Kokemuksia tori.fi-huijauksista?
Laitoin toriin ilmoituksen, jossa myyn huonekalun. Ilmoituksen vastasi aasialaistyylinen nimimerkki, tinki hintaa ja kun ilmoitin etten tingi, niin laittoi että "My husband will come on monday". Laitoin että sopiiko klo 17, hän vastasi että sopiiko klo 15. Vastaisin kyllä ja annoin osoitteen. No, ketään ei ilmestynyt. Olikohan tuossa kyse jostain suomessa asuvasta ihmisestä vai jostain botista ymv huijauksesta?
Kommentit (61)
Itse taisin tulla juuri huijatuksi Torissa :) Ostin kaksi tuotetta todella asiallisen oloiselta naiselta, löytyi asiallisen oloinen facebook profiilikin ja kaikki + myy edelleen torissa muutakin tavaraa. Ei ole vieläkään lähettänyt tuotetta, vaikka kaupoista on menossa jo neljäs viikko. Aluksi olin ymmärtäväinen, kun vetosi minusta ihan pätevään syyhyn miksi lähettäminen lykkääntyisi ja pahoitteli myös paljon. Noh sen jälkeen onkin tullut sitten jos jonkinmoista syytä miksei pysty vieläkään lähettämään tuotteita. Oikeasti, ei se postiin vieminen ole niin vaikea asia. Jos olisi lähettämässä, olisi tehnyt sen jo.
Noh. Minulla on hänen kuvansa, asuinpaikkansa ja nimensä tiedossa. Teen rikosilmoituksen.
Sovimme ostajan kanssa tapaamisen kaupan eteen ja hän ei koskaan tullut. Onneksi olin muutenkin menossa kauppaan niin vaivaa ei nyt ollut sinäänsä.
Vanha kullan kallis viisaus sanoo, että kannattaa käydä kauppaa vain niiden kanssa, jotka puhuvat ja kirjoittavat puhdasta Suomea. Tällä neuvolla olen pärjännyt ilman ongelmia.
Ehkä lapsellista joo, mutta olin nuorempana todella impulsiivinen. Ymmärsin jossain vaiheessa, että myyjällä ei ole aikeitakaan lähettää ostamaani tavaraa, joten kaivoin hänen sosiaalisen median tilinsä esille kuin mikäkin vainooja, pommitin viesteitse ja videopuheluilla, lopuksi päästin näppikseltäni sen klassisen, että tulen oven taakse seuraavaksi.(Jep typerää, olisin voinut itse joutua poliisin kanssa liriin), mutta tässä tapauksessa sain tuotteen kuin sainkin.
En oikein tajunnut, missä asiassa ap:ta olisi niin kovin huijattu. Toki kaupat peruuntuivat kun hakija ei tullut, mutta eikö tällaista tapahdu ihan yhtenään. Ehkäpä tuo mies on ollut asiasta eri mieltä, tai vaimo sopinut hänen puolestaan haun ajankohtaan, joka ei ole sopinutkaan ja mies lopulta kieltäytynyt hakemasta tuotetta, kun ei kiinnosta.
Eihän ap mitään tuossa menettänyt. Odotteli vain turhaan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä lapsellista joo, mutta olin nuorempana todella impulsiivinen. Ymmärsin jossain vaiheessa, että myyjällä ei ole aikeitakaan lähettää ostamaani tavaraa, joten kaivoin hänen sosiaalisen median tilinsä esille kuin mikäkin vainooja, pommitin viesteitse ja videopuheluilla, lopuksi päästin näppikseltäni sen klassisen, että tulen oven taakse seuraavaksi.(Jep typerää, olisin voinut itse joutua poliisin kanssa liriin), mutta tässä tapauksessa sain tuotteen kuin sainkin.
Nojoo tyhmästi toimittu, mutta samalla mitalla mitä myyjäkin. Hyvä esimerkki kyllä, että huijarit eivät voi ikinä tietää ketä huijaavat!
Mua ei olla koskaan huijattu - onneksi, mutta voin sanoa, että olen sen verran sitkeä kaveri, että huijaustilanteessa en antaisi ikinä olla. Asia jatkuisi niin kauan kunnes ostettu tuote olisi minulla tai raha palautettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nojoo tyhmästi toimittu, mutta samalla mitalla mitä myyjäkin. Hyvä esimerkki kyllä, että huijarit eivät voi ikinä tietää ketä huijaavat!
Jep :D Itse halusin siis vain pelotella, mutta oikeasti huijaaja ottaa huijaamisella myös itse riskin, koska nimenomaan ei voi tietää milloin siellä toisella puolella on se "nyt huijasit kyllä väärää tyyppiä" - henkilö.
Itse joutunut myös huijatuksi. Joku myi käytettyjä applen kuulokkeita ja hyvä uskoisena tartuin diiliin. Myyjä oli hyvin innokas aluksi ja valmis ottamaan puolet hinnasta etukäteen. Tämä osoittautui virheeksi, sillä tuotetta ei ikinä postitettu. No, onneksi en menettänyt kuin 40e, mutta varovaisemmaksi sitä tulee näitten kauppiaitten kanssa. Eihän sitä ikinä voi tietää kuka on luotettava ja kuka ei. Paljolti luottamukseen perustuu nämä tori kaupat.
Tori huijarit on dorkia. Moni jää kiinni.
Mua on ainoastaan yritetty huijata myymissäni tavaroissa. Esim. yksi tyyppi oli ostamassa peliohjainta, kirjoitti järkevästi ja hyvää suomea, mutta alkoi kysellä kysymyksiä esim. "saako kirjastosta lainattua pleikkaripelejä". En ajatellut noista kysymyksistä mitään erityistä, vastasin lyhyesti ja normaalin kohteliaasti. Pyysi laittamaan kuvan ohjaimesta aikaleiman ja nimen kanssa, laitoin. Kysyi maksutiedot, laitoin. Kysyin samalla sen yhteystiedot, ei laittanut vaan alkoi ehdottelemaan että minun pitäisi ostaa joku ärräpaketti etukäteen sille tai laittaa korttitetoni jonnekin, koska häntä oli joskus huijattu torissa ja nyt yhtäkkiä ei luota minuun :D hengittelin syvään ärsytyksen lieventämiseksi koska näiden viestien vaihtoon oli tuhlaantunut joku pari päivää, sitten estin tyypin. Yleensä huijaukset tunnistaa jo ekasta huonosti kirjoitetusta viestistä, tämä oli ehkä jopa joku ihan aito ihminen eikä botti kun jaksoi turhia höpötellä yrittääkseen jotain 25e huijausta.
Joskus ihan tieteen vuoksi katselen koirailmoituksia torista. On kyllä silmääni osunut sellaisia ilmoituksia, että oksat pois! Tarjotaan tuomaan pentu tai tulemaan vastaan johonkin huoltoasemalle. Myydään yksittäisiä ns rotukoiran pentuja ilman papereita. Lapsen allergian vuoksi myydään jo iäkkäämpiä koiria.
Mietin mitä se estää, että Torissa ei saa nykyjään ilmoittaa ilmoituksessa suoraan sekarotuisen koirien rotuja vaan niitä pitää kysyä erikseen?
Vierailija kirjoitti:
Itse joutunut myös huijatuksi. Joku myi käytettyjä applen kuulokkeita ja hyvä uskoisena tartuin diiliin. Myyjä oli hyvin innokas aluksi ja valmis ottamaan puolet hinnasta etukäteen. Tämä osoittautui virheeksi, sillä tuotetta ei ikinä postitettu. No, onneksi en menettänyt kuin 40e, mutta varovaisemmaksi sitä tulee näitten kauppiaitten kanssa. Eihän sitä ikinä voi tietää kuka on luotettava ja kuka ei. Paljolti luottamukseen perustuu nämä tori kaupat.
Tee rikosilmoitus tai ainakin vihje ilmoitus petoksesta.
Mitä useampi ajattelee noin, ettei tuo ole kuin neljä kymppiä, sen enemmänhän tämä huijari kerää rahaa samoilla tempuilla.
Itseltäni huijattiin 50 e, mutta vaadin sen takaisin.
Lupasin jättää asian siihen, jos palauttaisi rahat.
No myyjä palautti 30 e . Ei siis pitänyt sopimuksesta, niinpä en minäkään, vaan tein ilmoituksen torin asiakaspalveluun ja poliisille.
a
Seija, Lahdesta. Mummo olevinaan niin herttainen, möi uutena täysin naarmutetun valaisimen 60€.
Täysin Suomalainen nainen omalla nimellään Porista huijaa torissa.
Ilmoitukset asiallisia.
Torissa on paljon nykyään näitä huijareita, mutta yleensä vahvasti tunnistetut profiilit olleet luotettavia.
Tyyliin nimi Päivi Järvinen, joka kirjoittaa täydellistä Suomea ei todellakaan tarkoita, että olisi luotettava henkilö enää nykypäivänä ja näköjään ihan parin kympin huijauksia harrastetaan myös.
Vierailija kirjoitti:
Olen sen verran rasse, etten vastaa ulkomaan kielisille.
Enkä suomenkielisille, joilla tekstin tuottaminen on hyvin hankalaa. Enkä sellaisten joille ei voi soittaa eivät uskalla vastaanottaa puheluita.Kokemukseni mukaan sellaisten kanssa asioimisesta ei tule mitään.
möin kerran huonosti suomea/enkkua osaavalle aasialaiselle. Tuli paikalle ja maksoi, mutta tinkasi kovasti. varmaan niitten kulttuuri. eniveis oli rehellinen mut kyllä sen businekset noin niinku muuten vaikutti hieman hämäriltä...
Vierailija kirjoitti:
Tori huijarit on dorkia. Moni jää kiinni.
joo kuka se on joka jääny kii mut silti jatkanut?
Ap! Teke sulle oharit ja se ei huijaus. Tuo on Torissa melko yleistä. Mulle tehty tuo kolme kertaa. Hyviä kauppoja tehnyt kuitenkin paljon. Enää onneksi ei ole mitään myytävää.
Vierailija kirjoitti:
Vanha kullan kallis viisaus sanoo, että kannattaa käydä kauppaa vain niiden kanssa, jotka puhuvat ja kirjoittavat puhdasta Suomea. Tällä neuvolla olen pärjännyt ilman ongelmia.
Joo lukutaidottomien persujen kanssa ei kannata, kyselevät aina turhia mitä lukee jo ilmoituksessa ja sit alkaa tinkiminen...
Mutta muuten totean että kaupat varsinkin virolaisten ja oletettavasti muidenkin ulkkareiden kanssa on menneet 100% maaliin ilman kummempaa säätöä. Tulevat hakemaan kun on sovittu, tuo virolainen vielä kiitteli etten perunut kauppoja kun hän on ulkkis. Mitä noutoprosenttia ei todellakaan voi sanoa kantasuomalaisista, kaikki oharit "en ehtinytkään tänään käykö vaikka ensi viikon torstaina tai toukokuun lopulla pidän varauksen sinne asti" on tulleet Minnoilta, Jukilta, Sirpoilta ja Pettereiltä.
Ei tämä varsinaisesti huijaus, mutta omituinen tilanne. Myin käytettyä tuotetta josta olin sopinut jo kaupat. Tuli uusi viesti jossa oltiin kiinnostuneita tuotteesta, sillä ostajaehdokkaan lapsi halusi sitä paljon. Sanoin, että tuote on varattu ja jos varaus purkaantuu niin sitten vuoro siirtyy. Tämä tyyppi olisi ollut valmis tulemaan yli 200km matkan hakemaan tätä tuotetta. Kyse oli kuitenkin puolilleen olevasta hajuvedestä jota saa kaupasta uutena. Toisen kerran tapahtui kenkien kanssa sama. Jotenkin hälytyskellot alkoivat tästä soimaan, oli vähän omituista kun niin kauhea jankkaaminen.