Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten toimia sellaisen vanhemman kanssa, joka sekaantuu aikuisen lapsen elämään?

Vierailija
12.02.2023 |

Olen lähes 50-vuotias nainen. Ongelma on isäni, joka kokee edelleen oikeudekseen tehdä minun elämääni koskevia päätöksiä asioissa, joista hänellä on minua enemmän kokemusta.

Esimerkkinä nyt vaikka sellainen, että isä on minua viisaampi sijoitusasioissa. Minulla on raha-asiat hyvällä tolalla, olen hyvätuloinen ja säästöjä on kertynyt. Sijoitan joskus osakkeisiin, mutta suurin osa varoista on säästötilillä. Tiedostan, että inflaation vuoksi säästötili on huono vaihtoehto rahoilleni ja että menetän rahaa, kun en sijoita enemmän. TÄMÄ EI HAITTAA MINUA. Säästöni ja kiinteä omaisuuteni riittävät loppuelämäkseni eikä tavoitteeni ole ansaita sijoittamalla niin paljon kuin mahdollista.

Isäni ei pysty hyväksymään tätä valintaa vaan jankuttaa ja painostaa minua toimimaan toisin varojeni kanssa. Minulla on aivan erilaiset arvot ja kiinnostuksen kohteet kuin isälläni, aivan erilaiset huolet ja voimavarat. Tämän yritän hänelle selittää ja sanoa, että hänen mielipiteensä on kuultu, minä teen omat päätökseni. Hän ei vain lakkaa tuputtamasta minulle neuvojaan :-(

Minua tämä ahdistaa kolmesta syystä. Ensimmäinen on se, että pidän epäkunnioittavana, että isäni ei hyväksy sitä, että teen omat päätökseni. Toinen on se, että on epämiellyttävää sanoa tiukasti isälle vastaan. Kolmas on se, että jankuttamisellaan isä saa minulle syntymään ikävän tunteen, että pitäisikö nyt sitten kuitenkin yrittää tehdä jotain tämänkin asian suhteen, vaikka en yhtään, yhtään jaksaisi.

Vinkkejä? Kuinka saan neuvojaan tuputtavan vanhemman pysymään kurissa?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tästä lähtien et puhu mitään raha-asioistasi isällesi, ja homma hoituu sillä. 

Vierailija
22/45 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos ottaisit hänen kanssaan puheeksi suhteen rahaan, ja pohdiskelisit, että miksi eri sukupolvilla on niin erilainen suhde rahaan ja sen kerryttämiseen?

Varmaan melko nopeasti päästäisiin siihen, että sodanjälkeisellä sukupolvella on kokemusta materiaalisesta pulasta ja turvattomuudesta, johon raha ja omaisuus tuntuisi olevan heille luonteva lääke. Sinun ikäluokkasi taas on kokenut rauhan ja jatkuvan vaurastumisen, eikä samalla tavalla hae turvaa rahasta.

Sitten voisit rauhallisesti kertoa hänelle miksi koet että pärjäät ja tulet pärjäämään taloudellisesti. Listaa kaikki perusteet (hyvä koulutus, hyvä työpaikka, alan työllisyys, säästöt, velattomuus jne. ) Että hänen ei tarvitse olla huolissaan. Ja kerro että sinusta tuntuu kurjalta, että hän murehtii pärjäämistäsi. Jne.

Minulle tulee mieleen, että olisikohan hänellä alkava muistisairaus? Silloin saattaa tulla tuollaista tunnetta hallinnan menettämisestä, joka huolettaa. Tämä on ihan arvaus, mutta voisi olla hyvä vähän tarkkailla tilannetta.

Ajattelen kuitenkin että hän haluaa parastasi, omalla kömpelöllä tavallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano seuraavalla kerralla, että pelasit kaikki rahat ja nyt ei ole enää mitään sijoitettavaa. 

Vierailija
24/45 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä aikuisten lasteni raha-asioista mitään ovat viiskymppisiä.

Mikä saa ihmisen ensin kertomaan isälleen kaiken ja sktten kitisemään toisen mielipiteistä.

Vierailija
25/45 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano isällesi,että lahjoitit valtaosan rahoistasi hyväntekeväisyyteen. Pidit vain pienen käyttövaran. Ja sinulla on nyt hyvä mieli. Hänhän ei näe tilitietojasi,joten hänellä ei ole tietoa,onko näin tapahtunut ja pidät pankkitietosi poissa hänen ulottuviltaan. Ja vaihdat tunnussanan puhelimeen ja tietsikkaan,jos hänellä on ollut pääsy niihin.

Ja kuten jo monesti todettu,ole puhumatta raha-asioistasi. Ilmoitat vaan,ettei ole enää puhuttavaa.

Onko hän silloin kauan sitten avannut pankkitilisi,jolloin huoltajana hänellä oli tilitapahtumat nähtävissä omalla tilillään. Kysypä pankista,onko näin ja lopeta mahdollisuus,jos näin on. Ihan muillekin-tarkistakaa pankkitilinne pankista,voi tulla yllätyksenä,että vanhempi on kyennyt seuraamaan esim. sijoitustoimintaasi...

Vierailija
26/45 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä aikuisten lasteni raha-asioista mitään ovat viiskymppisiä.

Mikä saa ihmisen ensin kertomaan isälleen kaiken ja sktten kitisemään toisen mielipiteistä.

Samaa mietin. Ensin lörpötellään kaikki asiat ja sitten valitetaan. Kyllä se vika on ihan omassa käytöksessä, ettei sitten haluakaan kuunnella toisen mielipidettä. Parempi olla lörpöttelemättä yhtikästä mitään. 

Vierailija
27/45 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ikäisesi ihminen ylipäätään puhuu raha-asioistaan vanhempiensa kanssa?

Miksi ei puhuisi? Jos perheessä on ollut tapana kasvattaa lapset taloutta ymmärtäviksi, niin tottakai raha-asioista keskustellaan. Sijoituksista, veroista, vähennyksistä, taloustrendeistä. Myös kouluikäisten lasten kanssa.

Kuten ap sanoo, isä on näissä hommissa taitava. Kyllä minulle ainakin hyvät ja perustellut näkemykset kelpaavat, jos eivät sisällä tuputusta.

Jos näin on aina tehty niin miksi se loppuisi 50-vuotiaana kuin seinään?

Vierailija
28/45 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmillani minulle vara-avain. Käyvät joskus ilmoittamatta poissaollessani ja vaihtavat vaikka pöytäliinan tms. Olen ap:n ikäinen.

Vierailija
29/45 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoossa pitää näyttää isälle tiliotteet, vaikka olisi 50 v.

Vierailija
30/45 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei puhuisi? Jos perheessä on ollut tapana kasvattaa lapset taloutta ymmärtäviksi, niin tottakai raha-asioista keskustellaan. Sijoituksista, veroista, vähennyksistä, taloustrendeistä. Myös kouluikäisten lasten kanssa.

Kuten ap sanoo, isä on näissä hommissa taitava. Kyllä minulle ainakin hyvät ja perustellut näkemykset kelpaavat, jos eivät sisällä tuputusta.

No kyllähän noista asioista voi keskustella kertomatta tarkalleen omaa taloustilannetta. Yleisesti voi puhua kaikesta, mutta kuka kertoo ihan tarkalleen omat raha-asiansa vanhemmilleen?

Vierailija
31/45 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän noista asioista voi keskustella kertomatta tarkalleen omaa taloustilannetta. Yleisesti voi puhua kaikesta, mutta kuka kertoo ihan tarkalleen omat raha-asiansa vanhemmilleen?

Niin, en tiedä kuinka yksityiskohtaisesti heillä on tapana kertoa. Ehkä isä sitten kuulustelee suoraan, että paljonko sinulla on siellä ja täällä. Mihin ei tietenkään tarvitse vastata mitään.

Että vastaisuudessa voi varmasti jättää kertomatta sen säästötilin saldon, jos se aina isukkia huolettaa.

Itse asiassa, aika outo koko aloitus.

Vierailija
32/45 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuli mieleen eija piekkarin dekkareissa poliisilaitoksen sihteeri. Nelikymppinen nainen, palkka menee perheen yhteiselle tilille, isältä pitää kysyä lupa joka asiaan ja isä määrää vaatteet. Elämän sisältö sitten sukulaistädit.

( No, henkilö kyllä kehittyy kirjojen myötä, viiskymppisenä jo naimisissakin.)

Vierailija
33/45 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näkökulmista. En ole kertonut isälleni raha-asioitani yksityiskohtaisesti, mutta toki hän näkee verotiedot ja voi niistä päätellä, että a) säästöjä kertyy b) osinkotulot ovat pieniä. Lisäksi joskus aikaisemmin isän huolehtiessa pärjäämisestäni olen (typerästi) kertonut, että säästöjä kyllä on (summia mainitsematta).

Ei tämä raha-asia ole ollenkaan ainoa, jossa isä pyrkii vaikuttamaan päätöksiini. Teen omat päätökseni eikä hän saa tahtoaan läpi, mutta ei tämä johda siihen, että isä ei ottaisi toistuvasti kantaa tai lakkaisi pyrkimästä päättämään asioista puolestani.

Vierailija
34/45 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti että aikuisen tili voi olla lapsena perustettu ja vanhempien käyttöoikeus näkyy edelleen tilin tiedoissa ja vanhemmat näkevät tilin tietokoneeltaan.

Aikuinen voi kuitenkin määrätä tilistään ja sulkea pois vanhempansa. Näin patistin tytärtä aikoinaan tekemään kun itse ei sitä ollut huomannut.

En ole uteliasta sorttia.

Vierailija
35/45 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos näkökulmista. En ole kertonut isälleni raha-asioitani yksityiskohtaisesti, mutta toki hän näkee verotiedot ja voi niistä päätellä, että a) säästöjä kertyy b) osinkotulot ovat pieniä. Lisäksi joskus aikaisemmin isän huolehtiessa pärjäämisestäni olen (typerästi) kertonut, että säästöjä kyllä on (summia mainitsematta).

Ei tämä raha-asia ole ollenkaan ainoa, jossa isä pyrkii vaikuttamaan päätöksiini. Teen omat päätökseni eikä hän saa tahtoaan läpi, mutta ei tämä johda siihen, että isä ei ottaisi toistuvasti kantaa tai lakkaisi pyrkimästä päättämään asioista puolestani.

Siis isäsi tarkistaa verotustietosi verotoimistosta vai onko teillä yhteinen osoite?

Olen kyllä niin laiska etten viitsisi lasten verotustietojakaan tutkia. Pitäiskö matkustaa heidän kuntansa verotoimistoon, en ees tiedä.

Vierailija
36/45 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis isäsi tarkistaa verotustietosi verotoimistosta vai onko teillä yhteinen osoite?

Olen kyllä niin laiska etten viitsisi lasten verotustietojakaan tutkia. Pitäiskö matkustaa heidän kuntansa verotoimistoon, en ees tiedä.

Tutkii ip-lehtien sivuilta.

Vierailija
37/45 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei ne verotiedot kerro säästöistä. Joku voi laittaa rahat menemään eikä jää mitään säästöön. 

Vierailija
38/45 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipasin neuvoja siihen, että miten pistää rajoja isälleni - tämä raha-asia oli nyt vain yksi esimerkki. Keskeisin vinkki tästä keskustelusta on, että kannattaa kertoa isälle vähemmän asioistani, sinänsä varmasti näin. 

Suurin haaste mulla on kuitenkin tässä se, että kuinka saisi isän tajuamaan, että minä teen itse omat päätökseni. Vaikka hänellä olisikin parempaa tietoa, osaamista tai mielipiteitä.

Vierailija
39/45 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei ne verotiedot kerro säästöistä. Joku voi laittaa rahat menemään eikä jää mitään säästöön. 

No kertovat pääomatulot, joista voi päätellä että paljonko on tullut sijoitettua. Jos pääomatulot eivät esimerkiksi kymmenen vuoden aikana kasva, se tarkoittaa että sinä aikana ei ole sijoitettu lisää tuottavasti eli rahat on joko "tuhlattu" tai säästötilillä. Mistä isi ei tykkää.

Vierailija
40/45 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipasin neuvoja siihen, että miten pistää rajoja isälleni - tämä raha-asia oli nyt vain yksi esimerkki. Keskeisin vinkki tästä keskustelusta on, että kannattaa kertoa isälle vähemmän asioistani, sinänsä varmasti näin. 

Suurin haaste mulla on kuitenkin tässä se, että kuinka saisi isän tajuamaan, että minä teen itse omat päätökseni. Vaikka hänellä olisikin parempaa tietoa, osaamista tai mielipiteitä.

80-vuotiaat eivät ole kovinkaan joustavassa saati vastaanottavassa iässä. Jos ei ole tähän mennessä oppinut, ei opi nytkään. Sinun täytyy muuttaa omaa käytöstäsi, et voi muuttaa häntä.