Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten toimia sellaisen vanhemman kanssa, joka sekaantuu aikuisen lapsen elämään?

Vierailija
12.02.2023 |

Olen lähes 50-vuotias nainen. Ongelma on isäni, joka kokee edelleen oikeudekseen tehdä minun elämääni koskevia päätöksiä asioissa, joista hänellä on minua enemmän kokemusta.

Esimerkkinä nyt vaikka sellainen, että isä on minua viisaampi sijoitusasioissa. Minulla on raha-asiat hyvällä tolalla, olen hyvätuloinen ja säästöjä on kertynyt. Sijoitan joskus osakkeisiin, mutta suurin osa varoista on säästötilillä. Tiedostan, että inflaation vuoksi säästötili on huono vaihtoehto rahoilleni ja että menetän rahaa, kun en sijoita enemmän. TÄMÄ EI HAITTAA MINUA. Säästöni ja kiinteä omaisuuteni riittävät loppuelämäkseni eikä tavoitteeni ole ansaita sijoittamalla niin paljon kuin mahdollista.

Isäni ei pysty hyväksymään tätä valintaa vaan jankuttaa ja painostaa minua toimimaan toisin varojeni kanssa. Minulla on aivan erilaiset arvot ja kiinnostuksen kohteet kuin isälläni, aivan erilaiset huolet ja voimavarat. Tämän yritän hänelle selittää ja sanoa, että hänen mielipiteensä on kuultu, minä teen omat päätökseni. Hän ei vain lakkaa tuputtamasta minulle neuvojaan :-(

Minua tämä ahdistaa kolmesta syystä. Ensimmäinen on se, että pidän epäkunnioittavana, että isäni ei hyväksy sitä, että teen omat päätökseni. Toinen on se, että on epämiellyttävää sanoa tiukasti isälle vastaan. Kolmas on se, että jankuttamisellaan isä saa minulle syntymään ikävän tunteen, että pitäisikö nyt sitten kuitenkin yrittää tehdä jotain tämänkin asian suhteen, vaikka en yhtään, yhtään jaksaisi.

Vinkkejä? Kuinka saan neuvojaan tuputtavan vanhemman pysymään kurissa?

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä muu auta kuin vetää rajansa, vaikka olisi kuinka epämiellyttävää, ja jos toinen ei niitä kunnioita, ottaa vaikka etäisyyttä.

Vierailija
42/45 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipasin neuvoja siihen, että miten pistää rajoja isälleni - tämä raha-asia oli nyt vain yksi esimerkki. Keskeisin vinkki tästä keskustelusta on, että kannattaa kertoa isälle vähemmän asioistani, sinänsä varmasti näin. 

Suurin haaste mulla on kuitenkin tässä se, että kuinka saisi isän tajuamaan, että minä teen itse omat päätökseni. Vaikka hänellä olisikin parempaa tietoa, osaamista tai mielipiteitä.

Kerro, että arvostat hänen talousneuvojaan ja tiedät, että niitä noudattamalla saisit rahan poikimaan. Mutta kerro myös, että sinulla ei ole nyt tarvetta maksimoida rahan tuloa koska pärjäät nyt muutenkin hyvin taloudellisesti ja olet muutenkin tyytyväinen tilanteeseen. Sinun parasta hän tietenkin tarkoittaa ja toivoo, koska on isäsi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistää sen turpalävensä kiinni eikä hölötä kaikkia asioita vanhemmilleen, niin siitä sitten pääsee. 

Vierailija
44/45 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiität neuvoista, että näin tehdään vaikka et tekisi yhtään mitään. Anna isäukkos neuvoa ja selittää niin paljon kuin haluaa, mutta sinun korvista ne menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Onko isälläsi dementiaa, kun näin paljon yrittää vaikuttaa sijoituksiisi?

Vierailija
45/45 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilttinä tyttönä sanot että juu isä kyllä me näin tehdän juuri sinun neuvojesi mukaan, mutta sitten et teekään yhtikästä mitään. Leikit pientä lasta, jota isä vielä neuvoo.