Nuori kärsii kun isänsä haukkuu, silti haluaa asua isän luona
Koska iskä on iskä, ja sen kans tehdään kaikkea.
Puhuu miten on tuntunut pahalle, kun isä haukkuu homoksi.
Puhuu, miten on välillä ollut syömättä, kun isä haukkunut lihavaksi, vaikka enää ei ole edes pyöreä sanoo että tuntuu tosi pahalle jos joku sanoo läskiksi ja siksi ei aina syö.
Puhuu itsestään todella rumasti, mä nyt oon tämmönen tyhmä idiootti, no niin en osannu totakaan. Kun olen kysynyt tähän syytä, miksi puhuu niin, niin sanoo, että kun on aina tyhmäksi haukuttu.
Jne. Jne.
Tämä kaikki tekee minut todella surulliseksi. Enkä voi asialle mitään. Tai tietysti omalta osaltani pönkittää hänen itsetuntoaan. Tuntuu, että yhtään jos joutuu antamaan kritiikkiä hänen toiminnastaan niin ottaa tosi raskaasti.
Viikon pingottaa isänsä kanssa, ja sitten tulee minun luo ja purkaa kaiken.
Hänen mielenterveydelleen olisi niin paljon parempi nähdä isää harvemmin. Varmaan haukkujakin tulisi silloin vähemmän.
2 muuta lapsista viettää isänsä kanssa vähemmän aikaa. Toinen juurikin haukkumisen takia, ei halua olla enempää isän luona ja toinen käytännön asioiden vuoksi, siksi että isää ei kiinnosta esim. Harrastusjutut.
Mutta tämä yksi haluaa väkisin pitää isästä kiinni. On valmis lopettamaan harrastuksetkin kun isä ei kuskaa.
Ihan hirveä tilanne. Tekee niin isoa tuhoa lapsen itsetuntoon. Ja tuntuu minusta aivan valtavan pahalle.
Kommentit (37)
Lasteni isä oli tuollainen. Eron jälkeen tosin huomasi, että minä en hyväksynyt lainkaan huonoa käytöstä lapsia kohtaan. Pari vihaista puhelua tarvittiin ja öykkäri tajusi, että olen tosissani.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti kyse ei ole murkun valehtelusta, vaan asioista jotka olen aivan itse kuullut.
Ja tälle vanhemmalle ei niin vaan sanota yhtään mitään. Varmasti tappelee vastaan kaikessa, ihan vaikka vaan periaatteesta tai kiusatakseen. Tai mikä suurin syy, rahan takia. Ei halua maksaa mitään. Ja minä olen rahanahne joka hakee vain taloudellista hyötyä.
Jotenkin toivon, että lapsi jossain vaiheessa itse haluaa vähentää isän luona käymistä, kun ajan kuluessa näkee ettei homma muutu. Tosin, siinä on se riski, että ehtii itsekkin sairastua.
Hänellä kuitenkin on luonani huone ja oikeus tulla sinne, kotiinsa, ihan niinkun kotiinsa, milloin haluaa. Oli sitten kenen viikko tahansa.Ja toisaalta toivon, että isä kyllästyy pian tähän viikko-viikko hommaan ja ehdottaa itse muutosta. Nyt ero on niin tuore, ja kaikki uutta että tässä voi mennä hetki ennen kun kukaan myöntää tehneensä väärää päätöstä ja haluaa muutosta asiaan.
Tuota haukkumista oli siis paljon jo silloin kun asuimme yhdessä. Se oli yksi iso syy eroon, kun minä olin se huono ja epäreilu vanhempi, kun en sitä haukkumista ja morkkaamista hyväksynyt ja vetänyt yhtä köyttä toisen vanhemman kanssa. En vaan voinut hyväksyä niin järkyttävää käytöstä omia lapsia kohtaan.
Sinun täytyy pitää lapsesi puolta. Miksi nöyristelet miestä lapsen hyvinvointisi kustannuksella?
Varmaan siksi, että riitely hänen kanssaan on todella kuluttavaa. Ja siksi, että haukkumisella ja arvostelulla sai minut hyvin pohjalle, mistä nyt räpistelen ylös. Haukkui ja arvosteli siis myös minua suhteemme aikana. Jotenkin itsellänikin hämärtyy mikä tässä on lapsen etu.
Mutta, tottakai puolustan lastani, ja teen nykyisin hyvin selväksi miten väärin isän tekemät asiat on. Olen myös pyytänyt lapsiltani anteeksi, että sallin sitä tapahtuvan silloin kun asuimme yhdessä. Ja jopa puolustelin isän toimia lapsille. Häpeän tätä nykyisin. Mutta, kuten sanoin, olin todella nujerrettu ja paskaksi haukuttu vuosia. Ja siten että jos koitit saada toista vastuuseen sanoistaan hän kielsi aina kaiken. Pokkana sanoi, en mä ole koskaan sanonut niin. Vaikka edellisessä lauseessa sanoi.
Juuri tämä oma kokemukseni tämän miehen toimintatavoista saa minut todella huolestuneeksi lapsesta. Jos vaikuttaa niin voimakkaasti täysipäiseen aikuiseen ihmiseen, on vaikutukset lapseen moninkertaiset. Pahimmillaan ikuiset. Minun olisi pitänyt ymmärtää erota tästä tyypistä jo vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Poika on ainakin rehellinen
Ja mikä tärkeintä mielestäni, hän puhuu tunteistaan ja ajatuksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi, että riitely hänen kanssaan on todella kuluttavaa. Ja siksi, että haukkumisella ja arvostelulla sai minut hyvin pohjalle, mistä nyt räpistelen ylös. Haukkui ja arvosteli siis myös minua suhteemme aikana. Jotenkin itsellänikin hämärtyy mikä tässä on lapsen etu.
Mutta, tottakai puolustan lastani, ja teen nykyisin hyvin selväksi miten väärin isän tekemät asiat on. Olen myös pyytänyt lapsiltani anteeksi, että sallin sitä tapahtuvan silloin kun asuimme yhdessä. Ja jopa puolustelin isän toimia lapsille. Häpeän tätä nykyisin. Mutta, kuten sanoin, olin todella nujerrettu ja paskaksi haukuttu vuosia. Ja siten että jos koitit saada toista vastuuseen sanoistaan hän kielsi aina kaiken. Pokkana sanoi, en mä ole koskaan sanonut niin. Vaikka edellisessä lauseessa sanoi.
Aivan sama mitä mies sanoo, pidä lapsesi puolta. Sinä olet aikuinen. Nimittelyä ja huonoa käytöstä ei tarvitse kenenkään sietää. Voi olla hetken kuluttavaa sinulle, mutta se ei ole mitään siihen verrattuna, mitä lapsesi kokee ja minkälaisen jäljen se häneen jättää.
Juttele lapsesi kanssa.
- Hänen ei tarvitse uhriutua
- isä ei saa käyttäytyä noin, se on henkistä väkivaltaa
- kehu lastasi
- hän ei ole vastuussa isänsä tekemisistä tai tämän yksin jäämisestä. Isä aiheuttaa omalla käytöksellään sen tilanteen.
Sinun pitää saada lapsi näkemään metsä puilta.
Lisäksi kyllä menisin perheterapiaan lapsen kanssa. Siellä voisi saada vähän ulkopuolistä näkökantaa isän käytökseen.
Muuten sinulla voi olla itseään viiltelevä teini-ikäinen, jolle tungetaan masennuslääkkeitä kurkusta alas tai joka sortuu huumeisiin tuskaa tukahduttaakseen.
sinun on tehtävä jotain!
Vierailija kirjoitti:
Lasteni isä oli tuollainen. Eron jälkeen tosin huomasi, että minä en hyväksynyt lainkaan huonoa käytöstä lapsia kohtaan. Pari vihaista puhelua tarvittiin ja öykkäri tajusi, että olen tosissani.
Ja tosiaan mieheni uhkaili, nimitteli jne, mutta tajusi hyvin pian, että hänellä ei tosiaan enää ollut minuun minkaanlaista valtaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitrn sen voi laittaa loppumaan? Lapsi on sen ikäinen, että häntä on kuultava asumisjärjestelyissä. Ja tämä haukkuminen ja törkeä käytös on miehen normaalia käytöstä lapsiaan kohtaan. En onnistunut sitä lopettamaan liittomme aikana, eikä minulla enää ole siihen mitään vaikutus mahdollisuuksia. Ei ymmärrä itse miten väärin toimii, vaan kääntää asian aina jotenkin toisen syyksi. Omasta mielestään kasvattaa.
Siksi tilanne onkin aivan kamala. Kun en voi sille mitään, ja tiedän miten se rikkoo kokoajan enemmän lasta.
En voi isää arvostellakkaan, kun lapsi on niin isänsä lumoissa. Voin toki kertoa, että tuo on on vääränlaista käytöstä mitä ei saisi tehdä.
Kyllä sille voit ihan sanoa suoraan, että lopettaa tuollaisen oman lapsensa solvaamisen.
Ei tarvi olla ääliöille turhan hienoa. Ymmärtää selvää puhetta. Ole suora.
Puolusta lastasi.
Eikä se ole isän haukkumista, jos kerrot lapselle, että käytös on paskaa..
Ihan törkeää.
Perheneuvolaan! Tai sitten lasu asiasta.
Haluaa olla mieliksi isälleen ja yrittää saada isänsä hyväksynnän. Aikuinen tajuaa, että miellyttämällä ei kusipä ätä muuteta, mutta nuori ei uskalla pahoittaa isänsä mieltä, koska toivoo että tulisi nähdyksi ja hyväksytyksi.
Jättää varmasti jälkensä nuoren psyykkeeseen ja kehitykseen. Isän käytökseen on puututtava mahdollisimman ajoissa ja näkyvästi.
Ap, voisitko allekirjoittaa kommenttisi "Ap" niin olisi helpompi seurata keskustelua. Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Haluaa olla mieliksi isälleen ja yrittää saada isänsä hyväksynnän. Aikuinen tajuaa, että miellyttämällä ei kusipä ätä muuteta, mutta nuori ei uskalla pahoittaa isänsä mieltä, koska toivoo että tulisi nähdyksi ja hyväksytyksi.
Jättää varmasti jälkensä nuoren psyykkeeseen ja kehitykseen. Isän käytökseen on puututtava mahdollisimman ajoissa ja näkyvästi.
Tämä on aivan totta. Isä ei ota kuuleviin korviin jos häntä kritisoidaan hän on aina oikeassa, muut väärässä. Ja jos minä puutun, teen kiusaa tai koitan vieraannuttaa lapsia tms...
Tämä nähtiin monesti kun asuimme vielä yhdessä. Aina kaikki kääntyi lopulta minun syyksi.
Lapsi hakee juurikin hyväksyntää, haluaa tulla nähdyksi. Koittaa käyttäytyä niin ettei isä hermostuisi. Eli pingottaa kokoajan.
En ole vielä tehnyt mitään ilmoitusta, tai puuttunut asumiskuvioihin. Kun jotenkin toivon, että tilanne muuttuisi kun minä en asu samassa paikassa. Kun ajattelin, että miestä kiristi mun olemassaolo niin paljon, että käyttäytyi siksi kaikkia kohtaan niin rumasti. Ja ero on tosiaan tuore.
Mutta, pakkohan tuohon on puuttua, jos vaan jatkuu. Vaikka pahimmillaan saan lapsenkin vihat päälleni, kun ei ymmärrä miksi puutun ja miksi ei saisi olla isänsä luona. Saattaa lopettaa minun luona asumisen kokonaan.
Ap
Inhottava tilanne. Lastensuojelu avuksi, jos ei muuten helpota. Sekin lapsi, joka ei halua isän luona asua kertomaan syitä miksi ei halua.
Tuo on pidemmän päälle todella haitallista nuoren kehitykselle.
Vierailija kirjoitti:
Juttele lapsesi kanssa.
- Hänen ei tarvitse uhriutua
- isä ei saa käyttäytyä noin, se on henkistä väkivaltaa
- kehu lastasi
- hän ei ole vastuussa isänsä tekemisistä tai tämän yksin jäämisestä. Isä aiheuttaa omalla käytöksellään sen tilanteen.
Sinun pitää saada lapsi näkemään metsä puilta.
Lisäksi kyllä menisin perheterapiaan lapsen kanssa. Siellä voisi saada vähän ulkopuolistä näkökantaa isän käytökseen.
Muuten sinulla voi olla itseään viiltelevä teini-ikäinen, jolle tungetaan masennuslääkkeitä kurkusta alas tai joka sortuu huumeisiin tuskaa tukahduttaakseen.
sinun on tehtävä jotain!
Totta. Minun on tehtävä jotain.
Olen puhunut, ja puhun jatkuvasti lapsen kanssa asiasta. Ei hän taida itse ymmärtää uhtiutuvansa. Ja ajattelee isän käytöksen muuttuvan paremmaksi. Miettii kaikkia niitä mukavia juttuja mitä isän kanssa tehnyt. Ja tykkää isän kanssa juttelusta, tiedostaa kyllä senkin, ettei isä läheskään aina viitsi edes vastata hänelle kun puhuu.
Olen kertonut käytöksen olevan vääränlaista, ja kerron aina kun näitä juttuja tulee ilmi.
Nuori kaikesta huolimatta tykkää isästään. Siitä parhaasta versiosta mikä hän aina silloin tällöin harvakseltaan on.
Ap
Poika on ainakin rehellinen