Manipuloiva kumppani vai omaa harhaa?
Eli olemme molemmat kolmekymppisiä, tapailleet noin 8 kuukautta. Alan olla niin sekaisin ja pyörällä päästäni että tuntuu etten tiedä enää olenko vain harhainen kuten mies väittää vai manipuloidaanko minua. Elän jatkuvassa syyllisyyden ja riittämättömyyden tunteessa, mies on mm huomautellut ja tehnyt selväksi että hän on mielestään hoitanut elämänsä paremmin kuin minä, ja siksi hänellä on oikeus huomauttaa siitä ja antaa "parannuskehotuksia". Tässä yksi esimerkki suhteemme varrelta:
- Hän on todella taitava tietotekniikan kanssa ja korkeasti koulutettu, ja suhteen alkuaikoina hän hakkeroi puhelimeni. Luki läpi kaikki vanhat keskusteluni jokaisesta viestisovelluksesta jota käytän, kuvat, painoi mieleensä exieni nimet ym. Pari vuotta sitten olin sinkkuna pidemmän aikaa ja vireillä oli muutamia tapailusuhteita (ei samanaikaisesti) joten ymmärrettävästi olin flirttaillut näiden ihmisten kanssa ja suhteen syventyessä lähetellyt muutamia "vihjailevia kuvia", kuitenkin ihan vaatteet päällä. Nämäkin kuvat ja vanhat keskustelut hän oli kaivanut esiin ja usein raivosi minulle miten halvasti käyttäydyin ja miten hän voisi tapailla ihmistä jonka omanarvontunto on niin matala että pitää halventaa itseään ym ja että minun pitää muuttua. Kerran riidan aikana haukkui suoraan h-sanalla ja tästä loukkaannuin sen verran paljon että lähdin lätkimään. Sai kuitenkin puhuttua takaisin ja lupasi ettei enää sano sitä, MUTTA silti tähän päivään mennessä saattaa piikitellä menneisyydestäni ja korostaa miten paljon parempi on kuin exäni/korkeammin koulutettu, ja sitten taas rauhallisena ihmettelee miksi loukkaannun/suutun. Hän myös myönsi että tietojeni kaivelu oli väärin ja hän katuu sitä, mutta usein vain kuittaa sen sillä että "noin kaikki pettäjät reagoi jos joku menee heidän puhelimelleen ilman lupaa, älä yritä hämätä kuka todella on väärässä" vaikka en ole pettänyt! Lisäksi usein käyttää noita urkkimiaan tietoja syyllistämiseen, jos en vaikkapa tee asiaa x niin saattaa sanoa "mutta exäsi kanssa teit, älä yritä valehdella koska minä tiedän!". Kuvittelee myös tietävänsä kaiken menneistä suhteistani vain noiden viestien perusteella eikä usko jos koitan selittää ettei jokin asia mennyt niin kuin hän luulee. (Jatkuu alla)
Kommentit (94)
Jos on totta niin eroa heti. Tuo on kamalaa.
Täällä on pitkä ja hyvä ketju Narsistin keskustelutyyli. Lue se.
Lisäksi täällä on pitkä ja oletettavasti hyvä ketju Eroon läheisriippuvaisuudesta. Lue sekin, jos sopii omalle kohdalle.
Ja muista: mies ystäväsi on narsisti tai narsistipsykopaatti ja he eivät pysty aitoon rakkauteen. Eli jo ihan se muistaen, ero on ainoa vaihtoehto oman hyvinvointisi kannalta. Heissä ei vaan ole kykyä rakkauteen ja siksi kaikki tuntuu niin oudolta ja oma olo alkaa tuntua epätodelliselta ja pahalta. Olen seurustellut kahden kanssa. Terveys alkaa pettää aika pian. Oletko sinä pysynyt terveenä tämän kahdeksan kuukautta? Jos olet, olet onnekas.
Youtubessa on kanava Narsisti vs Minä. Se voisi olla sinulle hyvä myös lapsuusperhetaustasi vuoksi. Plus englanninkielinen Dr Ramani.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi täällä on pitkä ja oletettavasti hyvä ketju Eroon läheisriippuvaisuudesta. Lue sekin, jos sopii omalle kohdalle.
Ja muista: mies ystäväsi on narsisti tai narsistipsykopaatti ja he eivät pysty aitoon rakkauteen. Eli jo ihan se muistaen, ero on ainoa vaihtoehto oman hyvinvointisi kannalta. Heissä ei vaan ole kykyä rakkauteen ja siksi kaikki tuntuu niin oudolta ja oma olo alkaa tuntua epätodelliselta ja pahalta. Olen seurustellut kahden kanssa. Terveys alkaa pettää aika pian. Oletko sinä pysynyt terveenä tämän kahdeksan kuukautta? Jos olet, olet onnekas.
Fyysisesti terveenä toki mutta tuntuu että mielenterveys on ollut koetuksella (tietty) ja olen ollut masentunut ja todella ahdistunut. Noissa jonkun linkkaamissa videoissa oli jotain tuttua, esim muutama kuukausi sitten minulla oli rutiini tarkastus erikoissairaanhoidon piirissä toisella paikkakunnalla koska minulla on eräs autoimmuunisairaus, ja tämä paikkakunta on sama jossa asuin erään exäni kanssa kolmisen vuotta sitten. Kerroin hänelle tästä ajanvarauksesta ja huomasin heti muutoksen hänen käytöksessään ja tiesin että nyt hän on ärsyyntynyt. Kun sitten kysyin että mikä tuossa häiritsee niin vastasi ettei pidä ajatuksesta että käyn "vanhalla paikkakunnallani" koska hänellä on niin tiukat säännöt siitä ettei hän tai hänen kumppaninsa saa olla tekemisissä minkään entisiin kumppaneihin liittyvän kanssa. Kun sitten ihmettelin ja hermostuin että mitä hittoa, miten tuollaisesta voi loukkaantua/ärsyyntyä niin heti alkoi asian kääntäminen siihen että ylireagoin hänen kohtuulliseen reaktioonsa ja ettei hän kuitenkaan kiellä minua menemästä mutta saa ilmaista mitä mieltä on asiasta ym. Oli jotenkin epätodellinen tilanne ja noita oli paljon.
Luultavasti on itse yhteydessä ihan jokaiseen eksäänsä, joka vain antaa siimaa. Noilla tyypeillä on niiiiiiin paljon paskaa omassa komerossaan, että siksi epäilevät kumppaniaan ihan kaikesta. Yleensä tekevät sitä itse, mistä epäilevät toista.
Narsistin uhriksi joutuvat narsistien lapset, valitettavasti.
Voiko tää olla totta. Siis kyllähän nää on aivan sekoja juttuja. Jos on totta, niin ei mene pitkään kun tulee fyysistä väkivaltaa ja lopulta lähtee henki. Jos et usko, niin ei sua voi kukaan auttaa. Täyshulluhan tuo on. Ja että jo tuossa ajassa on tuommoista, kun 'normaalimmat' psykot alkaa toimia noin näyttävästi vasta pitemmän ajan kuluttua.
Jos tämä on totta, eikä trollia niin ota yhteyttä poliisiin, koska puhelimen hakkerointi on rikollista toimintaa, Suomessa on kirjesalaisuus.
Vaihda salasanat kaikkiin juttuihisi. Voiko hän olla asentanut esimerkiksi sinun whatsappisi omalle tietokoneelleen? Tai sinun sähköpostisi? Omiin laitteisiisi jotain vakoilujuttuja?
Narsistieksä vitsaili sillä, että on asentanut tallentavan paikantimen. Noi on niin sairaita.
"suhteen alkuaikoina hän hakkeroi puhelimeni"
Jos et pidä jalanjäljistä kasvoillasi, älä asetu kynnysmatoksi.
Tuo mies pyyhkii jalkansa sinuun mennen tullen. Et tule ikinä saamaan hänen arvostustaan ja ilman arvostusta ei ole rakkautta. Hae ammattiapua ellet muuten ymmärrä tuosta lähteä, ja tee se pian.
suosittelen että häivyt vähin äänin... kuulostaa psykopaatilta
Vierailija kirjoitti:
Ap, älä lue. Älä tuhlaa elämästäsi enää sekuntiakaan siihen, että yrität ymmärtää, miksi mulkku ihminen käyttäytyy kuin mulkku. Sen sijaan tee rikosilmoitus (https://poliisi.fi/tee-rikosilmoitus), ilmoita ettet halua olla hänen kanssaan enää missään tekemisissä ja blokkaa hänet.
En tiedä mitä hedvekkiä liikkuu ihmisten päässä, jotka kehottavat yrittämään diagnosoida ja ymmärtää tuollaista ksipäätä, kun ainoa oikea valinta on erota hänestä heti.
Omia haavojasi voit tarvittaessa puida jälkeen päin terapeutin kanssa, ei keskustelupalstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fyysisesti terveenä toki mutta tuntuu että mielenterveys on ollut koetuksella (tietty) ja olen ollut masentunut ja todella ahdistunut. Noissa jonkun linkkaamissa videoissa oli jotain tuttua, esim muutama kuukausi sitten minulla oli rutiini tarkastus erikoissairaanhoidon piirissä toisella paikkakunnalla koska minulla on eräs autoimmuunisairaus, ja tämä paikkakunta on sama jossa asuin erään exäni kanssa kolmisen vuotta sitten. Kerroin hänelle tästä ajanvarauksesta ja huomasin heti muutoksen hänen käytöksessään ja tiesin että nyt hän on ärsyyntynyt. Kun sitten kysyin että mikä tuossa häiritsee niin vastasi ettei pidä ajatuksesta että käyn "vanhalla paikkakunnallani" koska hänellä on niin tiukat säännöt siitä ettei hän tai hänen kumppaninsa saa olla tekemisissä minkään entisiin kumppaneihin liittyvän kanssa. Kun sitten ihmettelin ja hermostuin että mitä hittoa, miten tuollaisesta voi loukkaantua/ärsyyntyä niin heti alkoi asian kääntäminen siihen että ylireagoin hänen kohtuulliseen reaktioonsa ja ettei hän kuitenkaan kiellä minua menemästä mutta saa ilmaista mitä mieltä on asiasta ym. Oli jotenkin epätodellinen tilanne ja noita oli paljon.
Tätä sairaalajuttua ei voi kuvitellakaan normaalissa suhteessa. Tuo ei todella ole tyyliin kotoa opittu huono tapa joka poistuu puhumalla, vaan tuo on kyllä jo next nevel shittiä.
Normaali ihminen ei pysty kuvittelemaankaan miten kieroja tollaset tyypit on, siksi ei kannata jäädä yhtään pitemmäksi aikaa kuin on pakko. Täällä joku kertoi miten oli katkennut välit parhaaseen lapsuuden ystävään koska narsku rupesi väittämään kivenkovaan että ystävä vikittelee häntä. Kun ihmiset sanoo että en ymmärrä miten kukaan voi hylätä perheensä ja ystävänsä miehen takia, tällä lailla se tapahtuu. Aivan pirullisilla juonilla eikä kannata jäädä katsomaan mitä tyyppi keksii. Mitä pitempään oot sen kanssa, sitä isompana loukkauksena se ottaa eron.
Kauheaa. Hirveä psykopaattimies. Kerro läheisillesi tuosta hakkeroinnista ja käytöksestä sillä kun jätät (toivottavasti) hänet niin sehän kostaa. Voimia.
Kirjesalaisuus ei narsistien mielestä koske heitä,kuuluu heidän oikeuksiinsa. Samoin tavaroitten kähveltäminen ja valehtelu. Lause "kyllä minä tiedän" on usein käytetty. Olen jättänyt muutaman ihmisen elämästäni tuon lauseen takia. Saattavat soittaa jostain asiasta ja kysyä jotain,esim olinko eilen kaupungilla? Jos vastaan,että olin kotona,niin tulee tuo lause. "Et ollut,kyllä minä tiedän" Yök,mitä p..kaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä sairaalajuttua ei voi kuvitellakaan normaalissa suhteessa. Tuo ei todella ole tyyliin kotoa opittu huono tapa joka poistuu puhumalla, vaan tuo on kyllä jo next nevel shittiä.
Kyllähän tuo sairaalta vaikuttaa kun siitä nyt ääneen puhuu, silloin se tuntui todella oudolta mutta hän jotenkin sai sen selitettyä että on normaalia että hänenkaltaisensa "kunnolliset ja välittävät kumppanit joilla on korkea koulutus ja virka" eivät hyväksy mitään entisiin suhteisiin liittyvää koska "mennyt kuuluu menneeseen". Tarpeeksi monta kuukautta tuota menoa on iskostunut päähäni ja aloin oikeasti miettimään että olenko aina ennen ollut luusereiden kanssa joilla oli vain pahoja tapoja eikä käsitystä miltä "oikeasti välittävä" suhde näyttää. Tätä olen ihan tosissani ajatellut että vika on ehkä sittenkin ollut minussa ja siinä millaisiin suhteisiin olin tottunut.
-Ap
Tuon tason kontrollointi ja manipulointi ei ole mitään lapsuuden kodista opittua huonoa mallia joka korjaantuu keskustelemalla.