Vinkkejä säästämiseen
Olen ajatellut säästää kesään mennessä 2000€, eli 400€/kk. Olen aina ollut surkea säästäjä ja nyt aion onnistua. Onko vinkkejä onnistumiseen?
Kommentit (2)
Äänestin kyllä mutta lopputuloshan riippuu sitten menokertymästä, onko realistista. Ja tuleeko yllätysmenoja.
Aiemmin en saanut rahaa juurikaan säästöön kolmen teini-ikäisen perheessä+ asuntolaina+mökkilaina. En minä enkä mies...aina oli joku hammaslääkärilasku, tietokone, koulukirja, kengät, kurssimaksu, harrastusmaksu, auto ei mennyt katsastuksesta läpi....Vaikka sai säästötilille jotain, niin kohta piti jo ottaa sieltä.
Velat on nyt maksettu. 2 lintua on tänä vuonna lentänyt pesästä. Nuorin on vielä kotona.
Olen vuodessa ottanut aika nuukan linjan ja säästänyt 6000 euroa, siitä on kyllä mennytkin pakollisiin yllätysmenoihin rahaa että en päässyt ihan 9000 euron tavoitteeseen. Puoliso sai 5000 kasaan. Mutta kyllähän se jo mieltä rauhoittaa, että ihan persaukisina ei ehkä jäädä eläkkeelle.
Käymme vaan kerran viikossa kaupassa ja suunnittelemme mitä viikolla syödään, ja ennen kaikkea: älä osta mitään, mikä ei ole pakollista. Älä edes yhden yhtä alevaatetta. Jos voit selvitä ilman sitä kuolematta, et tosiaan tarvitse sitä. Tämä on ollut itselleni hyvä periaate. Jopa ne heräteostot olen jättänyt kauppaan, limsapullosta ja suklaapatukasta lähtien. Irtisanoimme kaikki viihdelinjat yhtä nuorimman suosikkia vaille, maksakoot aikuiset lapset omansa....ja lehdet lopetimme myös. Laskimme säästävämme vuodessa 800 euroa pelkästään niistä...
N50vuotta
Ei voi tietää ilman mitään speksejä.