Manipuloiva kumppani vai omaa harhaa?
Eli olemme molemmat kolmekymppisiä, tapailleet noin 8 kuukautta. Alan olla niin sekaisin ja pyörällä päästäni että tuntuu etten tiedä enää olenko vain harhainen kuten mies väittää vai manipuloidaanko minua. Elän jatkuvassa syyllisyyden ja riittämättömyyden tunteessa, mies on mm huomautellut ja tehnyt selväksi että hän on mielestään hoitanut elämänsä paremmin kuin minä, ja siksi hänellä on oikeus huomauttaa siitä ja antaa "parannuskehotuksia". Tässä yksi esimerkki suhteemme varrelta:
- Hän on todella taitava tietotekniikan kanssa ja korkeasti koulutettu, ja suhteen alkuaikoina hän hakkeroi puhelimeni. Luki läpi kaikki vanhat keskusteluni jokaisesta viestisovelluksesta jota käytän, kuvat, painoi mieleensä exieni nimet ym. Pari vuotta sitten olin sinkkuna pidemmän aikaa ja vireillä oli muutamia tapailusuhteita (ei samanaikaisesti) joten ymmärrettävästi olin flirttaillut näiden ihmisten kanssa ja suhteen syventyessä lähetellyt muutamia "vihjailevia kuvia", kuitenkin ihan vaatteet päällä. Nämäkin kuvat ja vanhat keskustelut hän oli kaivanut esiin ja usein raivosi minulle miten halvasti käyttäydyin ja miten hän voisi tapailla ihmistä jonka omanarvontunto on niin matala että pitää halventaa itseään ym ja että minun pitää muuttua. Kerran riidan aikana haukkui suoraan h-sanalla ja tästä loukkaannuin sen verran paljon että lähdin lätkimään. Sai kuitenkin puhuttua takaisin ja lupasi ettei enää sano sitä, MUTTA silti tähän päivään mennessä saattaa piikitellä menneisyydestäni ja korostaa miten paljon parempi on kuin exäni/korkeammin koulutettu, ja sitten taas rauhallisena ihmettelee miksi loukkaannun/suutun. Hän myös myönsi että tietojeni kaivelu oli väärin ja hän katuu sitä, mutta usein vain kuittaa sen sillä että "noin kaikki pettäjät reagoi jos joku menee heidän puhelimelleen ilman lupaa, älä yritä hämätä kuka todella on väärässä" vaikka en ole pettänyt! Lisäksi usein käyttää noita urkkimiaan tietoja syyllistämiseen, jos en vaikkapa tee asiaa x niin saattaa sanoa "mutta exäsi kanssa teit, älä yritä valehdella koska minä tiedän!". Kuvittelee myös tietävänsä kaiken menneistä suhteistani vain noiden viestien perusteella eikä usko jos koitan selittää ettei jokin asia mennyt niin kuin hän luulee. (Jatkuu alla)
Kommentit (94)
Juu kyllä kun tätä taivalta miettii niin tulee mieleen kaikenlaista joka nyt näyttää erittäin sairaalta. Näin loppua kohden kyllä aloin itsekin sortua todella kamalaan käytökseen, sain mm ihan raivokohtauksia kun tuntui että aina oli jotain vikaa jossain tai toisesta aisti että joku hiertää ja tunnelma oli omituinen. Sitten sai kaivamalla kaivaa jonkun melko triviaalin ongelman (että taas olin sanonut tai tehnyt jotain joka häntä loukkasi/suututti) ja en enää kestänyt tätä. Sitten kun itse raivoan ja itken että eikö joskus voisi vain olla rauhallista ilman jatkuvia ongelmia ja näistä huomauttelua niin silloin hän oli rauhallinen ja katsoi minua kuin olisin mielipuoli ja joskus kutsui hulluksi. Hän kun voi sanoa mitä vain mutta jos hän tekee sen rauhallisesti ja itse en enää pystynyt hillitsemään tunteitani niin olin sekopää.
-Ap
Kirjaudu ulos kaikista tileistäsi kaikilla laitteillasi ja vaihda salasanasi NYT! Ota käyttöön kaksivaiheinen tunnistautuminen.
Suojaa itsesi, ja estä tyyppi. Älä yritä saada häntä ymmärtämään mitään, ei mitään keskusteluja, ei mitään selityksiä. Jos joudut puheisiin, niin myöntele vaan, kunnes pääset tilanteesta irti.
Jouduit manipuloivan psykopaatin uhriksi, ja todennäköisesti olet vielä keskivertoa kiltimpi ihminen, joka aidosti yrittää olla hyvä muille ja ottaa heidät huomioon. Siksi hän valitsi sinut. Teidän hyvät hetket eivät olleet totta, koska mies piilotteli todellista luonnettaan. Älä haikaile niitä hetkiä.
Pidä itseäsi onnekkaana että pääsit irti ennen kuin teillä on yhteisiä lapsia!
Saat ja ansaitset parempaa kuin olla hullun riepoteltavana.
Tutustu myös käsitteeseen reactive abuse. Siinä kohde saadaan räjähtämään ja näyttämään hullulta. Se on vain reaktio kokemaansa väkivaltaan ja kaltoinkohteluun.
Entinen kumppanini härkki minua tahallaan monella eri epäreilulla tavalla ja lopulta yleensä itkin tai huusin tai molempia. Sitten sain kuulla miten raskas ja hankala ja outo ja vaikea ihminen olen. Sain kuulla miten minun pitäisi hakeutua terapiaan (ihan hyvä idea, mutta eri syistä kuin tuo ihmienen ajatteli), miten minun kanssani ei voi elää.
Lisäksi kerran kävi fyysisesti käsiksi, ei kuitenkaan lyönyt mutta pelästyin todella. Meille tuli riitaa nukkumaan mennessä koska hän piikitteli minua ja sanoin etten oikeasti jaksa taas riidellä ja että menen omaan kotiini yöksi. Tästä hän raivostui ja silminnähden menetti malttinsa, hän repi minut käsivarsistani sänkyyn ja painoa alas estäen liikkumiseni ja kun itkin ja huusin häntä päästämään minut irti hän vain huusi takaisin että hänen kärsivällisyytensä alkaa loppua ja riitoja ei ratkaista niin että toinen yrittää aina lähteä "karkuun" (hänen mielestään tilan ottaminen ja tilanteen rauhoittaminen "ei toimi" vaan jos riita on päällä niin sitten tapellaan mieluummin tunteja putkeen kun molemmat ovat kiihtyneitä, kuin rauhoitutaan ja puhutaan sitten). Säikähdin todella ja hänen otteensa sattui minuun ja huusin että hän satuttaa minua mutta hän vain karjui takaisin ettei todellakaan satuta minua, esitän vain. Lopulta päästi minut irti ja juoksin vessaan lukkojen taakse jossa odotin niin kauan että tilanne rauhoittui. Tuon jälkeen oli todella katuvainen ja lupasi ettei enää niin tee eikä kyllä tehnytkään mutta se oli kyllä itselle järkytys.
- Ap
Rikosilmoitus. Vaihda nimi ja osoite. Osta nettiä varten vara älyluuri prepaid netillä. Puhelut mummo puhelimesta. Piilota some. Estä kaikkialta.
Koneeseen vaihda vpn yhteydellä varustettu nettiyhteys.
Katoa yöhön reppu selässä. Tilaa taksi juna-asemalle. Luovuta tavarat Torissa. Jätä vastaamatta hämäriin tiedusteluihin. Käytä peite nimeä. Hanki kirpparilta uudet kamat.
Mieti useaan kertaan, kannattaako rikosilmoitusta tehdä. Siitä voi koitua todella paljon haittaa eikä Suomen oikeuskäytäntöjen mukaisesti sinulle tulisi edes mitenkään järkevää korvausta asiasta.
Todella tärkeää on hankkiutua eroon miehestä, mahdollisimman pian ja katkaista yhteys mieheen kokonaan provosoimatta tätä liian vaaralliseksi.
Nyt pidät kiinni siitä, että olette eronneet. Millään muulla mitä mies sanoo ei ole väliä. Te olette eronneet.
Sairasta käytöstä, ja apn kertomukset kuulostaa todella tutulta. Kyllä tuossa menee henkinen ja fyysinen terveys. Se käytös on niin kummallista ettei sitä pysty sanoilla kuvaamaan, ahdistavaa, painostavaa, outoa, vastenmielistä...
Tollasista tyypeistä ei niin vaan eroon pääse. Stalkkaaminen alkaa ihan varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Nyt pidät kiinni siitä, että olette eronneet. Millään muulla mitä mies sanoo ei ole väliä. Te olette eronneet.
Eikä exsien kanssa saa olla missään tekemisissä...
M.lkku on m.lkku, mutta kaikki m.ulkut eivät ole manipuloivia narsisteja.