Manipuloiva kumppani vai omaa harhaa?
Eli olemme molemmat kolmekymppisiä, tapailleet noin 8 kuukautta. Alan olla niin sekaisin ja pyörällä päästäni että tuntuu etten tiedä enää olenko vain harhainen kuten mies väittää vai manipuloidaanko minua. Elän jatkuvassa syyllisyyden ja riittämättömyyden tunteessa, mies on mm huomautellut ja tehnyt selväksi että hän on mielestään hoitanut elämänsä paremmin kuin minä, ja siksi hänellä on oikeus huomauttaa siitä ja antaa "parannuskehotuksia". Tässä yksi esimerkki suhteemme varrelta:
- Hän on todella taitava tietotekniikan kanssa ja korkeasti koulutettu, ja suhteen alkuaikoina hän hakkeroi puhelimeni. Luki läpi kaikki vanhat keskusteluni jokaisesta viestisovelluksesta jota käytän, kuvat, painoi mieleensä exieni nimet ym. Pari vuotta sitten olin sinkkuna pidemmän aikaa ja vireillä oli muutamia tapailusuhteita (ei samanaikaisesti) joten ymmärrettävästi olin flirttaillut näiden ihmisten kanssa ja suhteen syventyessä lähetellyt muutamia "vihjailevia kuvia", kuitenkin ihan vaatteet päällä. Nämäkin kuvat ja vanhat keskustelut hän oli kaivanut esiin ja usein raivosi minulle miten halvasti käyttäydyin ja miten hän voisi tapailla ihmistä jonka omanarvontunto on niin matala että pitää halventaa itseään ym ja että minun pitää muuttua. Kerran riidan aikana haukkui suoraan h-sanalla ja tästä loukkaannuin sen verran paljon että lähdin lätkimään. Sai kuitenkin puhuttua takaisin ja lupasi ettei enää sano sitä, MUTTA silti tähän päivään mennessä saattaa piikitellä menneisyydestäni ja korostaa miten paljon parempi on kuin exäni/korkeammin koulutettu, ja sitten taas rauhallisena ihmettelee miksi loukkaannun/suutun. Hän myös myönsi että tietojeni kaivelu oli väärin ja hän katuu sitä, mutta usein vain kuittaa sen sillä että "noin kaikki pettäjät reagoi jos joku menee heidän puhelimelleen ilman lupaa, älä yritä hämätä kuka todella on väärässä" vaikka en ole pettänyt! Lisäksi usein käyttää noita urkkimiaan tietoja syyllistämiseen, jos en vaikkapa tee asiaa x niin saattaa sanoa "mutta exäsi kanssa teit, älä yritä valehdella koska minä tiedän!". Kuvittelee myös tietävänsä kaiken menneistä suhteistani vain noiden viestien perusteella eikä usko jos koitan selittää ettei jokin asia mennyt niin kuin hän luulee. (Jatkuu alla)
Kommentit (94)
En menisi enää miehen luokse. Ilmottaisin että eroatte. Lisäksi hankkisin uuden puhelimen ja liittymän. Jos on puhelimesi hakkeroinut, on saattanut asentaa siihen seurannan tai jonkun kuunteluohjelman. Varautuisin myös muuttamaan, ei välttämättä jätä rauhaan. Jos joudut muuttamaan, laita kaikki tiedot salaisiksi, että ei saa tietoonsa uutta osoitetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on pitkä ja hyvä ketju Narsistin keskustelutyyli. Lue se.
Lisäksi täällä on pitkä ja oletettavasti hyvä ketju Eroon läheisriippuvaisuudesta. Lue sekin, jos sopii omalle kohdalle.
Ja muista: mies ystäväsi on narsisti tai narsistipsykopaatti ja he eivät pysty aitoon rakkauteen. Eli jo ihan se muistaen, ero on ainoa vaihtoehto oman hyvinvointisi kannalta. Heissä ei vaan ole kykyä rakkauteen ja siksi kaikki tuntuu niin oudolta ja oma olo alkaa tuntua epätodelliselta ja pahalta. Olen seurustellut kahden kanssa. Terveys alkaa pettää aika pian. Oletko sinä pysynyt terveenä tämän kahdeksan kuukautta? Jos olet, olet onnekas.
Ap, älä lue. Älä tuhlaa elämästäsi enää sekuntiakaan siihen, että yrität ymmärtää, miksi mulkku ihminen käyttäytyy kuin mulkku. Sen sijaan tee rikosilmoitus (https://poliisi.fi/tee-rikosilmoitus), ilmoita ettet halua olla hänen kanssaan enää missään tekemisissä ja blokkaa hänet.
En tiedä mitä hedvekkiä liikkuu ihmisten päässä, jotka kehottavat yrittämään diagnosoida ja ymmärtää tuollaista ksipäätä, kun ainoa oikea valinta on erota hänestä heti.
Omia haavojasi voit tarvittaessa puida jälkeen päin terapeutin kanssa, ei keskustelupalstalla.
Nimenomaan pitää jättää heti (turvallisesti, eli hetken voi tehdä exit-plania, jos tuntuu, ettei suora poistuminen ole turvallista), mutta oman toipumisen ja loppuelämän kannalta on todella tärkeää ymmärtää. Muuten on altis sille, että tuo toistuu. Työelämässä, ystävissä, naapureissa, seurustelukumppaneissa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda salasanat kaikkiin juttuihisi. Voiko hän olla asentanut esimerkiksi sinun whatsappisi omalle tietokoneelleen? Tai sinun sähköpostisi? Omiin laitteisiisi jotain vakoilujuttuja?
Narsistieksä vitsaili sillä, että on asentanut tallentavan paikantimen. Noi on niin sairaita.
En usko, mutta annan erään it-taitoisen kaverini tarkastaa ettei puhelimessani ole mitään sinne kuulumatonta. Ja tosiaan olemme nyt sitten eronneet koska hän tätä halusi mutta tuntuu silti yrittävän saada minua pyytelemään häntä takaisin. Toivon todella ettei hän järjestä mitään hankaluuksia koska ero tuli hänen puoleltaan.
- Ap
Ihan tyypillistä.
Näille se heidän haluamansa ero ei oikeasti ole ero, vaan testi.
Tuollaisethan testaavat muutenkin ihmisiä koko ajan.
Ja testin tarkoitus on saada sinut anelemaan häntä takaisin, koska se olevinaan kertoo heille että he ovat tärkeitä ja parhaita.
Saattaa hyvinkin vielä siinä vaiheessa lipsauttaa että ethän sä voinut ilman mua olla niin olihan mun otettava sut takaisin.
Jos oletkin järkiintynyt etkä lähde noihin testipeleihin mukaan, ensin hän hämmentyy mutta pian kostaa.
Turvaa itsesi kaikin mahdollisin tavoin ja kerro tästä tilanteesta luotettaville ihmisille.
Vaikka tämä olisikin provo, niin voin kertoa että tällaisia miehiä on oikeasti olemassa. Minulla oli aiemmin tuollainen mies joka eli tuollaisissa harhoissa joka taas johtui juopottelusta. Käytti lisäksi vielä mm. steroideja samalla kun siis treenasi salilla. Käytös muuttui niin ahdistavaksi ja painostavaksi ettei kukaan minua uskoisi jos täällä kertoisin mitä kaikkea hän minulle teki. Hakkeroi myös puhelimeni, seurasi, kyttäsi kaikkea mitä tein. Vaati tilille jokaisesta liikkeestäni, tuhosi omaisuuteni.
Edelleen vielä tänäkin päivänä häpeän tätä kaikkea, enkä kehtaa kertoa edes läheisille miten pahasti mies sekoitti pääni ja tuhosi elämäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda salasanat kaikkiin juttuihisi. Voiko hän olla asentanut esimerkiksi sinun whatsappisi omalle tietokoneelleen? Tai sinun sähköpostisi? Omiin laitteisiisi jotain vakoilujuttuja?
Narsistieksä vitsaili sillä, että on asentanut tallentavan paikantimen. Noi on niin sairaita.
En usko, mutta annan erään it-taitoisen kaverini tarkastaa ettei puhelimessani ole mitään sinne kuulumatonta. Ja tosiaan olemme nyt sitten eronneet koska hän tätä halusi mutta tuntuu silti yrittävän saada minua pyytelemään häntä takaisin. Toivon todella ettei hän järjestä mitään hankaluuksia koska ero tuli hänen puoleltaan.
- Ap
Se on narsistin imurointia. Hän haluaa laittaa sinut hyllylle, ottaa hyllyltä, laittaa hyllylle... kuumaa, kylmää, kuumaa, kylmää. Eron aikana hän myös kokee, että on vapaa olemaan toisten kanssa, ilman vastuuta sinulle. Jos sinä taas olisit eron aikana jonkun kanssa, olisit ihan tolkuton petturihuo**.
Sinulla on nyt tilaisuutesi. Toteat vaan, että valitettavasti et osannut olla hänelle mieliksi, vaikka yritit ja hän löytää jonkun paremman ja toteat, ettet enää vastaa hänelle, koska sinun pitää saada toipua rauhassa ja sitten blokkaat hänen numeronsa.
En suosittele tekemään rikosilmoitusta, jos hullu ei ole traumatisoinut ja tuhonnut tuon pahemmin. He meinaan kostavat ja kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ap
Ihan tyypillistä.
Näille se heidän haluamansa ero ei oikeasti ole ero, vaan testi.
Tuollaisethan testaavat muutenkin ihmisiä koko ajan.
Ja testin tarkoitus on saada sinut anelemaan häntä takaisin, koska se olevinaan kertoo heille että he ovat tärkeitä ja parhaita.
Saattaa hyvinkin vielä siinä vaiheessa lipsauttaa että ethän sä voinut ilman mua olla niin olihan mun otettava sut takaisin.
Jos oletkin järkiintynyt etkä lähde noihin testipeleihin mukaan, ensin hän hämmentyy mutta pian kostaa.
Turvaa itsesi kaikin mahdollisin tavoin ja kerro tästä tilanteesta luotettaville ihmisille.
Naapurissa on tuollainen mul**u. Kun edellinen nainen lähtee, siellä on heti seuraavana päivänä jo uusi ja sitten taas viikon kuluttua takaisin se edellinen ja niitä naisia tulee ja menee. Aina välillä joku jää pidemmäksi aikaa, mutta sitäkin pompotellaan niin että välissä käy muitakin. Yrittää myös pokailla naapureita, ihan kuin naapurit eivät olisi nähneet mikä on meininki.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tämä olisikin provo, niin voin kertoa että tällaisia miehiä on oikeasti olemassa. Minulla oli aiemmin tuollainen mies joka eli tuollaisissa harhoissa joka taas johtui juopottelusta. Käytti lisäksi vielä mm. steroideja samalla kun siis treenasi salilla. Käytös muuttui niin ahdistavaksi ja painostavaksi ettei kukaan minua uskoisi jos täällä kertoisin mitä kaikkea hän minulle teki. Hakkeroi myös puhelimeni, seurasi, kyttäsi kaikkea mitä tein. Vaati tilille jokaisesta liikkeestäni, tuhosi omaisuuteni.
Edelleen vielä tänäkin päivänä häpeän tätä kaikkea, enkä kehtaa kertoa edes läheisille miten pahasti mies sekoitti pääni ja tuhosi elämäni.
Ei sinun tarvitse hävetä sitä, että jouduit hullun kohteeksi. Häpeä kuuluu yksin hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi täällä on pitkä ja oletettavasti hyvä ketju Eroon läheisriippuvaisuudesta. Lue sekin, jos sopii omalle kohdalle.
Ja muista: mies ystäväsi on narsisti tai narsistipsykopaatti ja he eivät pysty aitoon rakkauteen. Eli jo ihan se muistaen, ero on ainoa vaihtoehto oman hyvinvointisi kannalta. Heissä ei vaan ole kykyä rakkauteen ja siksi kaikki tuntuu niin oudolta ja oma olo alkaa tuntua epätodelliselta ja pahalta. Olen seurustellut kahden kanssa. Terveys alkaa pettää aika pian. Oletko sinä pysynyt terveenä tämän kahdeksan kuukautta? Jos olet, olet onnekas.
Fyysisesti terveenä toki mutta tuntuu että mielenterveys on ollut koetuksella (tietty) ja olen ollut masentunut ja todella ahdistunut. Noissa jonkun linkkaamissa videoissa oli jotain tuttua, esim muutama kuukausi sitten minulla oli rutiini tarkastus erikoissairaanhoidon piirissä toisella paikkakunnalla koska minulla on eräs autoimmuunisairaus, ja tämä paikkakunta on sama jossa asuin erään exäni kanssa kolmisen vuotta sitten. Kerroin hänelle tästä ajanvarauksesta ja huomasin heti muutoksen hänen käytöksessään ja tiesin että nyt hän on ärsyyntynyt. Kun sitten kysyin että mikä tuossa häiritsee niin vastasi ettei pidä ajatuksesta että käyn "vanhalla paikkakunnallani" koska hänellä on niin tiukat säännöt siitä ettei hän tai hänen kumppaninsa saa olla tekemisissä minkään entisiin kumppaneihin liittyvän kanssa. Kun sitten ihmettelin ja hermostuin että mitä hittoa, miten tuollaisesta voi loukkaantua/ärsyyntyä niin heti alkoi asian kääntäminen siihen että ylireagoin hänen kohtuulliseen reaktioonsa ja ettei hän kuitenkaan kiellä minua menemästä mutta saa ilmaista mitä mieltä on asiasta ym. Oli jotenkin epätodellinen tilanne ja noita oli paljon.
Tätä sairaalajuttua ei voi kuvitellakaan normaalissa suhteessa. Tuo ei todella ole tyyliin kotoa opittu huono tapa joka poistuu puhumalla, vaan tuo on kyllä jo next nevel shittiä.
Kyllähän tuo sairaalta vaikuttaa kun siitä nyt ääneen puhuu, silloin se tuntui todella oudolta mutta hän jotenkin sai sen selitettyä että on normaalia että hänenkaltaisensa "kunnolliset ja välittävät kumppanit joilla on korkea koulutus ja virka" eivät hyväksy mitään entisiin suhteisiin liittyvää koska "mennyt kuuluu menneeseen". Tarpeeksi monta kuukautta tuota menoa on iskostunut päähäni ja aloin oikeasti miettimään että olenko aina ennen ollut luusereiden kanssa joilla oli vain pahoja tapoja eikä käsitystä miltä "oikeasti välittävä" suhde näyttää. Tätä olen ihan tosissani ajatellut että vika on ehkä sittenkin ollut minussa ja siinä millaisiin suhteisiin olin tottunut.
-Ap
Kunnollinen ja järkevä ihminen ei korosta omaa koulutustaan ja virkaansa vakuutellakseen itseään. Sairas narsisti kyllä.
Siis Tuohan on käsittääkseni rikos hakkeroida toisen yksityisviestit. Mutta provohan tämä onneksi oli, ei kukaan jatkaisi suhdetta tuollaisen jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fyysisesti terveenä toki mutta tuntuu että mielenterveys on ollut koetuksella (tietty) ja olen ollut masentunut ja todella ahdistunut. Noissa jonkun linkkaamissa videoissa oli jotain tuttua, esim muutama kuukausi sitten minulla oli rutiini tarkastus erikoissairaanhoidon piirissä toisella paikkakunnalla koska minulla on eräs autoimmuunisairaus, ja tämä paikkakunta on sama jossa asuin erään exäni kanssa kolmisen vuotta sitten. Kerroin hänelle tästä ajanvarauksesta ja huomasin heti muutoksen hänen käytöksessään ja tiesin että nyt hän on ärsyyntynyt. Kun sitten kysyin että mikä tuossa häiritsee niin vastasi ettei pidä ajatuksesta että käyn "vanhalla paikkakunnallani" koska hänellä on niin tiukat säännöt siitä ettei hän tai hänen kumppaninsa saa olla tekemisissä minkään entisiin kumppaneihin liittyvän kanssa. Kun sitten ihmettelin ja hermostuin että mitä hittoa, miten tuollaisesta voi loukkaantua/ärsyyntyä niin heti alkoi asian kääntäminen siihen että ylireagoin hänen kohtuulliseen reaktioonsa ja ettei hän kuitenkaan kiellä minua menemästä mutta saa ilmaista mitä mieltä on asiasta ym. Oli jotenkin epätodellinen tilanne ja noita oli paljon.
Tätä sairaalajuttua ei voi kuvitellakaan normaalissa suhteessa. Tuo ei todella ole tyyliin kotoa opittu huono tapa joka poistuu puhumalla, vaan tuo on kyllä jo next nevel shittiä.
Kyllähän tuo sairaalta vaikuttaa kun siitä nyt ääneen puhuu, silloin se tuntui todella oudolta mutta hän jotenkin sai sen selitettyä että on normaalia että hänenkaltaisensa "kunnolliset ja välittävät kumppanit joilla on korkea koulutus ja virka" eivät hyväksy mitään entisiin suhteisiin liittyvää koska "mennyt kuuluu menneeseen". Tarpeeksi monta kuukautta tuota menoa on iskostunut päähäni ja aloin oikeasti miettimään että olenko aina ennen ollut luusereiden kanssa joilla oli vain pahoja tapoja eikä käsitystä miltä "oikeasti välittävä" suhde näyttää. Tätä olen ihan tosissani ajatellut että vika on ehkä sittenkin ollut minussa ja siinä millaisiin suhteisiin olin tottunut.
-Ap
Kunnollinen ja järkevä ihminen ei korosta omaa koulutustaan ja virkaansa vakuutellakseen itseään. Sairas narsisti kyllä.
Narsistieksä ei pystynyt pätemään koulutuksellaan tai älyllään, koska olin häntä älykkäämpi ja kouluttautuneempi, mutta hän yritti aina uskotella, että minun makuni on rahvaanomainen ja hän jotenkin sivistyneempi ja kulttuurillisempi. He yrittävät kyllä löytää aina jonkun porsaanreiän. Ei kyllä oikeasti ollut mitenkään silläkään saralla parempi, mutta jotain oli hänen yritettävä.
Lue toi kirjottamas aloitus ja kuvittele, että se ois jonkun sun ystävän teksti. Mitä neuvoisit?
Vierailija kirjoitti:
Siis Tuohan on käsittääkseni rikos hakkeroida toisen yksityisviestit. Mutta provohan tämä onneksi oli, ei kukaan jatkaisi suhdetta tuollaisen jälkeen
Mitähän saat tuosta, että tulet julistamaan provojuttujasi? Jos kirjoittaisin tähän lyhytaikaisen eksäni edesottamukset, jotka hänestä tiedän ja sen mitä hänen kanssaan koin, pitäisit minua täysin satutätinä, vaikka en tiedä kuin murto-osan siitä miten sairaita temppuja eksä on elämänsä varrella tehtaillut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän saat tuosta, että tulet julistamaan provojuttujasi? Jos kirjoittaisin tähän lyhytaikaisen eksäni edesottamukset, jotka hänestä tiedän ja sen mitä hänen kanssaan koin, pitäisit minua täysin satutätinä, vaikka en tiedä kuin murto-osan siitä miten sairaita temppuja eksä on elämänsä varrella tehtaillut.
Mikä saa ihmisen jatkamaan suhdetta sen sijaan että tekisi rikosilmoituksen ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta narsistieksästä voisin tehdä kolme rikosilmoitusta. En ole tehnyt. Ei huvita joutua kostojen kohteeksi, sen verran sairas psykopaatti. Tietysti esitti unelmien miestä aluksi. Meni hetki tajuta, mistä on kyse ja sitten katsoa turvallinen hetki poistua. Jos en olisi tajunnut, olisi poistumisessa mennyt pidempään, koska nämä tietävät kyllä miten kohden aivopestään suhteeseen. Tässäkin ap epäili ensin hyvin vahvasti itseään, vaikka tuo juttuhan on muiden silmissä ihan selvää pässinlihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä on pumpulissa kasvaneiden vaikea ymmärtää.
Jos on kasvanut esim. narsistin lapsena, jatkuvasti alistettuna, jos ei ole koskaan oppinut että saa pitää puoliaan, tai että kaikkea ei tarvitse sietää, jos ei edes tiedä omista oikeuksista, jos on tyrmätty jos on kerrankin uskaltautunut edes vähän saada apua, niin saattaa tuntea olevansa väärässä kun manipuloiva ihminen pitää otteessaan.
Välit poikki eikä mitään yhteyksiä.
Ei kannata haastaa narsistia/psykopaattia oikeuteen, ellei ole ihan pakko. Katkaisee vain välit ja suojaa itsensä jatkossa. Ja on varovainen mitä puhuu ja kenelle, koska narsisti itse on herkkä tekemään rikosilmoituksia vaikkapa kunnianloukkauksesta tai perättömistä ilmiannoista, jos oma juttusi ei menestykään oikeudessa asti.
En yleensä kommentoi tälle palstalle mutta nyt ap, jätät tuon ihmisen. Poistat sen elämästäsi kokonaan, estät numerot, vaihdat lukot (jopa muutat muualle etkä kerro osoitetta)! Kyseessä on sen verran sairas äijä että kuuluisi melkein telkien taakse, jos ei vielä tehdystä niin jostain tulevasta rikoksesta. Tuo ihminen ei ajattele NORMAALISTI vaan näkee sut jonain pelinappulana. Se on psykopaatti ja haluaa vain kontrolloida. Se ei osaa rakastaa, ainoastaan manipuloida. Se puhuu sut pyörryksiin mutta se on V A L H E T T A. Ei jollain koulutuksella ole mitään tekemistä joidenkin ihmissuhdetaitojen kanssa?? Ei niitä siellä opeteta! Toi mies näkee sut vaan heikkona ja helppona uhrina, jopa tyhmänä kun käyttää tuollaisia argumentteja. Tässä on nyt sun oma elämä pelissä ja sun täytyy pelastaa se. Ja kaikille muillekin, älkää olko missään tekemisissä tän tyyppisten ihmisten kanssa.
- Ap