Mitä mieltä olette ilmaismatkojen lopettamisesta vaunuilla?
Helsingin uutisissa oli kirjoitus 15.11 ilmaismatkojen lopettamisesta lastenvaunujen kanssa. Mielestäni on todella törkeää että meiltä pienituloisilta äideiltä riistetään tämäkin oikeus matkustaa julkisilla kulkuneuvoilla vaunujen kanssa ilmaiseksi. Poistoa perusteltiin mm. sillä että lapsiperheiden tarpeellinen taloudellinen tukeminen on jo järjästetty sosiaalipoliittisin keinoin. Todellakaan näin ei ole kaikkien perheiden kohdalla. Yleensä me keskituloiset olemme tässäkin asiassa väliinputoajina. Emme saa tarvittavia tukia kelalta koska puoliso sattuu kuulumaan keskituloisiin. Meidänkin perheellä on tilanne jossa mieheni on niukin naukin keskitulojen yläpuolella ja käytännössä joudumme elämään minun hoitovapaani ajan hänen rahoillaan. Että ei yhtään naurata että joutuisin vielä maksamaan kalliin kuukausilipunkin pienestä hoitorahasta kaikkien muiden menojen lisäksi.
Mietin miksikö tällainen ehdotus on edes keksitty,mutta asialla ovat varmaan kaikki kateelliset ja asioista tietämättömät ihmiset jotka kuvittelevat että kela tukee kaikkia äitejä tasapuolisesti.
Näin meiltä äideiltä halutaan riistää liikkumisvapauskin lapsenteon ohella josta nytkin rangaistaan korvauksia pienentämällä.
Ottakaa kantaa, mitä olette tästä mieltä?
Kommentit (26)
että vaunujen kanssa liikkuvan ei tarvitse jättää vaunuja keskisillalle vartioimatta, kun menee ostamaan lippua bussin tai ratikan etupäästä.
Mielestäni tämä uudistus on ihan OK. Vähenee varmaan ne tilanteet, joissa bussiin ei mahdu vaunujen kanssa. Ihmiset alkavat varmaan käyttämään enemmän kantoliinaa bussissakin, kun vaunujen raahaamisesta mukana ei ole taloudellista hyötyä. Samoin käveleville ei välttämättä oteta enää rattaita mukaan, kun ei päästä niiden ansiosta ilmaiseksi. Yhden-kahden pysäkin välin matkustamiset vauvujen kanssa varmaan vähentyvät myös.
Ollaan nyt onnellisia, että vaunut saa kumminkin ottaa uudistusten tultua käsittääkseni edelleen mukaan ilmaiseksi. Oliko se Lahdessa, jossa vaunuista joutuu maksamaan lisämaksun?
Tympeää yrittää päästä bussin kyytiin vauvan kanssa kun vaunupaikalla on rattaissa miltein eskari-ikäisiä " polvet suussa" istuen, koska siten mammat pääsee ilmaseksi kyytiin. Ennemmin sitten itsekin maksaisin kyydistä tai kulkisin kävellen.
Varmaan jotkut nyt kulkevat etupäässä bussilla, koska säästyy bensa- ja parkkirahat.
Esim. itse jos voin valita auton tai bussin, menen monesti bussilla, vaikka
- en voi valita täysin aikatauluani ja kulkemisiani vaan olen riippuvainen bussivuoroista ja reiteistä (joihinkin paikkoihin joutuu mennä kahdella bussilla jne.)
- riski ettei mahdu kyytiin
- hankalampi kuljettaa ostoksia
bussin plussat tällä hetkellä
+ säästyy hieman rahaa
+ onhan se ekologistakin....
Tuo vaunuilla kulkemisen maksullisuus voi olla se pienikin kynnys, joka saa ihmiset kallistumaan omalla autolla kulkemiseen joukkoliikenteen sijaan, jos on siis mahdollisuus valita.
Vaunujen ja vauvan/pikkulapsen kanssa kulkeminen joukkoliikenteessä kun on muutenkin välillä sellaista puoli-extremeä...
Kuka siitä päättää? Sille taholle vain palautetta, tai peräti adressi keruuseen!
Päässee paremmin kyytiin vaunoilla, sen verran mitä ytv:llä oon liikkunut, niin aina on ahdasta ja usein vaunuiljat ajavat vaan muutaman pysäkinvälin...
Oheisessa linkissä verkkolehti ja juttu 17.11 julkaistussa lehdessä sivulla yhdeksän (löytyy arkistosta): http://194.188.93.116/cgi-bin/mediaweb10#
Tulee siis voimaan aikaisintaan vuonna 2009. Toivottavasti ei kuitenkaan mene läpi.
Eli en ymmärrä miksei joka kaupungissa ole sitä että vaunujen kanssa pääsee ilmaiseksi bussissa.
Kaupungissa käynti on hinnakasta kun pitää maksaa vaunut ja aikuinen kumpaankin suuntaan.Loppujen lopuksi kaikki kerhot yms. puuhat ovat kaupungissa,eli sinne on pakko mennä...
Onko se oikein vai väärin???
Onhan se törkeää alkaa veloittaa vaunulliset matkustajat. Mutta onhan siinä järkeäkin.
Äiti lähtee kauppaan 4vuotiaan kanssa joka itse jaksaa kävellä koko matkan, mutta ottaa rattaat mukaan ostoksia varten.
Tai se että äiti on juuri jättänyt lapsensa päivähoitoon ja jostain kumman syystä pitää viedä rattaat mukaan töihin, onko syy sitten ilmaismatkan vai joku muu. Tämä on oikeasti nähty usein.
Taikka se mitä joku kirjoittikin jo aikasemmin että parin pysäkin matkat vähenisivät.
Olen itse 2 lapsen äiti (2,5v ja 3kk) ja liikun bussilla jonkun verran.
Mutta sitten tulee se kysymys että auttaako se tosiaan vaunu/ratasmatkailijat? Siis tuleeko siihen helpostus, pääseekö paremmin/helpommin kyytiin?
Ja entäs turvallisuus, miten kun äiti ensin nostaa vaunut/rattaat bussiin ja ehkä vieressä juokseva isosisar, sitten hänen täytyy jostain etsiä vielä bussikorttinsa. Minneköhän se on joutunut??,,, Ja miten bussikuljettaja kaiken tämän tarkistaa??
En tie onko se oikein vai väärin alkaa veloittaa vaunulliset mutta uskon että bussiyhtiöt ja muut vastuussa olevat ovat tietoisia ongelmista ja yrittää siihen löytää ratkaisun. Toivotaan että he löytäisivät keinon muulla tavoin kun se että joutuisimme maksaa kun olemme vaunujen kanssa liikkeellä.
Onko se oikein vai väärin???
Onhan se törkeää alkaa veloittaa vaunulliset matkustajat. Mutta onhan siinä järkeäkin.
Äiti lähtee kauppaan 4vuotiaan kanssa joka itse jaksaa kävellä koko matkan, mutta ottaa rattaat mukaan ostoksia varten.
Tai se että äiti on juuri jättänyt lapsensa päivähoitoon ja jostain kumman syystä pitää viedä rattaat mukaan töihin, onko syy sitten ilmaismatkan vai joku muu. Tämä on oikeasti nähty usein.
Taikka se mitä joku kirjoittikin jo aikasemmin että parin pysäkin matkat vähenisivät.
Olen itse 2 lapsen äiti (2,5v ja 3kk) ja liikun bussilla jonkun verran.
Mutta sitten tulee se kysymys että auttaako se tosiaan vaunu/ratasmatkailijat? Siis tuleeko siihen helpostus, pääseekö paremmin/helpommin kyytiin?
Ja entäs turvallisuus, miten kun äiti ensin nostaa vaunut/rattaat bussiin ja ehkä vieressä juokseva isosisar, sitten hänen täytyy jostain etsiä vielä bussikorttinsa. Minneköhän se on joutunut??,,, Ja miten bussikuljettaja kaiken tämän tarkistaa??
En tie onko se oikein vai väärin alkaa veloittaa vaunulliset mutta uskon että bussiyhtiöt ja muut vastuussa olevat ovat tietoisia ongelmista ja yrittää siihen löytää ratkaisun. Toivotaan että he löytäisivät keinon muulla tavoin kun se että joutuisimme maksaa kun olemme vaunujen kanssa liikkeellä.
Lahdessa tosiaan joutuu maksamaan 1,2¿ lisämaksun rattaista. siihen lisäksi aikuisen lippu 2,6¿ ja jos juotuu vaihtamaan linja-autoa, niin siirtolippu 1,7¿.
Eli halvemmaksi tulee käydä kaupassa omalla autolla.
C-A-T-E:
Matka ei ole ilmainen jos mukana on pelkät rattaat. Eli jos lapsi on jäännyt pk:hon ja äiti ottaa rattaat bussiin, hän myös maksaa matkastaan (jos ei maksa-> matkustaa pummilla-> saattaa saada sakot). Ehkä hänellä on se kuukausilippu, muttei käy sitä siellä etuosassa enää näyttämässä jos vie ne rattaat kyytiin keskiovesta.
Periaatteessa kyllä puolustan matkustamista lapsen kanssa ilmaiseksi, mutta ikärajaa voisi oikeasti laskea. Nythän ilmaiseksi pääsee jos kyydissä alle 6v lapsi. Kuka 6v TERVE lapsi oikeasti tarvitsee rattaita? Aika harva. Ikärajaa voisi laskea esim 3v.
Tosin jos matkustaminen tulee maksulliseksi, niin ihan ok sekin minusta. Vähentää tosiaan turhia matkoja ja kyytiin pääsee kenties helpommin silloin kun siihen tarvetta. Maksaahan sitä muutkin pienituloiset bussikyydistään joten miksikäs ei kotiäiditkin :/
Pelkästä turvallisuudesta edussa ei ole ollut kysymys, koska onhan etu ollut metroissa ja lähijunissakin. Kurjaa, jos se poistetaan, vaikka en nyt sanoisi, että se varsinaisesti väärin olisi. Onpahan vain ollut mukava ele, luonut hyvää imagoa ja saanut tuntemaan, että joillekin lapsiperheet ovat tukemisen arvoinen asia.
Epäilen, että yksityisautoilu lisääntyy, jos etu poistetaan. Ja entäs, jos on valmis maksamaan matkastaan, mutta kyytiin ei vain mahdu? Aiemmin sen harmistuksen joten kuten kesti, kun tiesi, että matka on kuitenkin ilmainen.
... Pääkaupunkiseudulla jo matkaamisen sujuvuuden takia on älytöntä, jos ruuhkabussissa äiti ensin väsää lapsen vaunuineen sisään keskeltä ja sitten kompuroi seisovien ihmisten seassa matkaa maksamaan bussin etuosaan.
Äly hoi!
Eli jos turvallisuusasia hoidetaan laittamalla maksulaite keskiosaan, niin mielsestäni matkat voivat hyvin tulla maksullisiksi. Turvallisuushan tässä on ollut se ydinkysymys. Joku tuolla viittasi siihen, että metroissa ja junissakin on ilmaiset matkat, vaikka turvallisuudesta ei olekaan kyse. Tähän käsittääkseni päädyttiin vain siksi, että rattaat tukkivat liikaa busseja, kun etua ei muissa kulkuvälineissä ollut. Eri asia on sitten, että pitisikö esim. hoitovapaalla olijoiden saada alennuslippu (-50%) opiskelijoiden ym. tapaan. Ilmaisiin matkoihin en kuitenkaan keksi perusteita.
Yksityisautoilu tuskin hirveästi lisääntyy tästä syystä. Aika monilla niistä äideistä, jotka julkisilla liikkuvat ei ole edes mahdollisuutta käyttää autoa. Jos yksityisautoilua haluttaisiin vähentää ilmaisten matkojen avulla, pitisi ilmainen lippu antaa kyllä keski-ikäisille miehille.
Itse liikun paljon julkisilla lasten kanssa ja välillä tosiaan ärsyttää, kun rattaat tuntuvat olevan mukana vain ilmaisen matkan takia. Mutta pääasiassa näin ei kyllä ole. Ymmärrän hyvin, että vähän vanhemmallekin lapselle on ihan perusteltua ottaa rattaat mukaan pitkille reissuille, kun julkisilla liikutaan. Tätä pääasiassa autoilevien on joskus vaikea ymmärtää, autossa kun saa aina istumapikan ja autolla pääsee mukavasti ihan oven eteen vaikka nukkuvan lapsen kassa.
pieni kärryssä. eli kaikki ne jotka ovat kuljettaneet sitä eskari-ikäistä kärryssä niin heitä on syyttäminen, tai niitä jotka raahaavat ostoksensa kärryssä.
ideaalista olisi jos sen kärryssä olijan voisi jotenkin tarkistaa,eli jos on vauva niin ilmaiseksi pääsisi.mutta tämähän ei ole mahdollista.
Mua kans sieppaa ne joilla on jo iso muksu rattaassa, lapsi istuu vähintäänkin nolona kun äiti ei halua maksaa matkasta. Kuinka moni terve 4-vuotias haluaa oikeasti istua kärryssä??? en jaksa ymmärtää, kun sen ikäiset jo polkee pyörällä kovaa vauhtia pitkin pihoja. Turha sanoa ettei jaksa kävellä, jos aloittas sen opettelun vähän aiemmin. ja onhan niissä rattaissa painorajoituskin....
Samoin mua sieppaa ne pysäkin välin kulkijat, itsellä on esim. tapaaminen tiettynä aikana, niin bussissa on kahdet kärryt ja sit näät kun ne jää seuraavalla pysäkillä pois. ainakin täällä meillä näkee sitä tosi usein ja kun vielä tietää miltä pysäkiltä he nousevat kyytiin...itse en edes vaivautuisi odottamaan bussia vaan kävelisin.
junassahan on jo ne maksulaitteet siinä väliköissä, eli maksunhan voisi jo suorittaa...mutta mutta..onneksi omat lapset vuonna 2009 osaavat jo reippaasti kävellä eikä tarvitse rattaitten takia hermoja menettää.
Eipä ole muutenkaan enää monessa kaupungissa tätä ilmaismatkaetua.
Meillä Kotkassa vaunujen kanssa pääsee veloituksetta ja nyt syksyllä tuli vielä lisäetu, alta kouluikäiset pääsee myös ilmaiseksi vaunujen kanssa matkaavan aikuisen kanssa. Meillä näin mainiosti! Tosin ruuhka-aikana pääsyä ensimmäiseen bussiin ei pystytä välttämättä tarjoamaan. Kiitollinen olen kuitenkin, jonkin verran tulee käytettyä bussia ja esikoinen (joka on reipas kävelijä) oikein hinkuaa linja-autoon.
Todella sääli ettei kaikilla paikkakunnilla ole mahdollisuutta tarjota ilmaista matkaa " isotuloisille" perheille. Adressia kehiin...!
Muumu ja pojat 2 v 10 kk ja 3 kk
Eihän lipun maksaville sanota että voi voi, nyt saat odotella seuraavaa bussia kun on täyttä.
paitsi turvallisuuskysymyksenä myös kaupungin tukena lapsiperheille. Hieno asia! Mielestäni saataisiin jättää toisten arvoiminen ja matkustamisen oikeutuksen pohtiminen vähemmälle. (Enkä nyt tarkoita vain tätä ketjua, tässä ketjussa taidettiin kysyä...)Mistä me tiedämme, mikä toisen perheen tilanne on? Lapsi voi olla sairas, perhe lääkärireissulla jne...
Itse en ole koskaan nähnyt isoa lasta rattaissa, kyllä ne isoimmat taitavat olla siinä kolmen ja puolen vuoden ikäisiä. Ja vaikka tämänikäinen ei pienille matkoille rattaita tarvitsekaan, voi hän tarvita niitä esimerkiksi juuri lääkärireissulle. kaikilla ´kun ei ole omia autoja.
Bussista jääminen on kurjaa. Itse olen ratkaissut ongelman niin, että käytän kantoliinaa, kun on ehdottoman pakko päästä jonnekin ajoissa.
Siis ainakaan HKL:n sivuilla ei moisesta kerrota mitään.
En kyllä heti usko tapahtuvaksi! (Se olisi TOSI iso huononnus!!!)