pystyy elämään. Minä luulen ja minä uskallan väittää tietävänikin, että suurin osa särkylääkkeitä syövistä on vain liian mukavuudenhaluisia. Ei kestetä pienintäkään epämukavuutta vaan heti ollaan parkumassa lääkkeitä joilla saa päänsä sekaisin. Jopa niinkin luonnollisessa asiassa kuin synnytys lääkitään äiti lähes tajuttomaksi kaiken maailman huumelääkkeillä ja piikeillä! Kipu ja epämukavuus kuuluvat elämään se jos mikä on tosi!

Vierailija
37/141 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koko elämäni aikana aspiriinia vahvempaa särkykääkettä tarvinnut. Nivelkulumia ja muita vaivoja toki on ajan mittaa kertynyt, mutta kyllä niiden kanssa pystyy elämään. Minä luulen ja minä uskallan väittää tietävänikin, että suurin osa särkylääkkeitä syövistä on vain liian mukavuudenhaluisia. Ei kestetä pienintäkään epämukavuutta vaan heti ollaan parkumassa lääkkeitä joilla saa päänsä sekaisin. Jopa niinkin luonnollisessa asiassa kuin synnytys lääkitään äiti lähes tajuttomaksi kaiken maailman huumelääkkeillä ja piikeillä! Kipu ja epämukavuus kuuluvat elämään se jos mikä on tosi!

:D

Vierailija
38/141 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilas menee tuskissaan kipulääkärille ja tämä vie häneltä entisetkin lääkkeet pois. Voihan se pienen hetken naurattaa absurdiudessaan

Vierailija
39/141 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitamattoman kivun takia lähtee oma käden kautta pari sataa ihmistä vuodessa tässä maassa.

On täysin sadistista jättää kipupotilaat heitteille.

Vierailija
40/141 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitamattoman kivun takia lähtee oma käden kautta pari sataa ihmistä vuodessa tässä maassa.

On täysin sadistista jättää kipupotilaat heitteille.

Kipulääke voi aiheuttaa riippuvuutta. Ihmettelen onko se riippuvuus todellla pahempi paha kuin täysin sietämätön joka päiväinen kipu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän