G:Milloin olette kääntäneet lapset matkustamaan autossa kasvot menosuuntaan.
Suositeltavaahan olisi kuljettaa lapsia selkämenosuuntaan päin 4,5 vuoden ikään, mutta kuitenkin vähintään 3-vuotiaaksi. Rehellisiä vastauksia milloin olette kääntäneet turvaistuimet toisin päin ja lyhyt selostus miksi??? Tilanahtaus, iso lapsi...yms
Meillä 2v, kun lapsi ei enää mahtunut istumaan toisin päin.
Kommentit (9)
ei mahtunut istuimet autoon muuten ja kaukalot jäi pieniksi. Ja joo kyllä olen tietoinen suosituksista, mutta ei ollut vaihtoehtoja. Parempi kasvot menosuuntaan kuin ei istuinta ollenkaan/ liian pieni kaukalo?
minusta se on kuitenkin yksilöllistä milloin kääntää toisinpäin ja yleensä siihen on hyvät perustelut. Tutullani on 4v poika, joka on niin pieni kokoinen että mahtuisi hyvin istumaan selkämenosuuntaa. Toiset lapset on vaan isompian kooltaan. Kun minä olin pieni niin oli vain kasvotmenosuuntaan istuimia ja nekin styroksia...
Miettikää lasten turvallisuutta eikä todellakaan koskaan etupenkillä!
Kuski ei olisi nähnyt toista peiliä, jos penkki olisi ollut selkä menosuuntaan.
Parin kuukauden päästä siis. Nyt on vähän jalat koukussa tai nostaa ne penkkiä vasten vähän koholleen. Mutta eipä me vanhemmatkaan pystytä jalkoja tikkusuorina pitämään autossa. Pidetään turvallisuus etusijalla.
Suoraan sanottuna minua ihmetyttää miten jotkut voi pitää lastaan selkä menosuuntaan jonnekin 2-3 vuotiaaksi. Ihmetyttää siis sen takia, että meidän poika ei mahtunut omaan turvaistuimeensa istumaan niin päin enää puolitoistavuotiaanakaan, ja ihan normaali ja asianmukainen turvaistuin meillä on käytössä. Jalat olivat ihan koukussa, ja oli pakko kääntää kasvot menosuuntaan, vaikka suositusten mukaan pitäisi kääntää vasta myöhemmässä iässä. Toki oltaisiin odotettu mikäli lapsen ei olisi ollut niin epämukava olla. Enkä totta puhuen tunne ketään, kenen lapsi istuisi vielä kaksivuotiaana selkä menosuuntaan. Kaikki sanovat sitä samaa: lapsi saa istua polvet suussa jos täytyy olla selkä menosuuntaan.
ja istuu edelleen selkä menosuuntaan. Polvet on tietysti hiukan koukussa, mutta ihan mukavasti tuo istuu ja nauttii automatkoista kovasti! Näin mennään ainakin sinne 3-vuotiaaksi asti, koska haluan että lapseni matkustaa mahdollisimman turvallisesti.
Tyttö on nyt 1v9kk ja painaa vasta 9kg joten hyvin vielä voisi matkustaa selkä menosuuntaan muuten. Meidänkin turvaistuimessa 9kg rajan jälkeen sai kääntää kv-suositusten mukaan. Olen silti ollut huolissani, mutta ei ole ollut oikein vaihtoehtoja.
Kun olin pieni, ei turvaistuimia edes ollut. Takapenkillä pyörittiin ilman vöitä.