Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksianne tiputteluvuodosta ja endometrioosista!

20.11.2006 |

Osaatteko sanoa onko tiputteluvuoto ennen kunnon kuukautisvuotoa aina merkki endometrioosista? Mulla tällainen tiputteluvuoto on alkanut n. neljä kiertoa sitten ja nyt sen jälkeen tullut ennen jokaisia kunnon menkkoja. Olen huolissani tilanteestani, kun kierrot on muuttuneet tosi lyhyiksi jopa 22 pv:ää ja vuotoa kestää aina yli viikon. Niin on kyllä mulla ollut aina ja kierrot olleet epäsäännölliset, mutta ennemminkin pitkät kuin lyhyet. Ennen viimeisiä kuukautisia nippaili alavatsasta useana päivänä ja sitten alkoi tiputtelu muutaman päivän päästä. Kunnon vuodon alettua oli yhtenä yönä aikaa kovaa supistelua alavatsalla. Aika gynelle on vasta ensi viikon lopulla, ja tämä homma vaan pyörii ja vaivaa koko ajan mieltä.

Olisi kiva, jos viitsisitte jotain tietoanne / kokemuksianne asiasta kirjoitella. Kiitos!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
20.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ennemminkin keltarauhasen vajaatoiminnalta...siis jos sulla ei mitään merkittäviä kuukautis/yhdyntäkipuja ole. Mulla kans alkanut pikku hiljaa kierto lyheneen 29 päivästä 26:een. Aina myös viimeisinä kiertoina ollut aina viikkoa ennen menkkoja tiputteluvuotoa. Kerroin tästä gynelleni ja hän sanoikin että kuulostaa keltarauhasen vajaatoiminnalta. Sain Lugesteron keltarauhashormonia, jota syön kp 18-28. Se tasoittaa kiertoa ja lisäksi tietty pitää kuukautisiin asti kohdun limakalvon parhaassa mahd. kunnossa ottamaan vastaan mahd. hedelmöittyneen munasolun...Meillä yritystä jo 8kk, ilmankos ei oo tärpänny jos limakalvot alkaneet ennenaikojaan rapistua pois....

Vierailija
2/8 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös mulla vastaavaa ongelmaa, mutta endometrioosia ei ole kyllä vielä missään vaiheessa epäilty. Ilmeisesti mullakin sitten tuota keltarauhasen häikkää, koska myös minä sain luget loppukiertoon - juuri tuota tiputtelua ajatellen. Tosin kaikki verikokeet ja hormoniarvot ovat olleet kunnossa... Melkoisen perusteelliset tutkimukset on meillä jo tehty, tosin ei tuota endometrioosia ole tutkittu. Yritystä on reilu vuosi takana ja ensi kuussa on vuorossa eka inssi.

Toivottavasti teillä/meillä kaikilla se tärppi tulee pian ja päästään tästä piinasta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta lääkäri viimeviikolla sanoi (siis todella epäpätevä ja vielä Femedassa!!), että ne eivät liity lainkaan toisiinsa ja endometrioosi tulee usein nuorena - alle 30-vuotiaana - ja minä kun tähän asti olen kovasti kuvitellut että ne juuri nimenomaan liittyvät toisiinsa...Mitään lääkitystä ei annettu, eikä muutoinkaan otettu kantaa tiputteluun mikä on nykyään enenmmän sääntö kuin poikkeus..tiedä sitten mistä tämä lapsettomuus johtuu kun syy muutoin on selittämätön...mutta ei tuo tiputtelu musta normaalia ole...

Ja taas me Naksu törmätään ;)

-W-

Vierailija
4/8 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olen endotar ja kärsin menkkojen jälkeisestä tiputtelusta. Ekaks menkat ja sit pari päivää taukoa ja tiputtelu alkaa. Puolet kierrosta vuodan. Kävin asian kans klinikalla ja sanoivat, että endometrioomia ei ultrassa näy mikä voisi vuotaa. Näin ollen syynä todennäköisesti se, että elimistössäni ei ole tarpeeksi keltarauhashormoonia. Määräsivätkin Primolutit 2-3 kierroksi. Nyt eka kuukaus takana ja tiputtelu lähes poissa, joten lääkkeet taitavat tepsiä. Luulen, että raskautumismahikset on näiden lääkkeiden aikaan tosi pienet. Popsin lääkkeitä kp15-24. Sattuiskohan täällä palstailemaan ketään, joka olisi raskautunut Primolutien avustamana? Tai kuurin jälkeen?

Hansuliini

Vierailija
5/8 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten menkkojen jälkeinen tiputteluvuoto voi liittyä keltarauhasen vajaatoimintaan? Keltarauhanenhan kehittyy tietääkseni vasta kun munarakkulasta on munasolu irronnut ja munarakkula kutistuu keltarauhaseksi. Näin ollen onkin järkevää että juuri ENNEN menkkoja, n. viikkoa ennen alkaa tiputteluvuoto, koska vajaatoimintainen keltarauhanen ei pysty ylläpitämään kohdunlimakalvoa. Primolut lääkkeestä ei ole kokemuksia, sen vain tiedän että se on progesteroni johdannainen, Lugesteron taas luonnollinen progesteroni. Primoluttia käyttäävät kai endometrioosin hoitoon, mutta myös esim. kuukautisten siirtämiseen, ym. kohtuperäisiin vuotohäiriöihin.

Vierailija
6/8 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Piti ottaa osaa tähän keskusteluun, kun olen myöskin selittämätön lapseton ja tiputtelen ennen menkkoja, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Kaiken huippu oli viime passin jälkeen, kun tiputtelin jo oviksesta lähtien. Keltarauhashormoniarvot on normaalit, endoakaan ei ole havaittu, tiputtelun syy on tuntematon. Ei kystia eikä muitakaan kasvaimia. Yksi lääkäri sanoi, että ehkä keltarauhashormoni-arvo,vaikka olikin normaali on mulle riittämätön kuitenkin. Luget pitää tiputtelun pois.

Vierailija
7/8 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä en minä tiedä miten menkkojen jälkeinen tiputtelu voi liittyä keltarauhasen vajaatoimintaan, mutta lääkäri näin väläytteli. Toinen syy miksi Primolutit määräsi eli mulle tehtiin elokuussa lääkkeellinen tyhjennys keskenmenon takia, ni ilmeisesti tällä varmistellaan et kaik on tullu pois. Mulla oli kyllä tätä tiputtelua ennenkin silloin siihen ei kiinnitetty mitään huomiota. Ja liian aikaisin taisin kehua...tiputtelu jatkuu Primoista huolimatta :(

Pongasin netistä tällasen Primolutin vaikutustavasta:

Lääke vaikuttaa keltarauhashormonin tavoin kohtuun ja rintarauhaseen ja vastustaa toisen naishormonin, estrogeenin, vaikutuksia. Siten lääke sopii käytettäväksi joko silloin, kun elimistön oma keltarauhastuotanto kaipaa tukea tai kun estrogeenin vaikutukset korostuvat liiaksi.

Itseä vaan ärsyttää popsia hormooneita varsinkin jos niistä ei ole mitään apua. Taidankin kysästä klinikalta, että onkohan tää ihan järkevää kun tiputteluun ei oo ollu apua. Vai vaatiikohan se tosiaan sen 2-3kk:n käytön ennen kuin tulokset näkyvät? Onko kellään kokemusta? Vauvakuume on ihan hirvee...ja sit pitää vaan kuluttaa turhaa aikaa tällaseen. Luulis, että oisivat määränneet jotain, mikä kenties voisi auttaa raskautumaan. Kesäinen raskaus oli suuri ihme...joten luomuna raskautuminen on hyvin epätodennäköistä.

Tsemppiä teille kaikille!! Toivotaan plussatuulia suuntaan ja toiseen :)

Hansuliini

Vierailija
8/8 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Primolut infosta! :)

Tosiaan tää tiputtelu on todella masentavaa ja ärsyttävää...en tiiä johtuuko se siitä vai mistä, mutta ei ole 8kk tärpännyt...Eihän tuo nyt ole vielä hirveen paljon, mutta ilman ehkäisyä ollaan kuitenkin oltu jo vuosi. Eli varsinaista yritystä siis tuo 8kk. Ollaan oltu jo tutkimuksissa eikä mistään löydy vikaa...jännä juttu. Tosiaan itse sain nyt Lugesteronit tiputteluun ja kattoo nyt jos en siittenkään ovuloi, niin gyne on jo puhunutkin Clomeista, niin ensi vuonna alottais ne sit....

Toivotaan meille tiputtelijoille paljon plussaonnea!!! :)