Osaatko syödä syömäpuikoilla?
Ja jos osaat, jouduitko opettelemaan taidon, vai oletko osannut syödä puikoilla jo lapsesta asti?
Kommentit (20)
En varmaan osaa, mutta kyllähän niillä jollain lailla kauhon menemään.
Opettelin teininä. Aasiassa ei oikein pärjää muuten.
Osaan. Aloin syödä joskus vuosia sitten. Ensimmäisellä kerralla piti hetken miettiä, miten niitä pidetään, sen jälkeen sujunut ihan hyvin. Huvin vuoksi joskus syön puikoilla nuudelia. Ei muuta syytä.
Paitsi sushi helpompi puikoilla
Osaan ja olen syönyt syömäpuikoilla nuoresta asti, joten minun ei ole tarvinnut erikseen googlettaa kuinka puikoilla syödään. Japanissa asuneena taito on tärkeä. Ellei tietenkin halua olla epäkunnioittava ja pyytää haarukkaa. M28
Vierailija kirjoitti:
Osaan ja olen syönyt syömäpuikoilla nuoresta asti, joten minun ei ole tarvinnut erikseen googlettaa kuinka puikoilla syödään. Japanissa asuneena taito on tärkeä. Ellei tietenkin halua olla epäkunnioittava ja pyytää haarukkaa. M28
Kysymys! Onko totta, että jos turisti jättää osan riisistä syömättä (puikoilla melko hidasta), niin se on epäkunnioittavaa kokkia kohtaan?
Joten kuten. En varmaan kovin elegantisti, mutta ei ole koskaan nälkä jäänyt siksi etten olisi saanut puikoilla ruokaa suuhun. Eikä ympäristönikään enää vaadi suursiivousta aterian jälkeen.
Aikuisena vasta olen opetellut.
Lapsesta asti. Joskus syön kotonakin.
Kyllä. 15 vuotta Aasiassa niin ilman tuota taitoa ei oikein pärjää.
Kyllä. Aikuisena opetellut. Japanilainen ja kiinalainen ruoka ei maistu samalta, jos sen kiskoo haarukalla. En oikein ymmärrä ihmisiä, jotka eivät viitsi edes kokeilla (kun ei osaa ja hävettää).
En osaa, olen kyllä yrittänyt muutamaan otteeseen ja katsonut kuvat ja videot että miten se tehdään. Ei vaan onnistu. Siksipä en puikkoravintoloissa käy.
Ravuista en myöskään saa grammaakaan lihaa irti, vaikka on kädestä pitäen näytetty miten se tehdään. Tuloksena on vain teurastettu sekasotku ja veriset sormet.
Osaan toki. Silloin kun minä olin lapsi, ei sushista tiedetty Suomessa mitään.
M56
Tietysti osaan. Tämähän on ihan normaali kansalaistaito kuten uiminenkin.
En osaa mut oon muutenkin tosi kömpelö. Puolielämää opetellut
En oikeastaan. Sushipalat saan just ja just napattua kiinni, mutta esimerkiksi nuudelien metsästys on lähes mahdotonta. Käyn syömässä aasialaista ruokaa ehkä 2-4krt/v, joten harjoitusta ei tule kovin paljon.
En osaa. oOen koettanut opetella, mutta mulla meinaa aina tulla siitä jännetupentulehdus ja alkaa sattua käteen. Ahdistaa, mutta onneksi sushia saa syödä käsinkin. Näillä tuloilla en ikinä ole Aasiaan menossa, joten sen puoleen ei ole onneksi pakollinen taito minulle.
Kai se lapsikin on sen opetellut? Mutta joo, osaan, aikuisena olen opetellut. Osaan syödä keitonkin puikoilla, ihan viimeiset rippeet sitten lusikalla.