4kk vauva ei nukahda
Mitä ihmettä teen? Olen aivan lopussa tähän jokailtaiseen nukutusrumbaan. Nytkin nukutin vauvaa yli 1 1/2 tuntia ennen ku hyyty! Ja koko sen ajan huusi ellei ollut sylissä.
Alkuun nukahti tosi hyvin, senku vietiin vaan sänkyyn ja tutti suuhun. Nyt kuukauden aikana on menny nää illat sellasiks, että iltarutiinit tehdään aivan kuten ennenkin eli kylpyyn, hieronta, tissi ja nukkumaan. Ja saman tien ku lasken sänkyyn ni alkaa huuto.
Oon koittanu nukkumaan myöhemmin ja aikasemmin, koittanu saada nukahtamaan tissille (ei oo kertaakaan elämässään nukahtanu tissille), pitäny vieressä meidän sängyssä, nukuttanu vaunukopassa, omassa pinniksessä...
Keinot on loppu ja vauva huutaa edelleen! Oisko kellään ideoita tai edes vertaistukea?...
Kommentit (5)
Myös meillä oli tuossa 4kk tienoilla nukutusrumbaa. Ennen sitä vauva nukkui erittäin hyvin koko pienen ikänsä. Tätä jatkui noin kuukauden, kunnes taas palattiin rauhallisiin uniin. Ajattelin, että vauvan oli vaikeaa rauhoittua. Tunne-elämä ja tietoisuus ympäristöstä tuntui kasvavan koko ajan ja se aiheutti levottomuutta juuri iltaisin nukkumaan mennessä. Samoin uuden oppiminen.
Kuuluu kehitysvaiheeseen ja ikään. Lohdutuksen sanasena voisi sanoa, että ohi menee.
Jos vauvalla on nälkä, herää hän kyllä yölläkin sitten itkemään ja syömään.
Nyt meillä vauveli 8kk ja pari viikkoa sitten alkoi nukuttamistaistelu. Nyt taistellaan päiväunille ja yöunille. Äiti on oltava näkyvillä koko ajan. Vauvalla hirmuinen eroahdistus. Vaikeimpina iltoina jään vauvan näkösälle parisänkyymme esittämään nukkuvaa. Silloinkin vauvalla laskee ja nousee pää omassa sängyssä tuon tuosta..ettei vaan äiti ole kadonnut. Huh, hankalaa aikaa.
Kummassakin näissä jaksoissa olen huomannut välillä pääseväni helpommalla, kun pidin/pidän vauvaa sylissä ja olen tosi lähellä tarpeeksi kauan aikaa ennen iltarutiineja ja nukkumaanmenoa. Se kyllä ottaa välillä voimille, mutta taas välillä oma läheisyydentarve tulee tässä tyydytettyä, kun on oikein halipula.
Täysimetyksellä vielä on, mutta en usko että nälästä on kyse koska herää syömään ekan kerran vasta kolmelta. Tai siis heräilee pitkin yötä, mutta rauhoittuu tuttiin. Olen yrittänyt aiemmin syöttää kuin klo3 mutta silloin ei tissi kelpaa vaan aiheuttaa hirveän raivarin.
Vaikeeta tuntuu tosiaan olla 4kk...
Meillä poika nyt 9 kk ja tekee poskihampaita. Sen huomasi siitä että alkoi nuo nukahtamisvaikeudet. Laitoin illalla supon ja taas nukahtaminen helpottui. On tosi reipas ja hyväntuulinen muuten, mutta hampaiden puhkeaminen tekee meillä aina tuon nukahtamisvaikeuden.
Koitettiin mieheni kanssa eräs ilta laittaa suppo ja kokeilla auttaisko se. No, en tiedä kuka on vauvan supot keksiny, koko touhu loppui hillittömään nauruun kun mieheni ja minä yhdessä koitimme saada pikkuruisen supon pikkuruisen vauvan pyllyyn, suppo suli käsiini ja vauvan ilme oli todella näkemisen arvoinen... No, huuto loppui siihen ja mieheni tuumasikin, että tosi tehokkaita tuntuvat olevan. ;) No, vähän aiheen vierestä meni tämä.
Niin, hampeja ei kuitenkaan näy eikä tunnu vaikka kuola valuukin ja molempia nyrkkejä samaan aikaan suuhun tungetaan.
Onko vauva vielä täysimetyksellä? Jääkö tyytyväisen oloksi iltaimetyksen jälkeen? Voithan sie kokeilla antaa vielä maitoa pullosta.
Toinen, todennäköisempi vaihtoehto on, että tuo on ohimenevä vaihe. Meillä oli just tuossa 4kk iässä hirmuinen taistelu saada neiti unille, tosin päiväunet oli tää tappelun aihe. Nyt vauva on 5kk ja huomasin tuossa yks päivä, että käy taas tosi nätisti nukkumaan. Menee ehkä 5 minuuttia kun nukahtaa.
Suosittelen, että jatkatte vaan näitä iltarutiineja, eiköhän tuo mene ajan kanssa ohi. Niin kävi meilläkin. Pidettiin tiukasti rutiineista kiinni ja asia korjaantui.
Tytteli-83 ja neiti 5kk 1vk