En päässyt terveysasemalla lääkäriin koska hoitajan mielestä pelkkä flunssa. Sitten olikin keuhkokuume ja sairaalareissu
Onneksi hoitajalle jäi hyvä mieli kun sai evätä jonkun pääsyn lääkäriin, seuraava viikko oli nimittäin itselleni täyttä helvettiä. Nyt päässyt pois sairaalasta ja antibiootit jatkuu tabletteina.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Joillakin voi olla talvisin myös keuhkoputkentulehdusta tai sen alku +astmaa. Varsinkin jos nuha valuu kurkkuun, kurkku tulehtuu ja sitten onko keuhkoputki vuorossa. Ajoissa troppeja kurkulle.
Keuhkoputken tulehdus paranee itsestään. Ei tarvita antibiootteja.
Koettu on.
Kun taas keuhkokuume on tosi vaarallinen.
Sitä ei välttämättä edes aina huomata.
Mutta yleensä on korkea kuume, monta päivää, ja niin heikko olo, ettei juuri kävellä jaksa.
Ihminen on melko huonossa kunnossa, jos on keuhkokuume.Varsin monilla myös pistää rintaan.
Sairaanhoitaja ei ole pätevä kuuntelemaan kenenkään keuhkoja. Lääkäri on, tulehtuneissa keihkoissa on oma äänensä.
En usko ap:n kertomusta. En alkuunkaan.
Miehellä oli keuhkokuume ja minulla nousi jatkuvasti kuume iltaisin 38 C. Päivystyksen mukaan ei mitään ongelmaa. Mies meni kontrollikäynnille yksityiselle ja varasin hänen jälkeen seuraavan ajan. Selitin tilanteen, lääkäri määräsi antibiootit ja paranin.
Olen nyt kaksi kertaa meinannut kuolla "miesflunssaan", hoitoa en alkuun saanut sitten millään ennen kuin makasin täristen päivystyksen lattialla. Kahdesti!!
Ensimmäisellä kerralla keuhkokuume, toinen olikin jo sepsis.
Veikkaan tämän asennevamman osaltaan vaikuttavan miesten naisia alempaan keskimääräiseen elinikään.
Olen nykyisin itse alalla, en aio toistaa näitä virheitä.
Meillä on sellainen systeemi tk:ssa, että tämmöiset flunssapotilaat ja muut ns. tavallisesti sairaat ohjataan ensin hoitajan vastaanotolle ja sen jälkeen lääkärille tarvittaessa. On aika tavanomaista, että hoitaja kuulee keuhkoista rahinoita, mutta lääkäri ei kuule. Tai sitten päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis sinulla oli flunssa, joka sittemmin kehittyi keuhkokuumeeksi.
Keuhkokuumettakin hoidetaan vasta sitten, kun sellainen on.
Ihan normi settiä.Kuule, ei se lääkäri tokalla kerralla kans kuullut keuhkoissa mitään mutta ymmärsi laittaa keuhkokuvaan ja ottaa crpn.
Hoitajilla ei ole valtuuksia antaa lähetetä röntgenkuvauksiin.
-eri
Siksi sen hoitajan pitäisikin ohjata potilas lääkärille eikä vähätellä tai ignoorata oireita. Ihan älytön koko kuvio, että hoitajat leikkii jotain lääkäriä ja toisaalta jotain jumalaakin päättäessään kuka saa lääkäriajan.
Jos hoitaja voikin olla kykenevä tekemään diagnooseja (eli olemaan lääkäri) niin miksi meillä sitten on tässä maassa lääkäripula?
Ja jos hoitaja voi olla lääkäri niin miksei sitten ihan kuka vaan?
Mulla oli eräs syksy jatkuvaa flunssaa, hengitysvaikeuksia ja astmakohtauksia (astmaa ei oltu diagnosoitu). Pääsin kerran terveysasemalle ja reseptin nenäsumutteeseen. Se ei auttanut mutta mulle ei saatu uutta aikaa varattua koska olin jo käynyt saman asian takia. No loppuvuodesta menin päivystykseen kun en jaksanut enää puhua saati kävellä, ainoastaan nukkua. Päivystyksestä lääkäri oli lähettämässä kotiin flunssan takia. Onneksi saattajani oli kovapäinen ja vaati lisätutkimuksia. Keuhkokuume, ja astmakin todettiin. Kuukauden olin sairaalassa. Silloin olin 16v kilpaurheilija enkä itse osannut vaatia oikeuksiani ja harmi ettei vanhempanikaan tehneet mitään valitusta.
Kun taas keuhkokuume on tosi vaarallinen.
Sitä ei välttämättä edes aina huomata.
Mutta yleensä on korkea kuume, monta päivää, ja niin heikko olo, ettei juuri kävellä jaksa.
Ihminen on melko huonossa kunnossa, jos on keuhkokuume.
Varsin monilla myös pistää rintaan.
Sairaanhoitaja ei ole pätevä kuuntelemaan kenenkään keuhkoja. Lääkäri on, tulehtuneissa keihkoissa on oma äänensä.
En usko ap:n kertomusta. En alkuunkaan.[/quote]
Itselläni ollut 2 kertaa kuumeeton keuhkokuume.
Ensimmäisellä kerralla todettiin se kaikkien tutkimuksien jälkeen nopeasti, sain lääkkeet, ja paraneminen alkoi.
Toisella kerralla lääkäri vähän hymähteli ja vähätteli oirekuvauksiani, lähetti onneksi kuitenkin keuhkoröntgeniin, ja kirjoitti "varuilta" lääkemääräyksen.
Soitti myöhemmin, että haithan lääkekuurin apteekista, sinulla on keuhkokuume.
Keuhkokuume on vaarallinen, isäni kuoli siihen.
Ei ne lääkäritkään aina osaa. Lääkäri Kati Happonen ei muka kuullut keuhkoista mitään. Parin päivän päästä potilas sai huudot toiselta lääkäriltä kun ei ollut mennyt aikaisemmin lääkäriin vaikka keuhkokuume oli edennyt jo pahaksi.
Ja minun mykoplasmaani taas väitettiin tupakkayskäksi eikä uskottu kun sanoin, etten polta.
Olin ihan puolikuntoinen enkä kyennyt edes koiraa lenkitttämään mutta kun oli päätetty että olen ketjupolttava läski jonka ei tarvitse lääkäriä tavata. Keuhkot kuunneltiin molemmilla kerroilla ja toinen hoitaja myös mittasi verenpaineen. Siinä kaikki. Kävin siis kaksi kertaa hoitajalla arvioinnissa näkemättä lääkäriä kertaakaan. Lopulta menin yksityiselle yleislääkärille,otatti labrat ja sydänfilmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ottiko edes crp:tä?
Ei ottanut. Oli päättänyt että on flunssa. Kuunteli keuhkoja, ei siellä mitään oo ja tais ottaa verenpaineen.
Hoitaja kuuntelee keuhkoja? Kuulostaa oudolle. Mies meni yksityiselle ja lääkäri kuuli jo pelkän kuuntelun perusteella, että kyseessä on keuhkokuume. Mies sairasti pitkään, mutta selvisi antibiooteilla kotona.
Juu mullakin tänään terveysasemalla hoitaja kuunteli keuhkot, olin ihmeissäni. Ja sen perusteella ei mitään vaivaa, flunssa on vain pitkittinyt
En minäkään usko tuon aloittajan sepustuksia.