Kun noin 90%:lla ulkona liikkuvista nuorista ja aikuisistakin törröttää kuulokkeet korvista, niin mitä he niin pakkomielteisesti kuuntelevat?
Itselle olisi aika vieras ajatus, että en kuulisi ympäristön ääniä ulkona kulkiessa... tokihan jollain junamatkalla saatan kuunnella, mutta miksi ulkonakin pitää olla luurit tai napit korvissa? Mikä on niin tärkeää kuunneltavaa?
Kommentit (95)
Jos kuuntelet kaupungilla ja lenkillä äänikirjaa. Pystytkö keskittymään, omaksumaan niin että muistat seuraavana tai kuukauden päästä mitä kirjassa tapahtui. Vai vain noin suunilleenniin että voi sanoa että olet kuunnellut kirjan. Pinta puolista on Kirjan kuuntelu verrattuna lukemiseen jossa myös oma mielikuvitus tuo oman ulottuvuuden.
Äänikirjaa sieltä yleensä itsellä kuuluu.
Uteliaisuus mun motiivina on ja rauhan kaipuu, sillä vastamelukuulokkeet vaimentavat ääniä. Hiljaisuutta on kotona ja töissä ihan riittämiin. En saa liikenteen tai luonnon äänistä aina niin erityisiä kiksejä, että haluaisin jokaisena hetkenä niitä kuunnella.
Taitaa olla ap:lla tässä se oikea ongelma hänen kontroloinnin tarpeensa. Ei kestä sitä, kun muut, vieläpä täysin tuntemattomat ihmiset tekee jotain sellaista mitä ap ei sallisi.
Mutta vastaus kysymykseen omalta kohdaltani:
-musiikki
-äänikirja (sisältää faktakirjallisuuden ja fiktion, useimmiten kuuntelen tosipohjaisia kertomuksia ja elämäkertoja).
-podcast, näitä seuraan äkkiseltään laskettuna n. 10 erilaista sisältäen politiikan, ajankohtaiset aiheet, hömpän, true crimen + sellaiset joita seuraan silloin tällöin
-zoom/teams kokouset voi hoitaa kännykällä
-kuulokkeet on korvissa, vaikka ei sillä hetkellä mitään kuuntelua päällä, ei tarvitse kantaa käsissä
-yllämainittuun liittyen mitään kuunneltavaa ei ole päällä mutta sen sijaan päällä on vastameluominaisuus
-myös puhelut usein kuulokkeiden kautta.
Mulla on melkein aina siis luurit päässä yllämainitun syin, mutta on yksi poikkeus. Nimittäin en käytä ollenkaan kuulokkeita pyöräilessäni, sillä olen niin hajamielinen että pelkään aiheuttavani vaaratilanteita.
Ap taitaa muuten myös olla niitä ihmisiä joiden mielestä uutisen lukeminen kännykästä on huono asia koska kännykkä, mutta saman uutisen lukeminen lehdestä on hyvä asia.
Jos olet erästä ikäluokkaa ja sen yli, voit vaikka ajatella minun kuuntelevan käytännössä kansanradiota taikka järviradiota 24/7, teknologia ei kenties ole enää sitten niin pelottava mörkö, tietysti joku hempskutin tsuum, tiimms tahi pot-kast saattaa kuulostaa pelottavalta ja ihan saakutista seuraavalta asialta.
T. Eräs, jolta täysin tuntemattomat ovat samaa tulleet tivamaan kuin ap.
Berrye kirjoitti:
Jos kuuntelet kaupungilla ja lenkillä äänikirjaa. Pystytkö keskittymään, omaksumaan niin että muistat seuraavana tai kuukauden päästä mitä kirjassa tapahtui. Vai vain noin suunilleenniin että voi sanoa että olet kuunnellut kirjan. Pinta puolista on Kirjan kuuntelu verrattuna lukemiseen jossa myös oma mielikuvitus tuo oman ulottuvuuden.
Ihmisiä on erilaisia. Itsehän pidän lukemista jopa ajanhukkana, kun samaa kirjaa kuunnellessa voi samalla tehdä kotityöt, joitain työtehtäviä, lenkkeillä, tehdä käsitöitä ja harrastuksia. Olen kinesteettinen oppija, opin kuuntelemalla samalla kun teen jotain. Sinä voit olla erilainen tässä asiassa. Sun tapa ei kuitenkin ole kaikille sopiva ja oikea.
Berrye kirjoitti:
Jos mietitään kellotaulua, niin liikuntaa ja lukemista ei voi harrastaa samaan aikaan. Jos haluaa ylläpitää kuntoa, se on aina pois jostain muusta. Vaihtoehtona äänikirjat antavat lisää tilaa tyydyttää tiedontarvetta. Muistamisessa lienee yksilöllisiä eroja.
En kuuntele mitään. Pidän kuulokkeita, ettei joku vahingossa eksy juttelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Tätä mäkin usein mietin, etenkin kun näkee paljon autossa kuljettajan paikalla olevia kuulokkeet /napit korvilla. Yritän lapsille opettaa, että ulkona kuuluu kuulla liikenteen ja muiden ihmisten äänet. En ikinä menisi itse kaduilla luurit päässä, haluan varautua johonkin hulluun kirveshyökkääjään, liikenteessä kuuluviin ääniin jne siten, että aistit on valppaana.
On se kyllä ihme rttä kuuroja säilyy hengissä yhtäkään.
Vierailija kirjoitti:
Mikä niissä ympäristön äänissä sitten on niin ihmeellistä?
Tööt piip wruum hau hau hau kiljuntaa wruuuummm puhetta renkaiden kohinaa kello kilisee liikennevalot: piip piip pip pip.
Eihän tätä nyt sovi missata ollenkaan. :D
Kuunnelma, ei podcast kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Äänikirjaa 📚
Valitettavasti jotain tämän kaltaista:
Ei tuo oo äänikirja
Milloin olet lukenut viimeksi oikean paperille painetun kirjan? Radiokuunnelmat ovat parempi keksintö, sillä niissä on useita ääninäyttelijöitä ja äänitehosteita. Sinuhe on hyvä sekä kirjana että radiokuunnelmana ja siitä on tehty jopa amerikkalainen elokuva.
Knalli ja sateenvarjo on myös hyvä radiokuunnelma brittivirkamiesten arkisesta aherruksesta.
Pakko sanoa että ainakin niissä kuunnelmissa joita itse olen kuunnellut, ne äänitehosteet ovat pahimmillaan vaan todella vaivaannuttavia ja noloja.
Vierailija kirjoitti:
Se on tätä nykypäivää, kun ympäristön ääniäkään ei enää siedetä. Ja pitää olla tehokas, tehdä monta asiaa samaan aikaan. Ja olla mahd. mukavuusalueella.
Ihmetellyt tätä itsekin, kun niin moni viihtyy kuulokkeet korvilla. Ihmiset eivät enää huomioi toisiaankaan niin paljon.
Höpö höpö. Mulla oli jo kasarilla Walkmanit käytössä. Nyt on modernimmat vehkeet, eikä tarvitse pattereita vaihtaa, eikä,kasetteja kynällä kelata.
Radiota, useimmiten Yle Puhetta tai ykköstä tai Mondoa.
Lähinnä se ihmetyttää, että jotkut kulkevat kuulokkeet päässä sateellakin eivätkä käytä edes sateenvarjoa. Luulisi, ettei sähkölaitteita kannata kastella.
Berrye kirjoitti:
Jos en pysty keskittymään, niin silloin tietysti lopetan kuuntelemisen ja jatkan sitä toisella kertaa. Ihan kuin paperikirjaa lukiessakin.
Akat kuuntelee jonkun someinfluensserin uhriutumiskirjaa😆
Kehittävää hei!
Toisinaan on miellyttävämpää kuunnella musiikkia, podcastia tai radiota, kuin asiattomia kommentteja bussissa tai kaupungilla ollessaan.
Ainakin minä pidän noita nappeja ihan siksi että feissarit jättävät rauhaan. Saatan toki kuunnella jotain mutta en välttämättä