Suurinosa ihmisistä PELKÄÄ toisen ihmisen henkistä kasvua. Jostain kumman syystä tämä pelottaa monia, he tekevät kaikkensa vetääkseen sen toisen ihmisen takaisin sinne mistä se lähtikin. Se on minusta outoa.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset nyt on lähtökohtaisesti kateellisia perusnegatiivisia valittajia. Jos joku meinaa astua tuosta muotista ulos, ja jopa alkaa voimaan henkisesti paremmin, niin kyllä tulee aika pian joku "laittamaan ruotuun", jos ei käyttäydy normin mukaisesti. Itsellä tämä ruotuun laittaja on valitettavasti omat perheenjäsenet, ainoa keino voida hyvin olisi laittaa kokonaan välit poikki ja keskittyä pelkästään omaan hyvinvointiin, mutta vielä en ole siihen kyennyt.
Henkisen kasvun, silkan vittumaisuuden ja totaalisen mielisairauden rajat ovat hyvin häilyviä, veteen piirrettyjä viivoja.
Se minkä kokija kokee henkiseksi kasvukseen, voi lähipiiristä tuntua teeskentelyltä, harhaisuudelta, todellisuuden kieltämiseltä ja vasta alan ammattilaiset pystyvät määrittelemään onko henkiseen kasvuun keskittynyt ihminen enää avohoidon tavoitettavissa vai tarvitseeko hän ammattilaisia paneutumaan henkisen kasvunsa rajoihin suljetummassa, turvallisemmassa ympäristössä.
On syytäkin pelätä, mikäli joku lähtee henkisesti "kasvamaan" johonkin ryhmään, jonka johtajat ovat narsisteja.
Kenenkään henkinen laajentuminen ei ole tähän päivään mennessä pelottanut. Ehkä eivät olleet kasvaneet tarpeeksi suuriksi. Tai sitten olivat sen verran titityy, että pelkästään nauratti.
On tullut vastaan esimerkiksi heitä, jotka osaavat mielestään kanavoida tuonpuoleisesta asioita henkiolennoilta automaattikirjoituksella. Muutama oli vakuuttunut, että kykenee antamaan reikihoitoa, joka parantaa lähes kaiken.
Aikojen saatossa kasvuspurtit ovat johtaneet uusien puuhien pariin. Ihmetellä vain voi, että mihin kaikkeen sitä voi hurahtaa. Jotkut sitten rahastaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset nyt on lähtökohtaisesti kateellisia perusnegatiivisia valittajia. Jos joku meinaa astua tuosta muotista ulos, ja jopa alkaa voimaan henkisesti paremmin, niin kyllä tulee aika pian joku "laittamaan ruotuun", jos ei käyttäydy normin mukaisesti. Itsellä tämä ruotuun laittaja on valitettavasti omat perheenjäsenet, ainoa keino voida hyvin olisi laittaa kokonaan välit poikki ja keskittyä pelkästään omaan hyvinvointiin, mutta vielä en ole siihen kyennyt.
Mitä näitä "henkisiä kasvajia" olen nähnyt omien lastensa, alaikäisten , huomioimisessa voisi olla parantamista. Vaikka aikuisten seurassa hyminä ja ylevät puheet olisivatkin kiinnostavampia.
Nythän on noissa piireissä menossa draama, yhden sukulaiset hankkineet hoitoa yhdelle, psyykikot ym. Kasvajat tuohkeissaan.
Elämä on sika raadollista hommaa kun vastaa itsestään ja perheestään. Toki valaistuneena voi jättää työelämän, tukiverkot on hyvät ja leikkelettä hankkua tubettamalla, parantavilla kaukohoidoilla yms
No ette kyllä yhtään tajunneet mistä ap puhuu.
Minulle on käynyt juuri noin. Ilmoitin alkoholisti sukulaismiehelle etten ota enää hänen vittuilujaan vastaan siitä kuinka paljon menestyneempi hän on työssään kuin minä. Olen sairaana syntynyt enkä voi tilanteelleni mitään.
Juoppojen tyyliin hän hymyssä suin aina kittasi viinaa ja vittuili. Lapsensa ovat masentuneita ja koulukiusattuja mutta juoppoa ei jaksa kiinnostaa.
Nyt minä olen sukulaisten mielestä kamala ihminen ja osa on katkaissut välit.
No joo, jos kysymys on hörhöilystä, niin se on vain hyvä asia, että ystävät ovat huolissaan. Siihen kun niiden viattomien auringonlaskuaforismien lisäksi voi kuulua erittäin kyseenalaisia asioita, kuten guruilua ja humpuukikaupallisuutta.
Mutta jos kyse on siitä, että olet oppinut elämässäsi jotain, parantanut vaikka joitain haitallisia tapoja, alkanut nähdä jonkun asian eri kantilta tai ihan vaan oppinut käyttäytymään, niin silloin voi ihmetellä, jos kaverit yrittävät vetää takaisin. Sellaisessa on kyse kaverin yksinjäämisen pelosta. Verrataan vaikka opiskeluaikojen jälkeisiin muutoksiin, monilla loppuu bailuelämä, ja tilalle tulee vastuullisempia asioita. Joitain nämä muutokset pelottavat, ja he mieluummin haluaisivat pitää asiat ennallaan. Näissä tilanteissa voi toki osoittaa ystäville, että vaikka asiat muuttuisivat, ystävyys pysyy. Eikä missään nimessä pidä paasata tai tyrkyttää omia uusia tapoja, sillä kukin kasvaa ajallaan omaan tahtiinsa, ja viisastuminen tapahtuu parhaiten kun asiat oivaltaa ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän aloittajan pointin, koska minulle kävi niin. Elimme puolisoni kanssa melko hälläväliä elämää, kun lopulta hän otti itseään niskasta kiinni ja "aikuistui" eli työsti henkistä kasvua. Alkoi kiinnittää huomiota elämän laatuun, niin fyysisesti kuin henkisestikin. Tämä teki minulle alkuun tiukkaa, koska koin elämän olevan nykytyylillä helpompaa. Tein lopulta itse myös valinnan lähteä samalle polulle, jotta voimme jatkaa yhteistä matkaa. Alkuun kuitenkin tein väärin ja koitin houkutella puolisoa lipumaan takaisin vanhoille raiteille. Onneksi puolisolla oli selkärankaa pysyä uusilla urilla, jonka seurauksena myös minä pakotin itseni pohtimaan merkityksellisempää elämää ja kasvamaan siihen.
Liirumlaarum littu.
Miten se henkisen kasvun työstäminen käytännössä tapahtui ja mitkä olivat sen seuraukset?
Kuka tahansa voi suoltaa poliittisesti korrektia liiirumlaarumia henkisen kasvun hyvää tekevistä vaikutuksista, mutta niin kauan kun hehkutus asiasta pysyy samanlaisena kuin käärmeöljykauppiaden mainossivuilla, lukjalle on hyvin vaikeaa päätellä mitä kirjoittaja tarkoittaa henkisellä kasvullaan.
Henkinen kasvu ei välttämättä ole pitkään kestävä prosessi. Esimerkiksi saat vakavan sairauden diagnoosin ,jolloin sinussa käynnistyy ns.selviytysmismoodi. Silloin haluat pyristellä itsesi irti entisistä ajatus-sekä haitallisista tavoistasi. Alkaa "henkinen kasvu", mitä moni ystävä voi tosiaan pelätä. Tästä seuraa "ystävien takaisinvetämisen" prosessi. He ovat vastahakoisia ja voivat jopa puhua sinusta pahaa selkäsi takana. Eivät anna sinun "kasvaa" ja irtaantua.
Joskus on kuitenkin välttämätöntä seurata omaa polkuaan päämäärätietoisesti ollakseen ja tullakseen onnellisemmaksi omassa elämässään,kasvaa henkisesti paremmaksi.,välittämättä muiden "takaisinvetämisen" yrityksistä. Jokaisella on oikeus omaan elämään.Ystävät voi valita sen perusteella,miten htvin he ymmärtävät ja myös kohtelevat sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vaan psykopaatit tekee tota, ei terveet ihmiset.
Ei, kyllä tämä näkyy ihan tavallisissa ihmisissä.
Mies halusi aikoinaan lopettaa tupakanpolton, mutta työpaikalla siitä ei voinut mainita, koska sen jälkeen , jos oli sanonut, että yrittää lopettaa tupakan tarjoajia oli koko ajan ja tultiin ihan viereen polttamaan ja puhaltelemaan savua toisen naamalle, että varmasti sortuisi. Eli eihaluttu, että joku "pelastuisi" tupakan ikeestä.
Sama jos joku yrittää raitistua, niin ryyppyporukka kyllä tekee kaikkensa, että toinen ei pääsisi raitistumaan, koska silloin se harmittaa, että joku on päässyt viinasa eroon, huumeissa varmaan vähän sama, mielellään tyrkytetään aineita, jos joku haluaisi eroon.
Ja tämä näkyy myös siinä, kun joku lopettaa lihansyönnin. Siinä vasta "pahan" virheen tekee. Ei kyllä ymmärräystä löydy. Jokaisen pitäisi syödä lihaa, että aina vaan enemmän ja enemmän saataisiin eläimiä tehotuottettua ja lahtipenkkiin ja jaloistaan kattoon roikkumaan , että saadaan vedettyä kurkut auki.
Kyllä ap on tässä ihan oikeassa, toisten ihmisten henkinen kasvu ärsyttää monia. Ja varsinkin niitä, jotka tietää, etteivät itse pysty samaan, kuin tuo toinen.
Öö sekoitetaankohan täällä henkinen kasvu hengellisiin asioihin? Eikö henkinen kasvu tarkoita ihan vaan kasvua ihmisenä? Vaikka että "olin ennen sellainen kaikesta ruikuttaja, mutta kun jäin vesijetin alle, jouduin opettelemaan selvitymistä ihan uudelta kantilta, ja tajusin että pitää itse ottaa vastuuta, ja opin arvostamaan pieniäkin asioita."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisit vähän henkisesti kasvaa ja olla änkeämättä kaikkea otsikkoon.
Palstalla pitäisi otsikon pituutta selvästi rajoittaa. Se vähentäisi trollausta otsikoilla ja opettaisi ihmiset laatimaan viestilleen sitä kuvaavan otsikon.
Miten tämä asia on sinulle niin tärkeä? Onko sinulla jotain pahoja rajoitteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies halusi aikoinaan lopettaa tupakanpolton, mutta työpaikalla siitä ei voinut mainita, koska sen jälkeen , jos oli sanonut, että yrittää lopettaa tupakan tarjoajia oli koko ajan ja tultiin ihan viereen polttamaan ja puhaltelemaan savua toisen naamalle, että varmasti sortuisi. Eli eihaluttu, että joku "pelastuisi" tupakan ikeestä.
Sama jos joku yrittää raitistua, niin ryyppyporukka kyllä tekee kaikkensa, että toinen ei pääsisi raitistumaan, koska silloin se harmittaa, että joku on päässyt viinasa eroon, huumeissa varmaan vähän sama, mielellään tyrkytetään aineita, jos joku haluaisi eroon.
Ja tämä näkyy myös siinä, kun joku lopettaa lihansyönnin. Siinä vasta "pahan" virheen tekee. Ei kyllä ymmärräystä löydy. Jokaisen pitäisi syödä lihaa, että aina vaan enemmän ja enemmän saataisiin eläimiä tehotuottettua ja lahtipenkkiin ja jaloistaan kattoon roikkumaan , että saadaan vedettyä kurkut auki.
Kyllä ap on tässä ihan oikeassa, toisten ihmisten henkinen kasvu ärsyttää monia. Ja varsinkin niitä, jotka tietää, etteivät itse pysty samaan, kuin tuo toinen.
Henkiseen kasvuun ei kuulu "leuhkia" tekemättä jättämisillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos "henkinen kasvu" tarkoittaa hurahtamista salaliittoteorioihin, se pelottaa syystäkin.
Niin, totuus yleensä pelottaa ihmisiä.
Perustele miksi salaliittoteoriat ovat totuus.
Tähän ei tuu vastausta, koska kukaan salaliittoihin uskova ei osaa vastata tähän järkevästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En katsoisi tupakoinnin tai alkoholin lopettamista henkiseksi kasvuksi vaan terveydelliseksi. Esim. sukulaisistani moni poltti ja joi 80-luvulla, nyt ei kukaan, en tunne tupakoivia ihmisiä. Eivät he silti polta suitsukkeita, hymise mantroja, puhu sekavia vaan ihan tavallisia terveydestään huolehtivia ihmisiä ilman henkisyyttä.
Samaan aikaan kun mieheni lopetti tupakoinnin myös suurin osa työtovereistaan lopetti. Se on vähän kakaroitten hommas turkuttaa tupakkaa tai kaljaa haluttomalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkinen kasvu tarkoittaa sinulle siis, että ne asiat mitä pidät elämässäsi hyveinä, täytyy tarkoittaa samaa myös muille ihmisille.
Tupakoimattomuun, viinattomuus ja lihan syönnin lopettaminen tarkoittaa sinulle henkistä kasvua, eli kohoat siis omasta mielestäsi muiden ihmisten yläpuolelle.
Onko henkinen kasvusi noussut riittävän korkealle tasolle pystyäksesi ymmärtämään toisella tavalla asioista ajattelevia lähimmäisiäsi?
Muiden ihmisten tapojen kritisoiminen ja tuomitseminen kertoo itselleni mieluummin tarinaa henkisen toleranssin alenemisesta ja elämän monimuotoisuuden kieltämisestä, enemmän kuin henkisestä kasvusta.
Se mikä ihmisestä itsestään tuntuu henkiseltä kasvulta näyttää usein muiden mielestä negatiiviselta muutokselta.
Kysymys: Kasvavatko vain naiset henkisesti? Miehet eivät ainakaan koskaan puhu henkisestä kasvusta.
Esim. Skientologia menee siihen kategoriaan, että jos ystäväni hurahtaisi siihen olisin melko huolissani ja ottaisin etäisyyttä. Eikö niissä skientologien bileissä pidetä sellaisia nokkanaamareita?
Vierailija kirjoitti:
Öö sekoitetaankohan täällä henkinen kasvu hengellisiin asioihin? Eikö henkinen kasvu tarkoita ihan vaan kasvua ihmisenä? Vaikka että "olin ennen sellainen kaikesta ruikuttaja, mutta kun jäin vesijetin alle, jouduin opettelemaan selvitymistä ihan uudelta kantilta, ja tajusin että pitää itse ottaa vastuuta, ja opin arvostamaan pieniäkin asioita."
Nämä somessa meuhkaavat henkiset ( valaistuneet, valon löytäneet totuuden tietäjät) lienee muillakin mielessä kuin minulla kun joku mainitsee henkisen kasvun.
Rokotteiden kieltäjät ( keho on temppeli) , joogaajat, meditaatiota myyvät, kaukoparannusta ym energiajuttuja myyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En katsoisi tupakoinnin tai alkoholin lopettamista henkiseksi kasvuksi vaan terveydelliseksi. Esim. sukulaisistani moni poltti ja joi 80-luvulla, nyt ei kukaan, en tunne tupakoivia ihmisiä. Eivät he silti polta suitsukkeita, hymise mantroja, puhu sekavia vaan ihan tavallisia terveydestään huolehtivia ihmisiä ilman henkisyyttä.
Samaan aikaan kun mieheni lopetti tupakoinnin myös suurin osa työtovereistaan lopetti. Se on vähän kakaroitten hommas turkuttaa tupakkaa tai kaljaa haluttomalle.
Tupakoinnin lopettaminen on yksi parhaita esimerkkejä henkisestä kasvusta, koska siinä pitää ottaa itseään niskasta kiinni, ja opeteltava ihan uusi tapa olla, pitää pysyä tiukkana. Siinä pitää kohdata omat heikkoutensa. Toki tupakoitsijakin voi olla muilla tavoilla viisas (ja viisastuminen on yhtä kuin henkinen kasvu). Suitsukkeet eivät liity mitenkään ihmisenä kasvamiseen. Huolestuttavaa jos kuvittelet niin.
Perustele miksi salaliittoteoriat ovat totuus.