Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys sairaudesta ja työajasta

Vierailija
14.02.2023 |

Henkilö A sairastui sairauteen, jonka vuoksi hän joutuu käymään tutkimuksissa/hoidoissa yliopistosairaalassa (lähisairaalassa ei anneta tähän sairauteen hoitoa). Tutkimus/hoitoaikoja ei voi itse valita, vaan ne ilmoitetaan sairaalasta. Ajat ovat tarjolla arkisin päiväsaikaan, ei ole ilta- tai viikonloppuaikoja.

Henkilö A on vakituisessa työssä, jossa työkalenteriin on määrätty työpäivät kuukausiksi eteenpäin. Saako henkilö A käydä työpäivinä sairaalassa? Entä saako sairauteen liittyvässä Kelan kuntoutuksessa (kestää useamman päivän kerrallaan) käydä työajalla (kuntoutus arkiviikolla)?

Henkilö A:n työnantaja haluaisi vaihtaa sairaalapäivien kohdalta jo sovitut työpäivät vapaapäiviksi, jotta henkilö A kävisi sairaalassa vapaapäivänä ja tulisi töihin alkuperäisenä vapaapäivänä.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuohon käyntiin voi ottaa saikkua, kun on oikeasti sairaus?

Suunnitelluissa hoidoissa käyminen ei ole saikkuperuste.

Vierailija
22/39 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meillä menee työaikana, niin ne tunnit vähennetään sitten työajasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta, jos hoidon jälkeen on työkyvytön? Eikö se mene sitten sairausloman piikkiin ja itse hoito omaan piikkiin? 

Vierailija
24/39 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain tutkimuksia varten sairauslomapäivän, jonka esimies myönsi. Syöpäleikkauksen takia olin ensin kuukauden sairauslomalla ja sen jälkeen hoitojen takia 7 kk ja saikku jatkui vielä senkin jälkeen.

Vierailija
25/39 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippunee tessistä. Mutta ainakin meillä (sote, kvtessissä sama) lääkärin määräämiä tutkimuksia ei tarvitse korvata, vaan niihin (mukaan lukien matka-ajat) annetaan vapautus työstä. Palkan saat silti. Lähtökohta on että hoidetaan omalla ajalla, mutta jos ei onnistu, toimitaan edellä mainitulla tavalla. Eikä tarvitse suostua esim. vapaapäivän tai lomapäivän ottamiseen.

Jos on vuorotöissä, voi toki sen päivän vuoron vaihtamisella vaikuttaa. Itse päivätöissä, joten tuommoinen ei onnistu. Jos tietää ajan hyvissä ajoin, voi etukäteen esim. vuorotöissä vaikuttaa siihen että pääsee omalla ajalla. Mutta jos listat tehty, ei ole pakko tehdä muutoksia.

Työnantajat kyllä hyväksikäyttää alaisten tietämättömyyttä näissä. Vuosia sitten olen itsekin tietämättömyyttäni korvannut käyntejä. En enää, tiedän vedota työehtoesopimukseen, jos yritetään jymäyttää.

Kuntoutuksesta en tiedä.

Vierailija
26/39 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitäpä näin ihan oikeasti mietit? Nyt vähän niitä valoja päälle sinne yläkertaan

Vierailija
27/39 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö muka syöpäsairaat ihan normaalisti töissä ja sitten vapaa-ajalla niissä hoidoissa? 

Vierailija
28/39 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu työnantajasta. Jos on sellainen joka sallii omalla ilmoituksella poissaolot niin onnistunee helposti. Jos taas vaatii lääkärintodistuksen jo ensimmäisen päivän osalta niin pitää tuo asia sopia hoitavan yksikön kanssa etukäteen eli varmistaa sairasloman määräämisen onnistuminen.

Vierailija
29/39 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta, jos hoidon jälkeen on työkyvytön? Eikö se mene sitten sairausloman piikkiin ja itse hoito omaan piikkiin? 

Työkaverille tehtiin kaihileikkaus ja sairauslomalla oli kaksi viikkoa sen jälkeen. 

Vierailija
30/39 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 jatkaa...

Työnantaja voi vaikka sanoa "se ei ole työaikaa", jolloin työntekijä automaattisesti olettaa että on korvattava. No eipä olekaan näin! Vaikka lääkärin määräämä tutkimus EI ole työaikaa, sitä ei tarvitse korvata! Eli käytännössä saat palkan, mutta tunnit vähennetään tuntitilastoista (vapautus töistä tutkimusten vuoksi). Käytännössä ei siis vaikuta mihinkään kuitenkaan.

Tutustukaa huolellisesti omaan tessiin. Se on oikeusturvasi.

Vierailija
31/39 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käykö muka syöpäsairaat ihan normaalisti töissä ja sitten vapaa-ajalla niissä hoidoissa? 

Riippuu työstä. Minulle hoitaja sanoi, että et tule mitenkään jaksamaan töissäkäyntiä hoitojen aikana, kun ihmettelin sairausloman pituutta. Mulla on fyysinen työ enkä tosiaan olisi jaksanut. Mutta jotain kevyempää työtä voi jotkut jaksaa tehdä syöpähoitojenkin aikana.

Vierailija
32/39 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on sairauden hoidosta, niin kyllä niille sairaalapäiville annetaan sairaalasta sairauslomaa.

Vierailija
33/39 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käynti on sellainen, mihin ei saa sairaslomaa, silloin se tehdään omalla ajalla. Joko palkattomana tai vapaapäivänä.

Vierailija
34/39 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan piikkiin menee

Vierailija
35/39 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työterveydessä käynnit tehdään omalla ajalla. Siis sellainen lääkärivisiitti tai vaikka rokotuksen hakeminen. Sairauspäivät ovat sitten erikseen.

Valtiolla olen töissä.

Vierailija
36/39 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijaistan juuri yhtä työkaveria, joka on sytostaattihoidoissa. Hänellä on pitkä sairausloma, jonka aikana käy hoidossa ja sitten lepää.

Vierailija
37/39 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi pyytää sairauslomaa. Työnantaja ei kuitenkaan ole velvollinen maksamaan sairausajan palkkaa, mikäli kyseessä ei ole akuutti/äkillinen sairastuminen. Ikävä kyllä tuollaiset on suunniteltava työajan ulkopuolelle tai oltava palkattomalla vapaalla. Eri asia on sitten KELA. Kuukausia kestävissä syöpähoidoissa kela maksaa sairauspäivärahaa.

Vierailija
38/39 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut itselleni jopa yllätys kun kaikki labrat, lääkärikäynnit, hammikset on itselleni palkatonta aikaa.

Taisin edellisessä työpaikassa jossa olin 24 vuotta niin kuvitella, että niissä voi käydä (ja siis normaalin kk palkan sain).

Eihän noita käyntejä usein ole, aamulabrat olen pystynyt järjestämään ennen työni alkua (2 krt/v) ja hammiksia työajan jälkeen.

Vierailija
39/39 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan kuntoutuskursseilta tms saa Kelasta rahaa.