Onko palkaton harjoittelu oikeasti laillista?
Törmäsin yhteen työpaikkailmoon, josta innostuin, kunnes huomasin (pienellä kirjoitettuna alanurkassa), että pesti on palkaton.
Siis mitä hittoa? Kyseessä on kokopäivätyö, muutaman kuukauden "harjoittelujakso". Millä tuossa on tarkoitus ihmisen elää, jos ei mitään palkkaa saa?
Olen sitä paitsi ymmärtänyt, että palkaton harjoittelu on sallittua vain silloin, jos kyseessä on selkeästi oppimistilanne. Olenko ymmärtänyt väärin? Tämä työ tehdään ihan yksin (sinänsä minulle sopiva homma, tykkään toimia yksin), joten en ymmärrä, miten tämä voitaisiin jotenkin esittää "opettamisena".
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Unohdin vielä mainita, että tämä työharjoittelu tehdään kokonaan etätyönä. Eli vieläkin vähemmän voisi perustella, että kyse olisi jotenkin työhön opastamisesta.
-ap
Voi se silti olla palkaton. Kuulostaa just siltä et toivovat te-keskuksen kautta jonkun hakeutuvan siihen. Mikset pääse yli asiasta ap?
Vierailija kirjoitti:
TE-toimistolle ei ainakaan olisi ongelma ketjuttaa palkatonta harjoittelua eläkeikään asti. Työtön lienee siirtyy toiseen tilastoon ja sehän passaa heille.
Työkkärillä ei ole mitään harjoitteluja! Kannattaa opetella termit ennen kuin muistelee jotain 1980-luvulla tapahtunutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdin vielä mainita, että tämä työharjoittelu tehdään kokonaan etätyönä. Eli vieläkin vähemmän voisi perustella, että kyse olisi jotenkin työhön opastamisesta.
-ap
Voi se silti olla palkaton. Kuulostaa just siltä et toivovat te-keskuksen kautta jonkun hakeutuvan siihen. Mikset pääse yli asiasta ap?
TE-keskuksen (lakkautettu 2009) kautta ei voi mennä palkattomaan harjoitteluun, harjoittelussa ollessaan menettää etuuden ko. ajaksi. Tuo kun rinnastetaan työstekoon, vaikka on palkatonta eikä ole työkokeilu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
No minä tein tuon aloitukseni alle tunti sitten, eli en tiedä, onko tässä nyt oikein kyse siitä, etten "pääse yli asiasta".
Kyllähän tällä palstalla kummastellaan sitä sun tätä asiaa. Itse kummastelen palkatonta työharjoittelua, joka tehdään kotoa käsin ihan kuten urakkaluontoisesti toimiva freelancer, eikä työ edes liity firman toimialaan mitenkään. Siis tyyliin, ei ole kyse mainosten suunnittelemisesta etänä mainostoimistolle, vaan mainosten suunnittelu suoraan imurifirmalle tms. Siinä kaikki.
Taitaa olla niin että meidän firmalla on just noita harjoittelijoita yliopistosta ja amkista. Eivät saa palkkaa, mutta firmalle tehdystä opinnäytetyöstä/gradusta/tutkimuksesta maksetaan palkkio joka vastaa suuruudeltaan palkaa.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla niin että meidän firmalla on just noita harjoittelijoita yliopistosta ja amkista. Eivät saa palkkaa, mutta firmalle tehdystä opinnäytetyöstä/gradusta/tutkimuksesta maksetaan palkkio joka vastaa suuruudeltaan palkaa.
Tässä ei kuitenkaan edes tehdä mitään tiettyä projektia, joka kävisi opinnäytetyöstä.
Pahus kun en haluaisi kertoa tarkalleen mistä firmasta ja minkälaisesta työstä on kyse. Mutta harjoittelijan työnkuvaan kuuluu vähän "sitä sun tätä" mihin tarvitaan tiettyjä taitoja (mutta ei mitään tiettyä koulutusta), mutta työ ei tosiaan liity itse firman toimialaan mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Korkeakouluharjoittelijoista on kyse. Saavat sitten koululta kenties harjoittelutuen. Ja onhan sosiaali- ja terveysalallakin kaikki harkat palkattomia.
Mutta kun tämä nimenomaan ei ole koulun kautta. Sitä ihmettelen.
Mistä sinä tiedät kenelle se on suunnattu? Ainakin yliopistoissa harkkapaikka pitää hankkia itse. Toinen on että te-toimistolta saa sen 9€/päivä korvausta harkasta.
Se 9/18 euroa per päivä on kulukorvaus, ei korvaus itse päivästä. Työtön saa työllistämistä edistävistä palveluista normaalin työttömyyspäivärahan, joskin korotettuna.
Itse opiskelen juuri työttömyysrahalla.
Millainen se korotettu työttömyyspäiväraha yleensä on?
N 5 e / päivä. Kun peruspäiväraha on sen 37 euroa / pv niin siihen 5 euroa päälle.
Lapsista tulee kai omat korvauksensa, mutta ne eivät koske itseäni, joten en tiedä sen tarkemmin. Kelan sivuilta löytyy tarkat summat.
Työttömyysrahasta menee veroa 20% tai etuuden verokortin mukaan, mutta kulukorvaus on veroton. Työttömyysrahaa maksetaan viideltä päivältä viikossa, korotusosa ja kulukorvaus osallistumispäiviltä.
Vierailija kirjoitti:
On. Korkeakouluharjoittelijoista on kyse. Saavat sitten koululta kenties harjoittelutuen. Ja onhan sosiaali- ja terveysalallakin kaikki harkat palkattomia.
Mutta eihän harjoittelutukea makseta opiskelijalle itselleen? En tiedä onko tässä vaihtelua, mutta ainakin meidän yliopistossa homma toimii niin, että opiskelija hakee harjoittelutukea, mutta se maksetaan sille yritykselle, joka opiskelijan ottaa hommiin, joka sitten maksaa sen palkkana opiskelijalle.
Paikkaan tulisi /(on aiemmin tullut) ilman sitä loppuhuomautusta palkattomuudesta näitä oikeaa palkkatyöpaikkaa hakevia paljon.
TE-toimistossa se perinteinen työharjoittelu termi on 90-luvulta vaihtunut nykyiseen työkokeilu nimeen.
Olin sairaanhoitaja opiskelijana palkattomassa harjoittelussa Kätilöopistossa ja Töölön Tapaturma -asemalla, sekä Meilahden sairaalassa ja Sädehoitoklinikalla. Siitä ei maksettu mitään. Puvut piti itse maksaa. Silloin ei ollut opintotukea eikä valtiontakuulainoja. Aviomieheni elätti minut ja maksoi taaperon hoitomaksun. Päiväkotiin ei päässyt jos oli 2 huoltajaa. Viimeisenä opintovuotena sattumalta alkoi saada opintolainaa,, nostin sen kokonaan ja siitä saatiin alkupotku omaan ekaan asuntoon. Tehtiin välillä kahta työtä ja opiskeltiin. Harva äiti jaksoi opiskella ilman rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin sairaanhoitaja opiskelijana palkattomassa harjoittelussa Kätilöopistossa ja Töölön Tapaturma -asemalla, sekä Meilahden sairaalassa ja Sädehoitoklinikalla. Siitä ei maksettu mitään. Puvut piti itse maksaa. Silloin ei ollut opintotukea eikä valtiontakuulainoja. Aviomieheni elätti minut ja maksoi taaperon hoitomaksun. Päiväkotiin ei päässyt jos oli 2 huoltajaa. Viimeisenä opintovuotena sattumalta alkoi saada opintolainaa,, nostin sen kokonaan ja siitä saatiin alkupotku omaan ekaan asuntoon. Tehtiin välillä kahta työtä ja opiskeltiin. Harva äiti jaksoi opiskella ilman rahaa.
Milloin tämä oli? Ei taida olla ihan suoraan verrannollinen nykypäivän tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten olisit menossa? Jos paikkaan hakee, voiko työnantajaa syyttää jos tieto vielä on lukenut ilmoituksessa?
Ajattelitko hakea ja sitten vaatia palkkaa?
Siitä, että luin itse tuon ilmoituksen, jossa ei mainittu opiskelijoista mitään. Ei itse asiassa mainittu mitään vaatimusta opinnoistakaan, koska työ on sellaista luovaa työtä, jonka ammattilaisilla ei usein ole edes mitään tiettyä koulutusta.
Toinen vastaavanlainen esimerkki olisi, että etsitään graafista suunnittelijaa palkattomaan työharjoitteluun suunnittelemaan makkaratehtaan logot, esitteiden ja pakkausten grafiikat ja nettisivujen visuaalisen ilmeen.
Esimerkkisi kuulostaa aika normaalilta työharjoittelulta jollekin medianomille. Hommassa pääsee työelämään soveltamaan koulussa oppimaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten olisit menossa? Jos paikkaan hakee, voiko työnantajaa syyttää jos tieto vielä on lukenut ilmoituksessa?
Ajattelitko hakea ja sitten vaatia palkkaa?
No en ajattele. Ilmoitus ei kuitenkaan ole suunnattu minkään tietyn alan opiskelijoille.
Jotenkin vain uskomatonta, että tällä palstalla nykyään pidetään palkatonta työtä ihan normaalina?
En edelleenkään halua kertoa, mistä työstä on kyse, mutta jos vaikkapa perustan firman ja otan palkattoman "harjoittelijan" tekemään sekalaisia töitä kuten vastaamaan puhelimeen, pesemään ikkunoita, hoitamaan markkinoinnin, oikolukemaan tekstit ja pakkaamaan ja postittamaan tuotteet, niin tämä on mielestänne ihan ok? Mitä tuossa varsinaisesti "harjoitellaan"? Miten tuo liittyy kenenkään opintoihin?
Palkaton harjoittelu ei ole hyväksyttävää missään muodossa.
Ne tekee niistä oppimistilanteita ettei tarvii maksaa palkkaa esim. juurikin työkkäri.
Työkkärin neuvoja ei tykännyt kun sanoin ilmainen harjoittelu. Väitti ettei se ole ilmaista, kun saa siitä kokemusta ja verkostoja. Ainut miten ymmärrän se on että pääsee paikkaan töihin. Kokemus ei paljoa mieltä lämmitä, koska pelkällä työttömyysetuudella ja 9 euron päivärahalla ei paljoa saa. Noita harjoitteluita kun ei edes työkkäri katso työkokemukseksi. Onneksi palkattoman harjoittelun voi sopia työkkärin kautta niin ettei tee 8 tuntia päivässä 5 päivänä viikossa, koska se olisi silloin jo kokoaikatyötä.
Itse sain korkekouluharjoittelusta palkkaa, mikä motivoi työntekoon. Mutta harjoittelu ei auttanut työn saannissa. Olin esimiehelle ilmaa harkan jälkeen. Tosin työpaikka olikin vain klikkejä täynnä oleva paikka, jossa jäi ulkopuoliseksi. Työkkärin harkasta ei ollut myöskään verkostoitumisen kannalta hyötyä. Luulisi että jos harjoittelija antaa työlle kaikkensa niin vinkattaisiin vaikka tutuille, että hei tuolla ois hyvä työntekijä.
-ap