Soittaminen kerrostalossa
Olen nyt 30-vuotiaana aloittanut uudelleen vanhan jousisoitinharrastukseni ja ainoa aika, kun ehdin harjoitella on työpäivän jälkeen kotiin tullessa joskus klo 20 aikaa. Pyrin aina siihen, etten 21 jälkeen enää soittaisi. Hiljaisuus alkaa meidän talossa klo 22. Onhan tämä ok? Pelkään että naapurit ärsyyntyvät, mutta muuta aikaa soittaa ei ole, kun en halua aamullakaan 7 tai 8 aikaa alkaa soittamaan.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itselläni se kuuluu normaaleihin elämisen ääniin. Olen töissä päivät, joten ei tosiaan ole muuta aikaa soittaa. Seinänaapurit ovat onneksi huonokuuloisia mummoja, jotka eivät kuule normaalia puhetta rapussa. Naapureita en koskaan näe, joten heidän vihaiset katseet ei ole ongelma. Ap
Ala- ja yläkerran naapurit on todennäköisesti ne, jotka eniten tuosta häiriintyy. Meillä ainakin ei seinänaapureista kuulu mitään, mutta sekä alhaalta että ylhäältä kuuluu äänet paljon paremmin. Kyllähän sinä voit soittaa, mutta kannattaa muistaa, että myös naapurisi saattavat tulla kotiin samoihin aikoihin, ja tuo voi olla ainoa hetki, kun he pääsevät omaan kotiin rauhoittumaan. Jos soitto kuuluu hyvin naapuriasuntoihin, tuo on kyllä ihan helvettiä naapureille. En soittaisi ainakaan ihan joka päivä, jos olisin sinä. Jos on joku muu paikka harjoitella, niin ehdottomasti harjoittelet sitten siellä.
Ihanko ns. helvettiä naapureille?
Mitäpä, jos et ihan noin karkeita oletuksia vedä omien mieltymystesi pohjalta. Itse kuulun niihin naapureihin, jotka aivan mielellään kuulostelee soitantaa taloyhtiön asunnoista, vaikka ei aina osuisi nuotilleenkaan. Räkyttävät koirat voisin sen sijaan pyytää poistamaan asunnoista.
Eiköhän mikä tahansa mekkala naapuriasunnoista ole lähtökohtaisesti epämiellyttävää naapureille. Asuin ennen saksofonistin naapurissa, ja vaikka se on mielestäni kaunis soitin, ei sitä jaksanut tuntikausia joka päivä kuunnella. Varsinkin kun instrumentin harjoittelu on isolta osin sellaista, jossa ei soiteta esim. jotain kappaleita kokonaan, vaan harjoitellaan tiettyjä sointuja tai sävelkulkuja. Olen kyllä 99% varma, että suurin osa ihmisistä ei koe tällaisen loopin kuuntelua mielekkäänä, jos haluaisi rentoutua rauhassa raskaan työpäivän jälkeen. Se, että on joku 1% ihmisistä, joiden mielestä tuo on kivaa kuunneltavaa, ei oikeuta häiritsemään niitä kaikkia muita.
Vierailija kirjoitti:
Halusin lähinnä kuulla mitä mieltä täällä ollaan ja millaista keskustelua asiasta syntyy. Ei ole tosiaan muuta mahdollisuutta, joten soitto jatkuu joka tapauksessa 😁.
Jos olisit naapurini, saisit kusipellin joka soittopäivänä postiluukustasi kunnes loppuu.
Ainakin itse ärsyyntyisin naapurina kun minnn on laitettava 19-20 välillä nukkumaan. Joudun herään 04.00, jotta ehdin 5.30 töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin itse ärsyyntyisin naapurina kun minnn on laitettava 19-20 välillä nukkumaan. Joudun herään 04.00, jotta ehdin 5.30 töihin.
Voi miten harmillista. Oletko miettinyt mitään parempaa ratkaisua asumismuodollesi?
Onneksi en edes harkitse alkavani hissuttelemaan villasukissa 19 aikaan kotonani, että naapuri saa nukuttua hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halusin lähinnä kuulla mitä mieltä täällä ollaan ja millaista keskustelua asiasta syntyy. Ei ole tosiaan muuta mahdollisuutta, joten soitto jatkuu joka tapauksessa 😁.
Jos olisit naapurini, saisit kusipellin joka soittopäivänä postiluukustasi kunnes loppuu.
Luuletko, että sua ei odottaisi eteisessäsi kusipelti tuollaisen idiotismin jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että sua ei odottaisi eteisessäsi kusipelti tuollaisen idiotismin jälkeen?
Luuletko tollo että antaisin naapurin tajuta kuka sen teki :D Eikä se tuohon jäisi, sabotoisin niin kauan että vinguttaminen loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi miten harmillista. Oletko miettinyt mitään parempaa ratkaisua asumismuodollesi?
Onneksi en edes harkitse alkavani hissuttelemaan villasukissa 19 aikaan kotonani, että naapuri saa nukuttua hyvin.
Olen miettinyt, mutta valitettavasti minulla ei ole varaa omakotitaloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Treenitilan osakkuus ei onnistu, koska matkustaminen jonnekin laitakaupunkiin veisi liikaa aikaa siirtymisineen ja soittaa pitäisi kuitenkin melkein joka päivä.
Lähellä on joku koulu? Entä iltapäivällä jossain soittotilassa, jos sopii niin, raivaa aikaa.
Ihan turhaa ehdotella mitään.
Kyllähän sen jo aloituksesta tajuaa ettei AP:lle MISSÄÄN TAPAUKSESSA sovi mikään muu ratkaisu kuin vinguttaa viuluaan TÄSMÄLLEEN tuohon kellonaikaan kotonaan. Niin se on KAIKISSA tällaisissa avauksissa AINA.
PS
En lukenut ketjua pidemmälle kuin tähän sinun viestiisi koska sitä ei tarvitse tehdä tietääkseen, että asia on juuri noin.
Vierailija kirjoitti:
Joku voi niistää sulta nenän roskiksella. Varo.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile soittaa vaikka puolituntia.
EI SEKUNTTIAKAAN. Häivy koko rapusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile soittaa vaikka puolituntia.
EI SEKUNTTIAKAAN. Häivy koko rapusta.
Mitäpä jos itse suksisit niin pitkälle ja syvälle, että ei tarvitse kuunnella kuin omaa hengitystä.
Sinunkaltaisten synkkämielisten ihmisten takia tämä yhteiskunta voi niin huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itselläni se kuuluu normaaleihin elämisen ääniin. Olen töissä päivät, joten ei tosiaan ole muuta aikaa soittaa. Seinänaapurit ovat onneksi huonokuuloisia mummoja, jotka eivät kuule normaalia puhetta rapussa. Naapureita en koskaan näe, joten heidän vihaiset katseet ei ole ongelma. Ap
Ala- ja yläkerran naapurit on todennäköisesti ne, jotka eniten tuosta häiriintyy. Meillä ainakin ei seinänaapureista kuulu mitään, mutta sekä alhaalta että ylhäältä kuuluu äänet paljon paremmin. Kyllähän sinä voit soittaa, mutta kannattaa muistaa, että myös naapurisi saattavat tulla kotiin samoihin aikoihin, ja tuo voi olla ainoa hetki, kun he pääsevät omaan kotiin rauhoittumaan. Jos soitto kuuluu hyvin naapuriasuntoihin, tuo on kyllä ihan helvettiä naapureille. En soittaisi ainakaan ihan joka päivä, jos olisin sinä. Jos on joku muu paikka harjoitella, niin ehdottomasti harjoittelet sitten siellä.
Mitäpä, jos et ihan noin karkeita oletuksia vedä omien mieltymystesi pohjalta. Itse kuulun niihin naapureihin, jotka aivan mielellään kuulostelee soitantaa taloyhtiön asunnoista, vaikka ei aina osuisi nuotilleenkaan. Räkyttävät koirat voisin sen sijaan pyytää poistamaan asunnoista.Eiköhän mikä tahansa mekkala naapuriasunnoista ole lähtökohtaisesti epämiellyttävää naapureille. Asuin ennen saksofonistin naapurissa, ja vaikka se on mielestäni kaunis soitin, ei sitä jaksanut tuntikausia joka päivä kuunnella. Varsinkin kun instrumentin harjoittelu on isolta osin sellaista, jossa ei soiteta esim. jotain kappaleita kokonaan, vaan harjoitellaan tiettyjä sointuja tai sävelkulkuja. Olen kyllä 99% varma, että suurin osa ihmisistä ei koe tällaisen loopin kuuntelua mielekkäänä, jos haluaisi rentoutua rauhassa raskaan työpäivän jälkeen. Se, että on joku 1% ihmisistä, joiden mielestä tuo on kivaa kuunneltavaa, ei oikeuta häiritsemään niitä kaikkia muita.
Olet ihan oikeassa siinä, että se, että yksi prosentti ihmisistä tykkää kuunnella soittoharjoittelua, ei oikeuta soittamaan kerrostalossa.
Sen sijaan se oikeuttaa, että soittaminen harrastuksena on korkeinta oikeutta myöten linjattu normaaliksi elämisen ääneksi.
Mitä sä mielipiteitä siitä kyselet? Totta he..ssä se on todella ärsyttävää, mutta soitat kuitenkin, koska sulla on oikeus siihen hiljaisuuden ulkopuolella. Musiikki-instrumentit tulisi kieltää taloissa joissa seinänaapureita, tai markkinoida taloyhtiöitä joissa musiikki-instrumentit, lapset ja eläimet ovat kielletty.
Erikoista porukkaa vastaamassa. Soitto- ja lauluharrastus kuuluvat kyllä tavanomaisiin elämisen ääniin.
Osoitat myös huomaavaisuutta, että lopetat viimeistään klo 21, koska yleensä järjestyssäännöt todellisuudessa kieltävät moisen toiminnan vasta klo 22 eteenpäin.
Jos soitat joka ikinen päivä klo 20-21 on se toki jo aika paljon. Mutta jos soitat esim. kolmena päivänä viikossa klo 20-20:45, on se täysin normaalia toimintaa kerrostalossa.
Hiljaisuuden aikanakin saa edelleen käydä suihkussa, tiskata, katsoa televisiota ja jutella asuintoverin kanssa. Talon rakenteissa ja/tai asukkaissa on vikaa, jos pitäisi yöllä ainoastaan kuiskia eikä hiljaisuuden ulkopuolella saa elää normaalisti.
eikö oo sähköversiota soittimesta, että huudattaisit luurit päässä vain omille korvillesi? Ainakin rumpuihin, kitaraan, bassoon ja pianoonkin löytyy.
tai demppaa kielet jollain vaahtomuovin palalla niin pystyt hiljaa treenaamaan vaikka saundi onkin todennäköisesti pska.
Vierailija kirjoitti:
Meidän, vuonna 2020 valmistuneen kerrostalon, järjestyssäännöissä laulaminen ja soittaminen on kielletty. Nämä harrastukset ovat luoneet ennen ongelmia, joten ne on kielletty. Paras. Asunto. Ikinä! M27
Kiitos tiedosta. Tiedän sitten olla muuttamatta uusiin kermapersetaloihin. En kyllä muuttaisi nykyajan muovikerrostaloihin muutenkaan.
Lahjattomat ärsyyntyy. Niitä ottaa päähän, kun eivät itse osaa soittaa mitään.
on ok. Tuollainen kuuluu normaaliin elämään. voithan laittaa heippalapun ilmoitustaululle, jossa pahoittelet asiaa, mutta mielestäni kaikki normaalijärkiset ihmiset tuollaisen ymmärtää.
oma naapurini soittaa sähkökitaraa ja on ilmeisen aloittelija. Ihan hirveältä kuulostaa, mutta ei se minua haittaa. Ei hän koskaan puolta tuntia pidempään soita ja noin 4 päivänä viikossa. Paljon mieluummin kuuntelen tuollaista kuin juoppomölinää
Mitäpä, jos et ihan noin karkeita oletuksia vedä omien mieltymystesi pohjalta. Itse kuulun niihin naapureihin, jotka aivan mielellään kuulostelee soitantaa taloyhtiön asunnoista, vaikka ei aina osuisi nuotilleenkaan. Räkyttävät koirat voisin sen sijaan pyytää poistamaan asunnoista.