Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paha maku sosekeitossa

Vierailija
08.02.2023 |

Hei!

Olen säästänyt rahaa ja opetellut tekemään kasvissoseleittoa. Kun laitan perunaa puolet, niin keitosta tulee tosi tunkkaisen/pahan makuista. Esim. tänään laitoin n. 7 perunaa ja muuta n. 200g. Lihaliemi, timjami ja suola. Taas se maku on siellä.

Jos laitan esim. 1/4 perunaa ja loput muuta, tulee paremaa. Miksi? Onhan perunamuusikin hyvää? Onko se se lihaliemi vai mikä?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käyttää tomaattisosetta (pyre)  sosekeittoon esim siis linssitomaattisosekeittoon, niin jotain makeaa kannattaa lisätä esim. ihan sokeria (vähän, välilllä maistellen) tai omena tms.

Vierailija
22/25 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tosi paljon vastauksista. Tämä kokkailu vaatii harjoitusta. Selvästi vähemmän siis perunaa ja lihaliemi pois. Hyviä vinkkejä kermasta ja muista maitotuotteista. Ja uusia kasviksia pitää siis ostaa kokeiluun... Kyllä vielä onnistun! :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole vielä onnistunut tekemään pahanmakuista kasvisosekeittoa, vaikka olen heittänyt sekaan, mitä milloinkin sattuu löytymään. En ikinä käytä mitään kurkumoita inkivääriä ym mausteita vaan ihan perus suola ja pippuri.

Perus pohjana mulla on aina 3 perunaa ja 1 sipuli sekä pari desiä ruokakermaa ja kasvisliemikuutio, sekä tietenkin myös vesi. Sitten sekaan ihan mitä vaan kasviksia mitä sattuu löytymään.

Jos sattuu vielä löytymään jotain tuorejuustoa, tai sulatejuustoa, niin sekaan vaan makua antamaan. Musta koskenlaskija parasta.

Aloittajan esimerkissä on aivan liikaa perunaa, ei ihme jos tulee tunkkasta. Peruna vain peruspohjana ja päärunko muista kasviksista.

Kun nyt katsoin tuota kirjoitustani, niin huomasin tuolla boldatulla tekstillä kaksoismerkityksen. En siis tarkoittanut, että minun mielestä koskenlaskija on parasta, vaan tarkoitin, että mustan värinen (pakkaus) koskennlaskija on parasta, joka siis on nimeltään Koskenlaskija Voimakas. Ihan hirveetä eroa punaiseen, eli normi Koskenlaskijaan ei ole, muuta kuin että maku on hieman voimakkaampi, eli se tuo keittoon vähän enemmän makua. Normi Koskenlaskijakin tietysti ihan mainio lisä sosekeittoon.

Vierailija
24/25 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tosi paljon vastauksista. Tämä kokkailu vaatii harjoitusta. Selvästi vähemmän siis perunaa ja lihaliemi pois. Hyviä vinkkejä kermasta ja muista maitotuotteista. Ja uusia kasviksia pitää siis ostaa kokeiluun... Kyllä vielä onnistun! :D

Ei sillä maullisesti ole käytännössä juuri mitään merkitystä, käytätkö lihaliemi-, vai kasvisliemikuutiota. Itse olen käyttänyt kumpaakin, kumpaa nyt on sattunut kaapista löytymään, enkä ole maussa eroa huomannut. Lähinnähän kyse on siitä, että se lakkaa olemasta vegaaninen ruoka, jos sinne lihaliemikuution viskaat. Sama tietenkin koskee myös juustoa ja ruokakermaa. Jos olet sekasyöjä, niin aivan sama kumpaa liemikuutiota käytät.

Vierailija
25/25 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää sipulia. Sipuli on perunan täydellinen pari.