Kokemuksia keuhkojen TT-kuvauksesta
Kuinka pitkään siinä menee ja joutuuko sen jälkeen jäämään seurantaan joksikin aikaa?
Kommentit (8)
Kuvaus ja ulos, siinä se, varjoainetta tai ei
Kestää ehkä 15 min. Kuvaus kestää ehkä 10 sekuntia.
Jos on syytä pelätä allergista reaktioita esim jodiallergian takia, niin ota yhteys lähetteen laittaneeseen poliklinikkaan. Tarvittaessa annetaan esilääkitys, kortisonia suoneen. Jälkeenpäin voidaan odotella ja seurata, tuleeko reaktioita.
Itse kuvaus kestää korkeintaan minuutin. Olen ollut useamman kerran ja on jodiallergia.
Riippuu kuvauspaikasta. Mutta tosiaan useimmiten seurataan jonkin aikaa jälkeenpäin. On myös varjoaineettomia kuvauksia, mutta ovat harvinaisempia kuin varjoaineelliset.
Kuvauksessa menee muutama kymmenen sekuntia. Kone antaa hengitysohjeet ja pöytä liikkuu muutaman kerran eestaas.
Vettä on juotava miltei litra ennen kuvausta joten kuvauksen jälkeen saa vähän aikaa hypätä veskissä. Ja saunamaisen kuumalle saattaa toimenpiteessä tuntua muttei ole vaarallista
Juu, lämmittää ihan kuin kusaisisi housuun. Kurkussa minulla myös aina lämpöaalto.
Jos ei keuhkojen, niin muista TT-kuvauksista. Varjoainetta ilmeisesti käytetään, seurataanko allergisen reaktion varalta tutkimuksen jälkeen?