Onko kellään muulla ikinä sellainen tilanne, että ennen rahapäivää tilillä on oikeasti joku yksi euro jos sitäkään?
Mulla on nyt sellainen tilanne. Olen ihan aikuinen ihminen ja pienituloinen. Tässä kuussa on ollut epätavallisen paljon yllättäviäkin menoja ja lisäksi tulotason on hiljattain hieman tippunut, minkä myötä en näköjään ole osannut suunnitella taloutta i ihan optimaalisesti. Palkkapäivä keskiviikkona ja onneksi kaapeissa on riittävästi ruokaa jne, mutta ihan oikeasti, katsoin just että mulla on rahaa siihen asti käytössä viitisen euroa ja se on koko mun käyttörahasto, mitään muuta rahaa en omista. Uskomaton tunne, että voi olla näin absoluuttisen köyhä. Huomasin just, että tässä pelkää mennä edes mihinkään, vaikka se olisikin ilmaista, kun pelkää, että tulee joku äkkinäinen tilanne, että pitäisikin yhtäkkiä löytyä joku kolikko jostain ja tulisi esille, että ei oo yhtään. Tä vaikuttaa itsetuntoon, tuntuu, että ei ketään Aikuinen elä näin, kaikilla aikuisilla on nyt edes jonkun verran rahaa! Kertokaa mulle, onko täällä muitakin joilla ennen rahapäivää on ihan oikeasti matti kukkarossa?
Kommentit (47)
Tällaisia tilanteita varten olen huomannut, että on hirveän tärkeää pitää aina varalla pitkään säilyvää ruokaa kotona. Suosittelen muillekin, että kun on rahaa, niin tarkistakaa että teillä on hiivaa, mausteita, puurohiutaleet, soijarouhetta, pakkasessa leipää ja jauhelihaa, on makaronia ja vessapaperia, pesuaineet. Sitten ei oo ihan pulassa kun rahat loppuu. Itse teen just näin, että kaikki nämä käyn aiemmasta viisastuneena ostamassa ennen kuin on ihan pa.
Mina ja ustavat saa kelasta niin pajon raha
ei ikina tyhja tili 😁👍
T. Mohammad
Vierailija kirjoitti:
Avaappas mitä mahtavat nämä yllättävät menot olla. Kaverin kanssa baariin?
En alottajasta tiedä mutta mulla on kolmessa hampaassa lohkeama joita en ole hoidattanut koska joka kuussa sama juttu: ei rahaa mihinkään ylimääräiseen. Toivon vain että pää ei mätäne tai mikään hampaista ei juuri nyt ärtsyynny oireilemaan.
Pesukone meillä on yli kymmenvuotias, lisäksi kännykkä jolla tätä kirjoitan on alkanut temppuilla. Ruudussa on jo yksi lohkeama.
Yllättävissä menoissa ei tällä tasolla ole kyse siitä että lipsahti rahaa juopotteluun 50 sijaan 500: en osta alkoholia koska eihän mulla ole välillä ruokaankaan rahaa, vaan siitä että kun varaa ei ole, moni asia jää päivittämättä ajallaan ja sitten sitä vasta lirissä ollaan kun ne rapsahtavat.
Rahapäivinä (palkka ja lapsilisä tulevat eri päivinä ja rahaa ne kummatkin ovat) maksan ensin laskut ja jos rahaa jää, ostan pastaa ja kaurapuuroa.
Ja miksi näin vähän rahaa palkansaajalla? Koska olin pari vuotta sitten masennuksen lamaama enkä saanut ilmoitettua olevani niin pienituloinen että lapseni päivähoidosta ei pitäisi maksaa ollenkaan, jolloin määrätään suurin päivähoitomaksu, ja sitten kun sitä ei pysty maksamaan, maksut menevät ulosottoon.
Tosi tyhmää totta kai, mutta en pääse perumaan takavuosien masennusta nyt, eikä maksuillekaan ilmeisesti mitään enää tässä vaiheessa voi.
Vierailija kirjoitti:
Oli hämmentävä tilanne taannoin, kun eräässä ravintolassa sai synttärisankari ilmaisen hampurilaisen ja tietysti kävin sen hyödyntämässä ja syömässä ilmaiseksi. Otin myös jääveden, jonka maksoin itse. Mukana oli vain pankkikortti ja kun yritin maksaa 1,50 euron maksua kortilla, tuli tapahtuma hylätty -ilmoitus. Kokeilin sitten luoton puolelta ja maksu onnistui. Tarkistin nettipankista onko kortissa joku vika vai mikä mättää, niin tilin saldo olikin 0,15 euroa. Oli mennyt juuri jotain maksuja, joita en muistanut ja tuli aika surullinen olo, että tähänkö pisteeseen on oma talous mennyt, että vesikin täytyi maksaa luottokortilla.
Jäävesi 1.50?
Olisit ottanut kotoa pulloon vettä. Jos muukin taloudenpito on tuota luokkaa, ei ihme, että tili on nollilla. Ja mitä mahtavat olla maksut joita et muistanut.
Perustoimeentulotuen takia pitää tili nostaa aina tyhjäksi ennen kuun viimeistä pankkipäivää, mutta harvoin sinne jää yksi euro vaan yleensä se on alle kymmenen euroa kun automaatista ei saa ulos pienempää summaa. Eivät ole onneks jämiä laskeneet käytössä oleviksi varoiksi. Sehän hullua vasta olisikin.
Vähän riippuu kellä on tili noin tiukilla ja kellä ei. Jos on koko päivä työssäkäyvä lapseton vuokralla niin kyllä vähän ihmetyttää.
Ei ole ollut pitkään aikaan. Voitin pitkävedosta eilen 700 euroa ja alkuvuodesta 4000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia tilanteita varten olen huomannut, että on hirveän tärkeää pitää aina varalla pitkään säilyvää ruokaa kotona. Suosittelen muillekin, että kun on rahaa, niin tarkistakaa että teillä on hiivaa, mausteita, puurohiutaleet, soijarouhetta, pakkasessa leipää ja jauhelihaa, on makaronia ja vessapaperia, pesuaineet. Sitten ei oo ihan pulassa kun rahat loppuu. Itse teen just näin, että kaikki nämä käyn aiemmasta viisastuneena ostamassa ennen kuin on ihan pa.
Ikäs? Luulis et jotain just täysi-ikäinen. Ei mut totta. Into pihistelyyn vaan jossain vaiheessa loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Hyvä systeemi myös kotivarana, jos ei pääsekään kauppaan sairastumisen takia tms. Myös ruokaöljyä on hyvä olla. Kannattaa muistaa lisäksi särkylääkkeet ja muu apteekkitavara.
Kuitenkin ne vähävaraisimmatkin saavat ne tukensa tiettyyn aikaan ja silloin kannattaa mennä kauppaan ostoslistan kanssa. Loppusumma on helppo laskea vaikka kaupan verkkokaupassa niin ei tule kassalla yllätyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Rahapäivä? Viittaa tuilla elämiseen. Ei jatkoon.
Palkkapäivästä mainitsi.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on ruokia kotona reilusti (kuivatarvikkeita ja iso pakkanen ihan täynnä), mutta ap:n tilanteessa olisin myös eniten kauhuissani tuosta, että jos sattuu jotain. Lukittautuisin varmaan kotiin alkuviikoksi jos tilillä olisi vaan 5e. Mulla on käyttötilillä nyt 84e ja tili tulee myös keskiviikkona. Mun mielestä se on liian vähän. Henkinen puoli on pahinta.
Itse tyhjennän aina käyttötilin ennen palkkapäivää (nyt tililtä 23€, palkkapäivä 15.2). Näin saan edes 23€ säästöön. Ja jokaisesta kortin vingutuksesta olen laittanut 2€ menemään säästöön.
Tässä kuussa lähtenyt kyllä paljon ei kuukausittaisia menoja (vuosittaiset jäsenmaksut tms.).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaappas mitä mahtavat nämä yllättävät menot olla. Kaverin kanssa baariin?
En alottajasta tiedä mutta mulla on kolmessa hampaassa lohkeama joita en ole hoidattanut koska joka kuussa sama juttu: ei rahaa mihinkään ylimääräiseen. Toivon vain että pää ei mätäne tai mikään hampaista ei juuri nyt ärtsyynny oireilemaan.
Pesukone meillä on yli kymmenvuotias, lisäksi kännykkä jolla tätä kirjoitan on alkanut temppuilla. Ruudussa on jo yksi lohkeama.
Yllättävissä menoissa ei tällä tasolla ole kyse siitä että lipsahti rahaa juopotteluun 50 sijaan 500: en osta alkoholia koska eihän mulla ole välillä ruokaankaan rahaa, vaan siitä että kun varaa ei ole, moni asia jää päivittämättä ajallaan ja sitten sitä vasta lirissä ollaan kun ne rapsahtavat.
Rahapäivinä (palkka ja lapsilisä tulevat eri päivinä ja rahaa ne kummatkin ovat) maksan ensin laskut ja jos rahaa jää, ostan pastaa ja kaurapuuroa.
Ja miksi näin vähän rahaa palkansaajalla? Koska olin pari vuotta sitten masennuksen lamaama enkä saanut ilmoitettua olevani niin pienituloinen että lapseni päivähoidosta ei pitäisi maksaa ollenkaan, jolloin määrätään suurin päivähoitomaksu, ja sitten kun sitä ei pysty maksamaan, maksut menevät ulosottoon.
Tosi tyhmää totta kai, mutta en pääse perumaan takavuosien masennusta nyt, eikä maksuillekaan ilmeisesti mitään enää tässä vaiheessa voi.
Oikeastaan iäkkään pesukoneen ja puhelimen hajoaminen eivät ole yllättäviä vaan odotettavissa olevia menoja. Uusien laitteiden hajoaminen taasen olisi yllättävää. Toinen asia on, pystyykö kyseisiin menoihin etukäteen säästämään. Suurin osa pystyy ainakin jonkin verran.
Ei ole rahat olleet koskaan niin lopussa. Ja olen ollut tosi vähävarainen joskus. Opiskeluaikana elin tuilla enkä nostanut opintolainaa omasta päätöksestä ja silloin tuli tehtyä ihmeitä että sain venymään pennin.
Myöhemmin ex mies jätti minut ja kolme lastamme. Vaihtoi meidät kahden lapsen yksinhuoltajaan. Hakkasi minut liiton päätteeksi ja sanoi että en antanut hänelle mitään aviovaimona. Tyhjästä aloitin lasten kanssa. Toki sain osuuteni avioerossa mutta siinäkin meinasi mennä henki exän vuoksi, en kuulemma ansainnut osuuttani.
Elämä on ollut aina selviytymistä ja pahaan päivään varautumista. Siksi laitan jokaisen ylimääräisen euron säästötilille, vaikka yhdenkin euron, niin selviän tiukassa tilanteessa. Yhdellä eurolla saa esimerkiksi kaksi pussia perus makaroonia ja 300g irtoperunoita Lidlistä. Me syödään tuosta kaksi päivää lasten kanssa makaroonia ketsupilla ja paistettuja perunoita.
Silti en valita. Ollaan lasten kanssa terveitä ja asumme omistusasunnossa nykyään.
Saan 1.3. rahaa. Nyt on jäljellä käyttörahaa 1200 euroa. Vähän jännittää, kun pidän sitä aika pienenä summana. Siitä pitää ostaa kahden hengen ruuat.
Eikä mitä. Kaikki on rikkaita. Sinä olet ainoa poikkeus.
Olen ollut 13 vuotta työtön eikä ole koskaan ollut rahat edes lähelläkään loppu. Hyvin riittää työmarkkinatuki ja jää säästöönkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli hämmentävä tilanne taannoin, kun eräässä ravintolassa sai synttärisankari ilmaisen hampurilaisen ja tietysti kävin sen hyödyntämässä ja syömässä ilmaiseksi. Otin myös jääveden, jonka maksoin itse. Mukana oli vain pankkikortti ja kun yritin maksaa 1,50 euron maksua kortilla, tuli tapahtuma hylätty -ilmoitus. Kokeilin sitten luoton puolelta ja maksu onnistui. Tarkistin nettipankista onko kortissa joku vika vai mikä mättää, niin tilin saldo olikin 0,15 euroa. Oli mennyt juuri jotain maksuja, joita en muistanut ja tuli aika surullinen olo, että tähänkö pisteeseen on oma talous mennyt, että vesikin täytyi maksaa luottokortilla.
Jäävesi 1.50?
Olisit ottanut kotoa pulloon vettä. Jos muukin taloudenpito on tuota luokkaa, ei ihme, että tili on nollilla. Ja mitä mahtavat olla maksut joita et muistanut.
Tuskin ne olisi hyvällä katsonut, jos ravintolassa olisin omia juomia alkanut juomaan. Jotakin piti kuitenkin ruokajuomaksi ottaa, niin halvin vaihtoehto oli vesikannu. Ja oli useampi eräpäivä laskuissa ollut juuri jotka veloitetaan automaattisesti, eikä joka päivä tule katsottua saldoa niin enpä ajatellut, että olisikin tili mennyt jo tyhjäksi. Eipä ole tullut ravintoloissakaan muuten syötyä, että 1,50 euroa vuodessa ei tässä tapauksessa johda huonoon taloudenpitoon. Nuukasti on eletty ja punalapputuotteita pääasiassa ostettu. Yritykseni kulut on nousseet niin paljon, että ei paljon itselle pysty palkkaa maksamaan. Jopa opiskelijana aikoinaan oli enemmän rahaa käytettävissä.
Ei ole koskaan ollut. Olen alle keskituloinen eikä rahaa mitenkään ylimääräisesti ole. Ostan vain tarpeeseen ja suunnittelen menot etukäteen. Mullakin tilipäivä ens ke ja tilillä 118€. Säästöön laitettu jo etukäteen, mutta plussaa jo tosta vielä säästöön jää. Kerran vielä ruokakaupassa käytävä.