En keksi kahvipöytään suolaista vegaanista tarjottavaa. Mitä voisi tarjota?
Mikä olisi helppo tarjottava, jos 1-2 vegaania juhlissa? Kasvissyöjiä myös, mutta maito ja muna ok.
.
Karjalanpiirakkaa myydään pakasteena vegaanisina, mutta pienempiä cocktailpiirakoita ei näkynyt kaupassa.
Kommentit (77)
VEGAN SUN-DRIED TOMATO CRESCENT ROLLS
https://www.thissavoryvegan.com/vegan-sun-dried-tomato-crescent-rolls/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlaa vegaaninen kasvispiirakka, ohjeita on vaikka kuinka paljon.
On varmaan, mutta niissä normaalit raaka-aineet on vaihdettu korvikkeisiin, joille tavallisella ihmisellä ei ole käyttöä.
Lisäksi vegaanileipomukset on niin pahoja että tähteet menee roskiin.
TALO ELÄÄ TAVALLAN VIERAS LÄHTEE AJALLAN.Koske myös tarjoilua. Jos pöydän antimet ei kelpaa mitä on? Olkon ottamatta. Toisalta olisit voinut heiltä itseltä kysyä,mitä heille voit varata.Kaikea löytyy vege ihan isot Prismat kuin Citymarket.Citarissa laajempi valikoima minusta.
Tässähän oli kyse kai eri asiasta. Kahvitarjoilun järjestäjä haluaa varata kaikille sopivaa syötävää, niin kuin ilmeisesti juhlissa ja ystäväpiirin kesken yleensä tehdään.
Olkoot, mutta jos ei voileipä kelpaa tai esim nuo karjalanpiirakat niin voivat olla syömättä. Itse en tee vegaaneille mitään, olkoot vaikka tulematta, riittää kun teen laktoosittomat ja ilman pähkinöitä tarjoilut.
Missä tässä sanottiin, että voileivät tai karjalanpiirakat eivät kelpaisi vegaaneille. Miksi joka ketjuun, missä kysellään ideoita tarjottavaksi, pitää tulla aina vouhkaamaan, että ei ainakaan aio tarjota mitään sopivaa.
Marttojen helppo piirakkapohja on vegaaninen. Mut helppohan tuo on. Kaupasta löytyy vaikka mitä munatonta ja maidotonta leipää, rinkeleitä. Siemennäkkäreitä, patonkeja... Keijua ja kasviksia täytteeksi. Itse oon syönyt aivan ihanaa oliiveista ja aurinkokuivatuista tomaateista tehtyä levitettä.
Ruissipsit on suurin osa myös vegaanisia.
Hapankermalla maustetut sourcream-maut esim voi sisältää maitotuotteita niin ei niitä.
Niihin voi laittaa jotain täytettäkin päälle.
Oliivitahna tapenade on ihanaa sekasyöjänäkin. Voi laittaa leipäpalan päälle.
Ennen huvitti, nyt lähinnä ahdistaa, miten vihamielisiä ihmiset ovat vegaaneja kohtaan. Tässäkin ketjussa oikein halutaan tarjota jotain vegaanista kavereille, ja on silti pakko tulla öyhöttämään, että vegaaneille ei tarjota kuin vettä ja auringonvaloa ja saavat kyllä minun juhlissani nähdä nälkää, kauheaa korvikesotkuakin ne vegeruuat. Lienee jonkinlainen defenssimekanismi, kun ahistaa itseäkin eläintuotanto, mutta ei halua tehdä asialle mitään.
Nachot ja dippi
Sipsit
Jotain pizzamaustehyrriä siitä vegaanisesta lehtitaikinasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlaa vegaaninen kasvispiirakka, ohjeita on vaikka kuinka paljon.
On varmaan, mutta niissä normaalit raaka-aineet on vaihdettu korvikkeisiin, joille tavallisella ihmisellä ei ole käyttöä.
Lisäksi vegaanileipomukset on niin pahoja että tähteet menee roskiin.
TALO ELÄÄ TAVALLAN VIERAS LÄHTEE AJALLAN.Koske myös tarjoilua. Jos pöydän antimet ei kelpaa mitä on? Olkon ottamatta. Toisalta olisit voinut heiltä itseltä kysyä,mitä heille voit varata.Kaikea löytyy vege ihan isot Prismat kuin Citymarket.Citarissa laajempi valikoima minusta.
Tässähän oli kyse kai eri asiasta. Kahvitarjoilun järjestäjä haluaa varata kaikille sopivaa syötävää, niin kuin ilmeisesti juhlissa ja ystäväpiirin kesken yleensä tehdään.
Olkoot, mutta jos ei voileipä kelpaa tai esim nuo karjalanpiirakat niin voivat olla syömättä. Itse en tee vegaaneille mitään, olkoot vaikka tulematta, riittää kun teen laktoosittomat ja ilman pähkinöitä tarjoilut.
Nämä eivät kai olleet sinun kutsusi? Siinäpähän olet tekemättä vegaaneille mitään, mutta sitä ihmettelen, miksi tätä pitää aina tulla julistamaan niihin ketjuihin, joissa joku tahtoo tehdä vegaanisia tarjoiluja. Ettekö voisi perustaa jonkun oman ketjun, jossa voitte nurista vegaaneista ja julistaa vaikka porukalla, miten ette suostu tekemään heille erillisiä tarjoiluja? Sitten ihmiset jotka kaipaavat neuvoja tähän voisivat saada tällaisissa ketjuissa vinkkejä ilman turhaa öyhöttämistä.
Hienosti sanottu ja jaksoit vielä olla asiallinenkin.
Joidenkin on vaan pakko pakottaa sitä että "minähän en pupunruokaa tee tai syö".
Kummasti muuten vaihtui yksiltä kasvisruoka-vastaisilta sukulaisilta tuo edellämainittu mielipide kun oma lapsi kääntyi vegaaniksi. Viime kesän juhlissa tarjottavat oli pelkkää lakto-ovokasvista ja vegaania.
Pieni leipänen hummustäytteellä maistuisi juhlissa.
Daneroll croissantit on vegaanisia.
Vierailija kirjoitti:
Osassa valmistapenadeissa on anjovista. Kannattaa tsekata mitä sisältää.
En ymmärrä tuota, että emäntä tarjoaa mitä haluaa ja vieraat syövät mitä pystyy. Onpa kiva asenne. Älkää sitten kutsuko näitä "hankalia" ihmisiä. Meillä Karjalassa mieluummin överit kuin vajarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osassa valmistapenadeissa on anjovista. Kannattaa tsekata mitä sisältää.
En ymmärrä tuota, että emäntä tarjoaa mitä haluaa ja vieraat syövät mitä pystyy. Onpa kiva asenne. Älkää sitten kutsuko näitä "hankalia" ihmisiä. Meillä Karjalassa mieluummin överit kuin vajarit.
Se kala, anchois on suomeksi sardelli.
Anjovis on eri kala, vaikka nimi muistuttaa sardellin kansainvälisiä nimiä.
Olen saanut juhlissa aivan ihanaa vegaanista voileipäkakkua. En ole suuri voileipäkakun ystävä, koska ne ovat usein jotenkin ällöjä, hirveästi majoneesia tms. rasvaista. Mutta se vegaaninen oli tosi maukas. Pinnalla oli tartexia ja tomaattia ainakin.
Jos haluut helpolla päästä niin ihan voi laittaa ihan vaan leipää tarjolle ja ihmiset saavat itse laittaa päällykset, vegaaneille kasvisten lisäksi hummusta tai tartexia tai vaikka jotain vegaanista tuorejuustoa. Jos mieluummin valmiita leipiä niin tartex sopii hyvin ihan paahtoleivän kanssa, esim. tartexia ja kurkkua ja/tai tomaattia kolmioleivän väliin.
Vaikka vegaaneja on nykyään ainakin joissain piireissä jo paljon, ovat he myös tottuneet siihen, ettei joka paikassa ole sopivia tarjoiluja. Mun juhlissa vierailleet vegaanit ovat olleet tosi tyytyväisiä kun kuitenkin on heille sopivia juttuja tarjolla, vaikkei kovin monenlaista. Toisaalta moni leipomus on helposti vegaaninen, kun käyttää voin sijasta kasvismargariinia ja maidon tai kerman sijasta vettä tai mehua tai kasvismaitotuotteita. Täytekakun tekeminen vegaanisena on vähän erilaista, muttei tavallaan helpompaa, kun ei tarvitse vaahdottaa munia ja sokeria. Sama juttu monessa muussakin. Pullassa voi ihan vaan jättää munan pois, jos on tottunut laittamaan munaa. Pienellä vaivannäöllä ainesluetteloiden tutkimisessa saattaa todeta, että melkein kaiken tarjottavan saa vegaaniseksi helposti, niin ei tarvitse harmitella, että tuli vähän voita johonkin, mikä muuten olisi ihan sopivaa vegaaneillekin.
Piirakkapohja on helppo tehdä vegaanisesti mutta tyypillisissä piirakkatäytteissä on munaa, kermaviiliä, smetanaa jne
Mä en itse ole vegaani ja olen viisikymppinen, että kaikki mahdollisuudet kai olla jäärä.
En todella tajua asennetta vegaaneihin. Tyytyväinen pitäisi olla, että he ovat tehneet valinnan, joka on meille kaikille hyväksi.
En ole mikään vegaanikokki todella, mutta keksisin vaikka mitä eikä kyllä ikinä tulisi mieleenkään jättää itse kutsumiani vieraita ilman hyvää ruokaa. Minä pidän kotiini kutsumistani ihmisistä ja haluan, että heillä on meillä hauskaa, he viihtyvät ja tuntevat olonsa tervetulleiksi kaikella tapaa.
Mitä tekisin, no jotain tämmöistä: itse paahdettuja ja maustettuja pähkinöitä, juuressipsejä, hummusta ja dipattavia kasviksia, tomaatti/linssikeittoa, bulgursalaattia, tuoretta foccacciaa ja yrtti/valkosipulileviteträ, kasvispiirakan, sarvia/kierteitä, joissa on sisällä vegaanista pestoa. Itsetehtyä salsaa, guacamolea, nachoja jne. jne. Ei ole vaikeaa ja usein hyvin tehty ruoka maistuu kyllä ihan kaikille ja toisaalta voi tehdä yhden pohjan ja jakaa sen sitten kahteen ja lisätä vegaaneille tofun/tempen jne. ja muille sitten muuta ruokavalion mukaan.
Maailma olisi niin paljon parempi kun täysin turha vastakkainasettelu lopetettaisiin ja asioita katsottaisiin asioina.
Tässä joitakin reseptejä:
https://chocochili.net/2022/05/vegaaninen-kasvispiirakka/
https://chocochili.net/2009/01/parsakaali-savutofupiirakka/
https://chocochili.net/2019/09/voner-pasteijat/
Chocochilillä on muutenkin todella kivoja vegaanista reseptejä.
Jos haluat päästä helpommalla niin käytä valmistaikinaa:
https://www.vegaanituotteet.net/category/288/leivontatuotteet-ja-valmis…
Valitse vegaaninen ruislastu tai -sipsi. Sipaise päälle hummusta ja koristele tupsulla Alfalfa tai Tulista Silmusalaattia. Helppoa, maukasta ja kaunista.
Nämä eivät kai olleet sinun kutsusi? Siinäpähän olet tekemättä vegaaneille mitään, mutta sitä ihmettelen, miksi tätä pitää aina tulla julistamaan niihin ketjuihin, joissa joku tahtoo tehdä vegaanisia tarjoiluja. Ettekö voisi perustaa jonkun oman ketjun, jossa voitte nurista vegaaneista ja julistaa vaikka porukalla, miten ette suostu tekemään heille erillisiä tarjoiluja? Sitten ihmiset jotka kaipaavat neuvoja tähän voisivat saada tällaisissa ketjuissa vinkkejä ilman turhaa öyhöttämistä.