Kun noin 90%:lla ulkona liikkuvista nuorista ja aikuisistakin törröttää kuulokkeet korvista, niin mitä he niin pakkomielteisesti kuuntelevat?
Itselle olisi aika vieras ajatus, että en kuulisi ympäristön ääniä ulkona kulkiessa... tokihan jollain junamatkalla saatan kuunnella, mutta miksi ulkonakin pitää olla luurit tai napit korvissa? Mikä on niin tärkeää kuunneltavaa?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Oon kerran kokeillut kuulokkeet päässä kaupungilla käyntiä. En tykännyt, kun tosiaan ympäristön ääniä ei kuule. Se tuntui pelottavalta, ettei ole kosketuksissa siihen mitä ympärillä tapahtuu. Käytän kuulokkeita vain kotona, ja silloinkin ilmoitan aina miehelle että nyt laitan kuulokkeet, niin hän tietää antaa visuaalista signaalia jos on jotain asiaa. Moni pitää varmaan kummallisena, mutta mulla tämä menee näin.
Nykykuulokkeissa on monta eri tilaa, voi itse valita, käyttääkö vastamelutoimintoa (ei kuulu ympäristön äänet), kuuluuko ne vaimennettuina, sen mitä kuuloke ei eristä vai kuuluvatko kaikki ympäristön äänet kuulokkeen mikrofonien kautta.
Jos minä kävelen ulkona kuulokkeet päässä, olen etäkokouksessa ja kuuntelen sitä kokousta siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kuuntelen musiiikkia kotona CD- ja LP-levyiltä isoista lattiakauttimesta tavallisesti yhden albumin verran samalta esittäjältä. Kun liikun ulkona ihmisten keskuudessa, niin haluan mielummin tarkkailla ympäristöä kuin turruttaa kuuloaistina kuulokkeilla. Ihmisten kanssa on helpompi jutella kun ei ole korvalaput päällä.
Ok boomer. Minä en halua jutella tuntemattomien ihmisten kanssa.
Pelkäätkö sinä jotain nuorisojengejä? Jos ei uskalla avata suutaan, ei koskaan tutustua uusiin ihmisiin reaalimaailman puolella.
Vierailija kirjoitti:
Tätä mäkin usein mietin, etenkin kun näkee paljon autossa kuljettajan paikalla olevia kuulokkeet /napit korvilla. Yritän lapsille opettaa, että ulkona kuuluu kuulla liikenteen ja muiden ihmisten äänet. En ikinä menisi itse kaduilla luurit päässä, haluan varautua johonkin hulluun kirveshyökkääjään, liikenteessä kuuluviin ääniin jne siten, että aistit on valppaana.
Todella moni osallistuu etäkokouksiin autosta. Se on yksityinen tila ja siinä voi osallistua sellaiseenkin kokoukseen, johon ei saa osallistua kotoa käsin, jos kotona on muita paikalla. Lisäksi on paljon vähemmän tärkeitä teams-kokouksia, joita voi vaan kuunnella sivukorvalla matkalla jonnekin muualle.
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelen äänikirjoja. Olin aiemmin samaa mieltä kuin ap, eli pidin ajatusta siitä, että en kuule ympäristön ääniä, häiritsevänä. Päätin kuitenkin antaa äänikirjoille mahdollisuuden, ja nyt olen jäänyt niihin koukkuun. Minusta on upeaa, että samalla, kun kävelee, pyöräilee tai tekee vaikka ruokaostoksia, voi sivistää itseään. Luonnossa liikkuessa äänimaisema voi olla miellyttävä, mutta kaupungilla tai vaikka jossain Prismassa en koe menettäväni mitään, vaikka en ympärillä kuuluvaa mökää kuulisikaan.
Melko umipää saa olla, jos äänikirjoista saa itselleen sivistystä. Noh, nyt ymmärrän paremmin noiden turhakkeiden kuuntelijoita. Itse elän omaa mielenkiintoista ja palkitsevaa elämää - en jaksa kuunnella muiden tarinoita, hyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin kuuntelen lempimusiikkiani. Musiikki käytännössä estää ajattelemasta mitään kurjaa ja askelkin on lennokas. Väittäisin että valtaosa muistakin luuripäistä kuuntelee mielimusiikkiaan.
Minä kuuntelen musiiikkia kotona CD- ja LP-levyiltä isoista lattiakauttimesta tavallisesti yhden albumin verran samalta esittäjältä. Kun liikun ulkona ihmisten keskuudessa, niin haluan mielummin tarkkailla ympäristöä kuin turruttaa kuuloaistina kuulokkeilla. Ihmisten kanssa on helpompi jutella kun ei ole korvalaput päällä.
Mulla on muitakin aisteja kuin kuulo, joten ympäristön tarkkailu onnistuu vallan hyvin kuulokkeidenkin kanssa, kiitos kysymästä. Puhumattakaan sitten siitä, ettei mun tavalliset kuulokkeet oikeasti edes blokkaa täysin mitään ympäristön ääniä.
Vastamelukuullokkeiden (noise cancelling) idea on juuri siinä että ne sulkevat häiritsevät äänet pois ja ne soveltuvat hyvin mm. elokuvien katseluun pimennetyssä huoneessa.
He kuuntelevat itselleen mieluisia ääniä. Musiikkia, äänikirjoja, podcasteja jne. Ei siinä ole mitään väärää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkäätkö sinä jotain nuorisojengejä? Jos ei uskalla avata suutaan, ei koskaan tutustua uusiin ihmisiin reaalimaailman puolella.
En ole tuo lainaamasi, mutta minä en ainakaan halua tutustua uusiin ihmisiin. Minulla on jo riittävästi ystäviä ja viihdyn hyvin yksinkin. Käytän isoja kuulokkeita nappikuulokkeiden sijasta juuri siksi, että ylisosiaaliset ihmiset ymmärtäisivät, ettei minulle tarvitse tulla puhumaan. Valitettavasti kaikkiin tämäkään ei tehoa, vaan tyhmimmät tulevat silti huitomaan naaman eteen. HEI KUULEKSÄÄ??!
Minulla on vastamelukuulokkeet päällä, etten kuule ympäristön melua ja ettei kukaan tule puhumaan minulle. En jaksa olla sosiaalinen vaan hautua omissa ajatuksissani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikkien pitäisi olla mielestäsi kiinnostuneita tutustumaan uusiin ihmisiin? Ja miten helvetissä jotkut nuorisojengit tähän nyt liittyi? Minä en todellakaan jaksa hölistä tuntemattomille jossain kaupungilla, työni on hyvin sosiaalista enkä myöskään kaipaa uusia morotuttuja, niitäkin on ihan tarpeeksi.
T. eri jolle vastasit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelen äänikirjoja. Olin aiemmin samaa mieltä kuin ap, eli pidin ajatusta siitä, että en kuule ympäristön ääniä, häiritsevänä. Päätin kuitenkin antaa äänikirjoille mahdollisuuden, ja nyt olen jäänyt niihin koukkuun. Minusta on upeaa, että samalla, kun kävelee, pyöräilee tai tekee vaikka ruokaostoksia, voi sivistää itseään. Luonnossa liikkuessa äänimaisema voi olla miellyttävä, mutta kaupungilla tai vaikka jossain Prismassa en koe menettäväni mitään, vaikka en ympärillä kuuluvaa mökää kuulisikaan.
Melko umipää saa olla, jos äänikirjoista saa itselleen sivistystä. Noh, nyt ymmärrän paremmin noiden turhakkeiden kuuntelijoita. Itse elän omaa mielenkiintoista ja palkitsevaa elämää - en jaksa kuunnella muiden tarinoita, hyi.
🙂 Mielenkiintoinen ja palkitseva elämäsi= vauvapalstalla trollaaminen päivät pitkät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lukenut ja kuunnellut paljon tietokirjallisuutta, esimerkiksi historiaan, luonnontieteisiin ja taloustieteeseen liittyvää. Olen ollut niin umipää, että olen luullut sivistyväni tällä tavalla. Kiitos, kun valistit minua. Jatkossa minäkin keskityn vain täällä trollaamiseen, niin on sitten mielenkiintoista ja palkitsevaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A. Ei ole mitään tarvetta tutustua random ihmisiin kaduilla. Sitäpaitsi ainoat jotka siellä haluaisivat puhua ovat kerjäläiset ja feissarit. Mielihyvin jään paitsi heidän juttujaan. E
B. Miten nuorisojengit liittyy koko asiaan?
Mä saatan olla soittanut puhelun tai kuunnellut työpaikan infotilaisuutta. Sitten en välttämättä ole viitsinyt ottaa kuulokkeita pois korvista, koska ei mun nappini paljon hiljennä ympäristön ääniä, mutta onpa valmiina, jos puhelin soi tms.
Eli yleensä en kuuntele mitään, napit vaan ovat jääneet korviin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on käynyt päinvastoin. Aiemmin minulla oli kannettava MP3-soitin käveelylenkeillä mukana ja kuuntelin kaikenlaista lempimusiikkiani.
Nykyään on toisin päin. Lähden selkiyttämään ajatuksiani, enkä halua musiikin häiritsevän keskittymistäni. Keskityn ulkoilman tuntemuksiin kasvoillani, luonnon ääniin/hiljaisuuteen. tai esim. kenkien narskeeseen lumessa. Kaupungissa keskityn äänekkäisiin katuihin ja hiljaisiin sivukatuihin. ihmisvilinnään noin niinkuin massana.
Tuntuu hieman jeesustelulta,mutta ihan noinhin luonnonilmiöihin keskittyminen on mielenkiintoista.
Jos joku saa esim äänikirjoista hyvää matkaseuraa, niin ok. On minullakin monta kertaa autotallissa tai jossain vastaavassa muussa paikallaan pysyvässä puuhastelussa radio päällä. "ettei tarvitse itse alkaa laulamaan", mutta kävelylenkit on erikseen. En enää oikeastaan kaipaa ketään lenkkiseuraksikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarinoita, hyi? Oletko kuullut, että on olemassa tietokirjallisuutta? Esimerkiksi laadukasta historiaa löytyy äänikirjoina vaikka kuinka paljon.
Minä kuuntelen paljon tietokirjoja, ja olen oppinut tällä tavalla maailmasta ja ihmiskunnasta paljon. Välillä nautin fiktiostakin, tarinat nimittäin luovat monenlaisia tunnelmia, ja ovat myös välineitä omien ajatusten ja tunteiden käsittelyyn. Sitten myös luen tavallisia paperikirjoja.
Usein olen ulkona myös ilman kuulokkeita. Jos näet jollakulla kuulokkeet, se ei tarkoita että hänellä on AINA ne päässä. Ja vaikka olisikin, miksi se sinua ahdistaa?
Ehkä sinun kannattaisi kokeilla äänikirjoihin uppoutumista. Se voisi avata sinussa uusia puolia ja auttaa olemaan rennompi ja sallivampi.
Kuuntelen äänikirjoja ja radio ohjelmia, haastatteluja ja luentoja kulkiessani ulkona. Miksi pitäisi kuunnella autojen ääniä?
Vierailija kirjoitti:
Osalla nuorista se voi olla ihan vaan sitä, että ne jäätävän isot luurit on muka jotain muotia siksi pitää olla ne päässä.
Taas joku tyhmä luullun arvaaja, heti kun nuorisosta kirjoittaa! Voi olla ja voi olla!? Nuoriso kuuntelee musiikkia ja äänikirjoja! Pitäisit luulemisesi itselläsi ja leipäläpesi pienemmällä!
Kuuntelen meditointimusiikkia. Mieluummin sitä kun autojen ääniä ja ihmisten hölinää.