Alkuraskauden keskenmenosta, pitäisikö ottaa yhteyttä lääkäriin
...vai onko se niin, että kaikki mahdollinen raskausmateriaali tulee itsestään ulos, kun keskenmeno tapahtuu hyvin varhaisessa vaiheessa (viikon sisällä menkkojen poisjäännin ajankohdasta?) Mulla on just nyt ilmeisesti km, eli pari päivää ollut jonkinverran kirkkaanpunaista vuotoa, vuotoa vähemmän kuin normaalimenkoissa toistaiseksi, ja vähemmän myös klönttejä tai hyytymiä kuin menkoissa, mutta selkää ja reisiä jomottaa ja vuoto tosiaan kirkkaanpunaista, eli kyllä se taisi km munkin kohdalle sattua :-( Mutta siis, tuleeko kaikki automaattisesti ulos itsestään jos mitään klönttejä ei itsestään ala tulla, vai voiko varhainen km tulla vain verenä ulos?
Kommentit (9)
Miten km-vuodot yleensä menevät, runsastuvatko muutaman päivän kuluessa vai pitäisikö alkaa runsaina? ap
mulla oli toka tai kolmas päivä, kun tuli tosi runsas ja kivuliaskin vuoto. Oli klönttejä ja vaikka mitä :(
Entäs jos sulla on muuten vain menkat myöhässä? Teitkö testiä?
Itselläni keskenmeno huomattiin alkuraskauden ultrassa (sikiöllä ei sydänääniä). Seuraavana päivänä alkoi keskenmeno ja lääkäri oli antanut minulle lähetteen Naistenklinikalle seurantaan. Kävin siellä pariin kertaan ja mitattiin raskaushormonin määrän lasku sekä tarkastettiin ettei mitään ylimääräistä ainetta ollut jäänyt kohtuun.
lopulta vuosi niinkuin kuukautisissa, lisäksi tuli pari isompaa klönttiä. kivut oli aika kovat välillä. soitin lääkäriin ja sain ajan. veriarvoja haluavat yleensä kai seurata, et lähteekö raskaushormoni putoamaan itsekseen vai tarviiko tehdä jotain. minulla oli rv 6+ jotain ja hormoni väheni itsekseen hyvää tahtia, eli tarvin vain yhden lisäkontrollin tuon päivystyskäynnin jälkeen.
Sehän menee niin että jos kivuiltas ja vuodoltas pystyt koton aolemaan niin ole. Jos vuoto jatkuu yli viikon tai on äärettömän runsasta ni sit lääkäriin!
Vierailija:
Entäs jos sulla on muuten vain menkat myöhässä? Teitkö testiä?
Silloin voi olla, että kohtu ei ole tyhjentynyt kunnolla, tosin noin varhaisilla viikoilla ei siellä vielä paljon mitään ulostulevaa olekaan. Mutta siis verta pitäisi tulla kyllä ihan normaalien kuukautisten verran, ainakin. Toinen vaihtoehto on, että kyseessä ei olekaan keskenmeno vaan raskaus jatkuu, ja sekin vaihtoehto pitää tietenkin tarkistaa.
itse en ainakaan mennyt!