Saako huoltaja sanoa opettajalle mitä vain?
Saako oppilaan huoltaja tulla koululle arvostelemaan opettajan tunteja, vaikka ei ole ollut itse seuraamassa yhtään oppituntia? Koulullehan saa tulla myös tutustumaan halutessaan.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pyytänyt opettajaa tiedottamaan asioista. Mitään tietoa ei koskaan tule, ei koepäivistä, ei poikkeusohjelmasta, ei tarvittavista liikuntavarusteista. Opettaja on ollut minuun hirvittävän suuttunut ja äärimmäisen loukkaantunut joka kerran (eli kahdesti), kun olen pyytänyt tietoja. Kukaan ei ole koko hänen elämänmittaisen uransa aikana tullut hänelle kertomaan, miten hänen pitää työnsä tehdä. Hän ei ymmärrä, että minä en kritisoi hänen opetustaan, en opetussisältöjään enkä opetustapaansa. Olen vain pyytänyt, että sitä tietoa tulisi tänne kotiinkin eikä kaikkea jätettäisi suullisesti kahdeksanvuotiaan lapsen muistin varaan.
Joten siis vastaan, että huoltaja ei saa sanoa opettajalle yhtään mitään.
Lisäänpä tähän vielä, että kummallakin kerralla, kun olen ollut tähän kyseiseen opettajaan yhteydessä, se on kostautunut lapselleni, kiltille ja hiljaiselle tytölle. Opettaja on viikon ajan antanut hänelle lähes tuplamäärän läksyjä verrattuna muihin.
Jos näin on, opettaja ottaa ison riskin joutua vaikeuksiin.
Huonolla käytöksellä on myös seuraukset. Turha odottaa vastapuolelta mitään positiivista jos itse käyttäytyy kuin api na.
Minä en ikinä kosta vanhempien pahoja tekoja heidän lapsilleen. Erotan vanhemman ja lapsen erillisiksi henkilöiksi. Joskus tietenkin on ollut vaikeaa "palvella" lasta, jonka huoltaja on juuri pilannut päiväni, viikkoni, koko lukukauteni...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Lähtökohtaisesti ei saa sanoa mitä sattuu ihmiselle, joka vain tekee työtään.
Lisäksi: se raivoaminen ja haukkuminen harvemmin edistää sitä haukkujan asiaa. Itse esim virkamiehenä käytän sen 2vkon maksimin vastaamiseen, jos kansalainen aloittaa asiansa haukkumisella ja huudolla. Asiallisille ihmisille vastaan samana päivänä, viimeistään seuraavana.
Teen täysin samoin :D siinäpähän odottelevat erilaisia päätöksiä.
Erityisen hauskaa, jos törpön asioiden hoitaminen hankaloituu merkittävästi tai estyy kokonaan kun en anna sitä vastausta nopeasti. Mutta oppiipahan olemaan.
Minäkin teen näin. Hauskinta on vastata, että asia kuuluu toiselle virastolle. Etenkin kun tiedän, että se toisen viraston tyyppi pitkittää myös vastaamista, jos kansalainen ei ole asiallinen.
Tämä on kuin Asterix virastotalossa. Jos ette tiedä, niin katsokaa youtubesta.
Onpa omituista toimintaa: virkamies pahoittaa mielensä ja kostaa pitkittämällä vastaamista. Äärettömän lapsellista.
Siinähän meuhkaat ap. Näkyy sitten lapsesi numeroissa skitsoilusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Lähtökohtaisesti ei saa sanoa mitä sattuu ihmiselle, joka vain tekee työtään.
Lisäksi: se raivoaminen ja haukkuminen harvemmin edistää sitä haukkujan asiaa. Itse esim virkamiehenä käytän sen 2vkon maksimin vastaamiseen, jos kansalainen aloittaa asiansa haukkumisella ja huudolla. Asiallisille ihmisille vastaan samana päivänä, viimeistään seuraavana.
Erityisen hauskaa, jos törpön asioiden hoitaminen hankaloituu merkittävästi tai estyy kokonaan kun en anna sitä vastausta nopeasti. Mutta oppiipahan olemaan.
Minäkin teen näin. Hauskinta on vastata, että asia kuuluu toiselle virastolle. Etenkin kun tiedän, että se toisen viraston tyyppi pitkittää myös vastaamista, jos kansalainen ei ole asiallinen.
Onpa omituista toimintaa: virkamies pahoittaa mielensä ja kostaa pitkittämällä vastaamista. Äärettömän lapsellista.
No metsä vastaa kuten sinne huutaa. Asioi kuten normaali ihminen, niin sinuun ei sovelleta käsittelyaikoja.
Muistakaa, ihminen usein tekee vain työtään.
Oppitunneille saa todellakin tulla kuuntelemaan ja katselemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö sitten palvella jonon ohi? Huonoa käytöstä ei tarvitse kenenkään sietää eikä palkita. Ei edes opettajan tai virkamiehen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pyytänyt opettajaa tiedottamaan asioista. Mitään tietoa ei koskaan tule, ei koepäivistä, ei poikkeusohjelmasta, ei tarvittavista liikuntavarusteista. Opettaja on ollut minuun hirvittävän suuttunut ja äärimmäisen loukkaantunut joka kerran (eli kahdesti), kun olen pyytänyt tietoja. Kukaan ei ole koko hänen elämänmittaisen uransa aikana tullut hänelle kertomaan, miten hänen pitää työnsä tehdä. Hän ei ymmärrä, että minä en kritisoi hänen opetustaan, en opetussisältöjään enkä opetustapaansa. Olen vain pyytänyt, että sitä tietoa tulisi tänne kotiinkin eikä kaikkea jätettäisi suullisesti kahdeksanvuotiaan lapsen muistin varaan.
Lisäänpä tähän vielä, että kummallakin kerralla, kun olen ollut tähän kyseiseen opettajaan yhteydessä, se on kostautunut lapselleni, kiltille ja hiljaiselle tytölle. Opettaja on viikon ajan antanut hänelle lähes tuplamäärän läksyjä verrattuna muihin.
Mitenköhän? Kakkosluokkalaisilla on melko strukturoitua se koulunkäynti. Ei siellä varmaankaan sanota, että Pirkko sitten tekee myös seuraavan tunnin jutut, koska mamma huusi taas puhelimessa.
Säälin opettajia, kun eivät voi kostaa noille huutajille kuten me virkamiehet. Kun sen koston kohteeksi joutuu se lapsiraasu, jolla on hankala äiti.
Ps mun äiti oli hankala ja häpesin silmät päästäni aina kun äiti huusi puhelimessa opettajalle. Miettikää nyt vähän niitä lapsianne kun soittelette koululle päin.
Lapseni on kolmannella luokalla, syksyllä hän oli vielä 8-vuotias. Luokka on pienehkö ja tiivis kaveriporukka, joten tiedän kyllä, mitä tehtäviä muut saavat. Jos muut saavat tehtävät 1-2, lapseni saa lisäksi 3-4. Opettaja on lapsella kolmessa oppiaineessa. Ylimääräisiä tehtäviä on annettu viikon ajan molemmilla kerroilla, kun olen laittanut opettajalle viestiä.
En ole huutanut tai soittanut opettajalle. Olen laittanut kohteliaita Wilma-viestejä ja pyytänyt lisätietoja. Mielestäni sen ei pitäisi pilata kenenkään työpäivää.
Ensimmäisellä kerralla opettaja oli sanonut lapsille, että liikunnassa pitää olla sisäpelikengät (ja tällaisen pyynnön esittäminenhän on laitonta). Tiedustelin opettajalta, millaiset kenkien pitää olla, koska lapsella on niitä useammat, ja halusin tietää, saavatko kengät olla mustapohjaiset vai pitääkö olla vaaleat pohjat. Toisella kerralla lapsi muisti sanoa, että oppiaineesta on koe mutta koepäivää ei kerrottu. Laitoin opettajalle viestiä ja kysyin, minä päivänä koe mahtaa olla, koska lapsella oli tulossa hammaslääkäri, ettei vain osuisi samaan päivään (meillä lähdetään oikojahammaslääkäriin kaupunkiin ja siihen reissuun menee useampi tunti). Opettaja ilmoitti, että hän ei kerro koepäiviä ja koealueita, koska oppilaiden pitää aina tietää kaikesta kaikki ihan ilman erillistä kokeeseen lukemista.
Lisäksi opettaja ilmaisi lapseni olevan varmaankin jotain diagnoosia vailla, jos ei muista kotona kaikkea, mitä hänelle suullisesti ohjeeksi ja tiedoksi päivän mittaan annetaan. Tämän piirteen hän on opettajan mukaan perinyt äidiltään, jolle täytyy näköjään laittaa joka asiasta erillinen henkilökohtainen viesti.
Että semmoista. Ei voi edes syyttää opettajan pms:ää tai menopaussia, koska kyseessä on miesopettaja. Wilma-viestit ovat kyllä tallessa sitä hetkeä varten, kun esitän ne eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Onpa outo opettaja. Kaikkien oppilaiden kannalta katsottuna on hyvä asia lähettää tiedot ja vielä ajoissa, kun kerran nämä Wilmat sun muut on käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi huoltajan pitäisi sanoa opettajalle "mitä vain"?
No sehän riippuu siitä, mitä se opettaja on kysynyt. Esim. "Mitäs kivoja tutustumisleikkejä ottaisimme tähän alkuun?"
Vaativat vanhemmat ja heidän huonot sosiaaliset taitonsa sekä lapsi, joka ei ole luokan paras oppilas vanhempien toiveista huolimatta, on ruutitynnyrin kaltainen kombo. Syyllinen (liian) huonoihin tuloksiin on tadaa, opettaja. Ensin alakoulun, sitten yläkoulun, (joku), sitten lukion (joku), sitten yliopiston. Sen jälkeen työyhteisö kampittaa?
Arvostavaan vuorovaikutukseen ei kuulu sanoa mitä sylki suuhun tuo. Vaikka asia olisi Ok niin tärkeää on myös se miten asian ilmaisee. Väkisinkin nousee defenssit päälle jos toinen osapuoli tulee syyttelevästi tai besserwisser asenteella.
Opettaja voi myös omalta puoleltaan miettiä miksi joku tai jotkut ovat vaativia tai hankalia. OPSissa puhutaan yhteistyöstä, mutta oma kokemus on se että opettajat ja koulu on aika sisäänpäin lämpeneviä. Puheet (ja OPS) ja toiminta eivät täsmää. Poikkeuksia on ja tällainen hyvä poikkeus ope on onneksi osunut yhden oman lapsen kohdalle. Hän tiedotti selkeästi omat pedagogiset linjansa, piti ajantasalla mitä on tehty ja mitä tullaan tekemään ja ilmoitti jos luokassa on jotain mihin kodeissa olisi myös hyvä kiinnittää huomiota ja puhua oman lapsen kanssa. Arvaten opettaja oli oppilaiden pitämä, vanhempien arvostama ja ilmeisesti myös koulussa tunnistettu kun nuoresta iästä huolimatta sai vastuurooleja luokanopetyön lisäksi.
Haastavia keskusteluja käyn ihan mielelläni kun pysytään asiassa. Kun huutaminen ja uhkailu alkaa, keskustelu päättyy sillä kerralla välittömästi siihen.
Mitenköhän? Kakkosluokkalaisilla on melko strukturoitua se koulunkäynti. Ei siellä varmaankaan sanota, että Pirkko sitten tekee myös seuraavan tunnin jutut, koska mamma huusi taas puhelimessa.
Säälin opettajia, kun eivät voi kostaa noille huutajille kuten me virkamiehet. Kun sen koston kohteeksi joutuu se lapsiraasu, jolla on hankala äiti.
Ps mun äiti oli hankala ja häpesin silmät päästäni aina kun äiti huusi puhelimessa opettajalle. Miettikää nyt vähän niitä lapsianne kun soittelette koululle päin.