Syönkö mielestäni liikaa herkkuja viikon aikana?
Viikossa voisi mennä esim.
-130g keksipaketti
-200g karkkia
-yksi pulla
tai
-karkkipussi 150g
-pieni suklaapatukka
-yksi jäätelö
En ole ylipainoinen, mietin vain terveyden kannalta. Suvussani on diabetesta.. En vaan pysty vastustamaan makeaa silloin tällöin!
Kommentit (50)
Kysy itseltäsi miksi syöt. Mikä ajaa makeanhimoon? Yleensä se että verensokeri pomppii, et syö tasaisesti etkä tarpeeksi. Lisää sellaista ruokavalioon joka pitää pitkään kylläisenä.
Minun mielestäni sinä syöt mielestäsi liikaa, ja siksi kysyt sitä täällä.
Mulle tuo on paljon, kun en syö herkkuja laisinkaan.
Jos saat sokeria yli suositusten, niin onhan se liikaa.
No mun mielestä ei oo liikaa. Varsinkaan jos ylipainoa ei ole kertynyt.
Apua! Mulla tuo olisi päivän annos. Olen normaalipainon ylärajalla.
Sukurasitetta diabetekseen siis on, no se on riskitekijä. Toisaalta keskivartalolihavuus on myös, ellei merkittävin, niin ainakin hyvin merkittävä tekijä diabetesriskissä. Joten jos saat pidettyä itsesi solakkana niin ei nuo herkkumäärät sinänsä viikkotasolla niin kauheita ole.
Minusta tuo on suorastaan vähän, jos listasit kaikki herkuksi mieltämäsi etkä pelkkiä sokeriherkkuja... Eli anna palaa vaan mun puolesta, t. toinen normaalipainoinen. Oma mottoni on, että elämä on liian lyhyt hyvästä pullasta kieltäytymiselle.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on suorastaan vähän, jos listasit kaikki herkuksi mieltämäsi etkä pelkkiä sokeriherkkuja... Eli anna palaa vaan mun puolesta, t. toinen normaalipainoinen. Oma mottoni on, että elämä on liian lyhyt hyvästä pullasta kieltäytymiselle.
Toisaalta kun opettelee tuosta paskasta pois, niin ne makuelämykset voivat jatkossa löytyä jostain oikeasti terveellisistä ruoka-aineista.
Terveyden kannalta katsottuna parempi korvata nuo hedelmillä ja kuivahedelmillä, vaikka ei tuossa nyt niin hirveästi ole makeita.
Jotkuthan syö siis joka päivä esim. iltapäiväkahvin kanssa jonkun pullan tai muun leivonnaisen. Sitten jos viikonloppuna osuu jotain pientäkin juhlan tynkää tai vaikka työpaikalla kissanristiäistä, voi olla enemmänkin sitä herkkua sen normaalin päivittäisen lisäksi.
Aika moni myös saattaa vetää kokonaisen suklaalevyn/karkkipussin kerralla, jolloin niitä voi mennä viikossa enemmänkin. Ja varsinkin kesällä joku jätski saattaa mennä joka päivä ja joulun aikaan (siis ainakin parin viikon ajan) sitä suklaata ja piparia jne. ihan tosi paljon enemmän.
En olisi sun herkkumäärillä huolissaan, jos paino on normaali ja syöt muuten normaalisti.
Riippuu ihan siitä, millainen se sun muu ruokavalio on. Jos syöt perusterveellisesti eikä ongelmia esim. ylipainon, kolesterolin, ihon kunnon, yleisen vireystilan, verensokereiden heittelyn tai ruuansulatuskanavan kanssa muuten ole, niin ei se pulla tai keksi kahvin tai teen kanssa tapa. Jos taas ruokavalio on kokonaisuudessaan vähän vinksallaan, niin miettisin ennemmin sen kuntoon laittamista kuin joidenkin yksittäisten herkkujen merkitystä kokonaisuudessa. Erityisesti jos diabetesriskiä suvusta löytyy.
Sinällään en oikein välitä mistään "täyskielloista" herkkujen suhteen, koska jos se ruokavalio on kovin tiukasti määritelty saa syödä/ei saa syödä - osastoihin, niin yleensä se tuppaa johtamaan isompiin ongelmiin omassa ruokasuhtautumisessa.
Mä syön suunnilleen joka päivän tuon verran makeaa. Mutta, mun mielestä olet itse sitä mieltä, että syöt liikaa makeaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä syön suunnilleen joka päivän tuon verran makeaa. Mutta, mun mielestä olet itse sitä mieltä, että syöt liikaa makeaa.
No eihän tuossa nyt ole mitään järkeä, aikuisen ihmisen pitäisi ymmärtää tuon verran. Ehkä sillä holhoamisella on sittenkin perusteet Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä, millainen se sun muu ruokavalio on. Jos syöt perusterveellisesti eikä ongelmia esim. ylipainon, kolesterolin, ihon kunnon, yleisen vireystilan, verensokereiden heittelyn tai ruuansulatuskanavan kanssa muuten ole, niin ei se pulla tai keksi kahvin tai teen kanssa tapa. Jos taas ruokavalio on kokonaisuudessaan vähän vinksallaan, niin miettisin ennemmin sen kuntoon laittamista kuin joidenkin yksittäisten herkkujen merkitystä kokonaisuudessa. Erityisesti jos diabetesriskiä suvusta löytyy.
Sinällään en oikein välitä mistään "täyskielloista" herkkujen suhteen, koska jos se ruokavalio on kovin tiukasti määritelty saa syödä/ei saa syödä - osastoihin, niin yleensä se tuppaa johtamaan isompiin ongelmiin omassa ruokasuhtautumisessa.
¨^
Ruokavalioni on muuten melko normaalia, yritän syödä mahdollisimman paljon omatekoista kotiruokaa, mutta joskus /harvoin/ ostan eineksiä. Paljon kasviksia ja hedelmiä. Koitin kans kerran tota herkuista kokonaan kieltäytymistä ja ei se onnistunut, aloin vain ahmia niitä enemmän. Yleensä noi pullat yms muut tulee aina syötyä äidin luona vieraillessa. Viikonmloppuna on sitten kiva rentoutua karkkipussin tai suklaalevyn kanssa : )
Ei oo mun mielestä mitenkään paha määrä herkkuja tuo. Ite oon syöny viikon aikana 2 Runebergin torttua ja varmaan 5 laskiaispullaa. Sitten on viikkoja että syön vaan pari pullaa. Normaalipainoinen olen ja olen sitä mieltä, että kyllä elämästä saa nauttiakin.
Tuossa riittäisi minulle vuodeksi. :D En välitä makeasta.
Syön päivässä enemmän kuin tuon määrän silloin kun on herkkupäivä. Mutta en syö mitään missä on tekosokereita aspartaamia tms tai niitä teollisia siirappeja joista saa rasvamaksan. Jos suvussa on sokeritautia niin kiinnittäisin kyllä huomiota mitä suuhunsa laittaa, mieluummin hunajaa kuin valkoista sokeria.
Kysytkö tätä itseltäsi? Täällä palstalla?