Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä iässä teidän mielestänne varhaisaikuisuus päättyy ja varsinainen aikuisuus alkaa?

Vierailija
09.02.2023 |

Mitenkä on?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-15

Vierailija
2/26 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen itse että aloin aikuistua oikeasti vasta 25-vuotiaana myös ajattelun osalta. Sen jälkeen en ole ainakaan sen suurempia muutoksia huomannut, jotka eivät olisi yhteydessä johonkin ulkopuoliseen tapahtumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaisaikuisia ollaan siinä n. 17-21/22-vuotiaina.

Vierailija
4/26 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaisaikuisia 29v saakka. 30-vuotiaat aikuisia. T: N26v.

Vierailija
5/26 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on juridisesti aikuinen 18-vuotta täytettyään. Kaikki muut "määritelmät" ovat puubapuubaa.

Vierailija
6/26 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on juridisesti aikuinen 18-vuotta täytettyään. Kaikki muut "määritelmät" ovat puubapuubaa.

Mutta biologia määrittelee täysikasvuisen yksilön sukukypsyyden mukaan. Toisin sanoen lapsi ei voi lisääntyä.

Vierailija
7/26 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

25-30

Vierailija
8/26 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-21

Vierailija
9/26 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun ei tarvitse enää soitella arkipäiväisissä asioissa äiskälle ja iskälle vaan pärjää jo omillaan.

Vierailija
10/26 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin luulin että se olisi ollut joskus 40-55 vuotiaana. Nyt olen todennut että yli puolella 60 vuotiaista ei kypsyys ole aikuisen tasolla. Koulutustaustasta riippumatta.

Vierailija
11/26 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri maissa tuo täysi-ikäisyyden määritelmä hiukan vaihtelee. Yhdysvalloissa voi saada ajokortin 16-vuotiaana, mutta alkoholijuomia saa laillisesti ostaa 21-vuotiaana. Suomen nuorisollekin voisi tehdä hyvää olla raittiina 21 ikävuoteen asti.

Vierailija
12/26 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koin, että 24-vuotiaana olin vasta "oikeasti" aikuinen.

Vierailija
13/26 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

75 v moni on jo hiukan aikuisempi, ehkä jopa joka kolmas.

Vierailija
14/26 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun ei tarvitse enää soitella arkipäiväisissä asioissa äiskälle ja iskälle vaan pärjää jo omillaan.

Mitä vittua sillä kun muutin kotoa pois niin äitini oli hädässä enemmän kuin minä. Sillä tuli niin kamala ikävä että tuli työpaikallenikin itkemään yksinäisyyttään. Äitini oli läheisriippuvainen ja sille tuli mielenterveysongelmia kun joutui ensimmäistä kertaa elämässään joutumaan yksin elämään. Siis hän ei ollut koskaan kokenut elämää yksin. 

Ennen kun löysin mieheni niin äitini varmaankin luuli että jään kotiin koko iäkseni hänen seurakseen. Minun mieheni sanoi äidilleni että nyt olen hänen eikä sun tarvitse enää huolehtia kun äitini alkoi liikaa tunkeilemaan. Minusta tapeltiin kun sukuni on läheisriippuvaista sakkia ihan kaikki. 

Minä olen varmaankin kaikkein onnellisin sillä minulla on mies joka rakastaa minua yli kaiken vieläkin vaikka olemme olleet yli 30v yhdessä. 

Vierailija
15/26 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisen loppututkinnon suorittamisen jälkeen voi pitää itseään täysin aikuisena

Vierailija
16/26 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri maissa tuo täysi-ikäisyyden määritelmä hiukan vaihtelee. Yhdysvalloissa voi saada ajokortin 16-vuotiaana, mutta alkoholijuomia saa laillisesti ostaa 21-vuotiaana. Suomen nuorisollekin voisi tehdä hyvää olla raittiina 21 ikävuoteen asti.

Olet varmasti elokuvista ja tv sarjoista nähnyt että yhdysvalloissakin alle 21 vuotiaat juovat alkoholia. Väärennetyt henkkarit on monella ja täysi-ikäiset hakee nuoremmille alkoholia. 

Vierailija
17/26 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse koin, että 24-vuotiaana olin vasta "oikeasti" aikuinen.

🤣

Minä olin lapsi alle 30- vuotiaana. Olen vieläkin lapsi 80v äidilleni enkä 60v ole vieläkään aikuinen sille. 

80v äitini huolehtii minusta vieläkin kuin lapsesta. 

Hän ei ikinä tullut koulun juhliin eikä ollut nuorena mikään huolehtiva äiti mutta kasvoi siihen sitten vasta vanhemmiten vähän kun ei enää tarvinnut sitä äitiä ja olin alkanut pärjäämään ilman sitäkin. Kun aloin lintsaamaan koulusta niin ei minulla ollut mitään vanhempia jotka olisivat huolestuneita tai välittänyt siitä yhtään mitään. Äidilläni oli uusi suhde ja hän keskittyi siihen vain. 

Äitini ei saanut enää mitään kuria minuun ja kutsui veljensä antamaan selkään minulle ja löin takaisin sitä tyhmää äijää joka onneksi pakeni. Meillä kun väkivallalla sitten koitettiin kaikki ongelmat ratkaista kun ei ihmisillä muitakaan keinoja ollut. 

Lapsena en edes tiennyt mistä sain risua kintuille mutta sain aika usein. Koulumenestys oli huonoa, eikä siitä kukaan välittänyt. Isä oli poissa niin että uusiin äitini mieheen oli pakko sopeutua. Kamalinta kun olin murkkuiässä niin se äijä vaan änki samaan saunaan ihan alasti. Minä en voi sietää tuollaisia seka saunoja alasti. Muilta ei kysytty mitään kun se äijä vaan änkesi sinne röyhkeästi. 

Meidän koti oli kuin hotelli sille äijälle ja se hävetti. Me emme saaneet olla kotona kuin kotona olisi pitänyt olla kun siellä oli se vieras äijä. Kuinka se kehtasi elää lapsiperheessä kuin kotonaan niin sitä ihmettelen. Se varasi vessankin pitkäksi aikaa kun sillä oli jotain suolisto ongelmia. 

Vierailija
18/26 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

25

Vierailija
19/26 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

21-23

Vierailija
20/26 |