Kampaajakäynnin "suorittaminen" -sosiaalinen ahdistus
Miksi kampaajalla, hierojalla, kosmetologilla yms. käynti ahdistaa mua? Tuntuu, että siellä pitäisi osata jutella työntekijän kanssa mukavia ja olla jotenkin kiva asiakas. Mieluiten istuisin hiljaa ja vaikka lukisin kirjaa, mutta pelkään, että olen sitten ihan juntti mölli, joka ei osaa käyttäytyä. Siispä tunnen vastuuta siitä, että leppoisa small talk pysyy yllä ja samalla mua uuvuttaa. Länsimaisen ihmisen ahdinko??!
Kommentit (35)
En myöskään pidä smalltalkista itseni " hemmottelun" aikana, tosin joskus on mukavaa ja luontevaa keskustelua. Mutta olenko ainoa, jota ahdistaa istua sen peilin edessä koko se aika ja katsoa itseään. Sitten vielä jos ei oo mitään lehteä siinä edessä niin hirveetä! Vois olla vaikka telkkari tai tyhjä seinä mut en halua tuijottaa itseäni
Tulisin hulluksi, jos koko kampaamokäynnin aikana ei vaihdettaisi sanaakaan.
Vierailija kirjoitti:
En myöskään pidä smalltalkista itseni " hemmottelun" aikana, tosin joskus on mukavaa ja luontevaa keskustelua. Mutta olenko ainoa, jota ahdistaa istua sen peilin edessä koko se aika ja katsoa itseään. Sitten vielä jos ei oo mitään lehteä siinä edessä niin hirveetä! Vois olla vaikka telkkari tai tyhjä seinä mut en halua tuijottaa itseäni
Onneksi joudun ottamaan rillit pois toimituksen ajaksi, joten en joudu katselemaan itseäni (koska en näe).
Vastaus ongelmaasi on:
Lakkaa pelkäämästä ihmisiä ja itseäsi.
Sinä valitset menetkö kampaajalle vai et. Kukaan ei sinua sinne pakota .
Sinä et voi kontrolloida toisten ajatuksia tai mielipiteitä . Sinä et voi vaikuttaa siihen miten toiset kokevat asiat.
Lakkaa pelkäämästä ihmiskontakteja. Kaikki tunteet mitä tunnet ovat inhimillisiä tunteita . Herkkyys, heikkous , haavoittuvuus on inhimillistä .
Minä luen kampaajalla lehtiä. Juttelemme, jos on jutunjuurta. Kamalinta on hänen kovaääninen kolleega, joka kailottaa suurina totuuksina omia, rajoittuneita mielipiteitään.
Hierojalla meillä on hyvät jutut. Loppuvaiheessa olemme hiljaa, kun minä olen rentoutunut.
Kosmetologilla onkin vaikea puhella.
Maksava asiakas määrää tahdin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä selaan puhelinta enkä juurikaan puhu mitään enkä koe tuosta mitään huonoa omaatuntoa. Ystävällinen kuitenkin olen.
V..,u miten noloa olla nenä puhelimessa kiinni aikuisella ihmisellä
Miksi? Siinä on hyvä aika lukea päivän uutiset tai vaikka roikkua vauvapalstalla, kuten sinäkin juuri nyt teet.
Ihana kuulla, etten ole ainoa, joka nauttii hiljaisuudesta, eikä tunne tarvetta jutella niitä näitä jollekin ventovieraalle, saati nauti siitä. Ehkä olen jatkossa vähän paremmalla mielellä just sellainen kuin olen - hiljainen tarkkailija.
Itse en jaksa myöskään hölistä, mutta en ota siitä stressiä. Minähän siitä käynnistä maksan, joten ei mun tarvitse viihdyttää kampaajaa. Ja ovat varmaan tottuneet tällaisiin mölleihin 😄
Sama. Haluaisin rentoutua ja nauttia, mutta sosiaalisen ahdistuksen takia on vaan awkward olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä selaan puhelinta enkä juurikaan puhu mitään enkä koe tuosta mitään huonoa omaatuntoa. Ystävällinen kuitenkin olen.
V..,u miten noloa olla nenä puhelimessa kiinni aikuisella ihmisellä
Niin ja lukea jotain vanukaskeskustelua. Ja kertoa oman ukon jääkaapin tyhjennyksestä.
Itseäni ihan huvittaa kun en ole mikään puhelias tyyppi ja osaan olla hiljaakin kuinka kampaaja muuttuu levottomaksi ja vilkuilee viereistä työkaveriaan ja vaihtaa sanaa hänen kanssaan ja joskus alkaa kovakourainenkin hiusten kampaaminen kuin olisi kiire.
Vierailija kirjoitti:
Tässä business-idea jollekin. Introverttikampaamo, jossa kampaaja lupaa olla hölisemättä koko palvelun ajan.
Tämmöinen on jo miehille, mieheni valinnut sellaisen palvelun mutta silti parturi yrittänyt avata keskustelua johon mieheni ollut kovin vaitonainen ja vähäsanainen jolloin parturi on hiljentynyt. Jos ostaa hiljaisen palvelun, voisi sitten olla hiljaa!!!
Itse menisin myös heti.Todella uuvuttavaa heittää 2 h small talkia kampaajan kanssa , käynkin vain kerran vuodessa ..
Mistä se velvollisuudentunto jutteluun on peräisin? En ole koskaan törmännyt sellaiseen, että kampaaja tai hieroja sellaista odottaisi.
Kävin juuri eilen kampaajalla. Istuin tuoliin ja sovittiin miten leikataan. Otin lehden käteen ja aloin lukemaan. Ei jutustelu mitään, paitsi lyhyesti ihasteltiin aurinkoista kevätsäätä. Oli rentouttavaa.
Olin myös tulossa ehdottamaan lehteen tarttumista. Se on aikalailla hyvin selvä merkki kampaajalle siitä, että asiakas haluaa olla rauhassa.
Minä tykkään olla hiljaa sen takia, että kuvittelen työn laadun kärsivän (esim. leikkaa vahingossa liikaa) jatkuvan pälätyksen takia. Näin minulle on kerran käynytkin.