***Marraskuisten vko47***
ajattelin pistää uutta pinoa,kun tuo edellinen niin paisui. vaikka siellä on jo tämän päivän juttuja.
Kommentit (35)
miten saan muutettua tytön rytmiä?? päivät nukutaan ja illalla aletaan seurustelee yöhön asti =/ ei jaksa!!! mitä mä teen?
muuten sujuu hyvin. käytiin keskiviikkona ekaa kertaa suihkussa. pestiin tukkakin :) eikä itketty ollenkaan :)) d vitamiinit alotettiin, vähän nurinaa tullut mutta ei mainittavasti..
kahen viikon päästä on neuvola, jännittää kuinka paljon tolle painoa on tullut.. 11 päivän ikäsenä painoa oli tullut jo 320g syntymäpainon lisäksi.
imetys sujuu, tosin vauva raivoaa tossa rinnalla.. välillä se oikeen keskittyy pään heilutukseen ja ähinään ettei ees ota tissiä suuhun. yöllä varsinkin, just ku ite haluis vaan nukkua :D
suurta ihmetystä on herättänyt mun perheen keskuudessa se että sairaalassa opetettiin imettämään muttei sanallakaan mainittu röyhtäyttämisestä.. nyt oon joka syötön jälkeen aina röyhtäyttänyt tytön mutta jostain ihmeen syystä se pulauttelee ihan tajuttoman paljon!! tänään sain oikeen huutolaatat syliin, hapanmaitoa 3-4dl sylissä ja sohvalla ja tietenkin vedet katki putkiremontin takia! prkl !!
onko pulautteluun jotain apua?
mites hikka? täällä hikotellaan rasittavan usein! onko siihen muuta apua ku imetys?
tuttia ei vielä käytetä vaikka yritystä ois, vanhempien puolelta.. pitää varmaan ostaa toisen mallinen tutti jos se kelpais.. tuo tyttö on imenyt nyrkkinsä pois jo ennen ku täyttää 2 vee :P
perjantai illan ja viikonlopun jatkoja muruille ja vauvoille!! :)
salsa ja helmi 19vrk
Kuinka te olette noin aikaisin saaneet noi syntymäpainot ylittymään?
Meillä ei kellään näistä neljästä lapsesta ole oltu yli syntymäpainon ennen 1kk neuvolaa...
Tosin meillä on kaikilla ollut kyllä todella nopea aineenvaihdunta ja isompanakin painoa kertyy vähän mutta kuitenkin tarpeeksi.
Meillä kaikki lapset ovat painaneet 1 vuotiaina 8.900kg-9.040kg.
Ja pituudet olleet 74cm-77cm.
Minkäs kokoisia teillä muilla ovat olleet?
Neuvolan täti oli onneksi tyytyväinen vaikka meidän pojan paino ei ollut noussut vielä 2 viikkoisena ihan syntymä painoonsa...
Mutta hengissä ovat pysyneet,ovat kovia syömään ja terveitäkin ovat olleet,ihmeen terveitä siis...
Ei ole yleensä saaneet edes mitään mikä täälä liikkeellä on ollut,eli kaikki oksennustaudit ja muut lapsien taudit ovat pysyneet loitolla.
Nyt tähän hetkeen niin täälä alkoi hieman enemmän oleen noita ilmavaivoja kun D-vitamiinit aloitettiin.
Cuplaton tipat auttavat pikkusen mutta ei täysin.
Meneeköhän nuo ilmavaivat ohi kun maha tottuu vai pitäisköhän kokeilla toista merkkiä.
Kun niitähän on ainakin jekovit ja devitol.
Meillä on käytössä devitol tipat.
Mutta nyt lopettelen ja menen iltapalalle...
toivoovauvaa ja pikku-peikko
Meillä oli toinen nla th käynti eilen ja painoa on poju totisesti saanut, nyt 3700g ja syntymäpaino oli 3100 2.5 vkoa sitten...
Meilläkin lähinnä syödään ja nukutaan, yölläkin 2-3h välein. Päivällä yhdet unet vaunuissa ulkona ja alkuillasta sitterissä tai sylissä vaihtelevästi aina miten touhuan esikon kanssa. Käsittämättömässä mekkalassa poju vain nukkuu, esikon kanssa tehtiinkin se virhe että yritettiin olla mahdollisimman hiljaa. Tuloksena uniherkkä lapsi.
Devitol aloitettiin tänään, aloitan tosi varovasti, ensin pari-kolme iltaa yksi tippa, sitten pari-kolme iltaa kaksi tippaa jne. Esikolle Devitol ei öljypohjaisuutensa vuoksi sopinut - kauheat masuvaivat mutta Jekovit vesipohjaisena (?) meni mainiosti.
Salsa, meillä esikko oli mahtipulauttelija ja se loppui vasta kun aloitettiin kiinteät. Jos maito lentää suihkuna niin kannattaa jutella neuvolassa jotta voidaan sulkea (oliko se nyt) reflukso jne mahdollisuudet. Rytmiin ei oikein näin pienillä voi vielä vaikuttaa. Itse pidän pojua iltaisin " perhemekkalan" keskellä josta herää tiheämmin tankkaamaa ja nukkuu sen minkä haluaa.
MA ja Veeti 2.5vkoa
TOIVOOVAUVAA: Minä olen taas aina ihmetellyt, että miten muilla on niin pieniä vauvoja, kun meillä kasvetaan niin huimasti! Pojat ovat molemmat ylittäneet syntymäpainonsa jo viikon ikäisinä. Tämä neiti ylitti sen *vasta* vajaat kaksiviikkoisena. Yksivuotiaina meillä on oltu 9800/76 ja 9700/76.6. 1½v:kin ovat pojat olleet lähes tismalleen saman kokoisia, esikko 11800/83 ja kakkonen 11500/83. Jännä juttu... saas nähdä, milloin eroa alkaa tulla. Ja kakkonen kuitenkin oli esikkoa hiukan painavampi syntyessään (saman pituisia)...
Pojat ovat olleet aina tosi hirmuisia syömään, joten ihmettelen, etteivät ole tuon pulskempia. Nyt sitten, kun tämä neiti oli niin pyöreä syntyessään ja syö yhtä tiuhaan kuin veljensä, olen tietysti kauhuissani, josko hänestä tulee hurjan pulska/iso... kaikesta sitä huolehtiikin =O
SALSA: Mitä tuohon röyhtäyttämiseen tulee, niin ehkä ajat muuttuvat. Minulle esikon kanssa kerrottiin kyllä röyhtäyttämisestä ja muistaakseni kakkosenkin aikaan. Nyt ei puhuttu mitään. Vain, ettei pidä antaa pienen vauvan nukkua yli neljää tuntia syömättä (kait se keltaisuus tms). Neuvolan täti taas sanoi käydessään, ettei röyhtäyttäminen ole aina välttämätöntä. Vauva kun voi rinnalla syödä niin, ettei sinällään paljoa ilmaa masuun mene. Meillä ei ainakaan ole röyhtäytys ollut mikään konsti estää pulautteluja. Ja masunpuruja on ollut, vaikka olisi miten röyhtäissyt. Kaikki vauvat pulauttelevat, toiset enemmän ja toiset vähemmän. Nestemäisenä se määrä näyttää aina aika suurelta. Meillä vauvat ovat pulauttaneet jo monesti heti tissistä irroitettuaan. Ei siitä tosiaan tarvitse olla huolissaan ennen kuin maitoa tulee aivan suihkuna kunnon kaaressa (joskus sitä tulee lentämällä ilman syytä huoleen, älä pientä *kaarta* pelästy) aina ja paljon. Kysele neuvolasta, jos huolestuttaa kovin. Vauvoilla kun se mahaportti ei vielä kunnolla pidä... Yleensä tuo pulauttelu helpottaa, kun vauva syö kunnolla kiinteitä ja on pääasiassa pystyasennossa (siis yli puolivuotiaana). Ainakaan minä en tarkalleen osaa sanoa, milloin pulautukset loppuivat; ne vain jotenkin *hiipuivat*.
Voi teitä onnellisia *luojan lahjoja*, jotka ette kärsi enää raskauskiloista (jos niitä edes saitte)! Kyllä näin vanhana (yli 30v) kilot istuu tiukassa ja kroppa on mennyttä; jäljellä pullamössöä. Niin... voisihan sitä liikkua, mutta eipä kolme pientä anna siihen aikaa (tai mies). Ja onhan sitä kyllä niin laiskakin =P Vauva on nyt 3vk ja sitä haluaisi mahtua vaatteisiinsa. Muihinkin kuin verkkareihin! Kaipa pitäisi antaa itselleen aikaa, vaan kun vielä on se 10kg odotuskiloja ja muutama muukin pitäisi saada pois! Jos nyt edes tämän löysyyden saisi pois...
Pitäisi alkaa siivoskella nurkkia ja laittaa nimiäisiä! Meillä ne siis viikon päästä. Pitäisikö sitä sitten laittaa jonnekin jotain nimilistaa, kun vauvat on nimetty?!? Meillä on äitinin luvannut auttaa leipomisessa. Kaipa sitä on jo sitten niin saamaton *vain* kolmen äitinä... No, minulla kun tuo iskias on ollut vaivana, niin onhan se kiva joskus saada apua johonkin. Yleensä kun en mitään pyydä (en nytkään, äiti itse tarjoutui), vaan teen kaiken itse ja pärjään itse...
Onko täällä muuten muita, joilla useampi pieni ja jotka vielä kaikki hyvin vilkkaita? Miten pärjäätte kauppareissut? Siis minne nuo kaikki tenavat laittaa...?!? Pitäisi tässä lähteä jossakin vaiheessa joululahjaostoksille ja ajattelin suunnata Jumboon. Siinä toivossa, ettei tarvitsisi tehdä kuin yksi keikka. Sinne pitäisi kuitenkin mennä päivällä ennen suuria ruuhkia... Mietin vain, että mihin isken nuo muksut, kun eihän sitä enää saa istuttaa yhtään siellä kärryn sisälläkään... No, kaipa sitä jotain keksii =)
Nyt pyykkiä laittamaan ja uutta koneeseen ja...
TalviSalama + Tiitiäinen 3vk
Nyt tänään ilmeni uusi ongelma,toinen rinta on liian täysi ja ei pumppaamalla tyhjene kuin 15ml kerralla,ja toinen tyhjenee lypsämällä ja vauvan avula mutta miten saan myös toisen rinnan tyhjemmäksi lypsämällä,onko siihen mitään kosteja?
Tänään poika on kyllä syönyt melko tiheeseen ja juuri täyttä rintaa söisi kokoajan kun saa siitä paremmin kiinni...
Mutta ei jaksa syödä sitä kokonaan tyhjäksi,joten pian se on sitten taas täysi...
Onko muille ilmestynyt ilmavaivoja heti sen jälkeen kun aloititte D-vitamiinit?
Jos on ilmestynyt niin kumpaa käytätte jekovit vai devitol tippoja?
Mun mielestä meidän pojalla alkoi tulla ilmavaivoja heti kun tipat aloitettiin niin seuraavan päivän iltana,ja meillä on nyt käytössä devitol.
Mutta ei nyt muuta olisin kiitollinen jos jollain olis joku neuvo noihin kysymyksiin...
Toivoovauvaa+pikku-peikko
Moikka,
Viime yö oli ihan jees. Tyttö heräili kolmen tunnin välein kiltisti syömään. Johan tässä koko viikko valvottiinkin joka yö yhdestä viiteen järkyttävän huudon siivittämänä...jätin kahvin ja suklaan syömisen pois ja sain järkyttävän migreenin kahvittomuuden kylkiäisenä. Ohimoilla senkun jyskyttää ja hieman oksettaakin myös.
Maidon tulo on selkeästi vähentynyt kun olen alkanut lypsää sitä pulloon. On jotenkin helpompaa antaa maito pullosta, kuin yrittää epätoivoisesti imettää lasta, joka ei osaa tekniikkaa lainkaan. Nänninpäät olen ainakin saanut jo tervehtymään, mutta rinnat ovat melkoisen tyhjät. Kertapumppauksella saan kokoon molemmista yhteensä vain 160ml, mikä ei ole mielestäni paljon. Vauva ottaa kertahuikalla noin 40-80ml lypsettyä maitoa. Yölläkin on herättävä lypsämään, mikäli meinaan maidon tulon jatkuvan. Toki vauva pääsee tissille, lähinnä pullottelun jälkeen, jolloin hänellä ei enää varsinkaan öiseen aikaan pala hermot taistellessaan ylisuurten nännieni kanssa. Ne kun eivät kerta kaikkiaan mahdu siihen pieneen suuhun lainkaan, vaikka miten litistäsin ja yrittäisin niitä sinne pakata.
Mitenkäs teillä on ollut napatyngän irtoamisen kanssa? Itse järkytyin tänään aamulla kun tein pesuja vauvalle ja hokasin, että vaipassa on verta. Napatynkä näytti olevan irtoamassa ja siinä oli imelä haju. Se verentulo ja haju kuuluvat asiaan, mutta entäs kun sen napatyngän alla näyttää kun suoli pullottaisi ulos? Vauva hermostuu ihan täysin kun yritän puhdistaa napaa. Mitä enemmän vauva itkee, sitä ällömmän näkoinen se " suoli" on. Täytyy varmaan käydä näyttämässä napaa maanantaina neuvolassa, vaikka jo soitinkin Taysin kätilölle asiaa koskien. Hänen mielestään kuvailemani napaongelma on ihan asiaan kuuluvaa napatyngän irtoamista. Minä tietenkin jo ehdin syyllistää itseäni asiasta ihan kympillä ja epäilin napatyrää yms...no josko kuitenkin varmistan asian vielä neuvolasta, mikäli napa vielä huomenna
näyttää yhtä ällöttävältä.
Nyt pitää lopettaa ja lähteä lypsämään yömaitoja :-). On muuten kiva kirjoitella täällä taas ja mikä parasta, on ilo huomata, että muilla on samanlaista :-)
Kanelisokeri & tyttö 8vrk
Meilla se tipahti vahan yli viikon ikaisena. Pyyhin sita teetree oljyyn kosteutetulla vanupuikolla ja parani aivan mahtavasti. Se teetree on antiseptinen, muttei niin kuivattava kuin alkoholi. Toimi loistavasti.
Moi Betty Blue,
Olen Septidinillä puhdistellut. Sekin kuivattaa ja on lisäksi antiseptinen aine. Tuo navan ulkonäkö vain arvelluttaa vielä...sekin, että jos siinä todellakin suoli pullottaa.
Sitten teille kaikille, jotka olette joutuneet turvautumaan korvikkeeseen:
Huomasin, että jo pienikin annos Baby Semp- korviketta saa meidän tytön huutamaan tuntikausia. Siitä nousee hänelle myös näppylöitä kaulalle ja poskiin. Oletteko muut huomanneet vastaavaa? Annoin yhden 60ml annoksen aamulla kun omat rinnat olivat jo ihan nahkaläpyskät yöllisestä imemisestä ja lypsämisestä ja nyt tyttö on huutanut kuin heikkopäinen kohta pari tuntia. Paukkua ruuttaa, eikä kakkaa ole tullut juuri lainkaan. Tähän asti sitä kakkaa on tullut kuin tykin suusta kun on pelkkää rintamaitoa juonut, enkä keksi muuta kuin tuon korvikkeen syylliseksi, varsinkin kun niitä näppyjäkin nousee...
Kanelisokeri
Kyllä vauvan imuote vaikuttisi oikein olevan.
Eilen illalla meillä oli ensimmäiset mahanpuru itkut...
Välillä huudettiin oikeen kunnolla,mutta sitten onneksi rauhottui huuto.
Vanhemmat lapset eivät ole kertaakaan heränneet vauvan itkuihin.
Mitään ihmeellistä ei nyt meille kuulu,joten tässä tämän kertainen meidän juttu.
toivoovauvaa+pikku-peikko
ja mulla kaikki ok. verenpaineet oli turhan korkeat (alapaine päälle90), joten taas alkoi terkka kysellä elämäntavoista ja varoitteli että tällaset paineet on ihan liikaa mun ikäselle. meikäläiselle valitettavasti ei käy oikein nuo verenpainelääkkeetkään.. :-(
sterilisaatiopaperit lähti eteenpäin ja nyt sitten odotellaan kutsua sairaalaan. hui! :-)
tyttönen on kasvanut hurjaa kyytiä. nyt mitat 3870g ja 51,5cm, eli puolitoista kiloa on melkein tullut painoa ja pituutta 6,5cm. aletaan käyrillekin päästä! ihan hyvin pelkällä äidinmaidolla.
kotosalle kuuluu samaa. pieruvaivoja on tytöllä ollut ja tuntuu että pahenee kun olen syönyt ruisleipää. cuplatonta menee kyllä, mutta ei tuosta niin hirveästi apuja ole.
oma paino on muuten tippunut pari kiloa viime kuun aikana ja lähtöpainoon olis vielä siis sellaset 5kg. parit tavalliset housut menee jo.
eli tänne kuuluu ihan mukavaa. :-)
mom ja tyttö 6viikkoa
Huomasin, että täällähän on jo meidän marraskuisten vauvapino.
Kotiuduin sairaalasta meidän tytön kanssa sunnuntaina. Tyttö syntyi perjantaina 17.11. rv 39+6, käynnistettynä. Painoa 4305g, pituus 50cm, py 37cm. Synnytys oli varsinainen syöksysynnytys (3h 20min.), ja tyttö syntyi kasvot kohti kattoa, mikä ei ollut mitenkään nautinnollista kun repeämät tulivat virtsaputken ympäristöön niin, että ekat päivät pissasin puudutusaineen voimalla. Onneksi kaikki on ohi jo :-). Kirjoitan synnytyksestäni vielä paremmin synnytysosioon, kunhan pääsen sinuiksi koko tapahtuman kanssa ja kelailen sitä mielessäni. Ei nimittäin ole kiva olla sivustaseuraajana omassa synnytyksessään, kun mihinkään ei kykene itse vaikuttamaan nopean tahdin vuoksi. Täytyy todeta, että minua vietiin kuin pässiä narussa.
Yöt kotona ovat olleet todella rankkoja. Kaksi yötä on nyt itketty pää punaisena yhdestä viiteen. Rinnanpäät ovat hajalla, kun ei tuo nuppu osaa kunnolla imeä. Otin eilen rintakumit käyttöön, kun piti heittää veristä maitoa viemäriin. Rintoja särkee ja kuppikoko taitaa olla F tai G tai jotain muuta tähtitieteellistä, sillä E-kupin imetysliivit eivät sovi päälle. Tämä alku on ihan järkkyä, mutta eiköhän se siitä kun tytölle kertyy ikää ja kokemusta :-)
Meilläkin tissittely on lähinnä juuri muiden pinolaisten kuvaamaa ähkimistä ja huvilutkuttelua, josta tulee tuntikausien maraton. Vauva yrittää heittää kapulaa rattaisiin minkä kerkiää ja minä teen kaikkeni, että asento olisi edes jonkinlainen. Tuntuu tytöltä palavan hermot ihan pienestäkin, mikä koskee ruokailua ja sen onnistumista.
Vaipan vaihdollekaan vaavi ei lämpene. Vaatteet ja vaipan saan vaihdettua ison huudon siivittämänä. Ei todellakaan mikään rentouttava kokemus. Ainoa, mihin tyttö rauhoittuu, on pyllynpesu juoksevalla vedellä.
Maitoa joudun pumppaamaan (Ainu sähköpumppu käytössä) tai muuten rinnat halkeavat. En oikein tiedä, miten tuohon lapseen oikein uppoaa sekä pullosta että rinnasta ihan tolkuton määrä maitoa. Pulloruokinta taitaa olla syynä noihin illan ilmavaivoihin. Kakkaakin tyttö ruuttaa ihan jatkuvasti, jopa pyllynpesun yhteydessä.
Päivät menevät kivalla kolmen tunnin ruokailurytmillä jonka välissä nukutaan ja hieman kiukutellaankin.
Koko perheen elämä on nyt ihan selvästi sekaisin, mutta eiköhän se tästä, kun vauva kasvaa ja rutiinit helpottuvat. Ennen kaikkea haluaisin pois näiden neljän seinän sisältä, ulos raittiiseen ilmaan...
Kanelisokeri & tyttö 5vrk
Täälä hyvin nukuttu yö takana nyt sitten minä ainoona hereillä...
Kahvia pitäisi mennä keittämään.
Eilen vauvalla ei sitten ollutkaan mahanpuru itkuja ollenkaan ja imetys menee jo pienemmillä kivuilla,uskoisin että nännin ovat vaan ärtyneet tiheästä imemisestä koska eilen ei niin paljoa enään sattunut.
Minulla on paino pudonnut nyt reilut 12kg synnytyksestä,ja siis ennen raskautta painoin 8kg enemmän kuin nyt.
Joten kiva huomata että nyt tosiaan paino putoo eikä taas kaikki ylimääräiset kilot jääneet tuohon vyötärölle...
Vieläkin on niin paljon ylimääräistä että vois sanoo jos 20kg vielä lähtis niin olisin tyytyväinen,kivalta tuntuu kyllä jo tämmöinenkin painon putoominen 3 viikossa...
Meille on jäänyt ensimmäiset puolipotkaritkin jo pieneksi.
Joten uskon pituutta tulleen jonkin verran ja painoakin varmaankin tullut kun poitsulle on kaksoisleuka alkanut ilmestyä.
Mutta nyt lopettelen ja jätän vuoroa muille ja menen keittämään itselleni ja miehele kahvia!
Toivoovauvaa ja unikeot!
Hei kaikille Marraskuisille.
Ihan alkaa taas tuntua tutulta tämä vauva-arki, näin monen vuoden tauon jälkeen. Vauva on nämä ekat kaksi viikkoa ollut hyvin helppo ja tyytyväinen, nukkuu paljon, syö hyvin rinnasta. Tyypillisenä kolmantena lapsena on myös alusta saakka ollut mukana isompien sisarusten menoissa... on ehtinyt käydä käsipalloharjoituksissa, opettajan kanssa keskustelemassa ja kavereita kuskaamassa.
Tyttöhän syntyi laskettuna päivänä, saman kaavan mukaan kuin aiemmatkin eli verrattain nopeasti ja helposti (epiduraalin avulla helposti, en viitsinyt kärvistellä ilman...) Kotiuduimme kun neiti ei ollut vielä 2 vuorokauttakaan, ei siellä naistenklinikan 4 hengen huoneessa voinut olla.... saati nukkua... Viereisessä sängyssä oli sektioitu äiti, ja todellakin voin sen perusteella sanoa että sektio on paljon kivuliaampi ja hankalampi tapa synnyttää. Kyllähän supistukset tuntuivat aika mojovilta, mutta epiduraali vei kivun pois täysin, minkä jälkeen en mitään kipua tuntenut. Sektio-äiti parka joutui kärsimään kivuista monta päivää, ja se hankaloitti myös vauvanhoitoa, imetystä ym.
Tänään kantoliinailtiin ekaa kertaa, kävin kävelyllä koiran kanssa niin että neiti oli liinassa takin sisällä. HYvin meni, vaikka varmaan siirryn tuttuun BabyBjörn rintareppuun sitten kun neiti on niin iso että haluaa katsoa eteenpäin. Huomenna tulee siivooja joten häntä " pakoon" olisi tarkoitus lähteä kauppakeskukseen pariksi tunniksi.
Kyllä vauva on ihana! Ihanampi kuin muistinkaan!
T Mari ja neiti 13 pv.
Eli neitimme syntyi 10.11 klo 15.34 neljän minuutin ponnistamisen jälkeen. Avautumisvaihe kesti noin 5,5h. Viikkoja oli 38+4. Tytöllä kokoa 3700gr ja 50 cm, py 35cm. Sairaalassa olimme kaksi yötä, joista eka yö meni siihen et naapurin vauva itki koko yön, omaa piti herätellä syömään kun oli viiden tunninkin taukoja. Toka yö meni sit siihen kun oma vauva söi koko ajan. Ja rinnat oli kipeet, aijai.
No, kotiin kun isänpäivänä päästiin, meni kaikki hyvin. Vain yhden yön olen kotona joutunut syöttämään koko ajan. Muuten syödään meillä kolmen-viiden tunnin välein, niin päivällä kuin yölläkin. Nyt rinnat jo aika hyvin tottuneet imemiseen, mutta kyllä välillä teki kipeää iihan tosissaan. Bepanthenia minä olen ahkerasti käyttänyt.
Terkkari kävi keskiviikkona. Vauva tuolloin siis 12 päivää. Painoa oli tullut niin, et vaaka näytti 3960gr, eli 260 gr syntymäpainoon lisää. Aika hyvin! Napatynkä meillä irtosi jo kuuden päivän ikäisenä.
Liinailua meilläkin harrastetaan. Liinana on hug-a-bub, joka on aivan ihana pienen vauvan kans, ja isommankin lapsen. Liinaa ei ole liikaa... Samoin kestovaipat on kovassa käytössä päivisin, ainakin tässä kotosalla ollessa. Vajaan viikon ikäisenä käytiin muskarissa poikien kans ja tyttö oli mukana, sekä perhekahvilassa, mutta sit pojille tulikin vesirokko, ja sisällä ollaan oltu nyt tehokkaasti monta päivää. Kyllä meinaa pää olla kipeä kun ei raitista ilmaa ole saanut moneen päivään. Ja kohta nelivuotiaalla meinaa välillä uhma äityä aika pahaksi kun ei ulos pääse " paineita" purkamaan.
Maanantaina meillä herättiin päiväunilta tosi säikähdykseen. Tyttö pulautti nenän kautta (niinkuin hänellä tuntuu olevan tapana), mutta hän ei saanutkaan nenää auki. Aikansa yritti ja alkoi purskuttamaan limaa sekä suusta ja nenästä, mutta kunnon hengittämistä ei ollut. Soitn sit ambulanssin itku kurkussa, pojat pelästyneinä... Ne tuli ja haki meidät tuohon puolen kilsan päähän terveyskeskukseen, jossa lääkäri imi vauvan nenän ja kurkun tyhjäksi. Sit vihdoin alkoi henki kunnolla kulkemaan pienellä. Onneksi! Mutta kyllä säikäytti, ja itku tuli vielä monta kertaa sen päivän aikana... Onneksi kaikki nyt ok.
Huh, tulipahan tarina. Muut nukkuvat jo, neiti vielä vähän ääntelee kopassaan. Taidanpa mennä vielä kerran antaan tissiä ja sit itse nukkuun, niin ehtii kivasti nukkua ennen seuraavaa herätystä. Synnytyskertomusta yritän saada kans aikaiseksi tässä kunhan kerkiän ;)
JaaSa ja Jumbsu-neiti huomenna 2vkoa
Meidän 2 vkon ikäinen Inkeri-tyttönen nukkuu edelleen suurimman osan päivästä, joten varsin helpolla päästään. Viime yönä hän tempaisi sellaiset 8 tunnin yöunet, kun illalla vähän tankkasin häntä tuttipullosta lypsetyllä maidolla. Itsellä oli aamusta vähän huono omatunto, kun en ollut yöllä lainkaan herännyt hermoilemaan miksei vauva herää syömään. Kaikesta sitä keksii äidit huonoa omatuntoa. :) Kun kerran on ihan terve lapsi, niin kyllä se tietää milloin haluaa/tarvii syödä, ilman et äippä hermoilee...
Isoveli 2,5 v on vähän riehakkaampi kuin yleensä, mutta muuten ei ole ollut mustasukkaisuus tms ongelmia. Jos jollain olis hyviä vinkkejä isoveljen nukahtamisvaikeuksien voittamiseen, niin päästäis ainoasta ongelmasta, joka tällä hetkellä meillä on.
Olen itse toipunut niin hyvin synnytyksestä, et en oikein edes muista, et ei siitä ole kuin 2 vkoa, kun vielä kärvistelin mahan kanssa. Kun ei tullut tikkejä tai yleensäkään vaurioita alapäähän niin oon täs jo fillarillakin ajellut. Ihanaa! Pääsee taas ripeästi kulkemaan. Täällä Turun seudulla kun pyöräilykelit jatkunevat vielä viikkoja. Viime vuonnakin menin joulurauhanjulistusta katsomaan polkupyörällä. Hih!
Hauskaa viikonloppua kaikille!
t: Lempi