¤¤¤¤ TAMMENTERHOT maanantaihin ¤¤¤¤
Huomenta!
Kiitokset viikonlopun myötätunnuista. Meillä mykkäkoululla jatketaan viikonlopun fiiliksiä, nice!
Viikonlopun turinat;
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8876454&p=2&tmode=1&smode…
Palaan myöh. nyt aamupala kutsuu!
Äitee ja Aatutar 30+3
Kommentit (34)
jahas, taitaa jäädä tänään sali väliin. yhden jälkeen on neuvola, ja sieltä suoraan hakeen miestä ja sit tayssiin synnytysvalmennukseen. herättiin simppiksen kanssa lähettään isi töihin puol seitsemän aikaan, ja nyt jo taas silmät ristissä. josko päikkärit auttais jaksaan iltaan asti.
miten teillä muilla on rauta vaikuttanut vattaan? mulla ei tod oo tullut siitä sitä ummetusta jota pelkäsin. vatsa toiminut paremmin kun hyvin, inhaa vaan kun ihan mustaa kamaa tulee. nyt oon viimeks ottanut tabun lauantaina, elättelen toiveita et hemppa ois noussut eikä tartte enää ottaa. kun lauantaina se sai aikaan ihan uuden reaktion. tunti tabun ottamisesta alko sellanen etominen. no, se meni kyllä pikku hiljaa ohi, paitsi että rauta maistui suussa. kunnes sitten oltiin kauppaan menossa ja kaupan parkkiksella tuli aamupala ja muutakin ylös autossa. onneks oli pikkuisia muovipusseja autossa, niin ei auto sottaantunut. ja itelläkin sellaset tuulivaatteet, et sai pyyhkimällä puhtaiks. mut kyl mua katottiin kaupassa siihen malliin et mahtaa tolla olla kauhee darra päällä kun silmä veresti ja kaikkee. mut siis eilen ei enää mitään, eli varmaan johtui tuosta obsidanista.
onpas taas ollut rauhallinen viikonloppu. ei kai meillä oikeesti oo muuta elämää? ite olin eilen istumassa baletissa. kyllä tykkäs simppis joutsenlammesta, osallistui aina sellaisissa kohdissa kun musiikki pauhas kovempaa.
mary_: vai 167 cm hukkapätkä? pah! sanon minä ja ojentaudun koko 163 cm pituuteeni:)
saunojat: musta tuntuu et me on nyt kuukauden aikana saunottu enempi kun koko vuoden aikana yhteensä. ja joka kerta tullut kommentoitua et aatteleppa kun kohta pitää saunoakin sen mukaan miten pikkunen nukkuu ellei oo kukaan vahtimassa...
ei tosiaan kuulosta kivalta mielettömän olotila. toivottavasti helpottaa!
juu, mutta siinä olennaisimmat. palailen sitten taas joskus neuvolakuulumisten kanssa.
tigru ja simppis 34+3
Nyt on puurot vedetty kitusiin.
Maria79:
Tsemiä polille. Mulla ei ole haisuakaan noista sokerihommeleista, mutta sen tiedän, että työkaverini joutui aivan turhaan seuraamaan omia sokrujaan. Ja sitten joutui päiväksi osastolle vielä tarkkailtavaksi päivän ajaksi. Vieläpä kehtasivat synnytyksen jlk. syyttää ko. äitiä raskausdiabeteksesta, kun vauvan sokerit eivät pysyneet ylhäällä, vaan laitettiin vuorokaudeks teholle. Tuntuu muutenkin, että jokatoinen joutuu tarkkailuun sokerijutuista...Onkohan kyseessä joku nykytrendi neuvoloissa vai onko oikeesti jokin muuttunut radikaalisti nykyäitien elimistöissä...Toivottavasti sulla on kaikki kuitenkin ok. Ai niin onnittelut ukkosi uudesta duunista - uskon että helpottaa sun olotilaa, kun tietää toisen olevan lähellä. Mä kans valvoin viime yön. Sitten kun herään, niin kaikki ajatukset pyörii vaan päässä, enkä saa katkeemaan ollenkaan. Sit tuntuu, ettei saa happee ja on ihan seko-olo!
Monttu + Zatu:
No tää on niin tätä - ihanaa onnellista odotusta yhdessä miehen kanssa, juu ei oo. Pitäs saada toi oma suuläpi aukemaan ja päästää koko p***a ulos niin ei olis itellä näin veemäinen olo. Taidanpa vielä kerätä ahistusta sisuksissani ennen purkautumista.
Mary:
Toi mun maha juttu...
Juu mä täällä olenkin jo aiemmin ruotinut mun peeongelmia. Mulla siis vatsa toimii ihan hyvin (riittävän hyvin) Mutta mun ongelma on ollut rv 20 lähtien sisäiset peräpukamat, jotka pullahtavat ulos aina kakkoshädän yhteydessä. Parantelu kestää kokonaisen ´päivän sängyn pohjalla, jos aamusella käy veskis - kaikki voiteet ja salvat ja supot on tässä hanurissa testattu. Ongelma ei poistu ennen kuin tämä pakkaus purkautuu tammikuussa. Olen siis ollut saikkarilla jo PITKÄÄN ja tämä vaivani täytti juuri viikonloppuna 10 viikkoa :( Siksi pisti kiukuksi tuo kahtena perättäisenä päivänä sontiminen, kun vuodelepoa sai harrastaa sitten kahtena päivänä. Yksi välipäivä antaa sentään hiukan liikkumavaraa ja mahd. touhuta jotain mielekästäkin.
Nyt vuoro muille terhoille!
Äitee ja Aatutar 30+3
jäi sitten viikonlopun palstailut vaan lukemisen asteelle kun oli vähän keikan tynkää. Nyt on makkarissa tapetit ja kaapeeja on mies jo ruvennut asentamaan, ehkä tällä viikolla jo saadaan huone asumiskuntoon :-) Rahaa on kyllä palanut ja pari viikkoa sitten elelläänkin vähän tiukemmin, mutta kivempi saada kerralla kuntoon.
Lisäksi tuli eilen varmaan vauvalle semmoinen stressihormonipistos kun olen meidän taloyhtiön (6 asuntoa) isännöitsijä ja yksi osakas on ihan nuija. Se väittää aina että yksi hommeli on hoidettu väärin ja sitä sun tätä mutta ei osaa asiaa perustella. Mä olen sen kanssa puhunut siitä ja selvittänyt sitä monta kertaa ja silti se menee aina muille avautumaan. Eilen sitten hermostuin ja huusin sille päin naamaa että selvitä itse kun en enää tiedä mitä mun pitäisi tehdä. Oli tietty vähän asiatonta multa kiljua keskellä pihaa, mutta jos mua syytetään ja puhutaan että mä olen tehnyt väärin jne niin kai mulla joku oikeus on suuttua, vai.... :-/ No onneksi ei ole mitään meidän ystäviä olleetkaan, en vaan tykkää ikinä riidellä tolleen, asiat pitäisi hoitaa mun mielestä kohteliaasti vaikka ei henkilöstä tykkäiskään. No katsotaan mitä tapahtuu, toivottavasti vaikka muuttaisivat pois...
Näin viime yönä jännää unta; istuskelin ja katselin vatsaani kun tuo tulokas siellä potkiskeli. Näkyi selvästi kun painoi käden vatsaa vasten ja minä näin ihan selkeästi kuinka pieni ja hentoinen käsi siellä oli. Laitoin käden siihen päälle ja jotenkin vatsanahka venyi ja vauva otti minua kädestä kiinni. Teki samoin toisella kädellä, tiesin vaan jotenkin että halusi pitää äitiä käsistä kiinni :-) Aika jännä fiilis oli ja tuli jotenkin semmoinen tunne että on yhteydessä ihan erilailla siihen vauvaan. Tämmösiä sekopäisiä unia täällä...
mieletön - tsemppiä parisuhde ihanuuteen!
maria79 - onnittelut hyvistä uutisista miehen työn suhteen.
zatu - toivottavasti ei kutina ylly ja teilläkin parisuhteen kiemurat taas oikenee.
Mary - meillä ollut pinniksessä patjan päällä se muovitettu frotee ja sitten vaan lakana siihen päälle.
( . ) edelleen se tossa möllöttää ja yleensä olo ihan ok. Kädet puutuu öisin ja tuntuu että sormet on ihan turvoksissa. Eilen moni sanoi että maha on tosi alhaalla ja kai se jo vähän on laskeutunut.
Tässä tältä erää, nyt taas asioita hoitelemaan. Huomenna sitten neuvola ja sen jälkeen kampaaja :-)
t. Mirabella ja Albert rv 34 TASAN
Pikaisesti siis pinoudun jätesäkkien ja laatikoiden keskeltä.
Aika omaa ( . ) on nyt jutut, kun ei ole hajuakaan mitä on viime päivinä porukka ruotinut. Marialle ainakin toivotan onnea sairaalavisiitille ja Mielettömälle sopuisampaa alkuviikkoa. Kestämistä pukamavaivoihin kans! *sympatiseeraa, kun itsellä sama vaiva* Muihin palailen sitten kaahattuani läpi nuo parin viikon pinot.
Tänään mulle tulee kaks kodinhoitajaa viideks tunniks purkamaan vaatteita kaappeihin. Kaikki kun pitää pudistella perusteellisesti ja sitä en itse oikein kykene tekemään. Supistelee muutenkin jo ihan kiitettävästi. Muuten vointi on ollut yllättävänkin hyvä tämän sekamelskan keskellä ja vauva tuntuu kasvavan huimaa vauhtia. Esikoinen nyt vaan käy jostain syystä hermoille tavallista enemmän... Liekö joku vieroittamisvaihe meneillään ennen uuden jälkeläisen syntymää.
Torstaina onkin taas neuvola ja sit saan lähetteen sairaalaan tuon perätilan takia. Liikkeet ainakin tuntuu edelleenkin samanlaisina eli tuskin on kääntynyt oikein päin vieläkään. Kontrolliaika on muutenkin viikoilla 36+ sen napanuoran takia, mut yrittävät varmaan kääntää vesseliä jo ennen sitä. Miltä se muuten tuntuu, kun lapsi laskeutuu ja kiinnittyy pää alaspäin? Esikoinen kun laskeutui vasta synnytyksen loppuvaiheessa, niin mulla ei ole mitään hajuakaan, miltä sen pitäis tuntua.
Nyt soi ovikello. Heippa!
Muhevaa mahankasvatteluviikkoa kaikille!
¨c¨ 33+4
[color=darkviolet]Ois pitäny nousta puol seiskan likellä tai nousinki, ku ukko oli lähössä töihin mut ei ku kömmin sit takasi sänkyyn. Menin illalla sänkyyn joskus 23 jälkeen ja kertaakaan en heränny :O Niin nukuttiin sitten pommiin. Akka hyökkäs sänkyyn kasin jälkeen ja mä havahuin siihen.
Kerettiin kummiski ihan hyvin ysiin hoitopaikalle. Mahtavan liukkaana pihat ja pikkutiet. Nice :/ No, onpa ainaski sierralla kiva kikkailla ;)
Ukko oli eilen t o s i morkkiksessa. Sietiki olla. En sitten kauheesti viittiny sitä pahentaa, ku näki ettei se tienny mitä sanoo tai tehä. Halaili vaan, silitteli masua ja mun tukkaa :O kuulostaapa herttaselta näin luettuna. Onneksi nuo rimpsareissut on tosi harvinaisia, mut mä en jaksa tässä olotilassa niitä yhtään. Ja varsinkaa sitä, ett tullaan kotio liian aikasi. No antaapa olla.
[color=blue]Maria [color=violet]miten sulla on kipeenä maha? Supistaa vai polttelee muuten vaan? Soita ihmeessä ja käy näyttäytymässä ettei mikään pöpö siellä jyllää.
Onneksi ampparin pistosta ei koitunu mittää pahempaa. Meillä on ollu pökkyräisiä kärpäsiä porstuassa enkä tykkää yhtään :/
[color=blue]Tigger [color=maroon]laitonki sulle joku aika sitten blogiin kysymystä pinnasängyn suojia koskien. En päässy äskön kattoon sinne jostai tuntemattomasta syystä, ett oisikko vastannu.
Mulla kans masu toimii hyvin, vaikka Obsidania otan kaks per päivä. Mutta inhottavan mustaa ja tahmeeta on tavara välillä :/ :/ Mulla kuurin alussa teki pahaa, mut ei niin paljo että ois tarvinnu yökkiä. Tuli vaan tosi kurja olo.
Heh :D siepä sen sanoit. Miten sitten saunotaan, ku peipi on syntyny. Tuli muistoja mieleen akan vauva-ajoilta. Saunaan, jos mentiin yhtä aikaa niin koko ajan varpeillaan ja kuulosteltiin heräskö se! Ja sitten toinen ryntää varmaan ammuttuna hoivaan, jos inahus kuulu. Ihan ku vauvat menis rikki, jos ne hetken yksin pinnasängyssä keppuroi. Ehkä sitä ei toisen kohalla oo niin suojelevainen?
[color=blue]Mieletön [color=violet]elä nyt kovin kauaa patoo sisälle tunteita. Mä en yleensä osaa mököttää hirmu kauan, koska saan siittä tosi masentuneen olon aikaseksi mitä en vähässä kummassa halua. Ja eilen huomasin, ett itkeminen sai jonkun sortin suppareita aikaan, joten pitää sitäki kai yrittää välttää.
Toivottavasti teillä välit pian lämpenee ukon kanssa. Nosta vaan kisu pöyälle ihan normaalisti keskustelemalla.
[color=darkviolet]Tekis mieli tehä tiikerikaakkua :b Pitänee alkaa surffaan netissä, jos löytäsin hyvän ohjeen, ku omani oon johonki hukannu.
Voikaahan rinsessat hyvin :)
Z ja peipi 30+3
Tultiin eilen poitsun kanssa mun vanhemmille, kun piti tuoda pikkusisko kotiin. Jäätiin sitten yöksi ja äiti tuolla kuuluu pesevän Eetun kakkapyllyä =). Aina mukava kun joku muu sen tekee! Aion vielä käydä paikallisella kirpparilla ja tervehtimässä mummon vanhainkodilla, sitte suunnataan toisen mummon kautta kotiin. Toivottavasti sai mieskin levättyä viime yönä, kun ei oltu poitsun kaa yöllä herättelemässä ;)
Onnittelut Marian miehelle työpaikasta! Hienoja uutisia! Helpottaa varmasti oloa kun toinen on inhimillisen matkan päässä.
Mary: Ei se frotee sieltä petarin alta kyllä pitäis hiostaa. Ja joku laitto ettei sais petaria käyttää, varmaan siksi, ettei se vaan " irtoa" . Mä laitoinkin lakanan ihan sinne patjan reunojen alle, niin ei se petari sitten nouse reunoilta. Minusta se on kyllä hyvä just noiden puklausten ja vaippavuotojen takia, on huomattavasti helpompaa pestä/kuivata se petari mitä koko patja.
Siitä mahan/vauvan tärinästä on kai ollu juttua joskus muullonkin (voipi olla kyllä jollain toisella palstalla) että se tulis siitä ku vauva pissaa, en tiiä onko totta, aika vaikea sitä on tutkia ;) Mä oon kans huomanu sitä joskus, ehkä pari kertaa viikossa.
Tosta hieronnastakin on monta mielipidettä. Itse kävin fysioterapiassa työterveyslääkärin lähetteestä niska-hartia-hieronnassa viikkojen 28-35 välillä. Hieronta tehtiin sellasella etunoja/tuoli-yhdistelmässä niin ei tarvinnu maata. Ja ihan kevyesti tehtiin, kerran tuli se huono olo ku verenpaine laski. Mun mielestä siis tota niska-hartia seutua uskaltaa hierotuttaa kevyesti. Ja omaa oloa kuunnellen!
Turvakaukalosta/-istuimesta: Meillä oli kaukalo käytössä vaan puoli vuotta, kun se alkoi jo jäädä pieneksi. Poitsun jalat alkoi siis osua penkin selkänojaan. Ostettiin sitten Gragon (meniköhän oikein) Cosmic ja Eetu oli vasta reilun vuoden, kun jo käännettiin kasvot menosuuntaan. Eli aivan liian aikasin. Huuto oli kuitenki sitä luokkaa, että oli automatkat yhtä tuskaa... Eipä se selkä menosuuntaan suojaa paremmin kun vain siinä tilanteessa, että törmäys tulee edestä.
Tigru: Mekin ollaan koitettu nauttia taas pitkistä saunahetkistä yhdessä, kun Eetu viihtyy hyvin mukana. Suurimman osan ajasta tosin leikkii pesuhuoneen puolella kantaen vettä jollain kipolla ämpäristä toiseen. Helposti menee tunti lauteilla, kun käy välillä suihkussa. Mulla tosin alkaa aina jalat ja kädet turpoamaan jossain vaiheessa, jollon pitää lähteä, mutta siihen asti nautitaan! Vauvan kanssa saaki sitten taas vuorotella, jos on iltaitkuinen tapaus, niinku Eetu oli. Oiskohan kahdesti onnistuttu saunoa yhdessä niin, että poika nukku koko ajan ja meillä oli itkuhälytin mukana. Pitää vaan sitte välillä pyytää joku olemaan lasten kanssa niin saa saunoa. Meillä on tapana jutella lauteilla kaikkea mieltä painavia asioita ja pähkäillä tulevia jne. Se on molemmille aika tärkeää.
( . ) Mahtavasti meni viime yö. Saatiin nukkua Eetun kanssa mun vanhempien leveässä sängyssä kun ne meni 120cm vieraspetiin =). Ja koko yönä oli vain yksi herätys, yhdistetty pojan maitovaatimus ja mun vessareissu. Ihanan levännyt olo!
Vähän galluppia: Mitkä ruuat teitä närästää (jos närästää)? Mulla pahimpia on kahvi, suklaa =(, banaani ja rasvaiset jutut, kuten joulutorttu (arvatkaa tekeekö taas mieli!!!) Ja tuorekurkun kuori.
Minkäslaisia yllätyksiä ootte kokeneet raskauden myötä ja uudelleensynnyttäjillä synnytyksen jälkeen? Niitähän siis löytyy varmasti vaikka mitä ;)
Mulle tulee itselle ekana mieleen se, kun odottelin niitä ekoja menkkoja synnytyksen jälkeen ja sain kuulla, että imetys voi pitää ne poissa jopa vuoden! Oli kyllä ihan positiivinen yllätys =). Viis kuukautta ne sitten antoikin odottaa, kunnes imetys alkoi loppua.
Elina ja masukki 30+2
ei onnistunut zatu blogi-kommentointi multakaan, mut laitan sitten tänne.
zatu: juu, mulla on vaan tuo kangas kaksinkerroin. oli sellasta kangasta jossa itsessään oli kolme kerrosta (kuviokerros, pehmikekerros ja puuvillakerros) eli tavallaanhan tuossa on nyt kuusi kerrosta kangasta kun kaksinkerroin laitoin.
omk: tuo laatikon suoja on ihan yhdestä kappaleesta ommeltu. reunat ompelin kiinni niin tuli sellanen lieriö. sitten vaan mätsäsin laatikkoon ja leikkasin ulkopuolelta kulmien kohdalta auki että sai käännettyä siihen päälle. noita leikkauskohtia en mitenkään ommellut, eli voisimmat olla siistimmätkin. kulmissa on kanttinauhaa molemmin puoli kulmaa, jolla sitten sidotaan kankaan reunat kiinni. eli kangasta on vain laatikon sivuilla sisä- ja ulkopuolella. pohjassa ei ole sisä- eikä ulkopuolella.
tigru
[color=CD661D]Täällä herättiin taas tänä aamuna naapurista kuuluviin remonttiääniin. No onneksi eivät ihan hirveen aikaisin alottaneet. Nyt on kyllä taas ihan hiljaista :)
Niin sitä lähdettiin taas uuteen viikkoon (ei kylläkään raskausviikoissa). Nää viikot menee nyt jotenkin niin nopeasti. Vähän jännittää ehtiikö rauhassa ostella joululahjat ja järjestellä, kun ei sitä koskaan tiedä mitä tässä loppuraskaudessa tapahtuu. Varsinkaan kun mulla ei ole hirveesti ideaa siitä, mitä kenellekin joululahjaksi ostan. Tänään ohjelmassa olisi lenkki ulkona ja jäljellä olevien joulukorttien teko.
Maria-79: Ikäviltä kuulostaa noi sun yölliset kipuilut. Eihän ne vain ole supistuksia? Mulla tuntui viime yönä suonenvetoa jossain vaiheessa nivusessa. Muutenkin vasen nivunen on tosi kipeä asentoa vaihtaessa ja vihloopa sitä kävellessäkin. Mä uskon, et se johtuu vaan häpyluuliitoksen löystymisestä (tai on jotenkin yhteydessä siihen). Ai juu, ja tsemppiä polikäynnille.
Tigger: Mulla rauta ei laittanut vatsaa ummelle, vaan oikeastaan helpotti alkuraskaudessa ollutta ummetusvaivaa. Ei ole kyllä oksetusreaktiota tullut. Obsidanin pitäis vielä olla vatsaystävällisin vaihtoehto.
Zatu: Minäkään en päässyt blogiin eilen. Olisin käynyt ihailemassa kuvia. Täytyypä yrittää tänään uudestaan...
( . ) Iiiiso se on, tai siltä ainakin itsestä tuntuu. Eilen huomasin, että linea negra näkyy nyt myös navan yläpuolella jonkun matkaa. Vieläkään ei ole yhtään raskausarpia tullut. Piti uteliaisuuttani mitata vatsanympärys navan kohdalta; 108cm :D Edelleen Papu hikkailee päivittäin, jopa muutamia kertoja päivässä. Symfyysi vaivaa, mutta sen kanssa elää kyllä. Jalat väsyy herkästi, jos on paljon jalkojen päällä ja turvotustakin on jaloissa hieman. Sormukset mahtuu kyllä vielä sormiin.
Siitäpä saankin kysymyksen; onko teillä muilla turvotusta nilkoissa ja mahtuvatko kihla/vihkisormukset vielä?
Sulina + Papu rv 34+4
Mieku oon semmonen asiantuntija näissä asioissa... Aina mykkäkoulua itekin viettämässä... Noh kuitenkin viimeks kun tilanne meni ihan lukkoon miehen kans muutama viikko sitten, niin kirjoitin miehelle kirjeen, jossa kerroin tasan tarkkaan miltä miulta tuntuu ja mitä mie toivoisin mieheltä tämän suhteen. Kirjevinkin löysin John Grayn kirjasta Miehet ovat Marsista, naiset Venuksesta. Kirje jaetaan viiteen osioon, jossa lyhyesti muutamalla lauseella puretaan omat tunteet sanoiksi. Ei mitään pitkää raapustelua, mutta kuitenkin muutama juttu jokaiseen kohtaan.
1. Viha, eli aloitetaan Olen vihainen, koska...
2. Suru: Olen surullinen, koska...
3. Pelko: Pelkään, että...
4. Pahoittelu: Olen pahoillani, koska...
5. Rakkaus: Rakastan sitä, että... Rakastan sinua/teitä...
Lopuksi P.S., jossa kerrotaan, mikälaisen vastauksen toivoisi saavansa kirjeen lukijalta.
Tuommosen päätin raapustaa, kun miulla tekee tosi tiukkaa puhua tunteista ja kun puhun, niin alkaa heti itkettämään ja sit siitä ärsyyntyy vielä enemmän, eikä taaskaan tule yhtään mitään mistään. Itkien kirjoitin ihan kaiken, mitä mieleen tuli noista aiheista, turhat sensuurit pois, ja sit annoin miehelle luettavaksi kun läksin tyttöä nukuttamaan. Mies luki ja tuli sit tippa silmässä juttelemaan ja pyytelemään anteeksi, kun sekin menee aina lukkoon, eikä tunnu pääsevän " luolastaan" pois ilman apua. Tuon kirjeen jälkeen ei oo (vielä) ollut samanlaista takkua, jotenkin osaa suhtautua toiseen taas paremmin, tai siis toisen pahaan oloon. Suosittelen kaikille tuota kirjeen kirjoittamista samoin kuin tuota Grayn kirjaakin!
No nyt ois aamukammassa enää yksi piikki! Alkaa tuntua jo ihan oudolta, ettei keskiviikkona tarvii enää tulla töihin. :) Tänään toin läksiäispullat tiimille ja huomiseksi esimies on tilannut täytekakkua. Vietetään miun ja kollegan läksiäisiä yhtäaikaa, kun kollega muuttaa toiselle paikkakunnalle uusiin töihin.
Nyt kyllä vähän väsyttää, kun tyttö herätti yhden maissa yöllä ja oli ihan kuumeessa, 38,1 oli reppanalla. Sit ei meinannut tyttö nukahtaa uudelleen vaan mylläs aikansa ennen kuin suppo allkoi vaikuttamaan. Eihän siinä sit itekään saanut oikein nukuttua. Mies jäi onneksi kotiin tyttöä hoitamaan. Sit huomasin sen, että jos mie nukun oikealla kyljellä, niin alkaa vihlomaan selkään ja mahaan. Vasemmalla kyljellä kun nukkuu, niin ei tunnut missään. Kutina tosiaan jatkuu kovempana, ihan kauheeta yöllä, kun pitäs olla rapsuttelemassa jatkuvasti. Onneksi keskiviikkona pääsen kokeisiin niin selviää taas tilanne, jos sinne asti jaksais kuunnella tuota kutkaa.
Tuosta petarista en oo kuullutkaan, ettei sais vauvalla olla. Meillä oli esikoisella petari, mutta lakana oli kietastu koko patjapaketin ympäri, ettei petari ollut irrallaan. Toisaalta tyttö nukkui meidän sängyssä ekat 6 kk, niin ei ihan pienenä nukkunut petarin päällä.
Mahanympäryksen miekin mittasin eilen ja mittari näytti 120 cm! Miten kauheen valtava miusta vielä kerkiääkään tulla? ;D Eilen piti käyvä ostamassa uus takki, kun entiset ei enää meinaa mahtua kiinni. Löysin Vaatehuoneelta semmosen takin, jossa on alhaalla sivuissa vetskarit, niillä saa kivasti lisää tilaa. Nyt varmaan pärjää joulukuun ajan ainakin. Sit jos takki tuntuu kauheen isolta kun maha on pois, niin sinne varmaan mahtuu vauva kantoliinassa, mikä on ihan kätevää kans.
NärästysG: voimakkaat mausteet yleensä närästää ja hiilihappojuomat juodessa, muttei jälkeenpäin. Närästys on vähnetynyt, kun maha on pudonnut, joku 4-6 viikkoa sitten närästi paljon enemmän. Nyt ei oo tarvinnut ottaa Renniä pitkään aikaan.
Joo, meillä ei toimi töissä oikein järjestelmät, niin ei voi tehdä töitä. Siksi tämä piiitkä raapustus taas. ;)
Mukavaa maanantaita ja voikaa hyvin!
T: Monttu 33+3
Tällä olis yks laiska viikonloppukirjoittelija....!
Nopsaa ehdin kyllä lukea pinot mutta kirjoittelemaan en ehtinyt.
Syynä tuo miehen " nettihullu" tytär joka oli meillä ja istuu kaiken liikenevän ajan tietokoneella " mesettämässä" joten meillä muilla ei paljoa oo saumaa päästä lähellekään....:) No, olihan tässä kaikkea muuta tekemistä eli viikonloppu taas hurahti käsistä!
Lauantaina oltiin kiertelemässä urheilukauppoja ja kattelemassa lumilautaa joulupukinkonttiin tuolle kyseiselle tytölle ja illalla sitten päästettiin (!) mies pelaamaan pokeria kavereitten kanssa ja käytiin systerillä tervehtimässä pikkuipanoita ja isompiakin (systerin kaksi vanhempaa tyttöä on samanikäisiä kun mieheni tytär) joten siinähän se päivä vierähtikin!
Oli kyllä aika naatti olo illalla kun vielä siinä kauppareissun jälkeen leivottiin tytön kanssa pipareita ja joulutorttuja.....
Joten ei ihme että sunnuntaina päivällä iski ekaa kertaa koko raskauden aikana huimauskohtaus! Ihan siis semmoinen muutaman minuutin kestävä, " jalat melkein alta" vievä, joutui istumaan alas ettei olis kaatunut!
Mites teillä muilla, onko ollut vastaavaa??
Mulla kun verenpainekin ollut kokoajan ihan normaali!
Olo kyllä parani kun olin ulkona raikkaassa ilmassa mutta illalla oli sitten aika väsy ja paha olo....
Se siitä omasta ( . ) , ihmetytti vaan tuo huimaus, ettei olis joku oire raskausmyrkytyksestä....??
MIELETÖN- tsemppiä sinne kotioloihin, toivottavasti saatte asiat lutvittua miehen kanssa, ei oo kiva kun parisuhde tökkii juuri raskaana ollessa kun kaiken pitäis olla hyvin ja onnellista!
Ja se selluliitti-kommentti nyt oli aika asiaton, varsinkin kun raskaana ollessa on aika herkkä oman kroppansa suhteen (ainakin itse olen...)
Meillä oli enempi riitoja alkuraskaudessa, nyt olen ehkä " seestynyt" ja haluan rauhoittaa tän loppuraskauden ilman stressiä....Ainahan se ei tietty onnistu....
ZATU- mua rupes juu häiritsemään tuo androgyyni-sana kun makoilin lauantai-aamuna sängyssä ja painuin sitten koneelle ottamaan selvää, koska olin ihan varma ettei se ollut se sana jota hait! Näinkin pikkutarkka osaan joskus olla asioista....
Toivottavasti teilläkin ukko tajuaa seuraavalla kerralla olla tulematta ihan noin heikossa kunnossa kotio...;) Meillä mies sentään meni autolla peli-iltaan, harvinaista...!
ÄITYLI- Philipsin itkuhälyttimestä vielä: systerillä ja veljellä kummallakin on se ja just eilen broidi kiroili kun siinä ei taas joku piuha toiminut eli me ei nyt sitä sit ostettu vaan se Doron halvempi, " ei kamera" -versio kahdella aikuisten yksiköllä (voi käyttää myöh. radiopuhelimina).
Eka kiroilin kun avasin paketin ja selvis että se lapsen yksikkö toimii ainoastaan verkkovirralla (eli ei voi laittaa vaunuihin mikä lähinnä oli tän hankinnan tarkoitus!) mutta sitten selvis että niistä vanhempien yksiköistä toista voi käyttää lapsen luona joka mahdollistaa esim. kahden lapsen yhtäaikasen valvonnan!
Eli sitä lapsen yksikköä pidetään sitten sisällä ja toista " radiopuhelinta" vaunuissa.
Ei olla vielä kokeiltu, tuolla se on latauksessa.
PINNASÄNGYISTÄ oli puhetta, kannattaa käydä tsekkaamassa tuolta Huuto.net:istä, siellä on aika paljon käytettyjä myynnissä ja helppoa kun näkee paikkakunnan mistä voi noutaa, ettei oo liian kaukana!
Hinnat tosin vaihtelee sängyn iän ja kunnon mukaan.
JOULULAHJAT- me tehtiin tänävuonna poikkeuksellisesti aikuisten kesken sopimus ettei osteta toisillemme lahjoja, ainoastaan lapsille (niitä kun tässä meidän perheessä on jo jonkin verran + meidän kummilapset), helpottaa stressiä (vaikka rakastan joulua, lahjojen ostoa ja pakkaamista!) mutta tän mahan kanssa tuntuu nyt jo rasittavalta kierrellä ostoksilla, nyt hieman helpottaa kun osa on jo hankittu ja seuraavalla kerralla loput!
TURVAKAUKALO- meillä on yksi systeriltä saatu vanhempi, jonka hekin ostaneet käytettynä ja ollut heidän kahdella nuorimmaisella, mutta saadaan lainaksi veljeltä niiden uusi keväällä ostettu (en muista merkkiä...) kun se jäi jo niiden poitsulle pieneks! Me kun ollaan vikat tässä kummankin sisaruskatraassa jotka saa lapsia niin näitä kierrätettäviä vauvantarvikkeita-,ja vaatteita löytyy....
Sekä mun ja miehen siskoilla on jo lapsiluku täynnä, mutta veljellä vasta eka syntyi keväällä joten sinne odotettavissa varmasti lisää jossain vaiheessa!
Nyt riittää turinat tältä erää, painun happihypylle koiran kanssa jos tää olo hieman kohenis!
Illalla olis sitten vika synnytysvalmennus!
Mukavaa päivänjakoa!
Pupina 32+3
Miten voi olla näin kirusta, ettei ehdi koneella muuta kuin piipahtamaan?! Miten ihmeessä työ muut tänne ehditte noin paljon kirjoittelemaan?! No, ehkä kiireet helpottaa kun kolmen viikon päästä työt loppuu..
TUISKUA: Ihana oli lukea, että olet päässyt kotiin sairaalasta:) Monta kertaa olette vauvan kanssa olleet ajatuksissa ja ihana kuulla, että kaikki on hyvin.
MIELETÖN: tsemppistä, kurjan kuuloinen viikonloppu siulla takana:( Olisin kyllä miekin vastaavassa tilanteessa vetänyt herneet nenään.. Toivottavasti kuitenkin saatte riidan selviteltyä mahdollisimman pian. Ja koita jaksaa noiden pukamien kanssa, kuulostaa tosi kurjalta vaivalta:(
MARY_ Eikös selkä menosuuntaan päin pitäisi lasten matkustaa mahdollisimman myöhään. Meillä 2v3kk ikäinen esikko matkustaa edelleen selkä menosuuntaan eikä vielä ole ollut ongelmia.
ZATU: miullekin ihan uusi juttu, ettei saisi petaria pitää vauvalla.. Mitähän perusteita siihen on?
Me ollaan kyllä esikolla pidetty petaria sekä vauva-aikana että myöhemminkin ja miusta se on kauhean hyvä. Froteen voi laittaa vaikka petarin alle, ei varmasti hiota ja jos tulee vahinko niin ei tartte pestä kuin petauspatja. Etolastakin saa muuten ostettua tuota froteeta.
ELIN@: Kyselit yllätyksistä synnytyksen jälkeen, jos oikein muistan ja ymmärsin?! Miulle oli yllätys kuinka sairaan kipeä tuo alapää on synntyksen jälkeen, siis varmasti siihen vaikutti epparin teko. Nyt aion varautua jääpusseilla synnärille ja tunkea pussit haaroihin kun avuva on pihalla. Se auttaneen turvotukseen mikä helpottaneen alapään kipuja. Niin ja miulla alapää oli aika kauan kipeä, ei todellakaan helpottanut vielä sairaalassa;)
TurvotusG: Ei ole oikeastaan yhtään turvotusta vielä havaittavissa.
Iltapäivällä neuvola, kiva!
Palaan myöhemmin,
tikru 31+3
[color=darkviolet]Yks tiikerikakku paistettu ja maistettu. Oli sen verran syötävää, ett tein äskön toisen ja heitin uuniin. Jäis vähä pakkaseenki laitettavaa :D ehkä. .
Ois kiva, jos pystys oleen pihalla, mut en tohi lähtee luikateleen noille teille. Sen verran lauhaa taitaa olla ettei potkuristakaan ois apua. Ja sit isommat tiet on hiekotettu tai osittain sulia.
[color=blue]Närästyksestä [color=violet]että tuorekurkku taitaa joskus korventaa. Muuten ei ehkä oo tiettyjä ruoka-aineita joita vois mainita. Jos selälleen menee eikä pää oo pönkättynä tarpeeks korkeelle niin varmasti tuntuu närästyksen poikasta. Menee yleensä ohi, jos kääntyy kylelleen tai lisää tyynyjä pään alle.
[color=blue]Yllätyksistä [color=maroon]ei kyllä tuu nyt yhtään mieleen.
[color=blue]Tigger [color=violet]sä sentään pääsit blogiin :O Kits vielä ku vastasit. Meille ei oo viel haettu pinnasänkyä, mut polttelis jo alkaa ompeleen, ku tikkikangas on kerran hankittuna.
[color=blue]Turvotuksesta [color=maroon]ett viime viikolla huomasin, ett sinä päivänä ku oli tavalliset sukat jalassa niin illalla oli turvonneen näköset jalat. Yleensä yritän pitää nyt tukisukkia aina, koska on muuten eroo ku yöllä ja päivällä. Sormus on sormessa ja lähtee poiskin :) akkaa oottaessa piti joskus siirtää kaulaketjuun roikkumaan, mut viikkoja en muista. Katotaan miten nyt käy. .
[color=blue]Huimauksesta [color=violet]ei oo onneksi ollu haittona. Muutaman kerran vähäsen, mut oon yrittäny pitää huolta ettei liian tyhjällä masulla liiku. Lauantaina innostuin oleen liian kauan ja piiiitkästä aikaa ylälauteilla saunassa, joten se teki vähä kutvelon olon. Vaikka oli juomistaki mukana.
[color=blue]Tikru [color=maroon]meillä tää rakkine on lähes aina auki, joten tosi helppo aina piipahtaa lukemassa juttuja, ku jää vaan tovi aikaa.
Muistelen täältä joskus väitteen lukeneen ettei petaria siksi, koska peti on sillon liian pehmee vauvalle :O En sitten tiiä. Me iteasiassa ostettiin " vasta" nyt akan sänkyyn petari. Eli pärjää niitä ilmanki ;)
[color=blue]Matkustus autossa [color=violet]virallinen sääntö on, että mahollisimman pitkään selkä menosuuntaan. Mutta vähintään 2 vuotiaaksi asti. Kiloina en muista miten suositus oli, mut täähän on yksilöllistä.
Yleensä kai alkaa lapset kääntymään penkeissä kasvot menosuuntaan, kunnei enää mahu jalkojen puolesta olemaan toisin päin.
[color=darkviolet][b]Miten teille on tullu päätöksiä, ett minkälaista ä-rahaa tuutte saamaan?[/b] Ihmettelen, ku itelle ei oo päätöstä tullu ja mulla lasketaan liitonrahojen mukaan. Kelalle soitin niin oli niin tietämätön naikkonen puhelimessa ettei tienny mistään mitään suurin piirtein. Koneelta katteli mun tietoja, ett näköjään liitonrahojen mukaan menee ja mun pitää toimittaa niistä rahoista niille " todistus" . (Jonka oon toimittanu).
Pohti, ett ku heillä ei näy vielä vuojen 2005 tulot niin ehkä siksi ei oo tehty päätöstä ja koska LA on vasta tammikuussa :O Mun mielestä noilla nyt ei oo hönkäsen pölähyksen vertaa merkitystä, mut mistäpä sitä kelan kiemuroita taas tietää :/
Nyt oottelen soittoo naikkoselta, joka tietää asioista jottai.
Poika katsoo myyrä-filmiä ja vauva hikkailee masussa. On alkanut hikkailla tosi usein ja pitkään kestää aina nuo hikotukset. Ei tunnu kivalle, varsinkaan yöllä!
Mulla alkoi lauantai-sunnuntai välisenä yönä kovat kivut tuolla ihan alhaalla. Semmosta vihlomista ja tuntuu välillä, että halkean tuolta häpyluun kohdalta kahtia! Muuten ei tunnu missään. Eilen aamupäivällä oli helpompi, mutta iltaa kohden taas yltyi ja yö oli hankala.
Aamulla kauppareissu ja kelalla käyminen teki tiukkaa, enkä jaksa kauaa istuakaan paikallaan, kun tuntuu, että tuo alavatsa alkaa puutua. Pitää nyt seurailla ja soittaa sit neuvolaan tai ä-polille, jos ei ala helpottaa. Mieskin on taas sopivasti tän viikon duunissa/harrastuksissaan niin, että käy suunnilleen vaan yöt nukkumassa kotona =( Tossa hälle eilen tilitin tätä olotilaani, mut ei tuntunut ymmärtävän...
Tähän lisäks sit tuo vuotava, kivulias fissuura takapäässä. Alan olla jo aika kypsä tähän raskauteen, vakken vielä haluakaan vauvan syntyvän!
Ja tästä tuli mieleen tuo Mielettömän viikonloppukirjoitus. Tsemppiä sulle sen peräpään vaivan kanssa, tiedän mitä se on elää kipujen kanssa vessareissujen jälkeen ja miten se vaikuttaa myös mielialaan.
Ja toivottavasti saatte parisuhdettakin paranneltua ennen synnytystä. Oisko tuosta kirjeen kirjoittamisesta apua, josta Monttu kirjoitti, jos tuntuu vaikealle puhua? Melkein tässä pitäis itekin ukolle vähän raapustaa...
Maria-79: Millasia kipuja sulla on nuo alavatsakivut? Onko jatkuneet miten pitkään?
Tigger kyseli raudan vaikutuksesta mahaan. Oon syönyt myös obsidania ja siitä tulee etova olo ja pahoinvointia, mut ei oo onneks tarvinnut oksentaa. Otin ennen sen aamulla tyhjään mahaan ja nyt otan vasta aamupalan jälkeen, niin ei tuu ihan niin huono olo.
Pupina: Minkäs ikäinen " nettihullu" teiltä löytyy? Meillä oli kanssa viikonloppuna miehen 11-vuotias poika ja hää ei muuta, kun vaan koneella istuu ja pelaa nettipelejä yms. Miehen mielestä tämä on ihan ok, mut mie tykkäisin, että tehtäis jotain muutakin. Tuntuu niin hassulle, että poika tulee tähän isää tapaamaan ja sit toinen istuu lähes koko viikonlopun koneella ja iskä kattelee tv:tä ja tekee omia juttuja...
Mies kyllä aina ehdottelee välillä pojalle tekemistä, mutta harvoin kiinnostuu ehdotuksista, niin mies antaa sit olla. Mulla taas ei oo hajua, et mitä tuon ikäiset yleensä edes puuhaa ja mikä muu kiinnostaa kuin tietokone, kun ajat on kovin muuttuneet siitä, kun ite oli tuon ikänen ja onhan tytöillä eri jutut kuin pojilla.
Turvakaukalosta: Meillä oli pojalla muistaakseni maxi cosin turvakaukalo ja mahtui siihen puoli vuotta, sit piti ostaa isompi turvaistuin. Meillä on aika pieni kokoinen poika ja suht tilava auto, niin mahtuu jäbä vielä matkustamaan selkä menosuuntaan kevyesti ja ihan hyvin hää on viihtynyt. Kesällä varmaan sit ostetaan pojalle uus istuin ja käännetään kasvot menosuuntaan, niin vauvalle jää tuo hänen vanha istuin.
Ja pituudesta ollut juttua, niin oonkohan mie sit lyhyin tästä porukasta, kun ei oo senttejä siunaantunut kuin 153,5cm. Nuorempana tuli käytettyä ihan julmia paksupohjaisia kenkiä ja reiluja korkoja, mut nyt oon jo sinut tän lyhyyteni kanssa =) En osaa enää edes kävellä koroilla. (Jos nyt oon silloinkaan ihan osannut, heh)
Tikru kirjoitti synnytyksen jälkeisestä alapään turvotuksesta ja kivusta. Mulla oli kans ihan julman kipee alakerta synnytyksen jälkeen ja turvoksissa, kun repesinkin aika tavalla. Mein sairaalassa oli sellasia jäädytettyjä terveyssiteitä, jotka kyllä helpotti, kun sellasen tuonne jalkoväliin sai. Pari viikkoa oli hankala istua ja kävellä, mut siitä sitä sit vaan parani =)
Nyt alkaa taas istuminen puuduttaa, se on lähdettävä jaloittelemaan.
-säästömalli tau- 31+2
ZATU: Oletpas sie olllut reipas jauhopeukalo tänään! Omat leipomiset on kyllä jääneet, hmm, vähälle;)
Taidanpa siis tälläkin vauvalla pitää petaria, jos ei siitä sen virallisempaa tietoa ole, saatikka ihan oikeata tutkimustietoa sen vaikutuksista..! Ja tuo meidän pinniksen petari on kyllä niin ohut, ettei se paljoa sänkyä kyllä pehmennä;)
Äitiysrahapäätöksestä. Tuli parisen viikkoa sitten ja miusta nopsaan papareiden jättämisen jälkeen. Soitin yhden kerran Kelalle, jos mukava täti alkoi heti puhelun aikana jo hoitelemaan miun papareita kun ei ollut hänellä mutta kiirettä. Päiväraha nousi huimat 60c esikon rahoista;) No, ihan ok rahat hänestä sain eli ihan tyytyväinen olen tilanteeseen.
Närästysvinkki: Jos tuore kurkku närästää, kantsii siitä kuoria kuoret pois; terkan mukaan voi auttaa.
Hitsit, vauva on alkanut herätellä miuta öisin! Hää punkaa tuonne vasempaan kylkeen sen verran voimakkaasti, että herään siihen. Ei tuo esikko muistaakseni herätellyt öisin. Nyt on nukkuminen muutenkin muuttunut hankalaksi, asentoa on vaikea löytää ja maha tuntuu olevan tiellä.
Mahasta vielä, miten miusta näytti tänään, että se olisi laskeutunut?!! Voikohan olla? Työkaverikin sanoi, että hänestä näyttää siltä myöskin.
Täytyy tänään neuvolassa kysyä miltä se terkasta näyttää!! Ja pitää kysyä kokoarviota. Esikosta ainakin terkka osasi hirmu tarkkaan ennustaa koon ihan käsikopelolla, kokenut kun on ja vielä kätilökin koulutukseltaan.
Onko täällä muuten muita, jotka vielä tekevät töitä useamman viikon?
MONTTU: Päivät käy vähiin siulla:) Varmaan ihan kiva jäädä kotiin?!
tikru
[color=CD853F] Niin se vaan taas viikonloppu vierähti.
Viime yönä onnex sai nukuttua hyvin, vaan kerran oon heränny tohon olkapään kolotukseen.
Eilen mulla oli pyykkiurakkapäivä eli vihdoinkin sain puhtaanpyykin vuoreni viikattua ja kaappiin. Istuin kahteen kertaan soffalle urakan aikana, kun suppaili aikas kovasti -ei tosin kipeesti. Jotenkin tuo, kun tekee seisaaltaan hommia käsi tuossa mahan edessä, niin tulee helposti voimakkaita suppareita. Nyt pitäs sitten alottaa vauvanvaate pyykkirumba. Hain jo sensitive-pyykkiainettakin niitä varten. Ootteko muuten käyttäneet mitään huuhteluaineita vauvanvaatteisiin??
[b]Maria[/b] Mikä sun mahassa on??? Vai ovatko keipeitä supistuksia?? Mulla oli silloin pyuolivälin tietämissä tuolla alhaalla oikeallla kipeä ja arka kohta, aina kun siellä tuntui kipeää niin hetken päästä tihrusti verta. Mutta se on nyt ohi, olisko sulla joku kiinnike kumminski siellä ja himpula pääse sinne potkiin tms..?
AMPPARI!! KÄÄK! Hyvä ettei tullut mitään, niitä kyllä varmaan heräilee taas kun on niin lämmintä. Eilen täällä halilla kun avasin oven, oli ovenpielessä kymmeniä hyttysiä ihan pökkyrässä!!
OTAPPA iisisit tuo polikäynti *noh täällä tietysti hyvä neuvoja, kun ittellä huitelee verenpaineetkin sky high aina polilla*. Harmi kun sulla on eri päivä tuo polipäivä kuin mulla, mellä on aina torstaisin =) Oltais voitu nähä !!
[b]Tigger[/b] mulla rauta teki ulosteen järkyttävän mustaksi *sitä kyselin täälläkin että voiko rauta aiheuttaa* ja sitten se olis semmosta kummallista hmmm.. " tervaa" . Semmosta jota saa pyyyhkiä ja pyyyhkiä ;-) Mä en huomannu pahaa oloa sen kummemmin. Vähän mahassa saattoi kiertää..
HIHIII....oon miehiltä saanu tuon hukkapätkä-lisänimen, kun joskus raivoan kun en yletä jonnekin ja sitten joku kaksimetrinen korsto tulee, ottaa hyllyltä asian, antaa sen mulle ja sanoo, että nouse seisomaan....AAARGH!
[b]Mieletön[/b] JEES tulikin heti mieleen kun sanoit noista pukamista, pas**mainen probleema. Voisiko niitä leikata, vai leikkaavatko raskausaikana?
[b]Mirabellla[/b] heh, näitä kummallisia unia näkee näemmä yx sun toinenkin ;-) Sulla nyt sentään oli ihan jotain logiikkaa ja ihana tilanne unessa!!
Niin mä kanssa ajatettelin, että kumminski hommaisin sen petarin vauvansänkyyn ja laittaisin lakanan silleen, että menee patjankin alle. Eikai noi vauvanpetarit mitään hirveen paksuja ees ole?
[b]Zatulle[/b] kuuluu ukon suunnalta näemmä jo ihan mukavaa!! Miehet on jotenkin " sööttejä" kun ne katuu jotain tms ;-) Kulkevat ympäriinsä silleen luimistellen ja koittavat olla herttaisia =D
Meillä kanssa nukuttiin pommiin tänä aamuna, vaikka meillä nyt ei tarttekaan ketään kiituttaa hoitoon tms. Ukkokin heräsi vasta vartin yli seitsemän kun yleensä keittelee sumppia jo viiden korvissa. No näitä sattuu...
On tullut mulle ainakin päätös jo ä-rahasta ja näkyy netissäkin summat yms tiedot! Oudosti sulle kertoivat, että kun ei näy vuoden 2005 tulot... nehän tulothan katsotaan sen mukaan, milloin äitiysloma alkaa, ei lasketun päivän mukaan!! Eli sullakin pitäisi olla vuoden 2004 tulojen mukaan (jos joulukuussa jäät äippälomalle) tai vaihtoehtoisesti se 6kk ennen äippäloman alkua, jos saat sitä käyttää hyväksesi. Näin ainakin mulle selvitettiin kelassa..
Eipä tullut mieleen tosiaan se, että voihan olla, että turvaistuimen pitääkin kääntää mukelon takia jo ennemmin naama menosuuntaan. Olen itsekin sellainen, etten tykkää istua junassakaan selkä menosuuntaan.. Täytynee miettiä tuota kaukalojutskaa vielä uusiksi..
[b]Sulina[/b] Ei oo turvotusta muutakuin satunnaisesti silloin tällöin. Vihkisormus *gröhmm* ei oo mutenkaan koskaan sormessa, ei mulla eikä ukollakaan !! Heh...tiiä sitten mistä tuokin on tullut, ei vaan paljoo osaa pitää koruja muutakuin juhlissa tms...
[b]Pupina[/b] mulla oli lokakuussa se yksi päivä, kun jo aamulla herätessäni tuntui että kaikki pyörii!! Jouduin makoileen puoleen päivään saakka silloin ennenkuin laantui niin että saatoin mennä auton rattiin. Ihan ihme olo oli eikä syytä löytynyt!! Mutta ei oo tosiaan sen jälkeen ollut.
Jaa nyt huudellaan alakerrasta, paalaan myöhemmin !
[/color]
Mary 31+5
[color=9B30FF]Ja voi että olis ollut kiva kävellä pidempäänkin, mutta kun nyt se ei onnistunut sitten niin millään. Oli niin rampa olo... Symfyysiä vihloi tietenkin, mutta että alkoi sitten oikean jalan penikka vaivata kesken matkan. Siihen pysähtyi vauhti, ku jalkaa poltteli ja sit kävely oli aikas hassun näköistä, kun yritin joten kuten päästä eteenpäin. Sit alkoi vielä kaiken huipuksi issias vetää oikeassa lonkassa puoli kilsaa ennen kotia. Mahdoin olla hassu näky :D Olo ei vaan ollut yhtään hassu. Nytkö tää on sit tällasta koko loppuraskaus??? Ei ihme et painoa tulee, kun ei liikkumaan pysty kunnolla. Blääh!
Monttu: Tsemppiä kahteen viimeiseen työpäivään! Tai no täähän alkaa kohta olla jo lopuillaan!
Pupina: Mulla tuli kanssa lauantaina oikein kunnon huimauskohtaus, mutta itselläni olen huomannut niiden liittyvän siihen, että verensokeri laskee liian alas. Ensin on hetken nälkä, niinku lauantaina ku oltiin kaupassa. Kun päästiin auton kanssa kotipihalle, tuli heikotus ja sit ku kiipesin vielä kolmanteen kerrokseen rappuja ylös, niin johan alkoi musteta silmissä. Mies on onneksi tottunut tähän nyt raskauden aikana niin, että toi nytkin mulle heti mehulasin käteen. Johan se sit helpotti!
Zatu: Mulle tuli päätös äitiysrahasta tän kuun alkupuolella. Kirjeessä lukee, että hakemus saapunut 31.8., päätös annettu 2.11. ja postitettu 3.11. Ja mullahan oli laskettu aika jo joulukuun lopulla. Että ehkä se sieltä sullekin kohta tulee.
Mut nyt syömään sämpylää, ettei taasen tule huono olo ;)
-Sulina-
[color=9B30FF]Taulle pitimäni kommentoida, että kiva, että jonku muunkin vaavi hikkailee kovasti. Mä nimittäin tässä yks päivä laskin neljä hikkaa tällä meidän pienokaisella. Olin jo ihan huolissani, että onko toi epänormaalia :)
Niin ja täällä tosiaan kohtalotoveri noissa häpyluun kivuissa :(
-Sulina-
Heipä hei vaan!
TUISKUA: Onpa hienoa, että vihdoin pääsit kotiin!!! Kyllä monesti on käynyt mielessä miten rankkaa tuo pakkolepo mahtaa ollakaan. Ja sairaalassa varmasti aika äkkiä vähän laitostuu kun ne virikkeet on vähissä. Kyllä sitä on itse päässyt tosi vähällä, ei voi kuin olla kiitollinen. Toivottavasti sulla olisi sitten " korvaukseksi" oikein extra-helppo synnytys :)
MIELETÖN: Tsemppiä kotioloihin! Riidat ei tosiaankaan ole mukavia varsinkaan raskausaikana, kun sitä on niin hirmuisen herkkä ja kaipaa hellyyttä paaaaaaaljon enemmän kuin yleensä.
MONTTU: Tsemiä vikoihin työpäiviin, tosi lähellä sulla jo hyvin ansaittu loma :) Pikaista paranemista pikkuiselle!
PUPINA: Mulla tuo huimaus liittyy nimenomaan uupumukseen. Verenpaine ja hemppa on kyllä matalahkot (kai), mutta jos on hyvä yö takana, niin minkäänlaista huippausta ei ole. Eli uni auttaa! Niin ja selällään maatessa meinaan pökrätä alta aikayksikön, mutta tuo oli tuttua jo ekasta raskaudesta, synnyttämäänkin jouduin kyljeltäni.
ZATU: Mullekin tuo petarikielto oli ihan uutta! Meillä siis pinniksessä Ikeasta ostettu joustinpatja ja petari. Välissä vaan muovitettu frotee ja koko paketti lakanalla tiiviiksi. Mut ekat pari kuukautta vietetään äp-pahvilaatikossa ja siinähän onkin kyllä tosi kova se patja.
TURVAKAUKALOSTA/-ISTUIMESTA: Eikös suositus ole että vähintään 3 vuotiaaksi istutaan selkä menosuuntaan?? Tämä ainakin meillä pyrkimyksenä, jos suinkin meidän pitkäkinttu mahtuu turvikseen. Ja mä kyllä suosittelisin ostamaan erikseen turvakaukalon ja sitten sellaisen turvaistuimen, joka menee pitkään. Meidän pitkä neiti mahtui kaukaloon n. 8 kk (Britax Römer Baby Safe Plus) ja sen jälkeen on istunut Gracon Cosmic XTP istuimessa, jonka saa sekä selkä että kasvot menosuuntaan ja menee 25 kg asti eli on todella pitkäikäinen. Minusta nimittäin kaukalo on pikku vauvalle tosi kätevä, kun pieni vauva nukahtaa AINA autoon, niin ei tarvitse sitten toista herätellä, vaan voi ottaa koko kaukalon mukaan kaupan ostoskärryihin/kylään jne.
NÄRÄSTYS & TURVOTUS: Ikinä ei oo närästänyt, mutta eilen vetäisin kebab -annoksen ja tänään on kyllä ollut vähän omituinen olo. Ilmeisesti siis närästää. Turvotusta tulee hieman nilkkoihin, jos ei oo tukisukat, mut luulen et tulis normaalistikin, jos koko päivän istuu paikallaan.
Sitten omaa napaa tai lähinnä asiaa kohtalotoverilleni FABLElle: Sä kun olet päässyt noihin painoarvioihin, niin oliko se niin että 90 persentiilin käyrällä arvioitu syntymäpaino olisi tuo 4700 g?? Kun mullahan Brunon mittaus rv 20+3 antoi juuri tuon 90 persentiiliä. Bruno puhui vain jostain n. 4 kg, mutta tuohan olisi lähemmäs 5! Vain 1,5 kg enemmän kuin mun esikoinen!!!
Sitten lueskelin netistä niitä vähiä tietoja mitä makrosomiasta on kirjoitettu ja siellä luki, että on hyvin harvinainen naisilla joilla ei ole raskausajan diabetestä. Aika hassua, että meitä " tilastopoikkeamia" on sitten kaksi täällä palstalla ;) Ja sitten luin, että makrosomia havaitaan aina vasta loppuraskaudessa, koska rv 20 asti sikiöt kasvavat yhtenäistä tahtia. Joopa joo ja se mun 4D -ultra oli rv 20+3...
Eli summa summarum, olen taas IHAN paniikissa tuon kokoasian suhteen. En todellakaan usko, että sen paremmin minä kuin vauvakaan voimme selvitä synnytyksestä hengissä... Ja olen ihan sata varma, että vauva ei ole ihan terve, kun niin kovasti kasvaa. Tai sitten minä olen tappamassa vauvani omilla syömisilläni! Tosi järkevät ajatukset. Jotenkin hirveän vaikea muodostaa mitään suhdetta tulevaan lapseen kun päällimmäisenä on huoli vauvan koosta. Siis tottakai odotan, että näen pikkuiseni, mutta jotenkin hän tuntuu " vieraalta" , näen silmissäni vain sellaisen hirveän lihavan vauvan, joka ei kuulu mulle...
Tässä ois puhuttavaa taas neuvolaan. Ja sitten vielä se syyllisyys joka ikisestä suupalasta, tekis mieli mennä oksentamaan :( Et jospa sitä sais vaadittua itsensäkin johonkin tehoseurantaan, kun ei enää pää kestä tätä yksinäistä pähkäilyä!
Mut hyviä uutisia, olen nyt nukkunut jokseenkin hyvin !!! *tuulettaa* Ostin perjantaina kamomilla -teetä (kiitos ARDISIA) ja vaik se onkin ihan sikapahaa, niin jospa se sitten auttaa! Ja töissäkin on onneksi aika iisi viikko, joten stressi on monelta osin helpottanut kovasti.
Mut nyt en muista mitä muuta piti kirjoitella, joten jatketaan myöhemmin... MORO!
ariella ja paavo ruhtinaalliset rv 30+2
Piitkästä pitkästä aikaa kampesin koneelle lueskelemaan päivän kuulumisia. Ja kaikilla on jo aivan jestaspalijo viikkoja! Ite en niin laskeskele viikkoja, kun LA siirrettiin liian aikaisessa rakenneultrassa. Myöhäisemmässä ultrassa palattiin takaisin alkuperäiseen LA:an, mutta myöhäisempi aika (8.2.) pysyy kirjoissa ja kansissa. Itse tuijotan enemmän alkuperäiseen, 30.1. päiväykseen. Oli miten oli..
Kovasti yleisiä raskausajan lieveilmiöitä tuntuu olevan nuo parisuhteellisuushäiriöt. Miten mies voikin muuttua niin daijuksi aina 9kk ajaksi?? Mäkin kuvittelin, että se jo tällä kolmannella kierroksella muistais kuinka sekopäinen musta tulee, mutta ei niin ei. Saatiin lapset la yökylään ja pidettiin kotona parisuhteen päivitysilta. Tuli tarpeeseen ja teki hyvää.
Närästyksestä: joskus polttelee, ajan kuluessa vaan enemmän. En oo huomannut mistä erityisesti tulee. Ainakin sitten korventaa, kun syö liikaa. Ihan sama mitä. Napostelen manteleita aika ajoin ja se pitää kyllä närästyksen poissa. Vielä ei oo tarvinnut turvautua apteekin valmisteisiin.
Turvotusta ei oo pahemmin ollut. Yritän juoda mukikaupalla, jos alkaa jostain päin nahkaa kiristää. Isänpäivänä sain jonkun ihme huimauskohtauksen, kun olin nukkunut yöllä vain muutaman tunnin. Huimas pitkän aikaa ja maha hurahti ihan veteläksi. Onneksi ei ole toistunut, teki kyllä tosi huteran olon. Muutenkin väsy on alkanut vaivata ihan huolella. Voisin nukkua vähän väliä. zzz..
Lisää(.) Vauva on aivan tolkuton liikkuja, mahtaa syntyä nappikset jalassa, niin teräviä potkuja satelee! Tytöt on olleet huomattavasti rauhallisempia. Ovat liikkuneet päivän aikana yhtä paljon, kuin tämä on rauhassa.. Neuvolassakin sitä ihmettelin, että onko sillä kaikki kunnossa, kun on niin mahdottoman aktiivinen. On kuulemma. Mutta kun välillä aivan kipiää teköö. Yhtenä iltana oli alavatta ihan arka, kun oli sillä suuntaa myllännyt koko päivän. Ja liikettä saattaa tuntua kolmessa paikassa yhtäaikaa. Se on tietysti joku jättiläisvauva?!
Tuntuu haikealta lukea, kun ainakin osa porukasta odottelee innolla neuvolakäyntejä. Mulle on kehkeytynyt joku neuvolapaniikki. Kolmena kertana on ollut sijaisia ja niitten sanomisia sitten märehdin ja mietin. Välillä ihan ahdistaa neuvolaan meno. Ja koska on mitäkin pientä, mitä kommentoivat: aavistus valkkareita pissassa, sitten löytyy punasoluja. Plääh. No pääasia kuitenkin, että vauvalla on kaikki kunnossa.
Tulipa omanapaista tekstiä. Ehkäpä lisää myöhemmin.
Hyviä vointeja kaikille tasapuolisesti ja valkeampaa alkutalvea!
Lydi@ vaikka 28+4?!
[color=104E8B]Kipee yö takana.. yöllä tuli taas niitä kamalia alamaha kipuja,ei voinut juuri liikkua,ilman tippaa linssis!
Pitää kysyy,mistä noi johtuu, kannattimet ne ei oo,nehän on ymmärtääkseni enempi kyljissä..
Nyt on sitten silimät ristis,kun yöllä heräili ja menin maate myöhään, kun pouhootin saunaa,että sain isompien toppa vaatteet kuiviksi kouluun, tulivat vko loppu käynniltä isältään ja vaatteet oli ihan kauhees kunnos.. :([/color]
[color=8B1C62]Jännittää ihan vietävästi se poli käynti,vauvan koko ja ne sokeri arvot..[/color]
[color=#556B2F] ai niin, meidän junioria pisti eilen AMPIAINEN!
Kyllä,luitte oikein! tää oli jo toinen ampiainen nyt kun meni sää plussalle näin paljon,en tajua mistä ovat kömpineet.. Arvatkaa iskikö paniikki,että saako jonku kohtauksen!??
Kun miehen eno just joutu kesällä sairaalaan kun pisti amppari niskaan,taju läks,sydän meni epärytmiin ja ei meinattu saada takasi oikeeseen.
Joutuu nyt kulkee kesät adrenaliini piikin kanssa varuuksi..
Mut onneks ei juniorille tullu mitää,latoin sormeen hydrokortisonia..[/color]
Nyt suihkuu ja valmistautumaan... palailen myöhemmin kertoo kuulumiset..
[b]Maria ja himpula 32+1[/b] [color=CD1076][size=3]♥