Suuri käsityöketju
Tehdään ketju käsitöistä. Mikä työ on kesken tällä hetkellä tai minkä olet ajatellut aloittaa?
AP aloittaa. Virkkaustyö, tarkoitus tehdä iso pehmeä virkattu viltti. Väreinä roosa, harmaa ja valkoinen. Pyöreän mallinen, vähän sellainen jätti kukkanen.
Kommentit (34)
Sukkien neulomisen ajattelin taas aloittaa. Sit olisi huivin virkkaaminen kevääksi, aivan ihana liukuvärjätty blingbling-lankakakku odottaa.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Kirjoneulehame :D . Joo, oikeasti. Tässä iässä voi pukeutua miten huvittaa. Neuloin syksyllä "kissasäärystimet" (linkin takana oleva kuva) ja saman sävyn lankoja on vaikka kuinka paljon, joten neulon nyt "kissahametta".
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjyvTMmEER9p6…
Kivat säärystimet, teitkö omalla ohjeella vai löysitkö jostain?
Kirjoneulehame kuulostaa todella päheältä, olenkohan minäkin siinä iässä? :D
Neuloin siilifanille lapsenlapselleni siililapaset, ne on aivan ihanat.
En saanut laitettua linkkiä, mutta googlatkaa, jos kiinnostaa.
Ajattelin tehdä itselleni siilimyssyn, pitää vaan suunnitella hyvin.
Olen enemmän ompelija kuin neuloja/virkkaaja, koska neulominen on alkanut sattumaan käsivarsiin😥
Vierailija kirjoitti:
Kirjoneulehame :D . Joo, oikeasti. Tässä iässä voi pukeutua miten huvittaa. Neuloin syksyllä "kissasäärystimet" (linkin takana oleva kuva) ja saman sävyn lankoja on vaikka kuinka paljon, joten neulon nyt "kissahametta".
Hienot kissasäärystimet! Itse en osaisi tuollaisia tehdä. Virkkaan pelkkää ympyrää, että saisin viltin valmiiksi : D
Kiitos :) Mulle taas ympyrän virkkaaminen ei jostain syystä onnistu. Aina alkaa joko kellotta tai sitten siitä tulee kuppi. Nk isoäidinneliöitä kyllä virkkaan.
Sama juttu. Muuten voin virkata ja kutoa (sekä puikoilla että kangaspuilla) ihan mitä tahdon, mutta tavallinen pyöreä patalappu ei vaan ota onnistuakseen. Siispä virkkaan niistä kuusikulmaisia.
Nyt olen kutomassa itselleni ihanan ylellisiä yösukkia ohuesta ja kalliista langasta. Sitä oli sopivasti loppuunmyyntitarjouksessa, muuten en olisi raaskinut ostaa.
Mulla on kesken villapaita ja torkkupeitto. Nyt vain meni hartiat niin jumiin, että pakko pitää taukoa vaikka ei millään malttaisi! :D
Olisiko ehdotuksia, mitä tehdä? Juuri päättelin kolmet sukat, jotka ajattelin viedä johonkin hyväntekeväisyyskeräykseen. Ehkä vien vaan SPR:lle, Syyrian ja Turkin maanjäristyskeräykseen? Onko sellaista?
No, sitä ennen tein nukenvaatteita siskontytölle. Viimeiseksi tein siihen satsiin virkatun peiton isoäidinneliönä.
Nyt pitäisi keksiä jotain kivaa? Ei kirjoneuleita, ne ei sovi mun ruuansulatukselle.
Neuloin siskolle lahjaksi 120cm pyöreän pöytäliinan. Nyt suunnitten itselle kevääksi villatakkia. Neulominen on kivaa ja rentouttavaa ja voi samalla katsoa vaikka tölsyä.
Sain juuri tytön vanhojentanssipuvun valmiiksi. Villasukat meinasin opetella tänä talvena neulomaan, mutta en ole vielä aloittanut.
Huonon onnen mekko kesken tai niin valmis kuin mihin se jää. Kietaisupääntie ja rypytetty helma. Luotin liikaa ohjeen koon vartalomittoihin enkä tarkistanut kaavan kokoa, eikä ohjeessa edes ollut valmiin mekon vyötärönympärystä (minulle kriittisin kohta) . Ekalla kerralla mekko oli noin kaksi kokoa liian iso mutta muuten kunnossa. Purin helman, pienensin yläosan ja ompelin uudestaan, vain huomatakseni että tolloilin ja mekon taakse vyötärölle jää ylimääräinen ruma laskos ja outo liepare kangasta. Kangas eikä järki ei kestä enää uutta purkamista+uudelleen ompelua.
Jos kokeilen kaavaa uudestaan, pitää aloittaa ihan alusta eli kaavojen piirtämisestä.
Nyt kesken elämäni ensimmäinen islantilaisvillapaita ystävälle lahjaksi.
Kesken myös muumisukat, kielosukat muuten valmiit lukuunottamatta osaa kuviota, joka pitäisi ommella silmukoita jäljittelemällä. Yhdet ohuet nilkkasukat myös kesken , sekä tammenlehtilapaset. Tykkään vaihtaa työtä aina välillä. Nyt kuitenkin villapaidalla on aikataulu, joten saan tehdä vain sitä.
Vierailija kirjoitti:
Hienot kissasäärystimet! Itse en osaisi tuollaisia tehdä. Virkkaan pelkkää ympyrää, että saisin viltin valmiiksi : D
Kiitos :) Mulle taas ympyrän virkkaaminen ei jostain syystä onnistu. Aina alkaa joko kellotta tai sitten siitä tulee kuppi. Nk isoäidinneliöitä kyllä virkkaan.
Juu, helposti tulee kuppi kyllä! Huomasin, että ympyrää kun neuloo, niin välillä tulee lisätä silmukoita niin ei kiristy : )
Itse en osaa virkata suoraan. Jostain syystä kun aloitan ja yritän virkata suoraan, niin tulee vinkura 😳 Joutuu sitten tekemään vaan pyöreitä töitä 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, helposti tulee kuppi kyllä! Huomasin, että ympyrää kun neuloo, niin välillä tulee lisätä silmukoita niin ei kiristy : )
Itse en osaa virkata suoraan. Jostain syystä kun aloitan ja yritän virkata suoraan, niin tulee vinkura 😳 Joutuu sitten tekemään vaan pyöreitä töitä 😄
Taito sekin, että osaa virkata oikeasti pyöreää. Se ei aina onnistu edes muuten taitavilta käsityöntekijöiltä.
Oli muuten todella mielenkiintoinen kokemus olla käsityönopettajan sijaisena oppilaille, joilla ei ollut vähäisintäkään kiinnostusta eikä taitoa. Toivottavasti onnistuin olemaan tappamatta mahdollista tulevaa käsityöinnostusta.
Kovasti tykkään käsitöistä, mutta käsityölehdet on jo sen verran vanhaa vuosikertaa, että loppuu mielenkiinto. Onneksi on kuitenkin internet, jotta ei tarvitse turvautua pelkästään vanhoihin Jalluihin ja Kalleihin.