¨¨ tiistaita TAMMENTERHOT ¨¨
[color=A020F0]
Huomenta ja maanantain palstasaldoa:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8888939&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (38)
eiliset neuvolakuulumiset:
pissa ok, hemppa edelleen vaan 106 eli obsidanilla jatkan:P, rr hieman noussut mutta ei ollut täti huolissaan kun mulla vähän korkeempi ollut koko ajan (sen verran pitää vaan seurailla et jos kutinaa, päänsärkyä tms tulee niin sitten tarkistaan tilannetta), painoo noin 700 g/vko, sf 33 ja simppiksen syke 140. simppiksen pää liikui edelleen, ei ole lähtenyt kiinnittyyn. eli ei kummempia kuulumisia.
myös tänä aamuna simppis aloitti jumpan puoli seitsemältä. eli täytyy äitin oppia nukkua päikkäreitä jos meinaa tavaksi ottaa tuon. salilla on käyty, ja kyllä nyt huomasi kun bussipysäkille kävelin et heti jos vauhtia yritti kiristää niin rakkoa alkoi painamaan. mut sit kun vähän himmas, niin ok.
eilen oli vimppa valmennus sairaalalla. siellä oli yks samoilla viikoilla olija jo sairaala-kuteissa. oli mennyt vedet viime to ja tänään käynnistetään.
turvotus: sormusten pitäminen on päivästä kiinni
hikoilu: ei sen enempää kuin tavallisestikaan, ehkä jopa palelen enemmän kuin tavallisesti. yleensä oon sellainen lämpöpatteri.
närästys: ei ole nyt enää vähään aikaan vaivannut
huimaus: en ole huomannut. kesällä kun oli niitä kuumia päiviä niin tuli pari kertaa sellanen heikko olo, mut ei enää
parisuhde: monilla täällä tuntuu olevan ongelmia miehuksen kanssa:( meillä on onneksi ollut aika ihanan seesteistä tää aika, mieskin ihmettelee aina välillä kun häntä on työkaverit valittellut hormonihirviöistä eikä meillä ole kotona sellaista näkynyt:)
zatu: mulle tuli se päätös nuista tuista varmaan joku kolme viikkoo sitten. mut mullahan oli se tilanne et työnantaja maksaa ekat kolme kuukautta. ja sit se kelan rahakin on laskettu 6 kk:n tulojen mukaan, niin ei tarvinnut noista verotuksista välittää.
tau: mäkin koitan nyt aamupalan jälkeen vasta ottaa ton raudan, jos sitä sitten pystyis ottaan.
sulina: juu, on ne lumet kaikonneet aika ikävästi täällä pirkanmaallakin:( nooh, eipä oo liukasta tallustella tälläsenä mahakkaanakaan...
mieletön: toivottavasti kirjeellä on suotuisa vaikutus. uimaan... mäkin haluisin uimaan vielä,mut kun en tiiä lähteäkkö enää vai ei. kun pehmentymistä oli kuitenkin tapahtunut jo ennen viikkoo 30, niin sit ittee mietittyttää et oisko siellä voinut jo muutakin tapahtua. ehkä mä pysyttelen kuivalla maalla (vaikka nyt aika märkää onkin...)
pupina: mekin alettu nimiä pikkuhiljaa miettiä. minä aina välillä innostun miettiin ja joskus mies on kaverina, muttei aina. ollaan yritetty kysellä et mitä nimiä suvussa kulkee, aateltu lähinnä et vois noiks toiseks ja kolmanneks nimeks miettii. mut ehkä simppis sitten on ihan jonkun nimen näköinen kun syntyy:)
ai niin, tänäänhän on mun eka äippälomapäivä!!! tuntuukin niin erilaiselta kun on vasta seitsemän (?) viikkoo ollut poissa töistä;)
kahden viikon päästä ois lääkäri. oma lääkäri on kuulemma silloin lomalla. vähän elättelen toiveita et jos tuo sijainen olis sellainen vähän epävarmempi ja laittaiskin lähetettä tayssiin kokoarvioon tai johonkin jossa pääsis simppistä vilkaseen:)
tigru ja simppis 34+4
Töistä vielä kirjoittelen, vielä olisi kolme viikkoa jäljellä tämän viikon jälkeen töitä. Miten musta tuntuu et kaikki muut on jo äitiyslomilla ja saavat suunnitella kovasti vauvan tarvikkeita ym. Pitäs varmaan käydä helmikuisten pinossa, niin sit olis isommissa viikoissa ;)
Kummeja täälläkin on pohdittu kovasti, tytöillä on molemmilla 3 virallista kummia ja sit 1 ystäväkummi, eli tää neljäs on sellainen joka ei kuulu kirkkoon. Päänvaivaa meillä tuottaa se että me kastamme lapset ev.luteiksi ja mies sukulaisineen on ortodoksi ja kaikki ev.lut sukulaiset ja ystävät ketkä kelpuutamme kummeiksi on siis käytetty ja kun kirkko vaati et pitää olla väh. 2 ev.luttia niin vaikeeks menee.
Lapsiveden tihkumisesta mulla on omakohtaisia kokemuksia edellisestä raskaudessa,sillon lapsivettä alkoi tuleen rv 36, ja sitä tuli ihan useampi desi kerrallaan, edes tena ei pitänyt housuja kuivana, useinmiten vettä tuli silloin kun yöllä käänsi kylkeä tai nousi esim. autosta, sohvalta ym. No kyseessä oli siis korkea lapsiveden meno. Vettä tuli kokoajan lisää ja vauvalla tai minulla ei ollut mitään hätää, koska reikä mistä vettä tuli oli sen verran ylhäällä, ettei suurta tulehdusriskiä ollut ja sainkin elellä ihan normaalisti. Tosi kivaa oli vaan mennä esim. kauppaankin kun ei voinnut tietää milloin housuun lorahtaa.
Mä aloitin pariviikkoa sitten syömään tuon obsidanin lisäksi multitabs 2+ sen kaksi tabua päivässä, jospa se olisi tehonnut tuohon raudan imeytymiseenkin, seuraava neuvola on 4.12, et silloinhan sen sit näkee.
Meillä on vielä esikolle ostettu turvakaukalo käytössä vauvalle, se on nyt sen 5 v vanha, en kyllä ollut edes ajatellut että olisi " vanhentunut" , kokonaisuudessaanhan sitä on käytetty n. 1 vuosi. Mutta eiköhän se vielä ihan turvallinen ole kuitenkin.
Mamm@mia rv 30+3
Teki niin hyvää uida ihan rauhassa itsekseen ja nauttia veden virtaamisesta. Uin ensin n. 20 minsaa ja sitten vyön kanssa vesijuoksua toiset 20 minsaa, niin sai jalat kunnolla töitä ja veri pääsi taas virtaamaan :)
PUPINA:
Tuosta D-vitskun määrästä. raskaana olevilla se päivittäinen annos on 10 mikrogrammaa päivässä, muuten se olis kait 5 tai 7,5...öööh.
Pitäs vielä yhet ä-housut lyhentää, kun lahkeet laahaa sen verran pahasti kurassa. Imuri oottaa kans taluttajaa, parempi siis ruveta hommiin, kun huominen tietää taas lepoa sängyn pohjalla.
Äitee ja Aatutar 30+4
[color=darkblue] Mua väsyttää! Ja ihan koko ajan. Nyt pian viikon ajan on taas ollut tätä ihan tajutonta väsymystä, mihin ei unet auta. Ja kun kello tulee yhdeksän illalla, on väsymys..tipotiessään ja sit hillun taas kahteentoista ja vaikka en hilluiskaan, uni ei tule silmään kun vasta puoli yhen jälkeen. No aina olen valvonut puoleenyöhön, eli siinä ei mitään uutta, mutta yleensä kun mulla tulee univelkaa, simahdan tv:n eteen. Nyt ei mitään tietoakaan nukkumatista ennen puolta yhtä. Kamala ongelma =) Nytkin voisin tähän nukahtaa ZZzzzzzzzz
Eilen tyttöni itki puoli tuntia koulun jälkeen, pahaa oloaan =( Istuin sit koneelle ja lähetin pitkän meilin kolun opettajille. Ilman syytöksiä, sisältäen vain meidän perheen ja tytön tuntemuksia asiaan liittyen ja pyyntö siitä että asia otetan vakavasti kun asia on lapselle hyvinkin todellinen ja raskas suru. =( Hyi tätä oloa äitinä kun haluaisi taata lapselleen turvan, eikä pysty siihen. Ehkä kuitenkin tämän ja neurologin kirjeen myötä jotain konkreettista tapahtuu. Siihen kuitenkin uskoen, elämä jatkuu.
Lauantaina sain olla yksin kaupungilla kun sisko hoiti lapset ja ostin vauvalle niitä kuvioituja harsoja mistä täällä viime viikolla puhuttiin. 3 kpl maksoi 8.90¿ eli olivat kyllä aika kalliit. Haalareita katsoin taas sillä silmällä, mutta sen minkä halusin löytyi vain vaaleansinisenä tai punaisena =( Saa nähdä ettei tässä käy niin että joudun käyttämään vauvalaatikon haalaria kun en muuta enää saa, kokoja oli jo nyt tosi huonosti.
Marialle kummeista, tottakai lapsella voi olla kummit samaa sukupuolta, yhdellä lapsellani on vain kaksi naispuolista kummia. Pääasia on että niitä kummeja on vähintään kaksi. Itse pyysin parasta ystävääni kummiksi jo alkuvaiheessa, hänen miehensä on lisäksi oman mieheni serkku, että sukuakin ollaan =) Molemmat siis lupautuivat, ja enempää en taida viitsiä pyytää. Kaikki sisarukset ovat olleet potensiin kaksi jo =)
Fablelle koosta, mun kolmannessa raskaudessa todettiin rv. 32 makrosomia ja jousuin erityis seurantaan. Kokoarvio oli tuolloin 32+0 2600g ja seuraavassa 38+1 se oli 4-4,2 kg. Synnytys käynnistettiin rv. 38+4 ja poika painoi 4400 g. Riskeistä mulle ei puhuttu mitään, ainoastaan keskityttiin synnytys tapa-arvioon. Kaikki meni hyvin, käynnistettiin aamukahdelksalta, ja synnytyksen merkittiin alkaneeksi 16.00 ja poika syntyi 21.04 19 minuutin ponnistusvaiheen jälkeen. En revennyt ollenkaan eikä leikattu, mutta toisaalta olin jo synnyttänyt 2 kertaa, edellinen painoi myös saman verran, 4290g, tosin 10 päivää lasketun ajan jälkeen.
Nyt puhelin soi, palailen myöhemmin
nenn 34+1
[color=595959]
[b]Mamm@mia[/b] tsekkaas toi teksti:
" ... Tämän lisäksi kummina voi toimia evankelis-luterilaisen kirkon toimittaman kasteen (lapsikasteen) hyväksyvään kristilliseen kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva henkilö, esimerkiksi ortodoksi tai katolilainen. Kirkkoon kuulumaton henkilö ei voi toimia kummina" ja tää ote löytyy ev.lut sivuilta:
http://evl.fi/EVLfi.nsf/htdigindex/3D771C0F959FAD46C2257022003F65DA?Ope…
Eli ei pitäisi tuo ortodoksi mikään este, koitappa kysyä omasta seurakunnastasi varuiksi vielä =)
Ja äippälomasta: itellä vielä kaksi täyttä viikkoa + tämä viikko ennen lomaa, joten ei täällä kaikki vielä lomia viettele ;-)
[b] Zatu, Mieletön [/b] minkähän takia meilläkin imuri näköttää siellä eteisen/apukeittiön välissä takkikaapin kulmauksessa orpona....ihan kuin vaan odottaisi taluttajaansa.....MITÄ MUAKO ?!??
Vesistä vielä, että ei mulla sentään tule mitenkään lorahtelemalla, oon vain ihmetelly ton normaalin pikkuisen vuodon lisääntymistä selvästi vetisemmäksi ja hieman runsastuneeksi. Ilmeisesti ihan normaalia. En ole huomannut, että vuotaisi johonkin tiettyyn aikaan tai tapahtumaan liittyen enemmän tai vähemmän..
Hikoilua on silleen enemmän, että mun tulee aikaisempaa huomattavasti helpommin kuuma. Yölläkin saatan herätä kun mun vaaan on niin kuuma, että pitää potkia peitot pois..
Parisuhteesta täällä ei oo valittamista, joten tsemppiä todelle teille, jotka takkuilette siippanne kanssa syystä tai toisesta. Nyt vaan näemmä sattuu meillä olla niin, ettei oo tarvinnu tania mistään. Mies on kyllä tosin silminnähden muuttunut tässä mukana, sitä ei vaan huvita lähteä minnekään rimpsalle tms. Olen luonnollisesti ikionnellinen siitä jutusta, toisinkin voisi olla :/
Kyllä on meilläkni nimiä pyöritelty, tosin tytön nimiä vaan tupsahtelee kummankin mieleen jostain syystä vaikka tässä poikaolo itellä onkin...ristiriitaista =)
[b]Lydi@, Pupina[/b] mulle tuota kalsium-valmistetta määrättiin ja D-vitamiinillista sen kalsiumin imeytymisen vuoksi. Sitä D-vitamiinia varmaan saa tosin tarpeeksi siitä Multitabs:kin, mutta tehostaa imeytymistä kun otetaan yhtäaikaa kalsiumin kanssa. Ä-polilla lääkäri sanoi, että 1500mg pitäisi odottavan äidin saada kalsiumia, netissä puhutaan vaan 1200mg... No se laski, että jos syö hyvin, juo 2 lasia maitoa/piimää, syö 2 viipaletta juustoa päivässä niin kaksi kalsiumtabua D-vitamiinilla pitäisi riittää (siis riippuu tabujen annostuksesta tietysti). Mulle se määräs jotan Kalkipos D tms.
[b]Harmonielle[/b] haleja mukavista neuvolakuulumisista!! bd bd ettei oo sitä suulakihalkiota!!
Tosta vanhempainvalmennuksesta, en tiedä tehdäänkö täälläkään mitään sen konkreettisempaa kuin istutaan tuoleilla ja katotaan videoita yms. Ekalla kertaa oli se synnärifilmi, katotaan nyt mitä on tällä kertaa kivunlievityksestä. Meillä on täällä neuvolassa kaikkinensa 5 käyntiä, joista yksi on semmonen missä ei olla ukon kanssa samassa tilassa. Se on imetys / isäryhmä nimeltään. Me akat opetellaan imettämistä ja ukoille tulee vieraaksi joku mahdollisimman tuore isi uutukaisen vaavin kanssa &hearts .. Kiva idea TH:lta se kyllä, saisi vaan akkojen puoellekki tulla =)
Sitten on parisuhteesta ja lastenhoidosta vielä omat kokoontumisensa.
Onneksi meillä ei kummankaan puolella ei suku " määrää" tai tuputa nimiä ja kummeja valmiiksi. Ei se tosin kyllä uppoiskaan, mutta tulis vaan turhaa mielipahaa tuputtajalle ;-)
Äsken juotiin täällä töissä ukon 40vee synttärikaffit. Hain oikein täytekaakkuaki ja laitoin siihen 4 kynttilää, jotka se joutu puhaltaan =D
40 kynttilää olisi näyttänyt jo hupaisalta pienen kakun päällä... Laitoin kaksi vaaleanpunaista ja kaksi vaaleansinistä ja kerroin, että siinä on sun tulevan tammikuussa toimitettavan synttärilahjan mahdolliset värivaihtoehdot ;-)
Pitänee toi oma porukka -miehen sisaret siippoineen ja anoppi- kaffittaa vielä viikonloppuna ja saisi samalla arpoa vihdoinkin sen aikuisten joululahja jutskan. (Arvotaan 8 aikuisen kesken -omaa porukkaa- kuka ostaa kenellekin, hauskaa että saa jotain mutta ei mee alyttömästi rahaa).
*huokaus*
Pitänee lompsia tonne alakertaan tsekkaan jotain ku huuellaan.. Mukavaa illan jatkoa...
[/color]
Mary 31+6
Sideharsoista tuli mieleeni, et mäkin etsin niitä kodin 1 :stä sunnuntaina ja en löytänyt ja tietty ei myyjän myyjä näkynyt missään , porukkaa oli kaupassa vaivaks asti ja luovutin, mut siis kysymys kuuluu et mistä päin niitä löytyy, etsin pyyheosastolta ja lakanosastolta ja kangasosastolta. Voihan tietty olla et niitä ei meidän ykkösellä ole myynnissä, mut jos joku viittis neuvoo niin osaisin ainakin sunnatta oikealle osastolle seuraavalla kerralla, ettei tarvii koko hehtaarin hallia kieertää, kits.
Mary: joo toki ortodoksinen kelpaa ja tytöillä se kolmas kummi onkin ortodoksi, mut siis kun luterilaiseksi kastettavalla tulee olla 2 luterilaista kummia ja loput kummi voivat olla sitten katolilaisia tai mitä vain. ja ne luterilaiset me ollaan käytetty loppuun =). Eikä viitsisi tätä kolmatta kastaa vain kummejen takia ortodoksi kirkkoon.
No onneksi tätä kerkee vielä mitiskellä ja täytyy varmaan laittaa samoja kummeja kuin tytöilläkin jo on.
[color=ForestGreen]Ihan oli meitin pino tippunut jo toiselle sivulle, joten piti tulla jotain vielä kommentoimaan, et saadaan pino ylös.
Tikru: Vauvan sykkeen normaalirajat on 120-160/min, et ihan normaali on teidän vauva syke. Ja matalammalla/korkeammallakin ne voi käydä, mutta jatkuvasti ei saisi olla. Kuulemma varsinkin unessa niillä tuppaa pulssi olemaan matalammalla.
Zatu: Me ostettiin edellisellä Pohjanmaanreissulla ISO:sta itkuhälytin, joka maksoi 29e. Se ei kyllä ollut mikään tunnettu merkki tms., mutta me sitä tarvitaan lähinnä silloin, kun/jos nukutetaan vauvaa parvekkeella, joten kantomatkan ei tarvitse olla pitkä. Siellä taisi olla Philipsin hälyttimet ihan samaa hintaluokkaa kuin muuallakin. Tuota halvempaa mallia olen nähnyt täällä jossain liikkeessä maksavan 39e.
Maria-79: Kuulostaa ihan loogiselta tuo sun selitys, miksi ennenvanhaan on valittu nais- ja miespuoleisia kummeja. Ei se tosiaan ole mikään sääntö. Miehellänikin on muuten vain kaksi naispuolista kummia :)
Fable: Voi kun sulla nyt on noita murheita täs raskaudessa... Tuo hepatoosi on onneksi helppo sulkea pois verikokeilla, joten suosittelen soittamista neuvolaan.
Nenn: Voi kun tohon teidän tytön tilanteeseen löytyis joku ratkaisu pikapuoliin. Kuulostaa niin sydäntäsärkevältä jopa ihan näin ulkopuolisesta tuo suru ja paha olo, voin vain kuvitella miltä se tuntuu äidistä. Sitä kun tekis varmasti ihan mitä vain, että omilla lapsilla olis hyvä olla. Voimia! *halaus*
Mut nyt tiskaamaan ja sen jälkeen ruokakauppaan...
Illanjatkot kaikille!
-Sulina-
Kiitos Zatu+ Sulina " syke-tsemppauksesta" :) Kyllä toi syke aiemmin on ollut sellaista 135-140, viime torstaina oli 142. Eli on siinä vaihtelua ollut. Vauva oli kyllä ihan paikallaan nyt sykettä mitattaessa, liekö sitten nukkunut? Alkoi kyllä liikkumaan kun terkka häntä töni. Mutta on tää äidin mieli kummallinen kun heti herää huoli, jos joku asia ei menekään niin kuin on ennen mennyt. Vaikka järki sanoiskin, ettei ole huolta, ja ois nyt kokenut terkkakin sanonut jos olis syytä huoleen??!
Hermione: Mukavaa, että löytyi joku muukin, jolla on menkkamaista kipua. Miun terkkakin puhui, että kipuilu voisi liittyä ihan rasitukseen. Synnytyssupistukset tuntuivat miulla myös menkkakipuina, tosin miljoona kertaa kovempina, mutta ne aaltoilivat ja voimistuivat. Tämän hetkinen kipuili on enempi pientä ja jatkuvaa. Eli ehkä kaikki on ok..
Mutta nyt on vaihteeksi sellainen olo, että voi kun saisi vauvan äkkiä syliinsä, tai ainakin viikkoja kasaan n. 36 jolloin vauvalla olisi aika hyvä tilanne vaikka syntyisikin..
huolestunut tikru
Nyt on kangaskauppa tyhjennetty ja kone odottaa käyttäjäänsä....!
Hauskaa tässä on se etten oo vuosikausiin mitään ommellut ja nyt sitten ajattelin kuluttaa loppuajan sen parissa, voi olla että menee pidempääkin....:)
Ihanaa kangasta löysin vauvankopan verhoa varten, sellaista valkoista, ihan läpinäkyvää missä on pieniä nalleja ommeltu kiinni! Ajattelin laittaa sitä sen valkoisen kankaan päälle, katotaan miten käytännössä onnistuu.... Oon enemmänkin kyllä keittiö kun käsityöihmisiä....!
MAMM@MIA kyseli kuvioharsoista Kodin ykkösestä: ostin juuri tänään niitä flanellisia (vaunuihin suojaamaan kylmältä ilmalta), mutta ihan sieltä pyyhe ja lakanaosastolta niitä löysin, samoin kun viimeksi niitä kuviollisiakin! (tämä siis Vantaan Variston kodin ykkösessä!)
Espoossa kauppakeskus Merituulessa niitä oli siellä pyyhe- ja lakanaosastolla myös.
ZATU puheli leikkaus-ja verikammosta ja täällä olis yks ihan hirveen kammoinen tapaus: en kestä verta, leikkauksia, sairaaloita ym.
Olen kerran alle 2 vuotiaana ollut sairaalassa eli 30 vuotta sitten....
Veri alkaa heti heikottamaan (omakin, paitsi nyt menkat....) eli vaikkakin alatiesynnytyksessäkin sitä verta näkyy niin kammona on että joutuisin sektioon!
Tosin vauvan parasta haluan ja menen tottakai sen mukaan, mutta yritän olla ajattelematta sitä leikkausviiltoa ja kaikkea muuta...
MIELETÖN nautiskeli tänään uimisesta omassa rauhassa, eikö vaan olekin ihanaa tyhjätä ajatukset ja vaan lillua siellä vedessä!
Käyn aina kun energiaa riittää niin keskellä päivää uimassa, ei oo niin paljoa ihmisiä ja on tilaa jumppailla näitä raihnaisia niveliään terapia-altaassa! Kysyin neuvolalääkäriltä viimeksi että voinko jatkaa vaikka jossain sanotaan ettei vikalla kolmanneksella pitäisi uida, mutta sanoi että niin kauan ku paikat on kiinni niin uiminen ok!
MARY puheli vielä tästä D-vitamiinista ja että imeytyy paremmin kalsiumin kera. Mutta mites kun siinä Multitabs 2+ on sitä rautaakin ja se kun taas ei imeydy jos nauttii esim. maitotuotteita samaan aikaan?
Otan yleensä multitabsin mehun kera ennen aamiaista ja sitten ennen nukkumaanmenoa.
Varasin muuten tänään ajan synnytyssairaalaan tutustumiskäynnille, toivon vaan että mies saa hoidettua töistä vapaata kun ne käynnit on aina arkisin klo:13.30! Luulin että ne olis illemmalla, se kätilökin kyllä myönsi että vähän tyhmä aika....
Nyt jää hieman lyhyeksi tää kirjoittelu, pakko mennä tyrkkäämään kananfileet uuniin ettei rupee heikottamaan....!
Mukavaa iltaa, huomiseen!
Pupina
[color=blue]Tigger [color=violet]syötkö useempaa Obsidania päivässä? Hyvä, että muuten kaikki ok neuvolassa bd bd.
[color=blue]Mamm@mia [color=maroon]pidetään yhessä me peräpäätä :)
[color=blue]Nenn [color=violet]voi sitä teiän tyttö reppanaa :`( on varmasti kauheen ahistunu olo sullakin lapsesi takia. Toivottavasti ne opettajat nyt alkavat toimimaan. Voimia *halaa* menee niin sanattomaksi, kun miettii miltä lapsesta tuollanen voi tuntua.
[color=blue]Sulina [color=maroon]täällä on naapurikylän sekatavarakaupan tapasessa joku itkuhälytin alle 30,- Merkki mikälie. En tiiä oisko se minkäänlainen. Vaikka tuskin ne täysin susia voi olla?
[color=blue]Tikru [color=violet]oisit aika poikkeeva odottaja, jos et yhtään huolehtis ;)
[color=blue]Pupina [color=maroon]mulle neuvolatäti tokas akkaa oottaessa, ett miten sä kestät synnytyksen, ku mun suonet meni tukkoon sen yrittäessä ottaa verta. Tuumasin, ett no se onki luonnollinen tapahtuma niin oli täti hiljaa. Onneks jäi sit saikulle ja sain paljon asiallisemman tätin tilalle.
En tosiaan osannu kammota sitä synnytystilannetta mahollisen veren näkemisen takia, mutta sektiossa sitä vois jäähä miettimään vähä liikaa sitä toimenpidettä. .mut kiireelliseen ku joutu niin eipä siinä kerenny.
[color=darkviolet]Jännää, ku monella teistä on kai, että käytte pariskuntana tutustumassa synnärille :O me käytiin sillon akan odotusaikaan sillä porukalla millä oltiin synnytysvalmennuksessa.
Soitin sitten tänään sinne [b]Kelalle [/b]kunnei sieltä alkanu soittoo kuulumaan niin eilen oli tehty päätös. Varmaan mun eilisen soiton jälkeen. Mullahan lasketaan ä-raha liitonrahojen mukaan niinku aiemmin mainihin ja ei tosiaankaan pitäny olla mistään muusta kii, ku että kaivavat ö-mapit esiin ja tekevät päätöksen. Onneks soitin, ties kuinka kauan ois saanu ootella muuten.
Innostuin sit soitteleen muutenki. Vakuutustarjouksia pyysin parista paikkaa. Sieltä missä meiän kaikki vakuutukset on ja ku ollaan avainasiakkaita pankin kanssa mistä otettu mökkilaina niin sieltä toisena. Katastaa millaset tarjoukset tulee ja onko siinä huomattavia eroja. Tai sen tiiän ettei autoissa kovin eroja oo, mut muuten vois ollakki.
Ukko pitäs saaha irtoon sohvalta ja kauppaan. On käyty ajat sitte jo saunassa niin sitä tuntuu ramasevan. Sillä meni eilen myöhään kattilarempassa, mut se on nyt onneks valmis. Sitten pitkät työpäivät siihen päälle niin en yhtään ihmettele ku silmät luppasee.
Viettäkää rattosa ilta :)
Eilen tuli postissa semmonen tieto että mun mies voi joutua joulukuun 14.päivä kiven sisään jossei pääse yhdyskunta palveluun,jos hän joutuu tohon ensimmäiseen nii sitten mulle tulee kyllä vaikeet ajat..mihin mä tytöt saan kun synnytys alkaa ja niin edelleen..ja tää päivä on kans ollu tose tympee kun alaselkää on kolottanu melkei kokoajan ja masussa on ollu tosi tukala tunne..mut eipä nyt muuta
Tervehdys kaikille, pikainen viestitys, mulla laskettu aika 21.1 ja asustamme USA:ssa talla hetkella. aikaisemmin 10, 8 ja 5 vuotiaat tytot. Mies kultainen ja ihana...
Tassa toitten lomasta vaan pikainen viesti kaikille, jotka haluavat parisuhteeseen uutta. Lukekaa Gary Chapmanin kirja Rakkauden kieli.
hyvin jaksellaan taalla ja innoissaan odotamme nelosta, ehka eniten kuinn aikaisempia, on taa meille niin suuri ihme!
leperus ja viikoja 31 + jotain, ei enaa suorilta muista, ekalta kylla muisti viikot ja puolet paivatkin ihan tarkkaan.
[color=seagreen]Pikainen piipahdus.....
Just joo, kun luulin ehtiväni koneelle nyt ä-lomalla joka päivä. Miten tää elämä onkin niiiiiin kiireistä? No, tammikuussa se kire loppuu.
Blogiin oli lähetetty kuvia laitettavaksi, ehdin valitettavasti laittamaan ne vasta to-iltana tai perjantaina. Olen lähdössä miehen työreissuun mukaan Tampereelle ja Jyväskylään huomenna aamulla aikaisin, missä menee sitten ke-to. Uskaltauduin vielä istumaan autoon, kun ei tunnu mitenkään pahalta. Testasin eilen hurauttamalla yksin Haaparantaan uutta Ikeaa katsastamaan, kun ei viikonloppuna sinne kuitenkaan päästy. Mukavaa kun on nyt noin lähellä, ei tarvi lähteä etelään Ikean vuoksi. Tosin en ole siellä koskaan käynytkään :) :) mutta nyt oli pakko käydä, kun kiinnostaa yks pinnis ja hoitopöytä sieltä.
Mutta nyt pakkaamaan ja nukkumaan, koiratkin pitäisi vielä roudata hoitoon kun aamulla 03.30 herätys huh.... Perjantaina onkin sitten neuvola, palailen sitten. Pikaisesti vielä että kävin tänään yksityisessä neuvolassa ultrassa, kun teki mieli nähdä vauva. Tyttönä oli edelleen säilynyt :) ja pää alaspäin. Painoarvio mittojen perusteella 1800 g ja keskikäyrällä menee kuten tähänkin asti. 40+0 pitäisi olla 3500 g. Itse olen painanut syntyessä 3700 g, mutta meninkin toista viikkoa yli lask.ajan. Taitaa olla äitinsä kokoinen tyttö ;)
Mutta palailen perjantaina viimeistään.......
Sinda & Nipsuneiti rv 31+3
p.s. Mainostan edelleen syömiäni kalaöljyjä, eli aiemmin More EPA (toimii mulla) ja nyt Minisun E-EPA, jossa D-vitamiini mukana. Tossa More EPAssa on DHA mukana, E-EPAssa ei, DHA:ta suositellaan odottajille, edistää solujen uusiutumista ja jotain muuta sikiön kehittyessä.
Neuvola ei varmaan suosittele vielä näitä kalaöljyjä, kun on melko uus juttu ja tutkimustuloksia ei ole paljoa. Ja luulen että eivät tuputa sellaista, mitä saa norm. ruuasta eli pitäisi syödä kalaa min. 3 krt viikossa. Kuka syö? En minä ainakaan. Ja samalla saa raskasmetallit, dioksiinit ym. kaupanpäälle. Kalaöljyt on puhdistettua ja konsentroitua, aitoa tuotetta, valmistettu Jäämerellä uivista puhtaista kaloista.
Mutta nyt hyvää yötä :)
En ehtiny lukea edes koko pinoa, tulee taas vähän omanapaista stooria.
Oli tänään se neuvolakontrolli;kaikki oli ok, hemppa vaan vähän matala 112, mut ei hepatoosia ym.
Rupes vaan nyt mietityttää kun th kysy et tiedetäänkö kumpi on tulossa ja sit ku sanoin et poika, ni se sano et ois sykkeiden perusteella veikannu tyttöä, mut tietty ultra on tarkempi kun hänen korvat. Sit se jotenki vielä niin jännästi et tietääkö teillä kaikki että on poika tulossa..?! Kun päästiin kotiin ni kaveri pisti viestiä mesessä että kun sen äiti on kätilönä kättärillä ni on kuulemma " aika paljonki" sellasia joille Bruno on sanonu 100% varmuudella jotain ja sit se ei ookaan pitäny paikkaansa..nimenomaan siis sukupuolesta.. Nyt vaan jotenki tuli sellanen olo et apua jos tää onki tyttö, meillä on varsinki anoppi tehny kaikki jotain vaaleensinistä kun on romanttisen tyylinen itsekin, on nyt niin hempeitä poikien värejä kaikki.
Mietin vaan et onko kellään lähipiirissä tapauksia et Bruno ois " mokannu" sukupuoliasian? No pääasia tietty että vauva saadaan, oli hän kumpi tahansa, mutta iski nyt vaan ahistus ku todellakin on ehtiny niin asennoitua poikaan vaikka muistattekin ehkä millaisen pettymyksen poikauutinen aiheutti...
Tulipa sepustus, pitää mennä iltapalalle, toivottavasti joku jaksoi lukea..
Beijaflor rv 33+1
Meillä ollaan sairastettu aikas lailla. Eka esikolle tuli oksennustauti ja sit mä sain sen, tosin lievänä mut kummiskin :( Sit kuopus on ollut taas kuumeessa useamman päivän ja mies kaiken huipuks ollut duunireisussa sunnustaista asti, onneks tulee huomenna kotiin.
En suosittele oksutautia raskaana,se vie täydellisesti mehut pois. Eka vatsa kramppaa kun oksentaa ja voi pahoin sitten päälle tulee supistus, ei kivaa!!!!! Nyt kuitenkin olo jo ihan ok.
Kalaöljystä: mä oon popsinut sitä lähes kokoraskauden ja samaten exrtaa foolihappoa. Ajattalen ottaa kuurin maitohappobakteeria reilu kk ennen la:ta, tän sanotaan ehkäsevän allergioita. Kakkosen kanssa tein samoin ja ei ole allergioita. Esikon kanssa en syönyt ja hänellä atooppinen ihottuma.
Kuvioharsoista: stockalla löytyy, itse kävin katsomassa mut en vielä ostanut. ne oli valkoisia joko vihreellä/sinisellä/pinkillä kuviolla.
Kummeista: kakkosella on kaks virallista kummia(molemmat miehiä) ja kaks " epävirallista" kummia(pariskunta) jotka ei kuulu kirkkoon. Olivat ihan kastetoimituksena kokoajan mukana siellä edessä ja pappi antoi myös heille jonkinnäköisen todistuksen, muistuttaa ihan tvallista kummitodistusta.
Turvakaukalopussista:
En muista ketä kyseli mutta meillä on sellainen eis...joku(saksalainen merkki???) ja on ollut ihan joka centin väärtti. Tullaan käyttämään sitä nyt tälle kolmosellekin
Ei nyt pitää kyllä mennä nukkumaan, ÖITÄ kaikille :D
-MM- ja baby 30+4
ZATU:lle vaan että meillä oltiin myös synnytysvalmennuksessa pariskunnittain ja ite varataan sitten aika sairaalaan tutustumiskäynnille!
Kaipa tuo käytäntö vaihtelee paikkakunnittain, näin meillä täällä pääkaupunkiseudulla.
BEIJAFLOR:ia taas epäilyttää Brunon sukupuoliveikkaukset, luin muutama kuukausi sitten jostain täältä palstalta että Bruno sanoo aina olevansa oikeassa ja ellei, niin on luvannut ostaa uudenväriset vaatteet tulokkaalle....! Että näin.... Mutta siis tää on ihan " kuulopuhetta" !
Eipä nyt sitten muuta kun hyvää yötä terhot & huomiseen!
Pupina
[color=blue]Fable [color=violet]mä en ihme kyllä tuntenu itteeni mitenkää uupuneeksi, vaikka ponnistusvaihe oli pitkä. Ihan yllätyin ku myöhemmin papereista luin sen keston :O
Toivotaan, että sulla ihan harmitonta kutkaa bd bd.
[color=blue]Mellum [color=maroon]eläs nyt ala kummiskaa ihan älyttömästi väsyttään ihtees leipomisilla jne. Jos kerta ei oo varmaa miksi sf on laskenu. Tosin paljon vaikuttanee eri mittaajaki.
Taitaa olla joku suositus ettei yli 5 vuotta vanhaa kaukaloa enää tulis käyttää, mut kuinka moni heittää sen jälkeen harakoille. .
[color=blue]Lydi@ [color=violet]niin sen verran mieki tiiän, ett tri tolonen :D siinäpä se sitte onki. Ett onko kirjekursseilla oppinu vai miten ja niin poies päin.
Tosin, ett mie luotan siihen, ett sitä mitä suosittelevat neuvolasta niin sen mukaan toimin.
[color=darkviolet]Voi, että mä haluaisin jo pihalle ja kävelylle. Mut ei täällä oo puhettakaan, ku on niin p**un luikasta :/ Imurointiki on kesken, ku ei vaan huvita. Ja äskön tuli syötyä niin, ett napa soi tai no keitin sumpit ja ne aattelin tiikerikakun kera hörpätä.
Eilen muuten, ku peipi potkasi niin kuulu naps :) :) liekkö sillä nivelet napsunu niinku mulla tekee vai katkasko kiinnikkeen. Kipeetä ei kyllä käyny.
Minne [b]Ardisia[/b] on tällä viikolla joutunu, entäs [b]Sinda[/b] ja [b]Äitiliini[/b]??