Onko väärin ajatella, että minulla on 3 tervettä lasta, vaikka
yhdellä on (poissaolo)epilepsia?
En jotenkaan miellä sitä sellaiseksi sairaudeksi kuin mitä sairaalla lapsella yleensä tarkoitetaan.
Tuo epilepsian muoto ei häiritse elämää muutoin kuin että lääkkeet otetaan aamuin-illoin. Joskus lapsi saa sairauden nimenmukaisia tuijotuskohtauksia, mutta ei kouristele tms.
Voinko sanoa siitä huolimatta, että minulla on 3 tervettä lasta?
Kommentit (45)
Itsellänikin on astma, enkä tunne itseäni sairaaksi. Tiedän, että emme ole terveitä sillä tavalla, kuin joku muu, jolla ei ole mitään " perussairautta" , mutta
oikeasti
sairaisiin verrattuina olemme hyvinkin terveitä.
kertoa lapselle, että sinulla on epilepsia niminen sairaus, joka saattaa välillä aiheuttaa tällaisia kohtauksia ja siksi sinun pitää kiltisti ottaa nämä lääkkeet, jotka auttavat siihen, mutta että muuten asiasta ei tarvitse olla huolissaan, eikä sitä sen kummemmin miettiä. Sana sairas on niin vahva leima, että sitä on turha lapsen otsaan polttomerkitä, jos se ei ole aivan välttämätöntä. Ihan aikuistenkin ihmisten tyytyväisyyteen, toimintakykyyn ja elämäniloon on valtava merkitys sillä, kokevatko he itsensä terveiksi vai sairaiksi, vaikka heillä sinänsä täsmälleen sama terveydentila olisikin.
Kannattaa myös muistaa, että todella harva meistä on täysin terve ja yleensä käsitteellä terve tarkoitetaan tilannetta, jossa ei ole mitään vakavasti elämää haittavaa sairautta. Harva määrittelee itsensä vammaiseksi, jos tarvitsee silmälaseja jne.
Vierailija:
kun näin ei kerran todellisuudessa ole! Kai nyt lapsella on oikeus tietää oma tilanteensa. Ei sitä lasta tarvi sen erilaisemmin kohdella vaikka sille totta puhuukin! En mä ainakaan kasvata lastani pumpulissa uskomaan toisin kuin asia on.T:aiemmin vastannut sydänlapsen äiti
Sehän on vain määrittelykysymys, mikä katsotaan terveydeksi ja mikä sairaudeksi.
Eihän esim. silmälasien käyttäjäkään ole sairas, vaikka tarvitseekin joka päivä lasejaan. Tai eihän esim. tietylle ruoka-aineelle allergista pidetä sairaana. Jos tarkkaan tutkitaan, ei kukaan täytä ainakaan WHO:n mukaista terveen määritelmää. Ja sekin on vain yksi määritelmä. Terve ihminenhän on vain sellainen, jota ei ole tarpeeksi tutkittu, jos niin halutaan ajatella.
Pitäisikö sanoa, että minulla on kaksi tervettä lasta, joista toinen on likinäköinen? Tai pitäisikö sanoa, että onneksi olemme mieheni kanssa olleet terveitä, paitsi että mieheni käyttää potenssilääkkeitä? Kaikkea ei tarvitse kertoa kaikille.
Minusta vammasta/diagnoosista kertominen on eri asia kuin vamman/sairauden hyväksyminen.
Sinä lienet hyväksynyt lapsesi epilepsian yhdeksi lapsesi ominaisuudeksi, mikä osoittaa lapsen hyväksymistä sellaisena kuin hän on. Se on hienoa, ettet anna yhden omianisuuden peittää lapsesi muita piirteitä alleen.
Terveen ja sairaan välissä pitäisi olla joku sana, jota voisi käyttää henkilöille, joilla on esim. juuri tuo lievä epilepsia.
Sana " sairas" on niin leimaava, että jos minulle olisi puhuttu pienenä, että olen sairas, kun minulla on epilepsia, niin se olisi varmasti vaikuttanut korvien väliin ja siitä olisi tullut isompi ongelma, kuin epilepsiasta ikinä.
Vierailija:
kun näin ei kerran todellisuudessa ole! Kai nyt lapsella on oikeus tietää oma tilanteensa. Ei sitä lasta tarvi sen erilaisemmin kohdella vaikka sille totta puhuukin! En mä ainakaan kasvata lastani pumpulissa uskomaan toisin kuin asia on.T:aiemmin vastannut sydänlapsen äiti
minulle lääkärit ovat aina sanoneet että olen terve ihminen kunhan muistan vain ottaa lääkkeeni joka aamu. Minulla siis kilpirauhasen vajaatoiminta. Pidän myös itteäni terveenä, en koe olevani sairas. Lääke korvaa vain sen hormonin jota kroppa ei itse pysty tuottamaan.
Eli mielestäni voit sanoa että sulla on kolme tervettä lasta. Jos tämä sairaus siis ei haittaa joka päiväistä elämää!
Epilepsiaa on montaa eri muotoa, kaikki ei niin vakavia että ihan kehitysvammaa tarviis pelätä! :o
koen olevani terve vaikka minulla on reuma ja ms-tauti. Ainoastaan silloin koen olevani sairas kun taudit oireilee (viimeksi pari vuotta sitten).
Usein väitänkin olevani terve kun en muista tauteja :)
Ole ap iloinen että lapsesi sairaus saadaan niin hyvin hoidettua että voit pitää häntä terveenä. Varmasti lapsellekin on mukavampi näin kuin että tautinsa joka paikassa otettaisiin puheeksi ja päivittelyn kohteeksi.
Vierailija:
jotkut lapset saavat epilepsiasta lievän kehitysvamman. epilepsia voi siis olla rajukin. vai onko näillä lapsilla ollut jo lievä kehitysvamma, mutta ovat ilman diaknoosia. tietääkö kukaan? muutaman tällaisen lapsen tiedän. toisen näin neurolla ja toisesta luin kehitysvamma lehdestä. neurolla oleva sai vielä väliaikaisen halvauksen.
mittasuhteet lapsesi omassa minäkuvassa. Jos tuollaista ominaisuutta pitäisi toitottaa, niin minunkin pitäisi varmasti aina joka paikassa sanoa, että vanhin lapseni on sairas/erityislapsi, koska hän ei voi syödä suuria määriä raakaa kananmunaa (esim. taikinassa) :)
Meilä tyttö menossa tutkimuksiin poissaoloepilepsia epäilyn takia. Minulla myös 3 tervettä lasta ja painin JUST saman asian kanssa kun sinä!
Siinä se lapsi on lapsi muiden joukossa. Kunhan tärkeimmät ihmiset tietävät kuinka toimia niin ok...
Miten niin väärin? En tajua!
Epilepsiakin voi tosiaan olla todella rankka tauti tai hyvinkin lievä tai jotain siltä väliltä. Samoin joku voi olla allerginen lähes kaikelle ja allergiakohtaus voi viedä hengen, joku toinen taas joutuu siivoamaan useammin eikä päästä koiriaan makuuhuoneeseen, kun on koirille allerginen, allergisia silti molemmat.
Vierailija:
Siitä on terveys kaukana jos lapsella astma. Sinistä lasta saa viedä hoitoon ettei tukehdu. Ihmeellinen käsitys terveydestä joillakin.
Mikä ikäinen lapsesi on? Kuinka oireilee?
Haluaisitko vaihtaa ajatuksia aiheesta tai aiheen vierestä :) ?
ap
hän alkaa itse hävetä, kun ei siitä puhuta. Ja huom! en nyt tarkoita, että siitä pitäisi olla jatkuvasti puhumassa ja kaikille, mutta et sä sitä vois poissulkeakaan.
Mitään salaamatta ja mitään poisjättämättä...
Ystävät, sukulaiset, naapurit, kerhotädit, kaikki tietää! Ihan jo siksi, JOS lapselle joskus jotain sattuisi.
Ja muuten, epilepsiakohtauksen voi saada elämänsä aikana kuka tahansa, " tervekin" . Tiesitkö? Onko hän silloin automaattisesti sairas?
ap
Onko katse sellainen, että silmät näyttää sille kuin katsoisi ylöspäin, irikset lähes yläluomien alla piilossa? Ym. ym. kertokaa ihan mitä vaan.
Onko lapsillanne ollut kuumekouristeluja?
joo, tosi paljon heräsi sympatiaa tuolla vedolla!
se joka saa epilepsiakohtauksen jostain syystä on myöskin sairas eli sairastaa jotain, joka on laukaissut epilepsiakohtauksen. Mutta hän ei välttämättä sen kummemmin sairasta epilepsiaa vaan jotain muuta.
Sen sijaan vammainen ei välttämättä sairasta mitään, vaikka hänellä vammastaa diagnoosi onkin. Hänellä on vamma ei sairaus.
Ihan niinkuin tarkastaisi laipion listoja... Lapsi ei kommunikoi kohtuksen aikana, mutta jatkaa keskenjäänyttä työtään heti kohtausken mentyä ohi. Joskus jopa syö kohtauksen aikana! Koskaan ei ole kouristellut.
51, kun kerran niin paljon tiedät, niin onko ammatillista koulutusta asiaan vaiko omakohtaista kokemusta? Voisitko siis vastata tuohon viimeiseen kysymykseeni?
ap
jotkut lapset saavat epilepsiasta lievän kehitysvamman. epilepsia voi siis olla rajukin. vai onko näillä lapsilla ollut jo lievä kehitysvamma, mutta ovat ilman diaknoosia. tietääkö kukaan? muutaman tällaisen lapsen tiedän. toisen näin neurolla ja toisesta luin kehitysvamma lehdestä. neurolla oleva sai vielä väliaikaisen halvauksen.