Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PAS ja endometriooma sekä paljon kysymyksiä

20.11.2006 |

Meillä on pian taas PAS edessä. Mietin juuri toisesta munasarjasta löydetyn endometriooman vaikutusta alkion kiinnittymiseen. Lääkäri ei paljon asiaa kommentoinut. Sanoi, että endometriooma on aiheellista poistaa, jos se kasvaa tai alkaa olla enemmän kipuja. Endometrioosiakin saattaa olla, mutta tuo endometriooma ei sitä välttämättä vielä merkitse.

Lääkärin mukaan tuota endomatrioomaa pitää seurata 3kk välein. Onko tuo liioittelua?

Millä syillä ja miten teiltä muilta on endometriooma munasarjasta poistettu? Joudutaanko poistamaan koko munasarja? Onko iso operaatio?

Olen vähän ulalla. Voikohan tuo endometriooma haitata kiinnittymistä?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
20.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Bristol,

Mulla oli sama tilanne viime IVF:ssä ja lääkärin mukaan endometriooma vaikuttaa munasolujen laatuun ja määrään, mutta ei kiinnittymiseen. No, meillä sitten menikin niin, että saatiin vain 2 alkiota, vaikka follikkeleitä viitisentoista, mutta sillä yhdellä joka siirrettiin saatiin plussa. Oikeassa taisi siis lääkäri olla...

Endometrioomaa kannattaa kyllä seurata, mutta ihan helposti sitä ei yleensä aleta poistamaan. Ymmärtääkseni koko munasarjaa ei välttämättä tarvitse poistaa, mutta se on hyvin yksilöllistä... Yleensä endometriooma poistetaan laparoskopiassa.

Vierailija
2/3 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja samalla lähti torvi, joka oli " makkaralla" . Piti olla huhtikuussa ivf:n suunnittelukäynti, mutta möykky oli kasvanut (5 cm) ja päädyttiin laparoskopiaan eka, sitten kuivatteluhoidot ja ivf putkeen (nega).

Eli mulla oli laparotomia huhtikuussa 04 (suolta läks endon lisäksi) ja oli uusinut vas puolella joulukuussa 05 (3x2 cm). Oli samankokoinen helmikuussa ja kuulemma niin pieni, ettei leikata. Ihmettelin silloin, että missä se raja menee, siinäkö, että kasvaa niin isoksi, että todella menee koko munasarja?! Noh sitten se oli tosiaan innostunut taas kun hoitojen piti alkaa... Meinasivat, että saattaa koko munasarja mennä, mutta se säästyikin ilmeisesti ihan kokonaan! Mutta todellakin täytyy seurata, sen verran yllättävä kaveri on kyseessä.

Kiinnittymisestä en osaa sanoa, mutta siihen saitkin jo vastauksen. Tsemppiä hurjasti passiin!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun endomatriooma on noin 3cmx3cm, joten ei ole siis vielä niin iso, että sitä lähdettäisiin poistamaan. Tuntuisi ainakin teidän vastausten perusteella, että vielä ei ole hätää. Mutta mistäs sen tietää miten se käyttäytyy, arvaamatonkin saattaa tosiaan olla.

Minua pelottaa kaikenlaiset operaatiot ja erikoisesti juuri tuo munasarjan menettäminen - plus se, että nämä meidän todennäköisesti viimeiset siirrot menevät mönkään sen endometriooman takia.

Ilmeisesti se " möykky" ei ollut vaikuttanut kuitenkaan viimeisimmän IVF:n solumäärään (laadusta ei ole tietoa), sillä minulta punktioitiin 21 solua, joista saatiin 13 normaalisti hedelmöittynyttä alkiota. 12 on nyt vielä pakkasessa.

Jotenkin on ristiriitaiset fiilikset, haluaisin jatkaa hoitoja, mutta toisaalta pelkään lopputulosta. Pinnaa kiris vielä se, että luulen ettei päästä PASiin nyt ennen joulua kun klinikan lomat taitaa osua pahasti juuri siihen kun siirron pitäisi olla. Menee siis joskus tammikuulle se zumenonin aloitus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme