Kun noin 90%:lla ulkona liikkuvista nuorista ja aikuisistakin törröttää kuulokkeet korvista, niin mitä he niin pakkomielteisesti kuuntelevat?
Itselle olisi aika vieras ajatus, että en kuulisi ympäristön ääniä ulkona kulkiessa... tokihan jollain junamatkalla saatan kuunnella, mutta miksi ulkonakin pitää olla luurit tai napit korvissa? Mikä on niin tärkeää kuunneltavaa?
Kommentit (95)
Ite kuuntelen musiikkia kun kotona ei voi natsinaapurin takia. Luonnon ääniä voin kuunnella koiran kanssa lenkillä, harvemmin niitä kaupungilla liikkuessa edes on.
Minä ainakin kuuntelen lempimusiikkiani. Musiikki käytännössä estää ajattelemasta mitään kurjaa ja askelkin on lennokas. Väittäisin että valtaosa muistakin luuripäistä kuuntelee mielimusiikkiaan.
Mikä niissä ympäristön äänissä sitten on niin ihmeellistä?
Kuuntelen äänikirjoja. Olin aiemmin samaa mieltä kuin ap, eli pidin ajatusta siitä, että en kuule ympäristön ääniä, häiritsevänä. Päätin kuitenkin antaa äänikirjoille mahdollisuuden, ja nyt olen jäänyt niihin koukkuun. Minusta on upeaa, että samalla, kun kävelee, pyöräilee tai tekee vaikka ruokaostoksia, voi sivistää itseään. Luonnossa liikkuessa äänimaisema voi olla miellyttävä, mutta kaupungilla tai vaikka jossain Prismassa en koe menettäväni mitään, vaikka en ympärillä kuuluvaa mökää kuulisikaan.
En ainakaan julkisissa enkä kaupungin keskustassa jaksa autojen ääniä enkä ihmisten kälätystä. Tosin kuuntelen kyllä kotonakin paljon musiikkia kuulokkeilla, vaikka asun yksin. Erityisesti silloin kun siivoan tai jumppaan. Musiikkia antaa energiaa minulle ja rauhoittaa mieltä.
Äänikirja, läpikuulemistila eli kuulen kyllä ympäristön äänet, esim autot.
Mitä autoilijat ja autoharrastajat kuuntelevat? Onko heidän pakko kuunnella?!?!?!
Mä oon töiden jälkeen (meluisaa, kiireistä) niin loppu että vähintään jos bussissa älämölöä niin todellakin tungen kuulokkeet korviin. Korvatulpatkin välillä, tosin ne ei paljoa auta. Ahdistunutta/stressaantunutta ihmistä myös auttaa joku Jukka Pitkäsen rauhoittava ääni, siis äänikirja. Vaikka en pysty sitä seuraamaan missään vilskeessä kun on katottava että ei jää auton alle ym. Mutta se ääni rauhoittaa ja helpottaa ylikierroksia. En itseasiassa ihan tiedä miten selviäisin nykyään elämästä ilman kuulokkeita (ja korvatulppia.)
Kyse ei ole niinkään siitä että olisi pakko kuunnella jotain, vaan siitä, etten halua kuulla ihmisten ja liikenteen mölyä. Jos joudun joskus käymään jossain ilman tätä melunvaimennusta, olen ihan pirun stressaantunut ja pahalla päällä siitä äänitulvasta mikä tulee autoista, kuulutuksista, kauppojen hirveästä renkutuksesta, ihmisten huutamisesta jne jne. Kamalaa.
Se on tätä nykypäivää, kun ympäristön ääniäkään ei enää siedetä. Ja pitää olla tehokas, tehdä monta asiaa samaan aikaan. Ja olla mahd. mukavuusalueella.
Ihmetellyt tätä itsekin, kun niin moni viihtyy kuulokkeet korvilla. Ihmiset eivät enää huomioi toisiaankaan niin paljon.
Tätähän on ollut jo viimeiset 20 vuotta. Nytko vasta huomasit?
Kaupungilla liikkuessa kuuntelen musiikkia tai jotain hyvää kirjaa. En jaksa kuunnella sitä jatkuvaa hälyä ja meteliä ympärilläni. Metsään en ota kuulokkeita, siellä on miellyttävä äänimaisema.
Osalla nuorista se voi olla ihan vaan sitä, että ne jäätävän isot luurit on muka jotain muotia siksi pitää olla ne päässä.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole niinkään siitä että olisi pakko kuunnella jotain, vaan siitä, etten halua kuulla ihmisten ja liikenteen mölyä. Jos joudun joskus käymään jossain ilman tätä melunvaimennusta, olen ihan pirun stressaantunut ja pahalla päällä siitä äänitulvasta mikä tulee autoista, kuulutuksista, kauppojen hirveästä renkutuksesta, ihmisten huutamisesta jne jne. Kamalaa.
Tämä. Kaupungeissa melutaso on ihan järkyttävä välillä, kauppakeskuksissa nykyään niin hirveä teinien kiljuminen ja musat kovalla että tuo on ehkä pahin. Eikä sinne menekään ellei pakko. Sitten kun ootat bussia jossain pääväylällä ja talvisin hirveä hyytävä keli ja roudaat kauppakasseja siinä ja sekunti kerrallaan koitat kestää ja ohi ajelee joku 18v Veeti huudattaen rässinsä moottoria ja musaa, pari samanlaista perässä.. :D Huhhuh tätä elämää.
Niggabitchträppiä.
Ei tule turvaton olo.
Huvipuistohullu kirjoitti:
Äänikirjaa 📚
Valitettavasti jotain tämän kaltaista:
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Äänikirjaa 📚
Valitettavasti jotain tämän kaltaista:
Ei tuo oo äänikirja
Kuuntelen musiikkia, miksi pitäisi kuunnella auton pakoputken ääntä tai huutavaa lasta?
Voin valita juuri sellaista musiikkia mitä haluan, se herättää myös hyviä tunteita ja saa voimaan hyvin.
Äänikirjaa 📚