Ei nimi miestä pahenna, mutta...
Onko muilla vastaavaa ongelmaa kuin mulla, kun suvusta löytyisi hienoja nimiä lapselle ekaksi tai tokaksi nimeksi, mutta niitä ei viitsisi ko. sukulaisiin liittyvistä syistä antaa lapselle " taakaksi" ? Meillä tällaisia hyviä nimiä olis esim. Julia, Linnea, Eemil (Eemeli), Emilia, Jenny, Juho jne. Mutta noita nimiä kantaneista sukulaisista on jokunen kuollut hyvin nuorena, osa mennyt ns. sekaisin päästään aikuisiällä (diagnoosit on vähän hakusessa, kun puhutaan noin 1940-luvusta :o) tai olleet muuten vaan hankalia tai epämiellyttäviä ihmisiä.
Eihän nimi määrää sitä, millainen lapsesta kasvaa, mutta silti tuntuu, että jonkun kaimaksi nimeäminen aiheuttaisi jonkinmoisen ennakkoasetelman ja mä kun haluaisin, että lapsella olisi ns. ikioma nimi. Niitä ikiomia JA kivan kuuloisia nimiä on vaan vaikea löytää...
A.A.
Meidän suvusta löytyy todella kauniita nimiä. Tiedä sitten, onko yksi syy, miksi niistä niin pidän, juuri se " tuttuus" ??
Ainoa syy, miksi en antaisi kaunista, suvusta tuttua nimeä, on jos sen lähin kantaja on " liian lähellä" ja olemassa vielä (esim. serkku jota tapaan useamman kerran vuodessa). En yhtään tykkää, jos kauniiseen nimeen joudutaan liittämään selittävä adjektiivi, kuten pikku-Kalle. Vaikka se olisikin loogista kahden Kallen suvussa.
Oma nimeni löytyy isän puolen sukututkimuksesta vain 2 kertaa. Ensimmäinen kaimani " sairastui mieleltään" ja kuoli vähän päälle parikymppisenä jossain " parantolassa" . Seuraava kaimani suvussa oli vanhapiika, joka katkeroitui ja sulkeutui maailmalta ja lopulta hyppäsi junan alle. En usko vanhempieni tienneen näistä, mutten usko, että se olisi heitä estänyt antamasta nimeäni! ;o) He vaan halusivat antaa lapselleen suomalaisen nimen, joka sopii kansainväliseenkin suuhun. Ja hei muuten - olen vielä kaikin puolin terveiden kirjoissa ja vaikka yli 30v. vanhapiika olenkin, ei ole aikomustakaan kuolla vielä. Eiväthän kaikki Adolfitkaan hirmuja ole, eivätkä toisaalta Haralditkaan ;o)
Se on kyllä totta, ja ihanaa (!), että maailmassa on niin paljon kauniita nimiä. Jospa teidän lapselle löytyisi nimi lähtemällä noista suvun nimistä kehittelemään/assosioimaan?
esim.
Julia -> Jalia, Dalia, Neelia, Tuulia
Linnea -> Linne, Lenina, Anniina
Eemil (Eemeli) -> Eemi, Emilio, Eskil
Emilia -> Emilii, Emiilia, Amelie, Amelia, Adalmiina
Jenny -> Venny, Janny
Juho -> Juulio