Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi masennustesteissä kysytään aina seksistä?

Vierailija
15.02.2023 |

seksin harrastamisesta. En tajua. Entä jos ei kiinnosta seksi?

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku perverssi kysyy sitä kaavakkeella. Yksi miespsykiatri ei kysynyt mistään muusta kuin siitä, aikoinaan. Sitten tiedot kirjataan kantaan ja tieto voi levitä? 

Olin joskus työttömänä ja siinä välissä jonkin aikaa masennuksen takia sairaslomalla. Kun palasin työttömien rivistöön, työvoimatoimisto halusi / vaati nähtäväkseen psykiatrin tiedot ja siinä luki myös tämä. (Ilman sitä kuulema eivät tienneet voisinko olla työttömänä työnhakijana.) Siinä kajottiin johonkin todella syvälle minussa.

Ei voi olla laillista että te-toimisto vaatii potilaskertomuksia.

Täytyykö te-toimistoon lain mukaan toimittaa b-lausunto sairaslomasta vai riittääkö A-todistus? Sain samasta s-lomasta nuo molemmat, mutta te-toimistolle ei riittänyt a-todistus, vaan halusivat b-lausunnon myös, joka siis lähinnä oli tarkoitettu kelalle.

Vierailija
62/89 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajoittain kyyneltyvä kirjoitti:

Jos normaalisti panettaa tasolla 100 ja kesäkiimoissa vaikka 130, niin masentuneena panettaa tasolla 15.

Tai orgasmin jälkeinen hyvä olo, jos ylipäänsä paljoa tulee, kestää 4-17 sekuntia masentuneena,

Seksistä nauttiminen on indikaattori ja kertoo depiksen tasosta. Ei kaikille, mutta siksi seuloissa on nyt muitakin kysymyksiä.

Roskaa. Minulla on keskivaikea masennus ja masennuskausilla minulle tulee oikein kunnon seksiaddiktio, koska seksi lievittää masennusta. Silloin kun en koe masennusta, rauhoittuu seksin haluaminen normaaliksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos normaalisti panettaa tasolla 100 ja kesäkiimoissa vaikka 130, niin masentuneena panettaa tasolla 15.

Tai orgasmin jälkeinen hyvä olo, jos ylipäänsä paljoa tulee, kestää 4-17 sekuntia masentuneena,

Seksistä nauttiminen on indikaattori ja kertoo depiksen tasosta. Ei kaikille, mutta siksi seuloissa on nyt muitakin kysymyksiä.

Roskaa. Minulla on keskivaikea masennus ja masennuskausilla minulle tulee oikein kunnon seksiaddiktio, koska seksi lievittää masennusta. Silloin kun en koe masennusta, rauhoittuu seksin haluaminen normaaliksi.

Jos on niin masentunut, että ei kykene etsimään seksiä. Olet kuitenkin ollut niin toimintakykyinen, että olet pystynyt siihen. Ei kukaan ota itkevää ihmistä mukaansa baarista, se on varma.

Seksi purkaa jännitystiloja, puhdistaa ja vapauttaa. Rentouttaa. Sama kuin itkeminen.

Vierailija
64/89 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut masennustestissä, niin en tiedä. Mutta johtuisiko siitä, että näitä testejä tehdään lähinnä nuorille naisille. Olettama on, että nuori nainen on masentunut. Ja ehkä siinä on sitäkin, että masennus varmaan johtuu liiallisesta seksistä ja siitä koetusta häpeästä, koska naiselta odotetaan tietynlaista suhtautumista seksiin.

Vierailija
65/89 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näistä tosiaan tietää. Olen keskivaikeasti masentunut. Ei seksiä pitkään aikaan. Ilman lääkkeitä olen yliherkkä kosketukselle. Ärtynyt.

Seksinpuute masentaa. Mutta myös seksikokemukset, joissa ei ole tunnetta. Oikeastaan tämä on pahempi, koska tunnen itseni hyväksikäytetyksi. On paha olla siitä.

Vierailija
66/89 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä näistä tosiaan tietää. Olen keskivaikeasti masentunut. Ei seksiä pitkään aikaan. Ilman lääkkeitä olen yliherkkä kosketukselle. Ärtynyt.

Seksinpuute masentaa. Mutta myös seksikokemukset, joissa ei ole tunnetta. Oikeastaan tämä on pahempi, koska tunnen itseni hyväksikäytetyksi. On paha olla siitä.

Naisilla tuntuu olevan yleisempää, että seksin aiheuttama arvottomuuden tunne heijastuu koko elämään. Miehet osaavat paremmin lokeroida asioita. Yhdyntä tuntemattoman naisen kanssa on vain yhdyntä tuntemattoman naisen kanssa.

Minulle yhdyntä tuntemattoman kanssa on johdatus, mahdollinen rakkauden ja parisuhteen alku. Sielujen kohtaaminen. Jopa uuden elämän alku.

Vierailija
67/89 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaiskuvan kartoittamiseksi on hyvä saada mahdollisimman laaja kuva elämäntilanteestasi. Siihen kuuluu myös olennaisesti tieto siitä oletko lähiaikoina saanut pildeä/munaa.

Vierailija
68/89 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku perverssi kysyy sitä kaavakkeella. Yksi miespsykiatri ei kysynyt mistään muusta kuin siitä, aikoinaan. Sitten tiedot kirjataan kantaan ja tieto voi levitä? 

Olin joskus työttömänä ja siinä välissä jonkin aikaa masennuksen takia sairaslomalla. Kun palasin työttömien rivistöön, työvoimatoimisto halusi / vaati nähtäväkseen psykiatrin tiedot ja siinä luki myös tämä. (Ilman sitä kuulema eivät tienneet voisinko olla työttömänä työnhakijana.) Siinä kajottiin johonkin todella syvälle minussa.

Täytyykö te-toimistoon lain mukaan toimittaa b-lausunto sairaslomasta vai riittääkö A-todistus? Sain samasta s-lomasta nuo molemmat, mutta te-toimistolle ei riittänyt a-todistus, vaan halusivat b-lausunnon myös, joka siis lähinnä oli tarkoitettu kelalle.

A-todistus riitttää maksajalle (Kela tai kassa), te-toimistolla ei tarvitse toimittaa mitään terveystietoja, on kokemusta asiasta.

Vierailija
69/89 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vetänyt viivan sen kysymyksen kohdalle eikä siitä sen enempää kyselty. Näin myöhemmin minusta kirjoitetun yhteenvedon, jossa luki, että kieltäydyn jyrkästi vastaamasta kaikkiin minulle esitettyihin kysymyksiin. Hmmm...

Psykiatria usein vain traumatisoi ihmisiä enemmän. Lausunnoissa saattaa lukea ihan mitä tahansa lääkäristä riippuen, vääriä diagnooseja, sopimattomia lääkkeitä. Pahimmillaan näin. Selvisin ja pääsin onneksi traumaterapiaan itse lopulta 20 vuoden helvetin jälkeen, terapeutin kanssa käyty näitäkin asioita läpi. Jos saan itseäni parempaan kuntoon niin se on varma että jollain tavalla yritän vielä tulevaisuudessa auttaa ja tukea tuossa psykiatriarumbassa olevia. Ja mä en tule enää ikinä, koskaan missään tilanteessa selittämään tilannettani ja asioitani muulle kuin terapeutilleni.

Vierailija
70/89 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A-todistus riitttää maksajalle (Kela tai kassa), te-toimistolla ei tarvitse toimittaa mitään terveystietoja, on kokemusta asiasta.

Työkyvyttömän työnhakijan (työvoiman ulkopuolella oleva työnhakija) pitää toimittaa B-lausunnot sekä Kelaan että (täällä kuntakokeilun) TE-virkailijalle. Lyhyisiin sairaslomiin riittää A-todistus.

Vierailija
71/89 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se BDI-kysely pitää vaan koittaa täyttää pisteiden perusteella. Vanhentunut testi jossa typeriä kysymyksiä. Esim. onko paino pudonnut vai pysynyt samana, eli mitä enemmän paino pudonnut sitä enemmän pisteitä. Moni nimenomaan lihoo masentuneena eikä laihdu.

Vierailija
72/89 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle seksi on tietynlainen itsensä satuttamisen muoto. Joku näännyttää itseään nälkään, joku viiltelee, minä alan harrastaa seksiä. Kun kaikki on hyvin ja mieli tasapainossa, seksi ei kiinnosta lainkaan.

Vierailija
73/89 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se BDI-kysely pitää vaan koittaa täyttää pisteiden perusteella. Vanhentunut testi jossa typeriä kysymyksiä. Esim. onko paino pudonnut vai pysynyt samana, eli mitä enemmän paino pudonnut sitä enemmän pisteitä. Moni nimenomaan lihoo masentuneena eikä laihdu.

Siitä on olemassa uudempi muoto, jossa laihtuminen ja lihominen on verrannollisia, samoin valvominen ja yletön nukkuminen. Sain tämän selville netissä, kun tutkin asioita. Kun mainitsin tästä psykan polilla, jossa noita testejä täyttelin, oli hoitaja ihan hoomoilasena, että niinkun mitä. Että sellasta on asiantuntijoiden tietämys, huoh.

Vierailija
74/89 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaatte tietysti, että seksiä on vaikkei olisikaan.

Ei siinä kysytä onko seksiä ja kuinka paljon, vaan kiinnostuksesta ja sen muutoksesta.

Vierailija
75/89 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uudemmassa versiossa vaihtoehtona on myös lihominen, ja lisäksi laitetaan rasti ruutuun jos on laihtunut tarkoituksellisesti.

Vierailija
76/89 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä on olemassa uudempi muoto, jossa laihtuminen ja lihominen on verrannollisia, samoin valvominen ja yletön nukkuminen. Sain tämän selville netissä, kun tutkin asioita. Kun mainitsin tästä psykan polilla, jossa noita testejä täyttelin, oli hoitaja ihan hoomoilasena, että niinkun mitä. Että sellasta on asiantuntijoiden tietämys, huoh.

Joo tommonen pikkujuttu ei sitten tiedossa edes psykalla, vanhalla testillä täälläkin mennään JA kuulemma perusterveydenhoidon puolelle on ohjeistettu nykyään että kaikkien potilaiden pitää täyttää tuo kun uutta vaivaa aletaan tutkia yleisläärillä. :D Tää ihminen joka mulle asiasta kertoi piti sitä oikein hienona asiana, että saadaan kato seulottua masennuspotilaat!

Vierailija
77/89 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painon nousu luokiteltiin epätyypillisen masennuksen oireeksi. Siksi siihen ei ole viitsitty puuttua eikä huomioida näihin päiviin asti. Ne alkaa vasta pikkuhiljaa tajuta asioita minkä parissa töitä tekevät.

Vierailija
78/89 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pääse puusta pitkään tuollaisissa testeissä. Miten voi vastata kiinnostuksen tai tekojen määrään ja muutoksiin, kun on ollut selibaatissa parikymmentä vuotta, perhettä ja kavereita ei ole, ja ihmisten ilmoilla ei liiku ollenkaan?

Vierailija
79/89 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en pääse puusta pitkään tuollaisissa testeissä. Miten voi vastata kiinnostuksen tai tekojen määrään ja muutoksiin, kun on ollut selibaatissa parikymmentä vuotta, perhettä ja kavereita ei ole, ja ihmisten ilmoilla ei liiku ollenkaan?

Tuollaisissa tapauksissa kysyn neuvoa testiä valvovalta. Minun on autistisena vaikea ymmärtää näiden testien kysymyksiä joten joudun paljon kysymään. Neurotyypillisillä tuntuu olevan sellaisia huolia mitä minulla ei ole enkä ymmärrä miksi ne on tärkeitä.

Vierailija
80/89 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin vastataan, että mikään ei ole muuttunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän