Tuttavaperhe muuttaa jatkuvasti -miksi?
Vanhemmat päättävät vähän väliä, että kolme lasta ja kaksi koiraa muuttavat alvariinsa joko kaupungin sisällä tai vaihtavat kaupunkia. Väljänä perusteluna on aina vaihtelun halu. Somessa kaivataan aina jotakin muuta, kaihotaan epämääräisten asioiden perään, ja haukutaan silloiset työpaikat ja -kaverit ja esimiehet. Tyypillisesti aina uudessa kaupungissa aloittavat hirveän pienestä asunnosta vähitellen isompaan kerrostaloasuntoon muuttaen. Vanhemmat ovat töissä aloilla, joille työllistyy helposti, mutta mitään hyvää ei tunnu löytyvän. Mistä tällainen oikeasti johtuu? Jäikö nuoruus elämättä vai mikä on? Lapsiraukat eivät kerkiä kuin juuri juuri pehmolelunsa asetella, kun ne taas pistetään muuttolaatikoihin.
Kommentit (28)
On väärin lapsia kohtaan, jos oikeaa syytä muuttoihin ei ole.
"Koska mä voin, niin ei tarvii päättää" mentaliteetti.
Itse en juurikaan muuttele ja sen myötä olen huomannut, että asuntoon ei tehdä asumisen aikana mitään ylläpitoremontteja eli parikymmenen vuoden ajan samat pinnat ja kalusteet kuin asuntoon sisään muuttaessa. Sen sijaan niiden usein asukkaita vaihtavien asuntoja remontoidaan aina asukkaiden vaihdon välissä.
Edellisestä voi vetää päätelmän, että asuntoa usein vaihtamalla, asuu päivitetymmässä asunnossa kuin ne ikiasukkaat. Tämän lisäksi pois muuttaessa sitä parin vuoden välein muuttavaa ja ikiasukasta kohdellaan samoin - ikiasukkaan asunnossa löytyy tietenkin remonttitarvetta ja kodinkoneiden uusimistarvetta, joka yritetään maksattaa poismuuttavalta ikiasukkaalta. Pois muuttaessa lätkäistää laskutuslista, jonka perusteella maksat, jos kyseiset paikat ei ole kunnossa. Asunnon kaappien muovisosat ovat saattaneet hapristua vuosikymmenien aikana ja pois muuttava on velvollinen korjaaman ne tai maksamaan niiden uusimisen poskettomalla hinnalla.
Jos eivät kehtaa kertoa, että saavat koirien takia kenkää asunnoista? (Pitävät meteliä päivät pitkät).
Ovat aina vuoden pakkosopimuksella jossain ja löytävät sitten jotain "vikaa" asunnosta ja päättävät muuttaa?
Muutto on äärirasittavaa. En keksi kuinka joku omasta halustaan haluaisi jatkuvasti sitä tehdä. Maksaakin tuo. Jos vaikka aina saakin takuuvuokransa takaisin niin muuttoauto tai edes vähäinen muuttoapu maksaa rahaa. Ja sen lisäksi aikaa, vaivaa ja kärsivällisyyttä.
Aloittajana tarkennan, että perhe muuttaa pahimmillaan parin kolmen kuukauden välein. Tahti on kova. Lapset oireilevat, olen sen huomannut. Asunnot aina vuokra-asuntoja. Mikään ei tunnu muuttuvan elämän sisällössä, vain kodit, ja koulut.
Voi olla rahanhallintaongelmia. Ei niistä moni huutele.
Muuttaminen on kyllä yllättävän kallista. Outoa laittaa rahaa mokomaan.
Suututtavat toiset nirsoilullaan ja loukkauksilla ja niitä aletaan katsoa pahasti ja taas on mentävä