"Yksikään nuori ei ole lähtökohtaisesti paha"
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009365691.html
Ihan hyvä että yritetään ehkäistä väkivaltaa nuorison keskuudessa mutta hieman särähti korvaan tuo "Yksikään nuori ei ole lähtökohtaisesti paha, vaikka hänen tekonsa olisivatkin. Väkivaltaa ei tule hyväksyä, mutta taustoja pitää pyrkiä ymmärtämään. " ja "Sitten on Milan Jaff ja muita, jotka ovat sukeltaneet niin syvälle, etteivät välttämättä tiedä mitään väylää pinnalle."
Ensinnäkään Milan Jaff ei edes ansaitse tulla pinnalle vaan pysyä lukkojen takana, sen verran on rajan yli menty. Ja on hyvä joskus yrittää ymmärtää, mutta joskus on olemassa oikeasti pahuutta. Googlettakaa vaikka Junko Furuta ja kertokaa että ne pojat olivat vain väärinymmärrettyjä kidutettuaan häntä 44 päivää (varoitus! erittäin raaka tapaus). Sinisilmäinen ei saa olla vain koska joku on teini.
Pointtini on että loputtomiin asti ei voi ymmärtää. Joskus jokin teko on vain anteeksiantamaton. Jos henkilöltä puuttuu täysin moraali ja empatia niin miten siinä alat ymmärtämään.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Gangsta kulttuuri vaan koukuttaa ja saa elämän näyttämään hyvältä, kun on blingiä, huumeita ja väkivaltaa.
Huumeita, viinaa, naisia ja rahaa
Maailma on täynnä kaikenlaista pahaa
Kauhua, murheita, tuskaa, kidutusta
Kokee jokainen...
Kukaan ei herää yhtäkkiä parikymppisenä psykopaattina. Ne erottuvat jo tarhassa, viimeistään koulussa.
Olen opettanut noin 2000 yläkoululaista. Jos psykopaatteja on prosenttikin väestöstä, olen opettanut 20 psykopaattia. Viidestä voisin melkein mennä takuuseen.
Normaali teini nolostuu, häpeää, järkyttyy esimerkiksi tajutessaan olevansa kiusaaja. Sitten on näitä, jotka naurahtavat ja sanovat kiusaamisen olevan hauskaa. Tai jotka kameleontin lailla ottavat milloin minkäkin roolin. Tyyppejä, joiden silmiin kun katsoo, ei näe oikein mitään.
Pahuuskin on suhteellinen käsite, sillä toisen paha voi olla toisen hyvä.
Se on se miten asiat halutaan nähdä.
Jokinhan on ajanut nuoret väkivaltaisiksi, että joko on täysin sorrettu tyyppi tai sitten nuorella on huonot esikuvat.
Nuorten maailmankuvat pitäisi avartaa, ettei kaikki ole niin synkkää.
Varovainen ihminen silti kannattaa olla, sillä ei pelkästään nuoret ole pahantekijöitä, eikä kaikki nuoretkaan ole pahantekijöitä, vaikka siltä näyttäisikin. Ei ennakkoluulot ole totuus onko joku hyvän- vai pahantekijä. Voi se naaputin mummokin olla kavala.
Niin ei kukaan ole paha tai hyvä, sillä se on ajankohdasta kiinni kuka on milloinkin pahan- tai hyväntekijä.
Ei kukaan ole paha. On vain sairaita ihmisiä ja kaikki kärsii. Eniten kärsii sairaiden ihmisten uhrit.
Minä en luota kehenkään ihmiseen muuta kuin pariin lähiomaiseen jotka eivät halua pahaa minulle. Sisaruksiinkaan ei voi luottaa kun pahasti menetti luottamukseni mitä en olisi ikinä uskonut. Sain katkerasti katua että kerroin henkilökohtaisia asioitani. Niitä käytettiin lyömä aseina minua vastaan.
Siitä olen oppinut etten puhu mitään arkoja asioitani kenellekkään mitä ei halua käytettävän tarpeen vaatiessa lyömä aseina minua vastaan. Liika avautuminen on ihan joka paikassa haitallista vaikka kuinka tuntisi sillä hetkellä että että luottaa johonkin niin siinä tekee pahimman virheen.