Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3 lasta, 2 eri lukujärjestystä, väsyneet aivot. Tänään (taas) yksi meni etuajassa ja yksi myöhässä

Vierailija
09.02.2023 |

Vaikka kahvia keitelessä katsoin kyllä että "Ville" menee yhdeksään, no ei mennyt vaan kahdeksaan! "Siiri"(nimet muutettu) ja "Ella" menivät yhdeksään.

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet kotiäiti/ koti isä? Miksi teillä ei ole päivärytmiä,ulkoilu rytmiä ,ruokarytmiä ja uni rytmiä.Et itsekän olisi väsynt jos tekisit muuta kuin notkuisit tällä ja valitata.Some pasto sinulle, niin alkaaelämä maistuu ja väsymys häivitä kuin masenus. 

Vierailija
22/77 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on koululainen niin PITÄÄ osata mennä kouluun ja tietää moneltako se alkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä? Kyllä minä jo ekalla luokalla huolehdin itseni aamiaiselle ja bussipysäkille ajoissa. Vanhemmat han olivat jo töissä!

Vierailija
24/77 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

voihan ne lukujärjestykset laittaa vaikka jääkaapin oveen ja isolla kirjoittaa VILLE, SIIRI, ELLA , päivän varmaan tiedät aamulla

Vierailija
25/77 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitä sattuu mutta pääasia että menivät kouluun . Ens kerralla paremmalla onnella !

Vierailija
26/77 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo nyt varsinaisesti mitään ydinfysiikkaa ole, jos kahden lapsen aamuinen kouluunmeno pitäisi hallita. Ja kyllä mun mielestä voi jo ekan luokan alusta asti opettamaan lapsille kelloa ja oman aikataulun hallintaa, varsinkin, kun se ei näytä vanhemmalta sujuvan. Ei meillä ollut vanhemmat kotona enää aamulla, kun kouluun lähdin, ihan hyvin selvisin aina.

Vierailija
27/77 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaksi eri lukujärjestystä niin kai niihin voi nimet kirjoittaa ketä ne koskee?

Vierailija
28/77 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun itsellä oli kolme lasta ja kolme lukujärjestystä plus yhteensä 7:n harrastuksen aikataulut hallittavana, tein kerta viikkoon sunnuntaisin jääkaapin oveen seuraavan viikon kalanterin: kuka menee moneksi, kuka pääsee monelta, misää pitää olla ja mihin aikaan illalla. Sitä sit aamulla tavattin kaikki. Espoossa Wilmakin aukeaa vasta ylakoululaiselle eli sitä nuoremmat eivät edes sen kautta näe lukujärjestystään eikä varsinkaan viestejä,  jos siihen on tullut jotain muutoksia. 

Ellei ole koulukohtaista, niin kyllä Espoossa Wilmaa käyttävät alakoululaisetkin. En tiedä tehtiinkö tähän korona-aikana jokin poikkeus, mutta meillä nyt 6-luokkalainen on käyttänyt Wilmaa jo pari vuotta ainakin.

Vierailija
29/77 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä lasten isät ovat?

Kysyy elämämkoululainen,,, suurin osa perheiden iseistä töissä aamulla mut se lienee outo käsite sulle.

Vierailija
30/77 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne lapset eivät itse osaa tulkita omaa lukujärjestystään?

8 ja 7vuotiaat eivät vielä osaa, eikä mielestäni noin pienten edes tarvitse tietää monelta heidän pitää olla koulussa, herätän aamupalalle ja sanon kun pitää lähteä. Teen etätöitä ja hoidan mielelläni pikkuiset kouluun.

11v taas nukkuu vaikka katto tippuisi alas ja kun lopulta nousee ei häntä kiinnosta mitään lukkaria katsella,tekee vaan nopeasti leivän ja luikkii huoneesnsa .  Ap

Mä menin kuusi vuotiaana kouluun ja jouduin kyllä itse pitämään huolen kouluun menosta, kun kummatkin vanhemmat oli jo töissä. En muista koskaan myöhästyneeni.

Vierailija
31/77 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita lukujärjestykset jääkaapin oveen ja varmista illalla, mikä on seuraavan päivän ohjelma. Samoin vaatteet ja koulutavarat valmiiksi aamua varten (ei äidin sitä tarvitse hoitaa kuin ihan pienille, mutta opettaa lapset valmistautumaan tulevaan päivään). Minun lapsuudessani noin ei tehty, ja sitten aamu tuli aina muka yllätyksenä puuttuvine sukkineen, liikuntavarusteineen ja kahdeksan aamuineen. Parin minuutin valmistautumisella edellisenä iltana sähläyksen voi hyvin välttää tai ainakin minimoida.

Vierailija
32/77 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nykyään anneta lapsille mitään vastuuta? Itse osasin kellon ja päivämäärät ja 5-vuotiaana. Itsenäisesti kouluunmeno 6-vuotiaana ei ollut vaikeaa. Tein itse aamupalanikin. 16-vuotiaana olin jo yrittäjä.

Vierailija
33/77 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nykyään anneta lapsille mitään vastuuta? Itse osasin kellon ja päivämäärät ja 5-vuotiaana. Itsenäisesti kouluunmeno 6-vuotiaana ei ollut vaikeaa. Tein itse aamupalanikin. 16-vuotiaana olin jo yrittäjä.

Kumma kun palsta on täynnä entisiä teholapsia. Totuus taitaa olla aika toisenlainen. Hyvin harva alle kouluikäinen osaa kelloa ja ennakointia niin, että osaisi itse huolehtia aikatauluistaan. Harva ekaluokkalainenkaan siihen pystyy ilman aikuisen tukea.

Vierailija
34/77 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun itsellä oli kolme lasta ja kolme lukujärjestystä plus yhteensä 7:n harrastuksen aikataulut hallittavana, tein kerta viikkoon sunnuntaisin jääkaapin oveen seuraavan viikon kalanterin: kuka menee moneksi, kuka pääsee monelta, misää pitää olla ja mihin aikaan illalla. Sitä sit aamulla tavattin kaikki. Espoossa Wilmakin aukeaa vasta ylakoululaiselle eli sitä nuoremmat eivät edes sen kautta näe lukujärjestystään eikä varsinkaan viestejä,  jos siihen on tullut jotain muutoksia. 

Tämä tuntuu olevan monessa perheessä käytäntö. Voisiko tätä valaista minulle, suurperheen äidille. Kun lapsilla on yleensä lukujärjestys voimassa puoli vuotta, miksi nähdä vaivaa ja kirjoittaa joka viikko kalenteriin kaikkien kouluunmenoajatkin ja milloin pääsee, näin moni tuntuu tekevän. Ne ajathan näkee siitä lukkarista, miksi nähdä vaivaa ja kirjoittaa niitä aina uudestaan. Tai harrastukset. Aika monella on harrastus, missä treenit tai soittotunti, orkesteri tai joku muu kuviskerho on joka viikko samaan aikaan. Eikö sekin riitä, että on kerran jossain samassa paikassa näkyvillä kuin lukujärjestyksetkin.  Ja vinkiksi, jos alakoululaiset eivät näe wilmasta lukkariaan, sen voi ihan perinteisesti tehdä niinkuin ennen wilmaa, kirjoittaa paperiversion lukkarista ja laittaa johonkin kaapin oveen tms.

Meillä kyllä vaihteli lukujärjestys jo ala-asteella. Osa aineista oli vaan osassa jaksoja. Sen lisäksi oli retkiä, urheilupäiviä jne. Yläasteella on jaksottainen lukujärjestys, mutta onneksi siinä iässä osaavat jo itse käyttää Wilmaa ja muistuttavat, kun jakso vaihtui. Illalla yritän muistaa kysyä, mihin aikaan aikovat herätä, niin että en turhaan käy herättelemässä aamulla. 

Harrastuajatkin voivat vaihdella. Jalkapallossa kausi vaihtuu loppusyksystä ja siinä samalla treeniajat. Treeneissä on muutenkin paljon muutosta ja pelit tietysti aina vaihteleviin aikoihin. Koriksessa tuntuu myös vaihtelevan treeniajat usein. Tilat on niin tiiviissä käytössä Helsingissä, välillä tulee joku tapahtuma päälle ja treenit siirretään. 

Vierailija
35/77 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8 ja 7vuotiaat eivät vielä osaa, eikä mielestäni noin pienten edes tarvitse tietää monelta heidän pitää olla koulussa, herätän aamupalalle ja sanon kun pitää lähteä. Teen etätöitä ja hoidan mielelläni pikkuiset kouluun.

11v taas nukkuu vaikka katto tippuisi alas ja kun lopulta nousee ei häntä kiinnosta mitään lukkaria katsella,tekee vaan nopeasti leivän ja luikkii huoneesnsa .  Ap

Suosittelen viemään 11v:n lääkärin tutkimuksiin. Kyseessä saattaa olla autismi tai kehitysvamma, kun ei tuossa iässä pysty huolehtimaan itse noin pienistä asioista.

Todennäköisesti ihan vaan kasvatuksen puute on oikea selitys. Vaikka monet sitä näillä muotidiagnooseilla haluaisivatkin peitellä.

36/77 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kuin joku jo aiemmin - että se on sun TEHTÄVÄ opettaa ne lapsukaiset pärjäämään ITSE elämässä. Siitä myös sitten itsetunto nousee, kun näkee että pärjää elämässä (paremmin kuin äitinsä). 

Vierailija
37/77 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä opetettiin jo 7-vuotiasta tietämään, moneltako pitää lähteä. Muuten olisi myöhästynyt bussista, ja sitä myötä myös koulusta. Sitä kun piti kuitenkin töitä tehdä meidän vanhempien ja aina ei itsekään voinut olla etänä.

Toki lapset varmaan tuolloin 2012 olivat erilaisia kuin nyt 2023.

Sama meillä, lapset hoiti itse itsensä kouluun eka luokasta lähtien. Me olimme miehen kanssa jo tuottavassa työssä klo 6:00 joka aamu. Kaikki eivät voi olla etänä.

Meillä laitokselta tulivat jo itse bussilla ja kävivät kaupassa matkalla. Ollaan niin ylpeitä kun ei ole ikinä tarvinnut huolehtia.

Vierailija
38/77 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? Onko tämä nykyaikaa että lapsilta/nuorilta ei vaadita enää YHTÄÄN MITÄÄN vastuuta kun äiti/isä hoitaa? Ei edes niin yksinkertaista asiaa kun omasta aikataulusta kiinni pitämistä?? Miksi teette tämän lapsillenne? Minulla Ei ole vielä lapsia mutta muistan että hoidin itsenäisesti itseni kouluun oikeaan aikaan 2. luokasta asti ja vieläpä lukkarista katsoin mitä aineita on luvassa että tiesin tehdä läksyt ajoissa. Äiti saattoi varmistukseksi soittaa töistä että muistan lähteä ajoissa kouluun, mutta pian sekin jäi kun huomasi että pärjään itsenäisesti.

Menetän uskoni ihmiskunnan tulevaisuuteen

Vierailija
39/77 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ite osasin jo ekalla huolehtia omasta kouluunlähdöstä. Vanhempien työt alko klo 7. Sisaruksetkin meni kouluun aikasemmin mitä oma koulupäivä alko (eli yleensä yksinoloa oli vaan 1-2 h).

Vierailija
40/77 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jääkaapissa lukujärjestykset missä lukee nimet. Kännykässä herätykset ja siitä voi tarkistaa päivän heti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme