Onko kellään muulla ikinä sellainen tilanne, että ennen rahapäivää tilillä on oikeasti joku yksi euro jos sitäkään?
Mulla on nyt sellainen tilanne. Olen ihan aikuinen ihminen ja pienituloinen. Tässä kuussa on ollut epätavallisen paljon yllättäviäkin menoja ja lisäksi tulotason on hiljattain hieman tippunut, minkä myötä en näköjään ole osannut suunnitella taloutta i ihan optimaalisesti. Palkkapäivä keskiviikkona ja onneksi kaapeissa on riittävästi ruokaa jne, mutta ihan oikeasti, katsoin just että mulla on rahaa siihen asti käytössä viitisen euroa ja se on koko mun käyttörahasto, mitään muuta rahaa en omista. Uskomaton tunne, että voi olla näin absoluuttisen köyhä. Huomasin just, että tässä pelkää mennä edes mihinkään, vaikka se olisikin ilmaista, kun pelkää, että tulee joku äkkinäinen tilanne, että pitäisikin yhtäkkiä löytyä joku kolikko jostain ja tulisi esille, että ei oo yhtään. Tä vaikuttaa itsetuntoon, tuntuu, että ei ketään Aikuinen elä näin, kaikilla aikuisilla on nyt edes jonkun verran rahaa! Kertokaa mulle, onko täällä muitakin joilla ennen rahapäivää on ihan oikeasti matti kukkarossa?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Mulla usein tili miinuksella.
Miten se on nykyään mahdollista?
Mitä hiton rahapäivää? Yleensä puhutaan palkasta. Vaikka tässä taitaa olla kyse ennemminkin yhteiskunnan maksamista tuista.
Olin ennen se ihminen joka joutu miettimään mitä loppukuuna syödään ja saako joltain lainettua rahaa kun tili on nollissa ja seuraavat rahat tulee päivien päästä.
Laitoin raha-asiat remonttiin. Aloin pitämään kirjaa tuloista ja menoista, tsekkasin voisiko jossain säästää ikäänkuin huomaamatta, mitä turhia menoja on... pikkuhiljaa aloin huomata, että vaikka palkkapäivä olisi huomenna niin mun tilillä on vielä "hirveä kasa" rahaa ja sama toistu kuukaudesta toiseen. Yhtäkkiä mulla oli ihana tunne, jos imuri meni rikki pystyin mennä ostaan kaupasta uuden, koska mulla tietty oli tilillä rahaa eikä tarvinnut miettiä koska voin ostaa sen imurin. Saan tyydytystä koko ajan kun käyn katsoon nettipankin, että tilillä on kivasti rahaa eikä nolliin tai lähellekään olla menossa enää.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi kehittää meidänkeskinen systeemi tännekin, reilussa hengessä.
Mikroluotto (myös mikrolaina, engl. micro-credit) on pienten rahasummien lainaamista ihmisille, jotka ovat niin köyhiä, että eivät perinteisten määritelmien mukaan ole luottokelpoisia. Mikroluottoja alettiin myöntää 1970-luvulla kehitysmaissa etenkin naisille. Mikroluottojen isänä pidetään bangladeshilaista Muhammad Yunusia, joka aloitti 1974 lainaamalla nälänhädän uhreille rahaa omista varoistaan, ja perusti 1976 Grameen-pankin.
Mikrorahoituksella (engl. micro-financing) tarkoitetaan mikroluottoja, piensäästöohjelmia ja pienvakuutuksia. Maailmalla mikrorahoituksen piirissä on vuoden 2006 lopun tietojen mukaan noin sata miljoonaa maailman köyhimmistä kotitalouksista.
Ei muuten paha idea. Voisiko tämä olla ratkaisu tänään ja nyt?
opiskelu aikana elin ilman lainaa opintotuella, usein rahat loppu ennen kuun loppua. välillä olin töissä ja tilanne parempi.nyt vakavasti sairas ja vaikea on saada rahat riittään. eli loppuu ennen kuun loppua. joskus lainaan kunnes saan rahaa perheeltä. oon kans pyrkiny ostaan puurohiutaleita tms jotta on ruokaa ja jotain kaapissa kun loppuu raha.esim.lääkkeet on kallistunut ja muutkin laskut noussut,tulot ei.
Vähimmillään ollut tilillä 8 euroa. Hävetti kassalla ku kortilla ei pystynyt maksamaan. 😟
Mäkin käytän rahapäivä-sanaa, koska palkkapäivän lisäksi saan lapsilisän ja elatustuen, kaikille on oma päivänsä. Ja kyllä vaikka olen keskituloinen, viime aikoina on ollut melkein yhtä surkea tilanne kuin ap:lla. Olen käyttänyt ihan kaikki säästöt, joita ei paljon ollut, ja luottokorttikin on tapissa. On ollut yllättäviä menoja, ja lisäksi mullakin tulot tippuivat esikoisen täysi-ikäistymisen myötä. Ja kaikki on kalliimpaa kuin ennen. Hävettää, etten osaa suunnitella ja hoitaa talouttani paremmin.