Mikä on vanhin sähkölaite, mikä sinulla on käytössä?
Mikä, ja kuinka vanha on vanhin käytössäsi oleva sähkölaite. Oletko ostanut tai saanut sen uutena, vai käytettynä?
Meillä vanhin sähkölaite on tiettävästi puolisoni mikroaaltouuni, joka on n. 35 vuotta vanha. Lähelle samaa ikää ovat minun kahvinkeitin ja sähkövatkain. Sekä sähkövatkain että kahvinkeitin olivat aikanaan markkinoiden halvimpia malleja.
25 vuotta sitten, kun muutin puolisoni kanssa yhteen, mietimme, otammeko vanhan mikroaaltouunin mukaamme, vai jätämmekö sen hänen vanhempiensa kesäpaikkaan yhteiskäyttöön. Päädyimme sitten ratkaisuun, että otetaan se vanha, ja ostetaan uusi, kun se hajoaa. Anoppi osti sitten uuden sinne kesäpaikkaan. Ja parin vuoden kuluttua taas uuden. En tiedä kuinka mones on nyt käytössä. ja tuo vanha, minkä piti hajota "ihan kohta" toimii edelleen. Toki sitä on pitänyt vähän korjailla, eikä siihen löydy enää sopivaa lamppua, mutta ...
Kommentit (546)
Vierailija kirjoitti:
Puhelin 1930 luvulta.
Täysin toimiva sähkölaite. Pitäisi vain olla lankapuhelimelle sopiva liittymä ja topseli seinässä. Alkavat olemaan harvinaista herkkua nykyisin. Ei tänne meille sellaista saisi edes rahalla. Kai noita lankapuhelimia edelleen jonkun verran on käytössä?
Onko siinä puhelimessa numeron valinta?
Meillä oli 1970-luvun alussa vielä sellainen, missä oli kampi, josta pyöritettiin, ja kun puhelinvaihteenhoitaja (sentraalisantra) vastasi, hänelle kerrottiin, kenelle/mihin numeroon oltiin soittamassa, ja hän yhdisti puhelun. Kun tuli automaattikeskukset, vaihdettiin puhelin sellaiseen, missä oli numeronvalitsin.
En usko, että missään olisi vielä 30-luvulla ollut automaattikeskuksia, mutta vanhoihin puhelimiin on luultavasti asennettu numeronvalintalevyjä tai näppäimiä jälkikäteen.
Mokkamaster kahvinkeitin. En muista ikää mutta arvioisin olevan vähintään 25 vuotta.
Hiustenkuivain vuodelta 1989. Toimii edelleenkin loistavasti
Vanhin taitaa olla 1960-luvulla valmistettu ns. pyörivä hitsauskone Esab KB 375. Täysin kunnossa ja päihittää monet nykykoneet, tosin painaa paljon.
Dysonin imuri, jonka ostin kun vielä asuin exän kanssa Oulussa. Eli siitä on vähintään 21 vuotta.
Hiustenkuivaaja 90-luvun lopulta.
Vierailija kirjoitti:
Mihin voi muuten viedä vanhoja sähkölaitteita? Keräileekö joku niitä. Mulla ois yksi uudenveroinen silitysrauta 50- luvulta. Ei toki käytössä.
Pistä toriin myyntiin. Pistä mahdollisimman tarkat tiedot (merkki, malli jne), niin joku keräilijä saattaa bongata sieltä.
Sähkölaitteet voi aina viedä kierrätyskeskukseen, siellä myyvät käyttökelpoiset ja muu menee materiaalikierrätykseen. Tosin voi olla eroja vastaanotosta eri paikkakunnilla, täällä kierrätyskeskus toimii SER-jätteen vastaanottopaikkana.
Levysoitin vuodelta 1987. En ole kyllä tällä vuosituhannella käyttänyt, mutta eiköhän se toimisi. En vaan ymmärrä, miksi olen sitä laatikkoa siirtänyt varastosta toiseen useammassa muutossa.
Pöytätuuletin, jossa on myös lämmitystoiminto on vuodelta 1952. Käytössä oikein kylmillä ilmoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vuonna -86 lapsuudenkotiini ostettu arkkupakastin.
Sain sen mukaani kun lähdin lapsuudenkodistani. Hyvin toimii ja pakastaa.
Harvemmin nuo lopettaa pakastamisen. Ongelmaksi tulee yleensä että pyörii koko ajan ja lämpötila menee reiluun -40.
Philips-merkkinen sähkövatkain vuodelta 1990. Paljon käytössä vieläkin, vaikka tuntuukin käsissä raskaalta ja uudemmat olisivat kevyempiä materiaaliltaan. Mutta kun on ihan käyttökelpoinen vielä, niin mitä sitä vaihtamaan.
Pari vuotta sitten vaihdettiin 42-vuotias tiskikone (vaikka se vieläkin toimi).
Kun myyjälle kerrottiin, hän sanoi heti, että " ai Siemens Lady". Sehän se.
Asun talossa jonka valmistumisvuosi on 1960. Olen syntynyt samana vuonna.
Vanhan vallan varat olivat vähissä talon valmistumisen jälkeen. Täältä löytyy itse tehtyjä jalkalamppuja muutama, käytän niitä päivittäin.
Pallohoover on myös kellarin imuroimiseen.
Parca Norrahammar vm. -72 lämmittää talon patterit. Sen vesipumppu on samalta vuodelta.
Arvostan tavaroiden pitkää käyttöikää. Lypsävää lehmää ei päästetä hengestä.
Hankintahinta jaettuna käyttöajalla on mielestäni säästämisen paras mittari. Vaikka investointi hankintahetkellä voi aiheuttaakin pallolaajennukseen osoittavia oireita.
Aikaisemmin mainittu pyörivä hitsauskone on myös hieno. Koettakaa pitää laitetta kotosalla.
Amerikkalainen liikennevastaanotin 50-60- luvun taitteesta.
En ole tarkempaa valmistusvuosiajoitusta sarjanumeton perusteella tehnyt.
Muutakin 60-80-luvuilla valmistettua harraste- ja viihde-elektroniikkaa minulla on.
Kasettimankka vuodelta 1979, jonka olen saanut. Itse ostetuista vanhimmat kai Miele pölynimuri 90-luvun alusta (toimii ja käytössä) ja Moccamaster-kahvinkeitin vuodelta 1996 tai 1997.
Vierailija kirjoitti:
Vanhin taitaa olla 1960-luvulla valmistettu ns. pyörivä hitsauskone Esab KB 375. Täysin kunnossa ja päihittää monet nykykoneet, tosin painaa paljon.
Minullakin on 60-70- lukujen taitteesta oleva Kemppi, ei pyörivä kuitenkaan.
Viime keväänä Kemppiä käytin äkeen korjaukseen, kun mig ei soveltunut kohteeseen.
Mökillä leivänpaahdin on kai vm -80 ja toimii. Meillä käytössä vohvelirauta ja yleiskone 80-luvun lopulta. Ei uudet kodinkoneet vedä vertoja vanhoille kestävyydessä. Toki uuden polven pyykinpesukone on meillä pessyt päivittäin jo 15 vuotta, katsotaan yltääkö samaan kuin vanha.
Tuvan nurkassa on 60- luvun Hoover- imuri.
Pelastin ser- keräyksestä kun sieltä sai vielä vapaasti kamaa ottaa.
Imurilla voi puhaltaa myös, käytän uunin vedon avitukseen, jos se meinaa savuttaa kylmänä sytyttäessä.
Auton akun laturi. Täytti juuri 35v.