Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Makeutusaineet ja oudot vatsaoireet

Vierailija
09.02.2023 |

Koronakaranteenin aikana aloin saada outoja vatsaoireita jotka tulkittiin IBS-oireiksi. Nyt tässä on 1,5 vuotta tarkkailtu mitkä ruuat aiheuttavat minun yhtäkkiä puhjennutta IBS:ää vaikka sen pitäisi olla synnynnäistä.
Lopulta selvisi että kaiken takana on keinotekoiset makeutusaineet. En ollut edes tajunnut sitä, koska nykyään ihan kaikki sisältää aspartaamia.
Olen nykyään juonut normaalia Pepsiä, Pepsi Maxin sijasta. Tänään katsoin tölkin kylkeä ja huomasin että jopa normaalissa Pepsissä on makeutusaineita nykyään. Aspartaamia ei pääse mihinkään karkuun. Sitä on urheilujuomissa, käytännössä joka energiajuomassa, mehuissa.. jopa maitohappobakteeri-tableteissa voi olla sitä.
Makeutusainebuumi alkoi pari vuotta sitten, samaan aikaan kun vatsaoireeni.

Aloin selvitellä miksi limsahyllyistä ei enää saa niitä pahoja "sokerilitkuja" ja yleensä vastauksena tuli "no asiakkaat vaatii sokerittomia tuotteita niin kauppoihin ei tule muuta".
Miksi ihmiskunta on yhtäkkiä alkanut vierastamaan sokeria? Ei lapset minun aikana sanoneet että normikokis on "ällömakeeta". Tuo on vanhusten suusta kuultava lause. Tajusin että ongelma on monisyinen. Sosiaalisesta mediasta saadaan laihuuspaineita ja aletaan välttelemään sokeria. Valtio saa aspartaamin tuottamisesta enemmän rahaa kuin luontaisen sokerin, joten sokerille laitetaan järkyttävä sokerivero. Limsojen valmistajat eivät halua maksaa sokeriveroa joten he laskevat liikkeelle aspartaamilitkuja. Ja kun kansalle tyrkytetään näitä limsoja, he nopeasti tottuvat sen makuun eivätkä enää voi juoda sokerijuomia koska nyt ne maistuvat liian makealta! Kyse on kierteestä. Asiaa ei auta, että mediaan lasketaan uutisia prosessoidun sokerin "vaarallisuudesta", kun todellisuudessa me saamme kaikki suolistosyövän aspartaamista seuraavan 20 vuoden sisällä jos meno jatkuu. Ihmiskeho ei luonnontilassa saa aspartaamia mistään, ja se on suolistolle täysin vieras aine. Minulla ei ole koskaan elämässäni ollut mitään vatsaoireita ennen makeutusainebuumia. Ja mikään muu aine ei ole saanut minua niin huonoon kuntoon.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reagoin aina vatsallani makeutusaineisiin. Nyt minulla alkoi jatkuvat ilmavaivat. Peppuni rutisee pitkäkestoisesti ja kovaan ääneen. Pyllystä purkautuu todella pahan hajuista kaasua kovalla paineella. Mikä auttaisi tähän vaivaan?

Ap

Vierailija
22/31 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai pari vuotta sitten alkoi aspartaami buumi? Ei vaan se alkoi jo 10 vuotta sitten ja sen terveyshaitat myönnettiin valtamediassa vasta 2 vuotta sitten. Ite oon osannu välttää aspartaamia ja asesulfaami k:ta. En juo mitään limsoja enkä syö mitään karkkeja tai mitään missä on noita myrkkyjä. Kannattaa katsoa muutkin tuotteet tarkemmin mitä käyttää.

Pepsi Max tuli myyntiin jo viime vuosituhannen puolella, eli kohta jo 25 vee mennyt.

Muutama vuosi (?) sitten tavallisenkin Pepsin sokeri vaihdettiin juuri keinomakeutusaineeseen. Siitä oli ihan äskettäin jopa juttu ip-lehdessä.

Itse en voi juoda mitään noita maxeja tai zeroja sillä niistä seuraa aivan karseat vatsanväänteet. Aito kokis on minun valinta sillä siinä on sentään vielä aito sokeri (eikä aiheuta mitään).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei IBS ole synynnäistä. Minulle eräs lääke aiheutti sitä. Nyt olen kohta kuukauden ollut ilman sitä ja oireet vähentyneet. Ei täysin poissa mutta vähemmän vesiripulia.

Vierailija
24/31 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, et ole kovinkaan hyvin tutustunut FODMAP-ruokavalioon etkä IBS:ään.

Ensinnäkään IBS eli ärtynyt suoli ei ole geneettinen kuin pieneltä osin. Myös useat muut tekijät vaikuttavat.

Toiseksi suolta ärsyttävät monenlaiset sokerit ja makeutusaineet. Siis ihan tavallinen sokeri (etenkin vähän suurempina määrinä), myös fruktoosi, maitosokeri (laktoosi), makeutusaineista etenkin ksylitoli, sorbitoli, mannitoli (ja muut -oli loppuiset), myös hunaja ja agavesokeri. 

Aspartaamista ja Steviasta sekä sakariinista ei vielä ole ihan tarkkaa tietoa, mutta epäillään, että makeutusaineilla voisi olla tekemistä ärtyneen suolen oireyhtymän syntymisen kanssa.

Virvoitusjuomissa on monia (muitakin kuin makeutusaineet) suolta ärsyttäviä aineita: hiilihapot, kofeiini, glukoosi-fruktoosisiirappi, yms.

Stevia on tehty stevia kasvista.

Vierailija
25/31 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan glukoosi/fruktoosi -makeuttajista niin pahat vatsaoireet, (oksentelua, ripulia ja ihan kamala mahakipu), että joka ainoan tuoteselostuksen luen, ennen kuin laitan mitään suuhuni.

Vierailija
26/31 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opiskella enemmän aihetta. Pubmedissä lyhentyvät SSB = sokerilla makeutetut. Syöpien suhteen on näyttöä molempiin suuntiin, myös keinotekoisiin https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35324894/

Suolistosyöpien osalta nitriitti on monin kerroi pahempi asia ja siinäkin perintötekijöillä on merkitystä.

Juomiesi virvoitusjuomien osalta huomaa se mistä juot. Muovissa on aina pehmentimiä, kuten BPA, jotka ovat sekä hormonihäiritsijöitä että potentiaalisia syöpää aiheuttavia aineita. Tutkimusta ei vielä ole ja kun on, konsensusta ei varmasti tulla löytämään, koska öljyfirmoilla on rahaa maksaa tutkijoita todistamaan toisin. Sama päti sokeriinkin, jonka haitat on tiedettä 1960-luvulta saakka.

Fiksuna ihmisenä juot mieluummin vettä lasisesta tai metallisesta pullosta.

Vierailija
27/31 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saan glukoosi/fruktoosi -makeuttajista niin pahat vatsaoireet, (oksentelua, ripulia ja ihan kamala mahakipu), että joka ainoan tuoteselostuksen luen, ennen kuin laitan mitään suuhuni.

Fruktoosi-intoleranssi vaikuttaa olevan yllättävän yleistä. Tätä ei selitä ainoastaan periytyvyys. Epäilyttää, että jokin tekijä muuttaa aldolaasin synteesiin liittyviä tekijöitä (geeniaktivaatiota tms).

Vierailija
28/31 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei IBS ole todellakaan yleisimmin vaiva, josta ihminen kärsii syntymästään asti. Olet ymmärtänyt jotain väärin. Sinulla on hyvinkin voinut olla alttius siihen ja siksi sairastuit vasta nyt. 

Vierailija
29/31 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin makeutetut tuotteet olivat vaihtoehto sokerisille. Se oli ihan ok. Nykyisin on väärin se että sokerisia ei meinaa enää löytää. Jos makeutusaine ei sovi niin ei voi käyttää mitään.

Vierailija
30/31 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Light juomat ovat laihduttajan paras ystävä. Monta pussikuuria on selvitty läpi niiden avulla.

Vierailija
31/31 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yleistä rokotuksen jälkeen.

https://www.reddit.com/r/vaccinelonghaulers/new/