Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

¨¨ tiistaita TAMMENTERHOT ¨¨

21.11.2006 |

[color=A020F0]

Huomenta ja maanantain palstasaldoa:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8888939&p=1&tmode=1&smode…

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=A020F0]

..mikä tulkinta siitä unesta! Kiitos mahlottomasti vaivannäöstä =) Ylipäänsä hyvää lupaili tuo tulkinta, kiva kuulla, vaikka sekava olikin unen sisältö. Näemmä monet merkitykset tarkoittavat ihan päinvastaista kuin itse luulisi =)

Mulla on myös mahassa pari arpea sappirakon poiston seurauksena (2005 loppuvuodesta, tähystyksellä). Yksi arpi on ihan navan vieressä ja sitä kutiaa kauheasti nykyään, arpi tietysti venyy mahan mukana ja siksi kutisee. Pieni haava oli tosiaan yllättävän kivulias pari päivää, mutta meni onneksi suht.nopeasti ohi. Kotiutuspäivänä (joka oli leikkausta seuraava päivä) kävi vielä niin harmillisesti, että aamuhoitajan kanssa sovittiin, etten ota pilleri-särkylääkettä, kun maha ei oikein tykänny, vaan otan kipupiikin juuri ennen kotiin lähtöä niin pystyy istua autossa.... joo hoitaja ehti vaihtua ennen kotiutusta ja uusi hoitaja ei suostunut antamaan piikkiä!! Ei vaikka kävin hoitsuhuoneessakin kaikkien kuullen sanomassa, että näin sovittiin aamuhoitsun kanssa, oli sitä mieltä että mitäs et ottanut pillereitä... Jep ollihan se ikimuistoinen automatka kun kaikki tärähdykset tuntui.. Järtsyä, mutta onneksi synnärillä onkin paaljon mukavammat hoitsut =D

Joku eilen kyseli turvotuksista ja vastasinkin, että ei juuri ole... En tiedä mitä tapahtui, mutta illalla turposivat niin sormet kuin varpaatkin ihan nakeiksi :/ Oli kyllä kumma juttu, aamullakin olivat vielä kummalliset. Koitin juoda vettä paljon illan ja yön mittaan, kai se oli jotain sihen liittyvää..

Kun tämä harvapää nyt vain muistaisi viedä pissanäytteen labraan.. Oon aamuisin niin uninen, että ehdin lorotella kaiken pyttyyn kun sitten havahdun että pöydällä on ne kipotkin :/ ARGH! Viimeksi ukko huusi kun kuuli, että kömmin ylös sängystä että muista se näyte ;-)

[b]Fable[/b] mulle ei kerrottu painoarvioo vielä vkolla 20, ihan tässä n. vkolla >25 vasta kerrottiin ensimmäinen ja siitäkin kommentti, että tässä vaiheessa mittaustulos heittää vielä niin paljon, ettei ole varmuutta. Viime viikolla (31+1) otettiin kolmas painoarvio ja se oli vähän alle 2kg, joten puolivälissä käyrää mennään. Ensimmäinen tosiaan heitti mut käyrien yläpuolelle komeasti.. Näin siis S-joen Ä-polilla.

Onko teillä muilla semmonen tunne, että lapsivettä tihkuu jo pois? Olen ihmetellyt tuota " valkovuotoani" , joka ei siltä kyllä tunnu kun on niin vetistä eikä haise miltään jne.. Veden määrä on tosin hyvä, kun sitä ultrataan joka käynnin yhteydessä.. Ilmeisesti ihan normaalia..?

Suonenvedot äityivät viime yönä ihan kummallisiksi: siis jopa vasemmasta käsivarresta veti suonta... Jännä juttu kun sitä alkoi tehdä, kun oikein venytin kättäni. Saman olen huomannut jalkojen kanssa: aina venytyksen/kismittelyn jälkeen iskee kramppi :\

Nyt on alkanu tulla noita kaikenlaisia " kremppoja" ja vaivoja, oikeestaan kun ton rv 30 saavutin niin sen jälkeen. Eilen en taas päässy soffalta ylös lonkan takia ja ihan sen vuoksi kun päivällä touhasin vähän enemmän tää töis... Tähän vähän meinaa tuskastua välillä, kun olovana ei juuri mitään tee ja kumminski paikat on heti kipiät.

NOH tässä on nyt turha ruveta valittamaan -tässä kohtaa ainakaan enää- Loppusuora häämöttää kuitenkin.

Tänään on taas vanhempainvalmennusta ja ukkokin lupasi tällä kertaa lähteä mukaan ;-) Aiheena kivunlievitys. Saa 40-vuotispäivänsä kunniaksi hieroa mun selkää valvonnassa, eix kuulosta tosi reilulta?? Ei mihinkään ukko-riekkumisiin vaan akanhoitoa ja vielä ryhmässä ;-) *hihiiii*

Tää menis nyt töihin. Muiden kirjoitukset nyt jäivät melkein kommentoimatta, koitetaan aamukaffin jälkeen uudelleen 8-D

[/color]

Mary 31+6

Vierailija
2/38 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=607B8B]

Olen tässä alkanut ihmettelemään, kun neuvolassa ei puhuta mitään rasvahappojen tärkeydestä äidille ja vauvalle. Olen muuten aiheesta lueskellut ja ohessakin on eräs artikkeli asiaan liittyen:

http://www.biovita.fi/suomi/uutiset_tiedotteet/280702_01.html

Varsinkin näillä viikoilla millä me nyt mennään olisi tuon mukaan hyvä varmistaa tiettyjen rasvahappojen saanti, onko teille tuttua juttua? Sitä en tiennyt, että niiden puute vaikuttaa myös masennukseen...diabetekseen ja moneen muuhunkin..

Onko teillä jollakulla ollut neuvolassa juttua tuosta aiheesta ja mitä sanoivat?

Mulle on neuvolassa suositeltu vaan sitä multitabs:n special 2+ ja rautaa. Ä-polilla lisäksi suosittelivat kalkki+D-vitamiinilisää. Ei muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä olisi neuvolakäynti edessä. Pitää ottaa tuo esikoinen mukaan kun on vähän flunssaisen oloinen, en viitsinyt viedä päiväkotiin. Mulla on vaan heti neuvolan jälkeen kampaaja ja en haluaisi poikaa sinne kyllä ottaa, täytyy soittaa ukille jos ehtisi katsoa herraa hetken.

Tottakai tulee kipeäksi juuri kun tälle viikolle on kauheesti ohjelmaa :-) Huomenna olisi myös päiväkodissa valokuvaus, täytyy sitten vaan käyttää kuvassa kun viime vuonnakin oli kipeä juuri kuvauksen aikaan.

Palaan sitten muihin asioihin neuvolan ja kampaajan jälkeen. Hauskaa päivää terhot!

t. Mirabella ja Albert 34+1

Vierailija
4/38 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=00688B] Tekis kyllä sanua vaan notta öitä! Kauhia väsy, mää vaan nukkuusi jos voisin..iha hirviää..

Mutta eihä täs ny voi, ku tua kloppi on hereellä ja virtaa olis enemmä ku niis turasell pupuus..[/color]

[color=#2F4F4F][b]Kummi kysyymys:[/b] Onhan niistä ollu puhes,mutta mitä miältä ootta, voiko olla kummeina kaks miästä, siis ei mikää sisustus pari vaan yks kaveri ja miähen veli olis ehrokkahina,

Mutta hassua täs on ,notta siskoon kans oli puhes,niin sen miälestä PITÄÄS olla myös joku naispualinen kummiki ja miäs on samaa miältä.

Mää en vaa ymmärrä miks??Eikö tua oo vähä vanaha kantaasesti ajateltu?? Tarviiko kummilaps aina muka naisellista tatsia?? Ei mun miälestä..[/color]

[color=8B475D][b]( . ) Mulla on perkules taas tulos lenssu! kurkkua kiusannu kipu jo eiliisestä asti, harami ku näitä viiruksia ja pöpöjä ei voi viärä saunan taa lopetettavaksi..!

Mittasin eileen vattaniki ja otin kuvia, ympärys oli 108 senttiä, laitoon sindalle moisesta pallosta kuvan kaans..

Ihan hiriviät arvet mulla,no, kahtokaa itte sitte kuvasta,jahka se sinne asti ehtii..[/b][/color]

mää meen ny klopin ruakintahan, soon moro!

[b]Maria ja himpulaane kolomekaks lus kaks[/b][color=8B2252][size=3]♥

Vierailija
5/38 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=darkviolet]Huomenta evripati :) Vissiin liian hyvin nukuttu yö takana, ku olo on ihan tötteröö. Akka kattelee lastenohjelmia ja köllöttelee viltin alla sohvalla, kattilassa on tulet ja kahvinkeitin napsuu. Tässäpä lyhkäsyyessään tän hetkinen tilanne.

[color=blue]Fable [color=maroon]mulla ei muita leikkauskokemuksia oo, ku sektio. Pari tikkiä joskus oli aiemmin isketty sormeen, ku töissä sen teloin pahasti auki. Ja se heikotti. Eli mun kantti ei kestä verta, jos se tulee muualta kuin mun omasta nokasta tai. .on menkat. Näistä voi päätellä, ett aikas järkytys oli ku lekuri soitti leikkauskoplan koolle.

Jälestä päin, ku aattelee niin tosi nopsaan siinä kaikki tapahtu ja ei kerenny miettiä syntyjä syviä. Ja kun akan näki niin aika pysähty siihen. Pääsin nukkumaan jotain kahen jälkeen yöllä, akka synty puol kahen maissa ja aamulla hoitsun avustamana kömmin ite vessaan kasin aikoihin. Suoneen sain kipulääkettä, sitten laittovat piikillä suoraan masuun ja sitten tabuina.

Eli lääkitystä kyllä saa ja voi huoleti ottaa, vaikka imettää. Viikon päivät vierähti laitoksella ja kipulääkkeet jäi siihen. Harvon kotona otin, jos olin rasittanu itteeni liikaa. Ja nuo lääkkeet tosiaan auttaa.

Minäpä aloin nyt syvällisemmin kertoon tuota juttua, ku oli tarkotus :) innostuin naputteleen, ku tulee kirjotettua ohi aiheen.

En osaa sanoa kumpaa synnytystä mietin enempi. Mulla synnytyksen kokonaiskestoksi on merkitty jotaki yli 20 tuntia, ponnistusvaihettakin kerkes olla tunnin. Eli aika pitkälle tiiän mitä alatiesynnytyskin on. Luulen, että siittä ois helpompi toipua jossei repee. Se pelottaa, jossei peipi mahu alakautta, koska siittä tavallaan oli kyse akan aikaan. Oli alkanu kääntyy kasvotarjontaan ja se kävi ilmi, ku lekuri nosti akan masusta. Nyt " viisaampana" vaadin tutkimaan tasan tarkkaan, että tietävät miten päin peipi masussa on.

Kaiken lisäksi toivoo ettei peipille eikä itellekkään tapahu mitään kohtalokasta, koska on jo akka. *huhhui* en halua etes miettiä liian vakavasti. Pitää vaan vetää syvään henkee ja uskoa, että kaikesta selviää kunnialla.

[color=blue]Mary [color=violet]eipä kestä. Mielellään kirjottelen ja ei siinä lopulta kauan nokka tuhissu. [b]Nenn [/b]en tiiä oisikko sie " pätevämpi" tulkihteen unia ku mie, mä osaan vaan kopsata noita selityksiä unikirjasta mutten osaa sen kummemmin unia tulkita.

En tiiä missä vaiheessa lapsivettä voi tihkua pois, koska uusiutuva luonnonvarahan se on. Eli pienestä tihkumisesta ei käsittääkseni oo mittää haittaa. Tässäpä oiski yks kysymys neuvolatätillä, ku muistas kysyä.

No joo teiänki valmennuksessa tehään sentään jotai, en ala ku meillä ei akan aikaan ollu muuta ku pöyän ääressä asioitten käsittelyä ja mikään ei oikeestaan selvenny *möks*.

[color=blue]Mirabella [color=maroon]toivottavasti poitsun pöpöö katoo ennenku kerkee kunnolla jyllätä. Ja sitten blogiin kuvat ennen ja jälkeen parturin :)

[color=darkviolet]Ja nyt lisään kattilaan puita ja putsaan naamavärkki.

Z ja peipi 30+4

Vierailija
6/38 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=8B0A50]Täällä vaihteeksi taas naapurit herätti poraamalla, niinku eilenkin aamulla. Hieman raivostuttavaa, sillä eilen oli ihan koko päivä hiljaista eikä kuulunut mitään meteliä. Miks just aamulla pitää porata??? Ei taida naapurit tietää, ettei raskaana olevaa kannata suututtaa... mrrr...

[color=FF6EB4]Lisäksi mä oon suuttunut kantakaupalleni siitä, ettei sieltä enää saa satsumoita, vaan klementiinejä perskules ja ne ei ole ollenkaan niin hyviä... mrrr... Mut jospa nyt jättäis valittamisen. Huomaan vaan, että kun mut herätetään poraamalla kesken hyvien unien, niin koko päivä menee pieleen ja kiukuttaa! Mut koittakaa kestää... :)

[color=8B0A50]Sääkin tympii, ajatelkaa kuukausi (hieman reilu) Jouluun eikä maassa ole tilkkaakaan lunta, ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla.

[color=FF6EB4]Mary_: Meillä ei ainakaan ole neuvolassa mainittu sanallakaan noita rasvahappoja. Olihan mielenkiintoinen artikkeli! Mut sehän me jo tiedettiin, että raskaana olevan aivot kutistuvat raskausaikana ;)

[color=8B0A50]Meillä alkais nyt olla kaikki hankinnat tehty tulokasta varten. Jos nyt ei oteta lukuun pieniä hankintoja, kuten vaippoja valmiiksi, liivinsuojuksia yms. Eilen ostettiin turvakaukalo (mallia Britax, oli tarjouksessa) sekä hoitoalusta hoitopöydälle. Ne oli viimeiset " isommat" ostokset. Alkaako muilla olla hankinnat hyvällä mallilla? Meidän piti ensin saada turvakaukalo lainaksi ystävältä, mutta kun se on vielä jollain muulla ystävällä lainassa eikä ole tietoa varmasta palautumispäivästä, joten ei sit jääty odottelemaan.

[color=FF6EB4]Maria-79: Mullakin jotenkin sellainen käsitys, että pitää olla sekä nais- että miespuolinen kummi lapsella. En kyllä tiedä onko sitä missään määrätty, vai onko se vaan " tapa" .

Kohta pitäis lähteä käymään Tiimarissa ostamassa vieraskirjatarpeet äidin juhliin. Lupasin sellaisen sinne " askarrella" . Siis ostan jonkun kirjan, jonka koristelen, sillä kaupasta ei ole löytynyt mitään kaunista kirjaa tuohon tarkoitukseen.

Sulina + Papu rv 34+5

Vierailija
7/38 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, esikoinen hoidossa, aamupala syöty ja kirje kirjoitettu ukolle. Tulipa aikamoinen sepustus, mutta tää koko kulunut vuosi on ollut meillä aika heavy, joten asioita on siis taustalla läjäpäin. No saapi sitä sitten illalla täällä rauhassa lueskella, kun ollaan esikoisen kanssa kyläreissulla iltaan asti.

Nyt ajattelin pakata kassini ja lähteä uimaan, ihan yksikseni ja nauttia 1,5 tuntia vedestä! Pakko koittaa virkistää omaa mieltä.

RASVAHAPOISTA:

Voisinpa hyvin hakea jotain omegajuttuja apteekista, jos pysyis toi moodi vähän paremmin ylävireessä, olo jotenkin ihan sika mollivoittoinen. Taidan siis kärsiä just noiden omegojen puutteesta. Eikä meillä niitä omassa neuvolassa ole mitenkään mainostettu hankkimaan. D-vitamiiniakin käski ostaa, kun ite älysin kysästä, kun kaverille oli neuvolassa puhuttu tuosta d-vitskun tärkeydestä näin talviaikaan.

Puli puli!

Äitee ja Aatutar 30+4

Vierailija
8/38 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka oma (.) eli neuvolakuulumiset eiliseltä!

Paineet olivat ok ja pissa puhdas. Miullekin kävi samoin kuin MARY_ lle eli eilen mainostin, ettei ole turvotusta, mutta löysihän terkka nilkoista sitä yhden + verran;) Tunnustin, että olen kyllä suolakurkkua syönyt viikonloppuna ihan kiitettävästi,liekö sillä osuutta asiaan?!

Sf-mitta oli 29. Vauvan syke vain 120, tuntuu miusta hirveän matalalta? Esikolla matalimmillaan syke ollut 142 ja tällä varmaan korkeimmillaan tuo 142!! Vauva oli kääntynyt rt I tilasta rt II tilaan eli oli selkä oikealle.

Kaikki siis neuvolatädin mukaan ok, mutta itse mietin tuota sykettä. Sanokaas siis, onko toi 120 ihan ok syke vai onko se liian matala????

Miksi aina pitää olla joku huolenaihe mietittävänä?!

Niin ja koko arviota kysyin. Ei kuulemma ole isoa vauvaa tulossa. Esikon koon tämä samainen terkka osasi arvioida hirmu tarkkaan ihan käsikopelolla.

Kipug: Miulla on ollut nyt sellaista pinetä menkkamaista kipua alamahalla. Sellaista jatkuvaa, pitempiaikaista. Mitä se voi olla? Ei kuitenkaan varmaan supistuksia, koska jatkuu pitempään? Tätäkin mietin pitäiskö huolestua??? Onko muilla ollut tälläistä kipuilua?

Monttu: Vai on siulla massu jo laskeutunut. Miekin luulen, etti tuo sf-mitta enää paljoa kasva. Vauva ei ole vielä kiinnittynyt (hyvä!!) eikä erityisen alhaalla. Pää liikkuu vielä tuolla alamasulla kun terkka kokeili.

MARY_ lapsiveden tihkumisesta. Kyllähän tuo lapsivesi on tosiaan uusiutuva luonnonvara eli sitä tulee koko ajan lisää. Olen kuitenkin käsittänyt, että jos sitä alkaa tihkumaan kasvaa tulehdusriski ja sen takia sitä pitäisi seurata. Miekin välillä mietin, onko valkovuoto pelkkää valkovuotoa vai tuleeko lapsivettäkin, mutta eiköhän se pelkkää valkovuotoa ole. Sen määrähän lisääntyy koko ajan loppua kohden ja voi olla tosi vetistäkin. Eikö lapsivesi ole vähän eriväristä ja eikös siinä ole joku erilainen tuoksukin?

ARIELLA: Kurjaa, että odotusta varjostaa iso huoli vauvan koosta:( Ihan ymmärrettävää, että synnytyskin mietityttää ja pelottaakin. Koita kuitenkin olla itseäsi syyllistämättä syömisistä. Miun käsittääkseni vauvaa ei voi lihottaa/kasvattaa omalla syömisellään, ellei ole diabetestä. Tais sit varmaan pitäisi syödä ihan järkyttäviä määriä, mihin ei varmaan kukaan meistä kykene!! Vauvan kokoa varmaan seurataan koko ajan ja siulle tehdään synnytystapa-arvio, missä sitten mietitään synnytystapaa asiantuntijoiden voimin, eikö??

Mutta nyt töihin, erittäin mielelläni otan kommentteja vastaan tuosta vauvan matalasta sykkeestä (120) ja menkkamaisesta kivusta alavatsassa!!

tikru ja tiuhti 31+4

Vierailija
9/38 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=darkviolet]Yritän hissukseen siivota, mut yllättäen alko ottaan selkään, vaikka tukivyö onkin. En tiiä onko eilisellä keppijumpalla jottai asiaa, ku sitä ei oo piiiitkään aikaan tullu tehtyä.

[color=blue]Kukas tää Tolonen on näitten rasvahappojen takana?? Mietin jossei neuvolassa mainosteta tästä (mulle ei ainakaan) niin onko syynä joku esim. ettei lääketieteellisesti todistettuja juttuja nää tutkimukset. Onko nää luontaistuotteita, koska sittenhän se ois päivänselvää miksei neuvoloissa tuputeta omega valmisteita.

[color=blue]Maria [color=violet]ei kai sitä oo pakko ottaa naiskummia jossei halua. Eli ei tietääkseni kirkon kirjat sellaseen kehota. Ne on varmaan vanhoja perinteitä, että on molempia sukupuolia kummeina. Ja niinku mie oon oppinu, ett isä- ja äitikummi pitää olla ja sekä tyttö- että poikakummi.

Nyt tuntuu ettei oo kummeja keitä haluaisin tai on muutama, mut en tiiä tuleeko peipille neljää kummia niinku akalla on. Vaikka sinällään sama onko saman verran kummeja, koska mun mielestä kummit vaan kuuluu nimetä ja en vaadi niiltä sen kummempaa. Haluan toki, että ne on läheisiä eli ketään joitten kans ei pahemmin oo tekemisissä ei tuu kuulonkaan pyytää.

Maria ottaa nyt kiltisti hunajaa *työntä lusikkaa suuhun* ja pysyy viltin sisällä *käärii kapaloon* :) nonniin siinä oot ja pysyt. Eiköhän se lentsupöpö lähe.

[color=blue]Sulina [color=maroon]hankinnoista niin itkuhälytintä hippuilen, mut en kyllä raski uutena mitään kallista ostaa eli ei tuu kuulonkaan yli 50,- maksavat. Pitäs kirpparilla käyä katsastamassa, mut mitä viimeks näin niin oli yhen hinta 30,- ja jäin sille mielellä ett liikaa on " vanhasta" .

Muuten on tosiaan kaikki eli ammekkin on jo oma peipille. Niin no soittorasian haluan ostaa, mut se ei nyt kovin i s o hankinta oo :)

[color=blue]Mieletön [color=violet]vietä rentouttava uintireissu. Ja toivotaan, että ukkos perehtyy kirjeeseen ja saatte siittä rakentavan keskustelun aikaan. Ja tietenkin, että solmut aukeaa.

[color=blue]Tikru [color=maroon]sykkeestä niin eikös se vauvan nukkuessa voi hyvinkin olla 120 luokkaa ja mitä muistelen kuulleeni, että tuo ois se " alaraja" ja jossei oo vaihtelevuutta niin sillon tutkitaan tarkemmin. Sulla varmaan siis tai Tiuhtilla on ollu sykkeessä vaihtelevuutta :)

[color=darkviolet]Mua sitten eilen teititeltiin :O Lähettiin koko poppoolla systerille niin ukko oli sitomassa akkaa turvavöihin, ku tuumas olan yli mulle tullessani ulos että te ootatte siellä! Te ette saa kaatua. Kieltämäti meiän piha on ihan jäällä ja ei oo hiekotussäkkiä tullu ostettua.

Sais sitä lunta tulla, oikeen kunnolla ja märkää mikä tarttus tuohon jääpintaan. Eipä oo tullu katottua sääennustuksia niin ei tiiä oisko lunta etes lupailtu.

Jos yrittäs jatkaa siivousta. .

Vierailija
10/38 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin eilenkin ihan valahti toosi vetistä limaa, mutta tuota oli edellisessäkin, ne limat vaan toisilla " vetistyy" loppua kohden..

Vierailija
11/38 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulina:

Maria-79: Mullakin jotenkin sellainen käsitys, että pitää olla sekä nais- että miespuolinen kummi lapsella. En kyllä tiedä onko sitä missään määrätty, vai onko se vaan " tapa" .

[color=8B3A3A]Kummiudesta: en usko että on " pakko" olla näin, luulen että tää on vaan jäänne siitä,että ennen kummit saattoi olla ne,jotka huolti lasta,jos vanhemmille sattui jotain, nykyäänhän niin ei tapahtuis,vaan lapsen hoidon,jos vaikka vanhemmat kuolis,hoitaa se jonka sossu katsoo kykeneväksi tms..(?)

Eli oli tavallaan luontevaa valita ennen vanhaan esim. pariskunta,joka olisi kykenevä lasta huoltamaan..

oisko näin??

Vierailija
12/38 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun pojalla kummatkin kummit ovat naisia.

Vierailija
13/38 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=8B4513]

Kahtokaas tuota linkkiä:

http://evl.fi/EVLfi.nsf/htdigindex/3D771C0F959FAD46C2257022003F65DA?Ope…

Oli meinaan mulle yllätys, että kummeja PITÄÄ olla vähintään 2kp l!!

Kummia ei voi " irtisanoa" mutta niitä voi lisätä. Tekstissä lukee lisäksi että " Kummi on kutsuttu vanhempien rinnalla pitämään huolta lapsesta."

Olisi kyllä mielenkiinnosta kiinnostavaa tietää, että miten siinä kävisi, jos esim. oman kummityttömme vanhemmat kuolisivat: kenestä tulisi tytön huoltaja sen jälkeen, ovatko kummit etusijalla? *kauhea ajatuskin* (siis se, että hänen vanhemmille kävisi jotenkin).

Niin ja tuokin juttu oli nyt tietysti vaan yhden uskontokunnan " säännös" eli ev.lut jota me kaiketi suurin osa edustetaan. Pappihan sen viime kädessä päättää hyväksyykö kummiksi esim. kirkkoon kuulumattoman, eihän sen saisi hyväksyä... Nimijuhlat ovatkin sitten erikseen ja niistäkin voi tehdä omat todistukset jos haluaa. En tiedä onko toi semmosten " virallinen tiedotuskanava" mutta saa ainakin vinkkejä, jos perinteistä kastetilaisuutta ei halua/voi pitää:

http://www.pro-seremoniat.fi/

Vierailija
14/38 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaan tilannekkin on semmonen,ettei oo hyvää vaihtoehtoo naispuoliseksi kummiksi, kun kummankin ainoat siskot on jo kummeja lapsille ja nää ukko-ehdokkaat ei seurustele kenenkää kanssa, tai toinen ehkä ,mutta ei oo tavattu moista tyttöä,eli ei vielä vakavaa..

No,onhan tässä vielä aikaa pähkäällä...

Vierailija
15/38 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yö meni sitten taas harakoille. Mikä siinä on, että joka yö herään siinä 4-5 välillä ja en saa tuntiin pariin nukuttua. No, vessareissulle aina herään ja kai siinä sitten virkistyy kuitenkin vaikka yritän pimeessä hiippailla. Ja taas on yksi huolenaihe lisää tähän odotukseen. Rupesin eilen miettiin, että mitä jos mulla onkin hepatoosia. On meinaan noi kädet kutissu ihan hirveesti, ei niinkään kämmenpohjat, mutta sormet ja ranteitten alueet. Yöllä tuli taas raavittua kädet verille. Pitäis kai soittaa neuvolaan asiasta. Toisaalta tää voi olla ihan allerginen reaktio kumihanskoillle kun oon jynssäilly pesuaineilla paikkoja sellaset kädessä. Ja onhan mulla muutenkin atooppinen iho, joka onneksi oireilee vähän ja yleensä just käsistä hanskakauden alkaessa. Aina on kyllä jotain huolenaihetta.

ZATU:

No, sullahan on tosiaan kokemusta sitten myös alatiesynnytyksestäkin noin pitkälle. Kuulostaapa hirveeltä tunnin ponnistusvaihe. Minä sentäs selvisin helpolla kun se kesti vain 25min. tosin silloin tuntui ihan ikuisuudelta. Ei ollut helppo synnytys sullakaan. Toivottavasti seuraava menis sitten paremmin.

MARY:

Mä olen ihmetellyt tuota aivan samaa, että neuvolassa ei todellakaan ole suositeltu noita omega-juttuja ollenkaan. Ainoo mistä oli puhetta niin foolihappoahan suositeltiin alkuraskaudesta. tai taisin itse ottaa asian puheeksi silloin. Minä oon syönyt noita möllerin omega-3-kapseleita, joisssa on foolihappo, b6,b12 ja e-vitamiini. Ja siis ihan raskauden alusta asti. En ole ajatellut että niistä haittaakaan olis, varsinkin kun en syö kalaa, niin saapahan noita rasvahappoja edes tosta.Sehän voi tosiaan olla, että kun noi on luontaistuotteita niin niitä ei sen takia mainosteta. Mutta onhan niitä tutkimuksiakin tehty, että rasvahapot on tarpeen sikiölle. Tais olla just joku Tolosen tutkimus, missä mainostettiin näitä e-epa juttuja, niin siellä oli maininta että suositellaan raskauden aikana. Tietoa löytyy varmasti hakusanoalla tohtori tolonen ainakin.

Ja sitten lapsivesijutusta. Minä kans epäilin ja olin jo vähän kauhuissani, että tihkuuko multa vedet, kun jo jonkin aikaa on tullut tosi vetistä vuotoa. Mutta asia tarkistettiin silloin viime perjantaina ultran yhteydessä, niin onneksi ei ollut sitä. Jos se ois ollut lapsivettä niin oisin joutunut osastolle ja antibioottitippaan, näin sanoi lääkäri. mutta en sitten tiedä kuinka kauan synnytystä pystytään pitkittään jos lapsivettä tulee. Yleensähän sitä tulee sitten ihan niin että huomaa, ellei kyseessä ole ns. ylempi lapsiveden meno, jolloin sitä rupee tihkuun tuolta ylhäältä asti. Silloin ne määrät on kai sitten vähäisiä ainakin ens alkuun ja sen saattaa helposti sekoittaa valkovuotoon.

Jos asia kovasti huolestuttaa niin synnytysvastaanotossa asia varmasti tutkitaan. Mun kokemuksen mukaan laspivesi on sellaista vaaleanpunertavaa ja imelähkön hajuista (normaalisti). Sellaista multa tuli silloin ekassa synnytyksessä.

Mutta nyt tarvii laittaa kämppää kuntoon. meille tulee illalla asunnon katsojia ( meillähän on muutto tammikuussa) ja kämppä on kuin pommin jäljiltä. Palaillaan!

Vierailija
16/38 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen oli sitten neuvola ja sain nähä mun uuden th:kin. Mukavalta vaikutti. Mulla oli sf-mittakäyrä vaan laskenut, oli nyt 28cm. On just siinä alimmalla viivalla. Th kysyikin että onko maha laskeutunut ja mun mielestä ei ole. Alkoi huolestuttaa ettei vaan peukaloinen ole jo kiinnittynyt ja joutuis alkaa varoon tekemisiään. Miten käy sitten jouluvalmistelujen? Pitää alkaa leipoon pakkaseen vauhdilla...apua!

Toivottavasti ei olis kohdunsuulla mitään tapahtunut.. Lääkärineuvola on n.2 viikon päästä. Voihan se olla että mittaajasta on kiinni nuo mun laskut sf-mitassa. Joka kerta nimittäin ollut eri. Noh, tästä lähin kai on sama sitten. * pitää peukkuja pystyssä*

Painoa oli tullut +408g/vko ja paineet 137/80. Hemppa oli noussut jo 135 obsidanin ansiosta, joten saan popsia sitä silloin kuin muistan. Ei tarvii joka päivä. Sykkeet oli siinä 135 tietämillä.

PainoG: Alkupaino ennen raskautta oli 59kg ja nyt tullut painoa yht.6,3kg eli painan nyt 65,3kg. Pituutta mulla on vaivaiset 164,5cm. Vatsanympärys navan kohalta on nyt 94cm.

Minä myös olen ajatellut alkaa syömään niitä E-Epaa, mutta mitä niistä kannattaa syödä? Minkä merkkistä? Tällähetkellä syön vain multitabs 2+ ja magnesiumia vitamiineista..

_tigger_: Mulla rauta on aiheuttanut kans että tulee mustaa tavaraa.. :) Ja ehkä jonkin verran maha kovana, mutta mulla kyllä toimii joka toinen päivä maha.. ettei välttis ole vaikutusta tuolla obsidanilla.

Elin@ kyselikin niistä synnytyksen jälkeisistä yllätyksistä. Mulle sinänsä kivä ylläri oli että tokan jälkeen ne kuukautiset pysyikin poissa 8kk kun taas esikoisen jälkeen ne alkoi jälkivuodon loputtua 2 viikon päästä. :( Ja ihanat yllätykset ovat olleet että meidän muksut olivat ja ovat edelleen hyviä nukkujia! Alkoivat nukkumaan läpi yön heräämättä 2kk ja 3kk ikäisinä! Mielenkiinnolla ootan että miten tämä ukkeli nukkuu.... Kyllä mä sanon että en olis jaksanut vauva-arkea jos en olisi saanut nukuttua kunnon yöunia läpi vuoteen. Isot halit niille, jotka ovat joutuneet lyhyillä unilla pärjään! bd

Montulle ja mielettömälle tsemppiä parisuhteeseen! Itsekin monesti miettii tuolla omassa pääkopassa liikaa asioita ja " unohtaa" puhumiset miehen kanssa. Sitten kerralla annan tulla.. ei hyvä.

Kyllä meillä on sitä petaria pidetty vauvallakin tai no oma viritelmä.. äitiyspakkausken peitto on käynyt petarista ja sen ja patjan välissä ollut sitten se muovitettu frotee. Lakana kunnolla kietaistu ettei ole saaneet sitä millään ilveellä sieltä pois. Ihan vauvana sitä en ole kuitenkaan pitänyt.. muistaakseni.

Turvakaukalosta meillä menee edelleen kahella lapsella ollut kaukalo. Sitä ei ole kolaroitu, joten uskon että menee vielä. Ei kait ne huonoksi mene reilussa 3 vuodessa?

Tuiskualla oli mukavia uutisia että olet kotiin päässyt!

Mulla on myös alkanut nyt enemmän ja enemmän supisteleen, mutta ei kipeitä. Kait se kohtu harjoittelee tulevaa koitosta varten. Kipeitä on ollut muutaman kerran kun olin kaupungissa koko päivän viime viikolla.. eli näköjään pitää alkaa rauhoitteleen tuota menoa. Ei kyllä millään viitsis. Olis niin paljon tekemistä ja ostelemista. Uudessa ikeassakin pitäsi päästä vielä käymään. Sais tuon miehen houkuteltua mukaan!

Sulina munkin mielestä ne satsumat oli paljon parempia kuin nuo klementiinit mitä nyt vain saa! plääh..

Eiköhän tässä ollut jo jotakin..

mellum ja peukaloinen 34+2

Vierailija
17/38 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas kukkuiltu aamukuudelta, käyty hesari hakemassa ja takas soffalle ettei mies ois heränny ja taas " torkuin" melkein kymmeneen!

Ihme tää rytmi, mut kaipa sitä täytyy nyt nukkua kun siihen on mahdollisuus....;)

Eilen oltiin vikassa synnytysvalmennuksessa, tai tää oli se kolmas kerta eli lasten-neuvolantäti kertoi vauvan hoidosta ja kateltiin pari videota....Eipä paljoa uutta tullut, kuhan kuunneltiin valppaina...!

Siinä sitten istuttiin ennen sen alkamista ja kyseltiin toistemme laskettuja aikoja ja kaikilla muilla oli joulukuun puolella ja minä sitten möhköfantin mahallani kauhistutin kun kerroin että meillä la vasta 12.1!

Kyselivät että meneekö millä käyrillä ja minullahan menee masu ihan keski ja yläkäyrän välillä ja terkan mukaan ihan normaalin kokoinen....

Rupee pikkuhiljaa kyllästyttämään joidenkin kommentit tästä mahan koosta, ei riitä että muut (ei raskaana olevat) ihmettelee mutta että itse melkein yhtä pitkällä oleva kommentoi suu auki niin se ihmetyttää!

Sanoin vaan että tää masu pullahti jo aika aikasin (rv 12) ja tässä se on ku en muuta voi....:)

Haasuja nää " mahakommentit" , oon kyllä naureskellut näille usein....!

KUMMEISTA oli puhetta, me ei oikeen olla vielä päätetty asiaa, minä olen kyllä ehdotellut mutta mies on vähän tämmöinen " katotaan, eihän tässä kiirettä" -tyyppi....

Saa nyt sit selvää, nimiasiakin samassa jamassa, minä kuulemma voin ehdotella nimiä ja mies joko hylkää tai hyväksyy! Sanoin ettei se taida ihan noin mennä....

Oltiin miehen siskon nuorimmaisen ristiäisissä reilu vuosi sitten ja anoppi kertoi sitten kovaan ääneen papille että hänen lapsensa ovat antaneet kaikille lapsilleen nimet hänen ehdotusten mukaan.... Hän antaa listan ja siitä on sitten valittu ainakin 2 nimeä 3 nimestä lapselle....!

Sanoin autossa miehelle että me kyllä valitaan ihan ite nimi meidän lapselle! Tottakai haluan jatkaa suvussa olevia nimiä mutta tässä ei ollut ihan siitä kyse....

MARY puhui Multitabs 2+ ja D-vitamiinilisästä. Katsoin Multitabs-purkista ja jos niitä ottaa sen 2 tabl. päivässä niin saa sen 10 mikrog. D-vitamiinia mikä on suositus.

Sain ekalla neuvolakäynnillä sellaisen lapun jossa oli luustonrakentajista, eli kalsiumin ja D-vit. tarpeesta sellainen ravintoympyrä, ja sen mukaan tarve olisi 5 mikrog./vrk, mutta oliskohan tuolla tarkoitettu muuna kun talvikuukausina? Ja loka-maaliskuussa sitten se 10 mikrog.?

Mulle ei ainakaan neuvolassa oo erikseen sanottu D-vitamiinista kun oon kertonut syöväni sitä multitabsia sen 2 päivässä.

Nyt lähden taas pienelle happihypylle ettei ihan ala ahdistamaan ja sitten palaan taas illemmalla kun oon käynyt kangaskaupassa.

Lainasin äidiltäni ompelukonetta ja ajattelin käydä ihan kattelemassa jos löytyis kivoja kankaita et vois ommella vauvalle peiton ja ehkä jotain lakanoitakin! Ja jos oikeen innostuu niin ehkä pukinkonttiinkin jotain....

Verhon teen ainaski vauvan koriin, se mulla on jo valmiina (ikean valmisverho!) odottelemassa " uudelleenmuotoilua" pienempään kokoon...!

Mukavaa päivää!

Pupina 32+4

Vierailija
18/38 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatus ei kulje tänään ollenkaan! Unohdin jo heti kättelyssä kuka kyseli menkkamaisesta kivusta alavatsalla...

Mulla on ollut niitä tässä raskaudessa tosi paljon, ihan alusta lähtien, melkein viikottain. (Olisko kasvukipuja?!) Ei ainakaan ne pelkästään ole saanu mitään aikaiseksi kohdunsuulla. Aiemmissa raskauksissa menkkakivut ovat olleet selkeesti vain viimeisen kuukauden juttu. Eli jos ne on sellaisia aaltoilevia ja niihin liittyy supistustuntemusta niin ne saattaa saada jotain aikaiseksi! Tämäkin vissiin yksilöllistä.

( . ) Eilen äitipolilla ultrattiin vain vauvaa eikä tarkistettu kohdunsuun tilannetta ollenkaan. Mikä oli kyllä kiva ettei tarvinnu taas levitellä. =) Vauvan painoarvio 2kg. Kaksi lääkäriä tutki 3/4D ultralla Iineksen ja totes valitellen etteivät edelleenkään pysty sanomaan onko vauvalla suulakihalkiota vai ei, kun vauva piti käden suun edessä koko ajan. Toivotaan ettei sitä löydy!!! Munuaisaltaat on edelleen suurentuneet mutta muuten rakenteet kunnossa. Lapsivettä normaalisti eli sekin kuulemma kertoo et munuaiset toimii. Enää ei tarvi noiden suhteen kontrollissa rampata. :) Toivottelivat tervetulleeksi synnyttämään!

Maksa-arvoja pitää kuulemma parin vkon päästä kontrolloida omassa labrassa.

Vauva oli kuulkaa niiiiiiiiiiiiiiiiin söpö!!!!!!!!! Posket oli ihanan pyöreet ja niin tutun näköinen että alko ihan naurattaa siinä ultrattaessa. Nyt ei jaksais odottaa enää yhtään tammikuuta!

Kummeista: en ole kuullut koskaan et kummien pitäis olla eri sukupuolta!

Fable ja Ariella: mun piti eilen katsoa ja kysyä sitä persentiili -juttua kun ultrattiin mutta en mä muistanut. Mun kaveri sai kk sitten viiskiloisen pojan ja se ei ollut sokerivauva. Lapsivettä hänellä oli norm./paljon ja poika syntyi 2vko lasketun ajan jälkeen. Kaverin suvussa paljon isokokoisia miehiä että ehkä se koko tuli sieltä.

Teevesi kiehuu; pitää kaivaa hunaja esiin kun flunssaa vissiin pukkaa. 4v neitonen täällä nuhakuumeessa..

t.H ja Iines 32+3

Vierailija
19/38 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin valvottu yö takana, levottomat jalat ovat palanneet yölliseen ohjelmistoon. Täytyy tänään syödä banaaneja kaksin käsin, juoda vettä ja pitää ittensä lämpösenä. Onko muilla ko vaivaa, entä hoitokeinoja? Tosi tuskastuttavaa nousta ylös rauhoittelemaan kinttujaan, kun väsy on niin kova, ettei meinaa pystyssä pysyä.

Rasvahapoista: mitä eroa taas olikaan kalaöljyllä ja e-epalla sun muilla valmisteilla. Mitä hyötyä d-vitamiinista odottajalle? Aloitan kans jonkun vitamiinikuurin, olo on keskiraskauden energisyyden jälkeen kaikkea muuta kuin pirteä ja hyvä ja positiivinen. Uni maistuis niinku Mariallekin. Ja varsinkin valvottujen öiden jälkeen. No, täytyy vaan luottaa, että tämä kaikki valmistaa vauvan viesteille..

Zatu: Tää Tolonen on tietysti Tohtori Tolonen!:) Sillä on troppia jos johonkin vaivaan ja hyvään hintaan. Pidän niitä luotettavampana kuin jotain luontaislääkekaupan troppia. Joskus jotain nappia oonkin käyttänyt. Katopa seuraavalla kauppareissulla luontaistuotehyllystä, Tolosen naama komeilee paketin kyljessä. Tulee tutuksi ;)

Vauvan tarvikkeista: me ei olla laitettu vielä yhtään mitään. Jotain pientä oon tilaillut vauvalle h&m:lta. Babyidean sivuilta löysin lämpöpussin, joka sopii kaukaloon ja johon vauva olis helppo sujauttaa. Onko kenelläkään käyttökokemusta ko pussista? Vaikuttaa kätevältä, varsinkin kun puetettavia on kaksi ennestään. Vaikka varsin omatoimisiahan nuo tyttäret jo on. Varmaan tuossa joulun jälkeen alan laittaa paikkoja valmiiksi vauvaa varten ja kerätä maailmalta lainasta vaunuja, itkuhälytintä, turvakaukaloa ja mitähän muuta?!

Tihkumisasiaa: multa on tullut kans jotain ihmetuhrua, mikä ei muistuta mitään tavanomaista vuotoa. Mitä lie sitten, mutta jos lapsivettä on, sitä tulee niin vähän, etten oo huolissani. Ja tuleehan sitä tosiaan lisää.

Satsumat vs klementiinit: Meidän lähikaupasta taas on loppunut klementiinit ja joudun tyytymään satsumiin! Makuasioista ei parane kiistellä :)

Voi zzz. Tälläisenä päivänä osaa antaa arvoa noille omatoimisille tyttärille erityistä arvoa. Ja siinä samassa, tappelu pystyyn, niinpä niin :)

Ihanaista päivää kaikille ja hyviä vointeja!

Lydi@ melkein 29

Vierailija
20/38 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on päivän ero viikoissa ja olin eilen siel polilla ja paino oli 2,1kg ja lääkäri sanoi sen olevan 75% käyrällä,eli siinä main sitte sullaki..