Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Turun Mammakeidas? Millaista porukkaa?

Vierailija
25.08.2008 |

Uskaltaako "tavisäiti" mennä joukkoon, vai käykö siellä tuollaisia "ekoäitejä" kun tuossa yhdessä ketjussa kuvataan? =)

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin uskaltaa tulla. Kyllä meistä moni käyttää lapsellaan kestovaippoja tai imettää pidempään, mutta kyllä siellä pulloakin lämmitetään ja roskiksesta löytyy aina kertiksiäkin - ei ne tavat vaan ne ajatukset. Mammakeidas on perustettu yhteiseksi paikaksi samanhenkisille perheille ja peruspilari toiminnassa on lapsentahtisuus. Lapsentahtisuudella ei tarkoiteta mitään vapaata kasvatusta, vaan sitä että lapsi otetaan huomioon ihmisenä ja yksilönä heti alusta lähtien. Mammakeitaalla on varmasti enemmän "hörhöjä" kuin MLL:n kahvilassa, mutta en usko, että hörhöily itsessään on kenellekään mikään tavoite eikä kukaan katso pahalla jos toimii toisin. Joskus kuulin sellaisenkin legendan, että Mammakeitaalla olisi vain täydellisiä äitejä, mikä pisti naurattamaan. Minusta tuntuu, että Mammakeidas on juuri siksi niin ihana paikka, että siellä ei tarvi esittää olevansa täydellinen, kun kaikki ovat armollisia toisilleen ja yhdessä yritetään kasvaa paremmiksi vanhemmiksi.

Tervetuloa mukaan!

Mammiksen aktiivi

Vierailija
2/35 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kasvattavat lapsiaan ihmiset, jotka eivät ota lapsiaan huomioon ihmisinä ja yksilöinä? Onko sellaisia paljonkin?

. Lapsentahtisuudella ei tarkoiteta mitään vapaata kasvatusta, vaan sitä että lapsi otetaan huomioon ihmisenä ja yksilönä heti alusta lähtien. i

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tissit ja mahat paljaana retkottavat ja tuomitsevat kaikki tavisäidit ja normaalimittaiset. Todellä hörhökeskus, en suosittele!

Vierailija
5/35 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai lapsiksi.

Vierailija
6/35 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa niin kummalliselta mainita tuollaista asiaa, jonka pitäisi olla itsestäänselvyys. Jos se asia, mikä kerholaisianne yhdistää on se, että otatte lapsenne huomioon yksilöinä, niin mitä oikein kuvittelette, että muut ihmiset tekevät?

Vierailija
7/35 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaako "tavisäiti" mennä joukkoon, vai käykö siellä tuollaisia "ekoäitejä" kun tuossa yhdessä ketjussa kuvataan? =)

Hei!

Olen alusta asti ollut mukana, ja kyllä uskaltaa tulla mukaan. Ekoäitejä siellä ei ole sen enempää kuin muuallakaan, ihan tavallisia ihmisiä. LApsentahtisuuttakaan ei kannata pelätä.

Perinteisesti alkuvuodesta on ollut uusien jäsenten ilta, viimeistään silloin tule mukaan!

Minua hiukan nauratti, noi rumat vaatteet ja pesemättömät isät. No, tuosta viestistä varmaan huomasit, että ketään ei katsota kieroon, oli sitten risuparta, kertisvaippailija, kirppis- tai "snobi"vaatteet. Meille saa tulla sellaisena kuin olet!

T. Aktiivi 2

Vierailija
8/35 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen hengannut Mammakeitaalla epäsäännöllisesti jo usemman vuoden. En tiedä mikä on hörhön tarkka määritelmä, mutta käsittääkseni hörhöjä löytyy vähän joka paikasta. Jos on allerginen tissien tai paljaan mahan näkemiselle, niin sitten ei välttämättä kannata mennä. Tissejä käytetään kyllä lasten imetykseen, ei minun mielestäni niitä sen enempää esitellä. Ja paljasta mahaa olen kyllä nähnyt enemmän ihan teinien keskuudessa Kauppatorilla. Kyllä porukkaan aina mahtuu erilaisiakin ihmisiä, mutta en ole koskaan kärsinyt kenenkään likaisuudesta tai huonosti käyttäytyvistä lapsista.

Lapsentahtisuudella tarkoitetaan sitä, että lapsilla on oikeus kasvaa omaan tahtiinsa. Ei siis tartuta siihen, mitä eri oppikirjat tai neuvolantädit sanovat. On oikeus luottaa omaan itseensä ja siihen, mikä omassa perheessä toimii. Kaikki eivät välttämättä ole luonnostaan niin rohkeita, minä ainakin olen löytänyt kovasti voimaa vertaistuesta. Siis sille, että saan olla sellainen vanhempi kuin itse parhaaksi katson. Neuvolassa olen monesti törmännyt äiteihin, jotka stressaavat siitä, mitä siellä sanotaan "kun meidän tyttö ei vielä tee sitä ja tätä". Mammakeitaalla ei katsota kieroon, jos haluaa imettää nelivuotiasta ja nukkua samassa sängyssä koko perhe. Ei ole mitään normeja joita täytyisi noudattaa, paitsi juuri se lasten kunnioitus. Siellä ei katsota hyvällä lapsen vähättelyä ja sellaista asennetta, että lapsi "pitää opettaa tavoille" kun muuten se kasvaa kieroon.

Sen sijaan siellä katsotaan ihan hyvällä esim. minua, joka olen päättänyt lopettaa imetyksen sanotaan nyt että "yleisesti hyväksytyissä" rajoissa (eli en ole taapero- enkä tandemimettäjä), olen mennyt työelämään kun lapset ovat olleet vuoden (ja lapset siis päivähoitoon), emme nuku perhepedissä emmekä ole muutenkaan kovin hörhöjä (jos siis se halutaan ymmärtää tässä kuvatulla tavalla).

Mielestäni elämääni mahtuu hyvin hyvin paljon muuta kuin kestovaippoja, kantoliinoja ja imetystä. Itse asiassa nuo asiat eivät kuulu elämääni tällä hetkellä ollenkaan. Ja silti viihdyn erinomaisesti Mammakeitaalla. Olen löytänyt sieltä ihan mahtavia tyyppejä, ja laajentanut ystäväpiiriäni fantastisella tavalla. Suosittelen muillekin!

Vierailija
9/35 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin varmaan turhaan arastelen, suurin syy on se, että en imetä. Olisin kyllä halunnut ja yritys oli kova, mutta vauva ei vain imenyt kaikista mahdollisista konsteista huolimatta. Osittaisimetystä ja pumppausta kesti vähän vajaat 3kk, sen jälkeen poika on ollut kokonaan korvikkeella. Syyllisyys tästä oli todella kova ja "surutyö" vaikeaa ja vaikka poika on jo yli ½-vuotias, olen edelleenkin herkkä kaikelle kritiikille ja pelkään, että minut tuomitaan.

Tiedän olevani yliherkkä, mutta tuollaisessa imetysmyönteisessä (/korvikevastaisessa?) ympäristössä pelkään, että mut kivitetään kun otan tuttipullon esille... =)

Mutta ehkäpä kuitenkin uskaltaudun joku päivä joukkoonne... =)

Vierailija
10/35 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika oudolta tuntuu, että täällä haukutaan Mammakeitaan toimintaa, kun ei varmaan suurin osa lukijoista siitä mitään tiedä. Rakentava palaute on toki ihan ok, senkin toki saisi mieluusti esittää paikan päällä, täältä harva varmaan osaa moista etsiä ;)

Itse vielä imetän pienempää poikaa, mutta kun kyselin, miten saisin opetettua korvikkeelle (päiväkotijuomaksi maitoallergiselle + äidin poissaollessa) niin sain hyviä vastauksia, ilmeni, että paikallaolevien lapsista suuri osa oli korvikkeella.

Kestovaippojakin käytetään kotosalla, mutta päiväkodissa on kertsit, ja kun ollaan tultu sieltä suoraan Mammikselle, niin eipä niitä ole kukaan vinoon katsonut.

Kannan poikaa kantorepussa tai -pussissa, koska käytän omaa autoa ja rattaiden raahaaminen mukana pieniä siirtymiä varten tuntuu vaikealta. Kaupungissa jos asuttaisiin, varmaan käytettäisiin rattaita niin päästäisiin bussiin ilmaiseksi.

Neuvolassa käydään kiltisti kun pitääkin ja rokotukset on hoidettu ajallaan, lääkärissä taidan juosta poikien kanssa turhankin helposti, kun mielessä on vielä esikoisen karmiva korvatulehduskierre.

Lapsille pitää tehdä itse ruuat ja varsinkin herkut, jos tahtoo jotain, mikä käy molemmille, muuten on aika vaikea löytää leipää, leivonnaisia tai eineksiä, jossa ei ole kotimaisia viljoja, maitoa, soijaa, munaa, kanaa, kalkkunaa, porkkanaa, omenaa, kalaa... Purkkiruokia ei siis oikein käytetä, kun pienemmälle löytyy kaksi lihasosetta ja hedelmäsoseita, jotka sopii.

Jos minä nyt sitten olen noilla perustein hörhö, niin eipä se minua haittaa.

Kärsin pahasta masennuksesta ja olen nyt sairasloman aikana käynyt Mammiksella yksinkin poikien ollessa hoidossa. Ja sekin on sujuvasti hyväksytty. Toki käyn poikien kanssakin. Mun esikoinen (3,5v) on taatusti sieltä vauhdikkaammasta päästä, mutta kivat leikit on ja muutamaa yksittäistä tapausta lukuunottamatta ei ole kukaan tahallaan toista satuttanut (ja niitä sattuu esim. päiväkodissa usein, tuolla en muista vuosien aikana kuin ehkä pari kertaa kun joku on purrut tms) - tietysti taapero kaatuu juostessaan tai isompi juoksee päin ovenpieltä, mutta niin nuo tekevät kotonakin. Ja jos joku toista vahingossakin tölväisee, niin kyllä siellä anteeksi pyydetään.

Mammakeitaalla on monenlaista erilaista toimintaa, osa sopii toiselle, osa toiselle, meikäläinen kävisi kaikessa jos voisi (mutta tuo 1v on jo liian vauhdikas vauvamuskariin yms). Kun on joka suunnasta muualta satanut paskaa niskaan, niin Mammikselle on aina voinut mennä ja sieltä on löytynyt tarvittaessa kuuntelija. Tai sitten on vaan puhuttu rennosti "tyhjänpäiväisiä" mikä sekin helpottaa omaa pahaa oloa. Vuosien varrella kävijäkunta on osin muuttunut, joillain työt estää osallistumisen, joku on muuttanut pois jne, mutta silti aina on juttuseuraa löytynyt. Kumman helposti sitä tutustuu uusiinkin ihmisiin, kun on lapset kuviossa mukana.

Olen kertonut tuosta toiminnasta mm. kun käyn terapiaryhmässä masennuksen takia, ja siellä oli yleinen mielipide se, että olisipa ihanaa, jos tuommoinen yhteisö löytyisi heille muillekin (joilla siis ei ole lapsia tai on jo aikuiset lapset).

Itse kiitän kaikkia Mammakeitaan toimintaan osallistuvia siitä, miten uskomattoman paljon olen sieltä itse voimaa saanut - ja lapsille kavereita!

Kiitos myös niille, jotka ovat huonoina aikoina kyselleet perään, jos en olekaan jaksanut lähteä liikkeelle vähään aikaan - se on sitä todellista huolenpitoa.

Terveisin

Aktiivinen osallistuja vuodesta 2005 + 2 poikaa

Vierailija
11/35 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aktiivinen mammakeidaslainen? Ovatko muut aktiivis sinun kaltaisiasi?

jos se sinun elämääsi helpottaa. Minun mielestäni erilaisia kuppikuntia on vähän joka puolella, joten kai niitä kaikkia kannattaa sitten haukkua täällä vauva-lehden palstalla. Mutta anna toki tulla kaikki patoutumat, onneksi on joku paikka missä purkautua.

Vierailija
12/35 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kiitos kuitenkin kaikille Mammakeitaan toiminnasta kertoneille!

t: ap

Vierailija
13/35 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta sen enempää tietämättä ja ihan vain tämän ketjun lukeneena kommentoin, että ainakin tämän keskustelun perusteella hyökkääviä, toisia ihmisiä ja näiden tapoja kunnioittamattomia, huonotapaisia ja sisälukutaidottomia vaikuttavat olevan nämä Mammakeidasta vastaan hyökänneet (tai hyökkääjä?).

Just näin. Tuossa ainakin yksi yrittää tarkoituksella olla ymmärtämättä, mitä toiset tarkoittavat. Tai siis ymmärtää niin kuin itselle parhaiten sopii.

Vierailija
14/35 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyisestä äitiydestä ja ehkä vähän mammakeitaasta kertoo se, että ketjun ap ei uskaltanut mennä mammakeitaalle, koska ei imetä. kun pelkäs että syyllistetään.

voi herra isä.

ja katoin niitä kuvia yhden laittamasta linkistä. että keskusteluillassa oli oikein lapulle seinälle kirjoitettu jotain, jotka arvaan lasten kasvattamisen avainsanoiksi. mm. RAVINTO, YHTEYS, RAKKAUTTA, SUVAITSEVAISUUS, VASTUU

anteeksi nyt tämä ilkeily, mutta oliko ihan pitkäkin aivoriihi kun saitte tällaset aikaiseksi? me muut, jotka emme harrasta tuota vapaata kasvatusta, emme tällasia olisikaan kekesineet.

minäkin kunnioitan lasta yksilönä ja olen osittain samaa mieltä siitä, että kaikkia nevolan ohjeita ei tarvitse kuunneella, lapsen kehittymisestä ei tarvitse koko ajan stressata, mutta onko teillä tosiaan aikaa tollaseen?

kun ette varmastikaan ole oikeasti tukea ja apua tarvitsevia sosiaalitpausperheitä

voi herra isä toisen kerran.

Vierailija
15/35 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mä tiedän, että neuvolassa sanotaan, että kolmevuotiaan pitäisi jo opetella syömään itse, se olisi motoriikalle hyväksi, mutta hitot mä siitä, ne yrittää siellä vaan laittaa lapsia samaan muottiin. Meidän Kaisla-Lumikko haluaa että sitä syötetään, ja se toimii meillä. Sitä paitsi se sotkeekin niin kauheesti. Neuvolassa sanottiin kans, että deevitamiinia pitäis syöttää, mutta ei Kaisla-Lumikko haluu niitä syödä, ja mä en rupee stressaamaan siitä, mitä kaikkien lasten pitäis tehdä. Tää sopii meidän perheelle, että ei syödä deevitamiineja ja sillä siisti. Ai mitä? Siis sanoiksä että lapsia pitäis kieltää puristelemasta ketsuppia ravintolassa lattialle? No kuule pidä sinä suus kiinni, Kaisla-Lumikko saa kasvaa omaan tahtiinsa. Se haluaa nyt puristella ketsuppia, se on niin luova. Meillä kannatetaan lapsentahtisuutta ja mä katson tosi kieroon tota sun asennetta, että lapsi pitäisi väkisin kasvattaa tavoille. Ei ole mitään normeja, mitä pitäisi noudattaa, paitsi että kunnioitetaan sitä, mitä lapset tahtoo.

Lapsentahtisuudella tarkoitetaan sitä, että lapsilla on oikeus kasvaa omaan tahtiinsa. Ei siis tartuta siihen, mitä eri oppikirjat tai neuvolantädit sanovat. On oikeus luottaa omaan itseensä ja siihen, mikä omassa perheessä toimii. Kaikki eivät välttämättä ole luonnostaan niin rohkeita, minä ainakin olen löytänyt kovasti voimaa vertaistuesta. Siis sille, että saan olla sellainen vanhempi kuin itse parhaaksi katson. Neuvolassa olen monesti törmännyt äiteihin, jotka stressaavat siitä, mitä siellä sanotaan "kun meidän tyttö ei vielä tee sitä ja tätä". Mammakeitaalla ei katsota kieroon, jos haluaa imettää nelivuotiasta ja nukkua samassa sängyssä koko perhe. Ei ole mitään normeja joita täytyisi noudattaa, paitsi juuri se lasten kunnioitus. Siellä ei katsota hyvällä lapsen vähättelyä ja sellaista asennetta, että lapsi "pitää opettaa tavoille" kun muuten se kasvaa kieroon.

!

Vierailija
16/35 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tuolla ylempänä taidettiin sanoakin, lapsentahtisuus ei tarkoita vapaata kasvatusta, curlingia eikä rajattomuutta. Lapsen (ja aikuisen) kunnioitus ei tarkoita ketsupinpuristelua vaan sen hyväksymistä että kukin etenee omaan tahtiinsa. Etenemistä saa ja pitääkin auttaa kasvattamalla. Lapsentahtisuus ei tarkoita myöskään sitä, että lapsen tahto menisi muiden perheenjäsenten tahdon edelle, vaan sitä että myös lapsen tahto otetaan huomioon eikä jyrätä perusteella olen aikuinen, minä määrään, näin kuuluu tehdä. Lapsentahtisuudesta voi lukea vaikkapa täältä: http://blogit.hernekeppi.fi/index.php?itemid=338

Suosittelen että menet paikan päälle katsomaan, sillä se selviää.

Vierailija
17/35 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselle ei pidä opettaa tapoja? :P

Vierailija
18/35 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jonkun mielestä hauskaa tekstiä, mutta mun mielestä hyvin typerää. Aina on tietysti niitä joille ihmisten luokittelu luo turvalliset puitteet. Ja sellaisille nämä palstat ovat mahtava paikka, kun saa tehdä sitä ihan ilman omaa nimeäkin!

Ehdotan että käyt Mammakeitaalla ihan katsomassa kuinka paljon siellä on Kaisla-Lumikoita truuttaamassa ketsuppia lattialle. Mutta mitä suotta, täällä virtuaalimaailmassa on niin paljon hauskempaa ja turvallisempaa.

Oletko muuten koskaan miettinyt, miksi sua niin paljon ärsyttää erilaiset ihmiset? No, jos sä saat mielihyvää muiden luokittelusta ja mollaamisesta, niin siitä vaan. Minusta aika surullista. Ja mullahan ei siis ole huumorintajua ollenkaan.

Joo, mä tiedän, että neuvolassa sanotaan, että kolmevuotiaan pitäisi jo opetella syömään itse, se olisi motoriikalle hyväksi, mutta hitot mä siitä, ne yrittää siellä vaan laittaa lapsia samaan muottiin. Meidän Kaisla-Lumikko haluaa että sitä syötetään, ja se toimii meillä. Sitä paitsi se sotkeekin niin kauheesti. Neuvolassa sanottiin kans, että deevitamiinia pitäis syöttää, mutta ei Kaisla-Lumikko haluu niitä syödä, ja mä en rupee stressaamaan siitä, mitä kaikkien lasten pitäis tehdä. Tää sopii meidän perheelle, että ei syödä deevitamiineja ja sillä siisti. Ai mitä? Siis sanoiksä että lapsia pitäis kieltää puristelemasta ketsuppia ravintolassa lattialle? No kuule pidä sinä suus kiinni, Kaisla-Lumikko saa kasvaa omaan tahtiinsa. Se haluaa nyt puristella ketsuppia, se on niin luova. Meillä kannatetaan lapsentahtisuutta ja mä katson tosi kieroon tota sun asennetta, että lapsi pitäisi väkisin kasvattaa tavoille. Ei ole mitään normeja, mitä pitäisi noudattaa, paitsi että kunnioitetaan sitä, mitä lapset tahtoo.

Vierailija
19/35 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselle ei pidä opettaa tapoja? :P

Ei kai kukaan ole ehdottanut, että lapselle ei pidä opettaa tapoja. Tottakai pitää. Tarkoitin sitä, että lasta ei pidettäisi luonnostaan pahana. Että jos sille ei autoritäärisellä otteella opeta yleisesti hyväksyttyjä sääntöjä (kuten että nyt sun pitää jaksaa istua hiljaa niin kauan kuin aikuiset puhuu), ollaan ihan kusessa. Lapseltakin voi oppia vaikka mitä, jos vaan antaa sille mahdollisuuden.

Mutta tätä on aivan turha yrittää täällä selittää, kun joka lause on mahdollista ymmärtää tahallaan väärin. Eli lopetan kommentoinnin osaltani tähän.

Vierailija
20/35 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan turhia ne neuvot mitä sieltä saa, ihan turhaan on tutkittu lasten terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavia asioita kun kyllä minä tiedän kaikkia asiantuntijoita paremmin kaikki asiat.

Sit ärsyttää sekin, että nostetaan itsensä muiden yläpuolelle. Meitä tässä insider-klubissa yhdistää se, että otamme lapsemme huomioon ihmisinä. Muut pitävät ilmeisesti lapsiaan kasvottomana massana.

Sit ärsyttää merkityksetön sanahelinä. Lapsia vuoroin ei saa kasvattaa tavoille ja vuoroin pitää kasvattaa tavoille sen mukaan mikä kulloinkin kuulostaa paremmalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän